Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Maria Östlin

Ulrika Davidsson: Så lagar du plånboksvänlig mat

Kursfakta

Ulrikas kurs "Plånboksdieten" finns på www.ulrikadavidsson.se och kostar 798 kr.

Hur många av oss har inte våndats över konststycket att laga mat som är både god och hälsosam – utan att kosta en förmögenhet? Ulrika Davidsson, kokboksförfattare, kostrådgivare och en av Kureras experter, är aktuell med en ny matlagningskurs online med fokus på just plånboksvänlig mat.

Hej Ulrika! Vad är hemligheten bakom att laga god mat som är både hälsosam och plånboksvänlig?
Att använda prisvärda grönsaker efter säsong, kött, fisk och fågel i storpack och på kampanj, laga flera portioner samtidigt och att undvika spontanköp. Man sparar mycket pengar på att undvika snabbmat och att äta ute samt man undviker dåliga råvaror, transfetter och framför allt snabba kolhydrater. Tyvärr är fel varor ofta billigast som snabbmakaroner, vitt ris, bröd, socker, godis, glass och snacks och det är anledningen att många väljer dessa varor utan att tänka på näringsinnehållet utan bara på prislappen. Ja det är billigare att äta snabbmakaroner och falukorv än köttfärssås med riven squash. Dock kommer kroppen få bättre energi av mer näringsrik mat och min teori är att när man handlar planerat så sparar man pengar som man kan lägga på grönsaker och bra proteiner.

LÄS OCKSÅ: Ulrika Davidsson: Uppfostra din hjärna till en hälsosam livsstil – på 66 dagar

Varför tror du att det är så svårt för många att lyckas med det?
– Svårigheten jag tror folk har är att de har dålig fantasi och vet inte vad de ska laga och välja. Dessutom är alla så stressade och förstår inte betydelsen av att lägga 20 min på matlagning varje dag. Det ger resultat både på hälsan och i plånboken.

Vilka är de mest underskattade, prisvärda råvarorna att ha hemma tycker du?
– Soppa är den mest underskattade rätten tycker jag! En god soppa med olika grönsaker är så mättande, gott och billigt att laga. Jag tycker generellt att kål är en bra råvara och mycket näringsrik. Alla slags kålsorter går att använda till såväl grytor, soppor, sallader, gratänger och som råkost. Sedan är det bra att ha ägg hemma för då kan du lätt slänga i hop en billig omelett på tre ägg, grönsaker du har hemma och lägga på lite skivad skinka eller fetaost. Det är en billig rätt som mättar bra och mycket näringsrik – en perfekt kombo! Tonfisk på burk går att köpa många konserver och ha hemma i skafferiet. Då kan man enkelt göra en tonfisksallad eller en god tonfiskröra. Torkade linser och bönor är billigt och drygt. Gott att ha i sallader, grytor, soppor med mera.

 

LÄS OCKSÅ: Sophie Bohnstedt: "Jag har alltid älskat fräsch mat"

Rester har en framträdande roll i den här kursen. Vilken typ av rester tycker du att vi slänger för ofta och hur borde vi använda dem? 
– Vi slänger generellt för mycket mat och vi bör vara mer försiktiga med våra råvaror. Jag lagar aldrig bara en portion utan när jag lagar till exempel kycklinggryta så gör jag 4-6 portioner samtidigt och använder kycklinggrytan som rester dagen efter och de resterande portionerna lägger jag i frysen. Då sparar jag både tid och pengar.

I stället för att slänga överblivna grönsaker som en bit broccoli, en bit, blomkål eller några champinjoner så kan jag tipsa om att göra en ”kylskåpsrensning” en gång per vecka och hacka ner alla grönsaker i mindre bitar, steka upp med vitlök och örter och sedan hälla på krossade tomater. Det blir en vegetarisk ratatouille som inte kostar något, är god, näringsrik och mättande och kan förgyllas med lite smulad fetaost eller några rester som du har i kylen.

LÄS OCKSÅ: Här är de hetaste mattrenderna för 2020

Vilka resultat kan den som går kursen förvänta sig, hälsomässigt och besparingsmässigt?
– Under fyra veckor följer du en lågkolhydratkost kombinerat med periodisk fasta. Det ger ett snabbt resultat på vågen och man tappar ca sex kilo på min kostplan. Eftersom man tar bort snabba kolhydrater, socker och onyttigheter så blir ofta resultatet att man känner sig piggare efter dessa veckor och har blivit kvitt sitt sötsug. Man får fina, genomtänka kostplaner och recept som är enkla att laga och passar hela familjen. Kostschemat är genomtänkt så att man tappar i vikt, äter olika mängd kalorier varje dag, använder all mat man köper in och lagar, sparar tid i köket genom att laga flera portioner och äta rester dagen efter. Man får inköpslistor varje vecka och i snitt kostar inköpen av mat drygt 400 kr per vecka för alla måltider. Det är dock dyrare första veckan när man handlar basvaror som ska räcka till alla 4 veckor. Följer man kostschemat så lägger man max 2000 kr på matinköp för en månad. Då äter man hälsosamt, näringsrikt och har inget matsvinn.

LÄS OCKSÅ: Grodda – både klimatsmart och nyttigt

Av Carolina Eriksson


Kursfakta

Ulrikas kurs "Plånboksdieten" finns på www.ulrikadavidsson.se och kostar 798 kr.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

 

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.