Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kocken Jessica Frej i rosa klänning håller en jordgubbe framför ena ögat

Foto: Lina Eidenberg Adamo

Jessica Frej: “Nu äter jag 90 procent grönt”

För Kurera berättar bokaktuella Jessica Frej – en av Sveriges mest populära tv-kockar och drottningen av färgglad och lättlagad mat – om sin nyväckta kärlek till grön mat, ett renare samvete och om konsten att inte krångla till matlagningen i onödan. Och så bjuder hon på ett smarrigt recept!

Jessica Frej har givit ut totalt nio kokböcker, varav flera med lättlagat tema, precis som den nya frestande och färgglada "Jessicas vegomiddagar" (Harper Collins), som är hennes första helt vegetariska kokbok.

Bokomslag till boken "Jessicas vegomiddagar"

 

 

Du har inte alltid känt dig inspirerad att äta grönt, skriver du i bokens inledning. Vad är det som gjort att du nu blivit förälskad i grönt?

– Egentligen så landade jag mest i att det är helt ohållbart att vi äter så pass mycket kött, fågel och fisk som vi gör. All import av kött, överfisket och så vidare, förstör vår planet. Så det var mer den insikten som verkligen slog till med full kraft. Skäms över att jag inte satt mig in i det tidigare men bättre sent än aldrig. Jag tror inte vi helt behöver sluta, men äta noggrant och mer småskaligt, när det kommer till kött och fisk. Har man egna djur till exempel som man sköter om på en liten gård, fiskar själv eller köper av småskaliga producenter som föder upp hållbart, så tror jag det är lugnt. Det är massproduktionen som är boven. I och med det så har jag alla fall kastat om mitt ätande till att äta 90% grönt och bara äta kött/fågel/fisk när jag verkligen vill unna mig, och då tänka på vad jag väljer.

LÄS OCKSÅ: Skönt grön detox-smoothie

Märker du någon skillnad i ditt välmående och din hälsa efter att ha börjat äta mer vego?

– Samvetet är renare och det mår jag bättre av. Jag äter med varierat och testar mer nya recept och maträtter. Det är jätteroligt. Jag äter mer grönsaker och baljväxter. Men rent fysiskt har jag inte märkt någon skillnad, eventuellt kanske man kan se något på ett blodprov eller så vad vet jag. Men den största vinsten är att det känns bättre och mer hållbart att äta såhär.

Devisen "hur lätt som helst" har blivit din devis i flera kokböcker, inklusive denna. Vilka är dina knep för att inte krångla till matlagningen i onödan?

– Det gäller att tänka hur man kan maximera smakerna med så få råvaror som möjligt och hur man kan förenkla matlagningstekningen. Som en omelette i ugenen exempelvis då blir det inget stekos, mycket färre moment och lättare att lyckas. I den här boken har jag också skrivit recepten på ett helt nytt sätt, vilket gör att det bara är 2-3 meningar långa. Det tror jag också förenklar väldigt mycket!

 

LÄS OCKSÅ: Ulrika Davidsson: Så lagar du plånboksvänlig mat

Här bjuder vi på ett härligt, smakrikt och enkelt recept ur boken (missa inte heller "Jessicas regnbågspytt", högst upp i listan till höger, och ytterligare recept ur boken här på Kureras hemsida framöver)!

Djup tallrik med grön currysoppa toppad med örter

Foto: Lina Eidenberg Adamo

Jessica Frejs gröna currysoppa

Skala, hacka och skiva 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 1 liten bit ingefära, 2 potatisar och 500 g broccoli. Fräs allt i rapsolja i en stor kastrull. När löken mjuknat, tillsätt 2 msk grön currypasta och fräs i 30 sekunder. Tillsätt 2 burkar kokosmjölk à 400 g, 2 msk grönsaksbuljongpulver och 4 dl vatten och låt koka tills grönsakerna är mjuka. Mixa till en slät soppa. Pressa i saften från 1 lime och toppa med skivad gurka för lite svalka. Pynta gärna med blommor och örter.

 

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.