Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Foto: Kristian Pohl

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Henrik Ennart

Ålder: 60 år.
Yrke: Vetenskapsjournalist på Svenska Dagbladet, författare till flera böcker om hur mat och livsstil påverkar hälsa och åldrande.
Bor: Stockholm.
Bakgrund: Prisbelönt journalist som bl a tilldelats Guldspaden (2016) för ”Årets avslöjande”; om granskningen av Nya Karolinska. Nominerad flera gånger utöver det till samma pris.
Så mår jag bra: Jag försöker hitta en balans där det viktigaste är att inget glöms bort helt av de komponenter jag nämnde i sista frågan i intervjun (mat, sömn, rörelse etc).

 

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Alla vägar bär till Rom…Det upptäckte vetenskapsjournalisten Henrik Ennart och stjärnkocken Niklas Ekstedt när de skulle skriva sin tredje gemensamma bok ”Happy food green” (Bookmark), uppföljare till Happy food och Happy food 2.0, som bägge undersökt kopplingen mellan mat och lycka.

Vägen ledde till Cilento
”Vi ville förstå vad som förenar de människor på jorden som blir äldst och samtidigt har hälsan i behåll, och när vi följde den vägen så förde den oss till den blå zonen i Cilento.

 

Sedan undrade vi hur den mat ser ut som bäst gynnar vår tarmflora och får oss att må bra till både kropp och själ och upptäckte att de ledande forskarna hade rest iväg för att utreda saken. Vi följde dem i hälarna och hamnade i – Cilento”, skriver de i bokens inledning och syftar till en region en liten bit söder om Rom i Italien.

Där äter man det som kallas ”den verkliga medelhavskosten”, och som recepten i boken också är baserade på.

Vad kännetecknar denna mat, jämfört med det vi föreställer oss att medelhavskost är?

– Idag ska nästan alla jordbruksprodukter pressas in under det begreppet. Men den traditionella medelhavskosten var de fattigas mat, och de hade sällan råd med kött, fisk och mycket ägg. Den kost som människor åt fram till 1950-talet var tvärtom i huvudsak vegetarisk, men inte helt vegansk. Kött förekom men extremt sällan, kanske bara någon gång per år. Många åt det nästan aldrig och de som inte själva fiskade åt sällan fisk – vilket faktiskt var en ny insikt för mig.

Enkel kost i grunden
Så vad åt man då? Jo det rörde sig om en enkel kost, uppbyggd av tre hörnstenar förklarar Henrik Ennart: olivolja, surdegsbröd och rött vin. Till det åt man rikligt med egenodlade och vilt växande bladgrönsaker, lök, kålväxter och många olika örter, som basilika, timjan och oregano.

LÄS OCKSÅ: Håll dig frisk med kål

– Tomater kom in ganska sent och historisk har aubergine varit minst lika betydelsefull. Ägg och mejerivaror förekom, främst i form av ost och syrad mjölk. Rätterna var dessutom ofta präglade av att det bara fanns en kokplatta i hushållet så det var fördelaktigt att kunna laga allt i en och samma gryta. Och torkat surdegsbröd användes ofta i matlagningen.

 

Ni vill med boken hjälpa de som äter vego att undvika de fallgropar som faktiskt finns. Vilka är de vanligaste? 

– En vegetarisk kost är enligt många studier mer hälsosam än en kost som främst baseras på animalier. Men om man bara tittar till hälsan så är det sannolikt allra bäst att ha med små inslag av animalier eftersom det då är mycket lättare att undvika olika brister. Tittar man på kulturer där människor blivit både friska och gamla så har de snarast varit flexitarianer: de har ätit i huvudsak växtbaserat, men med små inslag av kött, fisk och mejerivaror som ost.

LÄS OCKSÅ: Örter med läkande effekt i kroppen

Den vanligaste fallgropen för den som äter helt veganskt är att underskatta hur mycket man behöver äta för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen, inte minst järn och vitaminer som B12, som man lätt får brist på. Det går att äta veganskt och vara sund men det är svårare och kräver mer planering och kunskap än de flesta tror.

All vego inte hälsosamt
Det är inte heller så att all mat blir hälsosam bara för att man utesluter animalier, understryker Henrik. Chips och läsk är till exempel veganskt, och samtidigt onyttig skräpmat. Och veganska färdigrätter kan innehålla socker, onyttiga fetter och massor av tillsatser. Så den som äter vegetariskt behöver tänka på att äta mycket, varierat och bra råvaror.

Ett kapitel handlar om hur man gör en ”Big Mac”. Men då handlar det inte om en burgare. Berätta!

– Big Mac syftar här på vad forskarna kallar "microbiota accessible carbohydrate", som förkortas MAC. Det handlar om att förse våra tarmbakterier med rätt råvaror så att de kan göra sitt jobb på bästa sätt. Till sin hjälp behöver de olika sorters fibrer, det är kolhydrater som inte är så lättsmälta att de tas upp av kroppen innan de når tjocktarmen där de flesta bakterierna håller till. Det är inte heller så svårsmälta att de går rakt igenom tarmen utan att brytas ned knappt alls. MAC är den typ av fibrer som våra bakterier kan bryta ned genom fermentering i tjocktarmen.

 

LÄS OCKSÅ: Tarmflorans vanligaste bakterier

Vi har uppåt tusen olika arter av bakterier i tarmen som konkurrerar med varandra, förklarar Henrik Ennart vidare. Det har gjort att många av dem skaffat egna nischer där de föredrar någon speciell typ av fiber. Så det gäller att äta varierat för att så många som möjligt av dessa bakterier ska bli nöjda och belåtna. En stor variation i tarmfloran är förknippat med god hälsa.

Slutligen, hur har den här maten påverkat ditt eget mående och din hälsa? Har du blivit mer ”happy” helt enkelt?

–  Ja, jag vill tro att maten har fått mig att må bättre. Dessutom är den god, så man blir glad redan av det! Men bra hälsa handlar inte enbart om mat. Ordet medelhavskost är faktiskt en felöversättning. Ursprunget handlade snarare om ”medelhavs-livsstil”. Maten är central men till det behövs andra komponenter, som att röra på sig fysiskt, sova bra, ha en ren miljö, att ha bra sociala relationer, men också att uppleva mål och mening med tillvaron.

Tips! Två av recepten ur boken "Happy food green" hittar du här på Kureras hemsida: Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör och Svampburgare med surkål och chipotledressing.

Av Carolina Eriksson


Henrik Ennart

Ålder: 60 år.
Yrke: Vetenskapsjournalist på Svenska Dagbladet, författare till flera böcker om hur mat och livsstil påverkar hälsa och åldrande.
Bor: Stockholm.
Bakgrund: Prisbelönt journalist som bl a tilldelats Guldspaden (2016) för ”Årets avslöjande”; om granskningen av Nya Karolinska. Nominerad flera gånger utöver det till samma pris.
Så mår jag bra: Jag försöker hitta en balans där det viktigaste är att inget glöms bort helt av de komponenter jag nämnde i sista frågan i intervjun (mat, sömn, rörelse etc).

 

Så får du en varierad tarmflora!

En minnesregel för att få i sig olika sorters fibrer är att varje dag försöka få i sig någon form av:
*Baljväxter
*Fullkorn
*Kål och rotfrukter
*Lök
*Gröna bladgrönsaker
*Aubergine och tomat –bägge är väldigt användbara i matlagningen
*Svamp –ett matigt och hälsomässigt underskattat alternativ till kött.
*Kryddväxter – bidrar med många viktiga polyfenoler och andra ämnen.
"Krydda" gärna med frukt och bär, nötter och frön.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".