Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

äldre par

Hemligheten bakom ett långt och friskt liv

De blå zonerna

Man kan sammanfatta de blå zonernas hälsosamma liv med dessa punkter:
1. Ät dig nästan mätt.
2. Ät mer grönsaker, linser och bönor.
3. Drick måttligt med vin.
4. Rör dig på ett naturligt sätt. Ta trapporna, ta en promenad, ställ bilen och använd cykeln.
5. Stressa så lite som möjligt. Lär dig meditera eller ta en eftermiddagstupplur när du kan.
6. Lev så att livet känns meningsfullt.

Vem vill inte leva ett långt liv och dessutom vara frisk! Forskare runt om i världen har studerat hur människorna i olika världsdelar gör för att må bra och leva länge. Där är det inte ovanligt att man blir 100 år. Men vad är deras hemligheter? Och vilka är dessa människor?

De så kallade blå zonerna fick sitt namn av en grupp forskare som ringat in dessa ovanliga områden med en blå bläckpenna där den gemensamma nämnare för invånarna är att de är ovanligt friska och lever ovanligt länge. De blå områden finns på fem ställen i världen. Ikaria i Grekland, Okinawa i Japan, Sardinien, Nicoya halvön i Costa Rica och Loma Linda i Kalifornien.

Vad är det då dessa människor gör som gagnar både livskvalitet och livslängd?

När forskarna studerade befolkningen i de blå områdena kom de fram till att det är en rad olika saker som gör att de lever längre än på andra ställen på jorden. Det är nämligen så att det man lägger på tallriken skiljer sig en hel del åt i de olika zonerna.

 

LÄS OCKSÅ: Jessica Frej: “Nu äter jag 90 procent grönt”

De äter efter regnbågens färger
Vad de har gemensamt är att de äter en fiberrik kost, odlar sina egna grönsaker, de äter tillsammans och de rör på sig på ett naturligt sätt varje dag. Råvarorna är färska och följer säsong. Basen är vegetarisk och om man äter kött, så gör man det inte varje dag. Vitt mjöl, socker och processad mat är mycket ovanligt.

Kosten är också mycket variationsrik och i Okinawa är man noga med att äta efter regnbågens färger för att få i sig olika typer av mineraler och vitaminer.

Stress är något som inte existerar i de blå zonerna, de äter alltid långsamt. Och sett ur ett vetenskapligt perspektiv så tar cirka 20 minuter för hjärnan att uppfatta mättnad och då är det bättre att äta långsamt.

I de blå zonerna är folken relativt fattiga vilket gör att det inte förekommer något frosseri. På vissa ställen strävar man efter att äta ännu mindre, kanske enbart äta sig mätt till 80 procent.

Att tänka sig att gå i pension är inget man ens funderar över. Äldre personer är ingen belastning i de blå zonerna och även den som fyllt 100 år, och känner sig lite trötta, beger sig ut till sina odlingar varje dag för att vattna och rensa ogräs. Det lever med andra ord ett naturligt och aktivt liv.

LÄS OCKSÅ: Sött i maten – utan socker

När de flyttade förkortades livslängden
Forskarna ställde sig frågan om det fanns en speciell Okinawa-gen som gav hälsa och välmående långt upp i åldrarna. De spårade Okinawa-bor som flyttat till olika delar av världen för att se om de levde lika längre i deras nya länder. Och man fann att i Kanada, där medellivslängden är hög, blev Okinawa-borna gamla. Men de som flyttade till Brasilien och Hawaii, som har låg medellivslängd, där levde inte Okinawa-borna heller länge.

 

Slutsatsen blev därför att det inte finns någon speciell Okinawa-gen. Det blev också extra tydligt då man såg att de japaner som anammat den amerikanska livsstilen i Okinawa, som de amerikanska militärerna tagit dit, inte levde lika länge. Snabbmatsrestauranger och läskautomater påverkade livslängd och hälsa negativt. Det är mycket ovanligt med demenssjukdomar och även sjukdomar som diabetes, hjärt- kärlsjukdomar och även vissa typer av cancer är sällsynt. Människorna i de blå zonerna lever inte bara länge det lever dynamiskt också. Många är sexuellt aktiva långt upp i åren.

LÄS OCKSÅ: Håll dig frisk med kål

Stress dödar
Eftersom det råder en sådan stark hälsotrend just nu med fokus på träning, dieter och att ta hand om sig själv frågar sig forskarna varför det inte leder till bättre hälsa och livslängd. Ett av svaren är att den stora ensamheten som människor upplever i västvärlden är en bidragande faktor till för tidig död. Ensamhet är till och med farligare än rökning och fetma och en annan faktor är de knappt vet vad stress är.

I de blå zonerna finns ett starkt fokus runt sociala sammanhang, man lägger ner mycket tid på barn och gamla och de allra flesta har en och samma livspartner genom livet. De nära känslomässiga banden tror man bidrar till att till exempel de äldre är mindre sjuka. Dessa fem platser har dessutom en makalöst vacker natur.

Källa: Böckerna, Den blå maten – recept för ett långt och lyckligt liv och Åldrandets gåta av Henrik Ennart

Av Inger Palm


De blå zonerna

Man kan sammanfatta de blå zonernas hälsosamma liv med dessa punkter:
1. Ät dig nästan mätt.
2. Ät mer grönsaker, linser och bönor.
3. Drick måttligt med vin.
4. Rör dig på ett naturligt sätt. Ta trapporna, ta en promenad, ställ bilen och använd cykeln.
5. Stressa så lite som möjligt. Lär dig meditera eller ta en eftermiddagstupplur när du kan.
6. Lev så att livet känns meningsfullt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!