Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Foto: Kristian Pohl

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Henrik Ennart

Ålder: 60 år.
Yrke: Vetenskapsjournalist på Svenska Dagbladet, författare till flera böcker om hur mat och livsstil påverkar hälsa och åldrande.
Bor: Stockholm.
Bakgrund: Prisbelönt journalist som bl a tilldelats Guldspaden (2016) för ”Årets avslöjande”; om granskningen av Nya Karolinska. Nominerad flera gånger utöver det till samma pris.
Så mår jag bra: Jag försöker hitta en balans där det viktigaste är att inget glöms bort helt av de komponenter jag nämnde i sista frågan i intervjun (mat, sömn, rörelse etc).

 

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Alla vägar bär till Rom…Det upptäckte vetenskapsjournalisten Henrik Ennart och stjärnkocken Niklas Ekstedt när de skulle skriva sin tredje gemensamma bok ”Happy food green” (Bookmark), uppföljare till Happy food och Happy food 2.0, som bägge undersökt kopplingen mellan mat och lycka.

Vägen ledde till Cilento
”Vi ville förstå vad som förenar de människor på jorden som blir äldst och samtidigt har hälsan i behåll, och när vi följde den vägen så förde den oss till den blå zonen i Cilento.

 

Sedan undrade vi hur den mat ser ut som bäst gynnar vår tarmflora och får oss att må bra till både kropp och själ och upptäckte att de ledande forskarna hade rest iväg för att utreda saken. Vi följde dem i hälarna och hamnade i – Cilento”, skriver de i bokens inledning och syftar till en region en liten bit söder om Rom i Italien.

Där äter man det som kallas ”den verkliga medelhavskosten”, och som recepten i boken också är baserade på.

Vad kännetecknar denna mat, jämfört med det vi föreställer oss att medelhavskost är?

– Idag ska nästan alla jordbruksprodukter pressas in under det begreppet. Men den traditionella medelhavskosten var de fattigas mat, och de hade sällan råd med kött, fisk och mycket ägg. Den kost som människor åt fram till 1950-talet var tvärtom i huvudsak vegetarisk, men inte helt vegansk. Kött förekom men extremt sällan, kanske bara någon gång per år. Många åt det nästan aldrig och de som inte själva fiskade åt sällan fisk – vilket faktiskt var en ny insikt för mig.

Enkel kost i grunden
Så vad åt man då? Jo det rörde sig om en enkel kost, uppbyggd av tre hörnstenar förklarar Henrik Ennart: olivolja, surdegsbröd och rött vin. Till det åt man rikligt med egenodlade och vilt växande bladgrönsaker, lök, kålväxter och många olika örter, som basilika, timjan och oregano.

LÄS OCKSÅ: Håll dig frisk med kål

– Tomater kom in ganska sent och historisk har aubergine varit minst lika betydelsefull. Ägg och mejerivaror förekom, främst i form av ost och syrad mjölk. Rätterna var dessutom ofta präglade av att det bara fanns en kokplatta i hushållet så det var fördelaktigt att kunna laga allt i en och samma gryta. Och torkat surdegsbröd användes ofta i matlagningen.

 

Ni vill med boken hjälpa de som äter vego att undvika de fallgropar som faktiskt finns. Vilka är de vanligaste? 

– En vegetarisk kost är enligt många studier mer hälsosam än en kost som främst baseras på animalier. Men om man bara tittar till hälsan så är det sannolikt allra bäst att ha med små inslag av animalier eftersom det då är mycket lättare att undvika olika brister. Tittar man på kulturer där människor blivit både friska och gamla så har de snarast varit flexitarianer: de har ätit i huvudsak växtbaserat, men med små inslag av kött, fisk och mejerivaror som ost.

LÄS OCKSÅ: Örter med läkande effekt i kroppen

Den vanligaste fallgropen för den som äter helt veganskt är att underskatta hur mycket man behöver äta för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen, inte minst järn och vitaminer som B12, som man lätt får brist på. Det går att äta veganskt och vara sund men det är svårare och kräver mer planering och kunskap än de flesta tror.

All vego inte hälsosamt
Det är inte heller så att all mat blir hälsosam bara för att man utesluter animalier, understryker Henrik. Chips och läsk är till exempel veganskt, och samtidigt onyttig skräpmat. Och veganska färdigrätter kan innehålla socker, onyttiga fetter och massor av tillsatser. Så den som äter vegetariskt behöver tänka på att äta mycket, varierat och bra råvaror.

Ett kapitel handlar om hur man gör en ”Big Mac”. Men då handlar det inte om en burgare. Berätta!

– Big Mac syftar här på vad forskarna kallar "microbiota accessible carbohydrate", som förkortas MAC. Det handlar om att förse våra tarmbakterier med rätt råvaror så att de kan göra sitt jobb på bästa sätt. Till sin hjälp behöver de olika sorters fibrer, det är kolhydrater som inte är så lättsmälta att de tas upp av kroppen innan de når tjocktarmen där de flesta bakterierna håller till. Det är inte heller så svårsmälta att de går rakt igenom tarmen utan att brytas ned knappt alls. MAC är den typ av fibrer som våra bakterier kan bryta ned genom fermentering i tjocktarmen.

 

LÄS OCKSÅ: Tarmflorans vanligaste bakterier

Vi har uppåt tusen olika arter av bakterier i tarmen som konkurrerar med varandra, förklarar Henrik Ennart vidare. Det har gjort att många av dem skaffat egna nischer där de föredrar någon speciell typ av fiber. Så det gäller att äta varierat för att så många som möjligt av dessa bakterier ska bli nöjda och belåtna. En stor variation i tarmfloran är förknippat med god hälsa.

Slutligen, hur har den här maten påverkat ditt eget mående och din hälsa? Har du blivit mer ”happy” helt enkelt?

–  Ja, jag vill tro att maten har fått mig att må bättre. Dessutom är den god, så man blir glad redan av det! Men bra hälsa handlar inte enbart om mat. Ordet medelhavskost är faktiskt en felöversättning. Ursprunget handlade snarare om ”medelhavs-livsstil”. Maten är central men till det behövs andra komponenter, som att röra på sig fysiskt, sova bra, ha en ren miljö, att ha bra sociala relationer, men också att uppleva mål och mening med tillvaron.

Tips! Två av recepten ur boken "Happy food green" hittar du här på Kureras hemsida: Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör och Svampburgare med surkål och chipotledressing.

Av Carolina Eriksson


Henrik Ennart

Ålder: 60 år.
Yrke: Vetenskapsjournalist på Svenska Dagbladet, författare till flera böcker om hur mat och livsstil påverkar hälsa och åldrande.
Bor: Stockholm.
Bakgrund: Prisbelönt journalist som bl a tilldelats Guldspaden (2016) för ”Årets avslöjande”; om granskningen av Nya Karolinska. Nominerad flera gånger utöver det till samma pris.
Så mår jag bra: Jag försöker hitta en balans där det viktigaste är att inget glöms bort helt av de komponenter jag nämnde i sista frågan i intervjun (mat, sömn, rörelse etc).

 

Så får du en varierad tarmflora!

En minnesregel för att få i sig olika sorters fibrer är att varje dag försöka få i sig någon form av:
*Baljväxter
*Fullkorn
*Kål och rotfrukter
*Lök
*Gröna bladgrönsaker
*Aubergine och tomat –bägge är väldigt användbara i matlagningen
*Svamp –ett matigt och hälsomässigt underskattat alternativ till kött.
*Kryddväxter – bidrar med många viktiga polyfenoler och andra ämnen.
"Krydda" gärna med frukt och bär, nötter och frön.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.