Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ung man slår sig för pannan

Hur har du det med minnet? Brist på fettsyran lecitin kan ge glömska

Fakta

Så uppstår stress
Ohälsosamma stressnivåer uppstår när man inte kan handskas med stress. Men stress skapas också i kroppen av dålig kost, för hög alkohol- och kaffekonsumtion.
Långvarig stress kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum vilket kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

Skadligast av allt är överproduktion av kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den.

Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. När signalsubstanserna inte fungerar som de ska kan man likna det som trasiga telefonledningar. När linjerna är döda kan hjärncellerna inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller och det inträffar när hjärncellernas normala ämnesomsättning störs av för höga doser av kortisol.

Då har också stora mängder kalcium kommit in i hjärnan och det i sin tur leder till en överproduktion av fria radikaler. En fri radikal är en ostabil och elak molekyl som kan orsaka stor skada i kroppen. När en frukt ruttnar beror det på att den oxiderar. Samma typ av nedbrytande process äger ständigt rum i den mänskliga kroppen. Man kan beskriva det som att kroppen rostar på insidan.

Så kan du sänka stressen
Om stressen varat länge är det allra viktigaste att sova – länge, mycket och bra. Johannesört kan bidra till bättre sömn. Läkeörten tas framförallt mot lätt nedstämdhet, oro och lindrig depression men fungerar också utmärkt om man är stressad och inte kan sova.

Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som är ekologiskt och innehåller det verksamma ämnet hypericin. Johannesört minskar stresshormonerna och reglerar kemin i hjärnan samtidigt som de ökar tillgängligheten av signalämnen som bland annat hjälper dig att sova bättre. Hypermin minskar också sötsuget, något man ofta får när man är trött och stressad. Fysisk stress gör att du behöver vila och vid emotionell stress kan motion vara en stor hjälp till att sänka kortisolnivåerna i kroppen.

Dormeasan hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Växtläkemedlet innehåller de rogivande läkeörterna valeriana och humle. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel är fler. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar. Du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande. Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag.

De flesta andra läkemedel för sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. En studie gjord i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre.

En av de första indikationerna på för hög stress är när man ofta är trött och glömmer små saker i sin vardag. Har stressen pågått under en längre tid utarmas kroppen på viktiga fettsyror, vitaminer och mineraler.
Om du har fått näringsbrist medför det inte bara små minnesstörningar. Det kan också ge obehagliga minnesluckor.
Vår hjärna består till 40 procent av fettsyran lecitin. Lecitin förbättrar förmågan att ta in ny information samtidigt som den bidrar till bättre minne.
Kosttillskott med lecitin, som framställs från sojabönor, kan ge dig tillbaka ett normalt fungerande minne inom några veckor.

Tillhör du dem som oroar sig för att inte ha blåst ut ljusen eller slagit av spisen när du precis gått hemifrån? Eller som går ut för att handla och kommer hem med allt annat än just det som du bestämt dig för att handla?

► Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

Närminnet påverkas av stress
Det händer oss alla emellanåt vid för mycket stress. Och närminnet blir normalt så fort du stressen avtar. Små minnesstörningar är inte farliga och rättar ofta till sig med en gång om man försöker äta och sova bra. Men många lider av stress och krav på prestation.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Kortisol frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Det behövs för att kroppen ska vara i en aktiv och positiv fas. Men när stressen börjar kännas olustig och minnesstörningar övergått till obehagliga minnesluckor ska man dra i nödbromsen.

 

Stressrelaterade problem kan ge djupa skador
Glömska och minnesrubbningar hänger också ihop med dålig nattsömn. En del vaknar mitt i natten och kan inte somna om medan andra ligger vakna i flera timmar innan de äntligen somnar. Andra får ett överdrivet behov av sömn.
Livsstilsrelaterad ohälsa på grund stress är ett av världens största folkhälsoproblem enligt världshälsoorganisationen, WHO.
Långvarig stress och ständigt höga kortisolnivåerna kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress kan framkalla ångest, livströtthet och depression.

► Läs också: För lite sömn kan ge försämrat minne

Sänker stresshormonet, förbättrar minne och inlärning
Vid långvarig stress utarmas kroppen på vitaminer, mineraler och fettsyror vilket kan leda till näringsbrister och dåligt minne.
Lecitin är en fettsyra som sänker stresshormonet kortisol, ger bättre minne och förbättrar inlärning.
Om du stressat en längre tid eller bara upplever att vardagsminnet sviktar, då kan du ha brist på lecitin. Ett kosttillskott med lecitin kan på några veckor få bukt på minnesproblem och göra att du mår mycket bättre. Kombinerar du lecitin med ett B-vitaminkomplex får du ännu bättre effekt.

Den bortglömda fettsyran
Lecithin är fettsyran som hamnade i skymundan av fiskoljan i mitten av 1990-talet när den gjorde sitt stora genombrott. Men lecitin är faktiskt det allra viktigaste fettet och en stor del av fettet i hjärnan består av just lecitin och ännu mer finns i levern. Närmare 70 procent av leverns fettvävnad består av lecitin.
Höga koncentrationer finns också i nerver, benmärg, njurar och könskörtlar. Lecitin är en beståndsdel i det goda kolesterolet och är också en så kallad fosfolipid, som är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

 

Även sojallergiker kan ta lecithin
Om en hormonell obalans uppstår i hjärnan så ökar noradrenalinet hastigheten på de kemiska processerna i kroppen. Det märks detta genom att hjärtat klappar fortare.
Signalämnet acetylkolin, som bildas av lecitin, fungerar då som en broms i denna process. Har du för lite lecitin så kan till exempel inte acetylkolin bildas. Acetylkolin är en viktig signalsubstans i hjärnan och behövs för bland annat minne och koncentration.
Lecithin framställs av fettet från sojabönorna, de sojabönor som finns i Alfred Vogels Lecithin är ekologiskt odlade och inte genmanipulerade. De filtreras så att inga äggviteämnen blir kvar, därför kan även sojaallergiker använda tillskottet.
Den schweiziske hälsopionjären ordinerade lecitin till de patienter som hade problem med närminnet, var lite nervös och orolig. Vogel upptäckte nämligen att när han gav lecitin till sina patienter blev deras tankeförmåga och minne bättre men också förmågan att koncentrera sig.

Effekten av lecitin förstärks med B-vitamin
Den som har sömnproblem, känner nervositet och rastlöshet kan kombinera lecitin med ett B-vitaminkomplex. B-vitaminer är bra för hjärnans funktioner och preparaten förstärker varandra.
B-vitaminer reglerar även blodsockret. Brist på B-vitamin ger nedsatt glukostolerans, och då stiger blodsockervärdet för mycket efter en måltid plus att det inte går ner som förväntat, trots att man inte har diabetes. Detta beror på att cellerna är mindre känsliga för insulin eller att bukspottskörteln inte tillverkar tillräckligt med insulin.
Lecitin höjer också det goda kolesterolet, HDL, och sänker den skadliga LDL-formen. Lecitin bidrar även till att kolesterolet inte lika lätt fastnar på kärlväggarna och omvandlar dessutom kolesterol och fett till mer lätt transporterade former i kroppen. Detta är speciellt värdefullt vid hjärt-kärlbesvär.
En kur med lecithin och ett B-vitaminkomplex ger lugn, bättre koncentration men framför allt kommer minnet att fungera normalt igen.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Så uppstår stress
Ohälsosamma stressnivåer uppstår när man inte kan handskas med stress. Men stress skapas också i kroppen av dålig kost, för hög alkohol- och kaffekonsumtion.
Långvarig stress kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum vilket kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

Skadligast av allt är överproduktion av kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den.

Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. När signalsubstanserna inte fungerar som de ska kan man likna det som trasiga telefonledningar. När linjerna är döda kan hjärncellerna inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller och det inträffar när hjärncellernas normala ämnesomsättning störs av för höga doser av kortisol.

Då har också stora mängder kalcium kommit in i hjärnan och det i sin tur leder till en överproduktion av fria radikaler. En fri radikal är en ostabil och elak molekyl som kan orsaka stor skada i kroppen. När en frukt ruttnar beror det på att den oxiderar. Samma typ av nedbrytande process äger ständigt rum i den mänskliga kroppen. Man kan beskriva det som att kroppen rostar på insidan.

Så kan du sänka stressen
Om stressen varat länge är det allra viktigaste att sova – länge, mycket och bra. Johannesört kan bidra till bättre sömn. Läkeörten tas framförallt mot lätt nedstämdhet, oro och lindrig depression men fungerar också utmärkt om man är stressad och inte kan sova.

Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som är ekologiskt och innehåller det verksamma ämnet hypericin. Johannesört minskar stresshormonerna och reglerar kemin i hjärnan samtidigt som de ökar tillgängligheten av signalämnen som bland annat hjälper dig att sova bättre. Hypermin minskar också sötsuget, något man ofta får när man är trött och stressad. Fysisk stress gör att du behöver vila och vid emotionell stress kan motion vara en stor hjälp till att sänka kortisolnivåerna i kroppen.

Dormeasan hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Växtläkemedlet innehåller de rogivande läkeörterna valeriana och humle. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel är fler. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar. Du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande. Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag.

De flesta andra läkemedel för sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. En studie gjord i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

 

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.