Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Maria Östlin

Ulrika Davidsson: Så lagar du plånboksvänlig mat

Kursfakta

Ulrikas kurs "Plånboksdieten" finns på www.ulrikadavidsson.se och kostar 798 kr.

Hur många av oss har inte våndats över konststycket att laga mat som är både god och hälsosam – utan att kosta en förmögenhet? Ulrika Davidsson, kokboksförfattare, kostrådgivare och en av Kureras experter, är aktuell med en ny matlagningskurs online med fokus på just plånboksvänlig mat.

Hej Ulrika! Vad är hemligheten bakom att laga god mat som är både hälsosam och plånboksvänlig?
Att använda prisvärda grönsaker efter säsong, kött, fisk och fågel i storpack och på kampanj, laga flera portioner samtidigt och att undvika spontanköp. Man sparar mycket pengar på att undvika snabbmat och att äta ute samt man undviker dåliga råvaror, transfetter och framför allt snabba kolhydrater. Tyvärr är fel varor ofta billigast som snabbmakaroner, vitt ris, bröd, socker, godis, glass och snacks och det är anledningen att många väljer dessa varor utan att tänka på näringsinnehållet utan bara på prislappen. Ja det är billigare att äta snabbmakaroner och falukorv än köttfärssås med riven squash. Dock kommer kroppen få bättre energi av mer näringsrik mat och min teori är att när man handlar planerat så sparar man pengar som man kan lägga på grönsaker och bra proteiner.

LÄS OCKSÅ: Ulrika Davidsson: Uppfostra din hjärna till en hälsosam livsstil – på 66 dagar

Varför tror du att det är så svårt för många att lyckas med det?
– Svårigheten jag tror folk har är att de har dålig fantasi och vet inte vad de ska laga och välja. Dessutom är alla så stressade och förstår inte betydelsen av att lägga 20 min på matlagning varje dag. Det ger resultat både på hälsan och i plånboken.

Vilka är de mest underskattade, prisvärda råvarorna att ha hemma tycker du?
– Soppa är den mest underskattade rätten tycker jag! En god soppa med olika grönsaker är så mättande, gott och billigt att laga. Jag tycker generellt att kål är en bra råvara och mycket näringsrik. Alla slags kålsorter går att använda till såväl grytor, soppor, sallader, gratänger och som råkost. Sedan är det bra att ha ägg hemma för då kan du lätt slänga i hop en billig omelett på tre ägg, grönsaker du har hemma och lägga på lite skivad skinka eller fetaost. Det är en billig rätt som mättar bra och mycket näringsrik – en perfekt kombo! Tonfisk på burk går att köpa många konserver och ha hemma i skafferiet. Då kan man enkelt göra en tonfisksallad eller en god tonfiskröra. Torkade linser och bönor är billigt och drygt. Gott att ha i sallader, grytor, soppor med mera.

 

LÄS OCKSÅ: Sophie Bohnstedt: "Jag har alltid älskat fräsch mat"

Rester har en framträdande roll i den här kursen. Vilken typ av rester tycker du att vi slänger för ofta och hur borde vi använda dem? 
– Vi slänger generellt för mycket mat och vi bör vara mer försiktiga med våra råvaror. Jag lagar aldrig bara en portion utan när jag lagar till exempel kycklinggryta så gör jag 4-6 portioner samtidigt och använder kycklinggrytan som rester dagen efter och de resterande portionerna lägger jag i frysen. Då sparar jag både tid och pengar.

I stället för att slänga överblivna grönsaker som en bit broccoli, en bit, blomkål eller några champinjoner så kan jag tipsa om att göra en ”kylskåpsrensning” en gång per vecka och hacka ner alla grönsaker i mindre bitar, steka upp med vitlök och örter och sedan hälla på krossade tomater. Det blir en vegetarisk ratatouille som inte kostar något, är god, näringsrik och mättande och kan förgyllas med lite smulad fetaost eller några rester som du har i kylen.

LÄS OCKSÅ: Här är de hetaste mattrenderna för 2020

Vilka resultat kan den som går kursen förvänta sig, hälsomässigt och besparingsmässigt?
– Under fyra veckor följer du en lågkolhydratkost kombinerat med periodisk fasta. Det ger ett snabbt resultat på vågen och man tappar ca sex kilo på min kostplan. Eftersom man tar bort snabba kolhydrater, socker och onyttigheter så blir ofta resultatet att man känner sig piggare efter dessa veckor och har blivit kvitt sitt sötsug. Man får fina, genomtänka kostplaner och recept som är enkla att laga och passar hela familjen. Kostschemat är genomtänkt så att man tappar i vikt, äter olika mängd kalorier varje dag, använder all mat man köper in och lagar, sparar tid i köket genom att laga flera portioner och äta rester dagen efter. Man får inköpslistor varje vecka och i snitt kostar inköpen av mat drygt 400 kr per vecka för alla måltider. Det är dock dyrare första veckan när man handlar basvaror som ska räcka till alla 4 veckor. Följer man kostschemat så lägger man max 2000 kr på matinköp för en månad. Då äter man hälsosamt, näringsrikt och har inget matsvinn.

LÄS OCKSÅ: Grodda – både klimatsmart och nyttigt

Av Carolina Eriksson


Kursfakta

Ulrikas kurs "Plånboksdieten" finns på www.ulrikadavidsson.se och kostar 798 kr.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år som vi uppmanats att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men musik eller en film som assoccieras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.