Ung man slår sig för pannan

Hur har du det med minnet? Brist på fettsyran lecitin kan ge glömska

Fakta

Så uppstår stress
Ohälsosamma stressnivåer uppstår när man inte kan handskas med stress. Men stress skapas också i kroppen av dålig kost, för hög alkohol- och kaffekonsumtion.
Långvarig stress kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum vilket kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

Skadligast av allt är överproduktion av kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den.

Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. När signalsubstanserna inte fungerar som de ska kan man likna det som trasiga telefonledningar. När linjerna är döda kan hjärncellerna inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller och det inträffar när hjärncellernas normala ämnesomsättning störs av för höga doser av kortisol.

Då har också stora mängder kalcium kommit in i hjärnan och det i sin tur leder till en överproduktion av fria radikaler. En fri radikal är en ostabil och elak molekyl som kan orsaka stor skada i kroppen. När en frukt ruttnar beror det på att den oxiderar. Samma typ av nedbrytande process äger ständigt rum i den mänskliga kroppen. Man kan beskriva det som att kroppen rostar på insidan.

Så kan du sänka stressen
Om stressen varat länge är det allra viktigaste att sova – länge, mycket och bra. Johannesört kan bidra till bättre sömn. Läkeörten tas framförallt mot lätt nedstämdhet, oro och lindrig depression men fungerar också utmärkt om man är stressad och inte kan sova.

Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som är ekologiskt och innehåller det verksamma ämnet hypericin. Johannesört minskar stresshormonerna och reglerar kemin i hjärnan samtidigt som de ökar tillgängligheten av signalämnen som bland annat hjälper dig att sova bättre. Hypermin minskar också sötsuget, något man ofta får när man är trött och stressad. Fysisk stress gör att du behöver vila och vid emotionell stress kan motion vara en stor hjälp till att sänka kortisolnivåerna i kroppen.

Dormeasan hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Växtläkemedlet innehåller de rogivande läkeörterna valeriana och humle. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel är fler. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar. Du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande. Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag.

De flesta andra läkemedel för sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. En studie gjord i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre.

En av de första indikationerna på för hög stress är när man ofta är trött och glömmer små saker i sin vardag. Har stressen pågått under en längre tid utarmas kroppen på viktiga fettsyror, vitaminer och mineraler.
Om du har fått näringsbrist medför det inte bara små minnesstörningar. Det kan också ge obehagliga minnesluckor.
Vår hjärna består till 40 procent av fettsyran lecitin. Lecitin förbättrar förmågan att ta in ny information samtidigt som den bidrar till bättre minne.
Kosttillskott med lecitin, som framställs från sojabönor, kan ge dig tillbaka ett normalt fungerande minne inom några veckor.

Tillhör du dem som oroar sig för att inte ha blåst ut ljusen eller slagit av spisen när du precis gått hemifrån? Eller som går ut för att handla och kommer hem med allt annat än just det som du bestämt dig för att handla?

► Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

 

Närminnet påverkas av stress
Det händer oss alla emellanåt vid för mycket stress. Och närminnet blir normalt så fort du stressen avtar. Små minnesstörningar är inte farliga och rättar ofta till sig med en gång om man försöker äta och sova bra. Men många lider av stress och krav på prestation.
Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos är kortisol både viktigt och nödvändigt. Kortisol frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Det behövs för att kroppen ska vara i en aktiv och positiv fas. Men när stressen börjar kännas olustig och minnesstörningar övergått till obehagliga minnesluckor ska man dra i nödbromsen.

Stressrelaterade problem kan ge djupa skador
Glömska och minnesrubbningar hänger också ihop med dålig nattsömn. En del vaknar mitt i natten och kan inte somna om medan andra ligger vakna i flera timmar innan de äntligen somnar. Andra får ett överdrivet behov av sömn.
Livsstilsrelaterad ohälsa på grund stress är ett av världens största folkhälsoproblem enligt världshälsoorganisationen, WHO.
Långvarig stress och ständigt höga kortisolnivåerna kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress kan framkalla ångest, livströtthet och depression.

► Läs också: För lite sömn kan ge försämrat minne

Sänker stresshormonet, förbättrar minne och inlärning
Vid långvarig stress utarmas kroppen på vitaminer, mineraler och fettsyror vilket kan leda till näringsbrister och dåligt minne.
Lecitin är en fettsyra som sänker stresshormonet kortisol, ger bättre minne och förbättrar inlärning.
Om du stressat en längre tid eller bara upplever att vardagsminnet sviktar, då kan du ha brist på lecitin. Ett kosttillskott med lecitin kan på några veckor få bukt på minnesproblem och göra att du mår mycket bättre. Kombinerar du lecitin med ett B-vitaminkomplex får du ännu bättre effekt.

Den bortglömda fettsyran
Lecithin är fettsyran som hamnade i skymundan av fiskoljan i mitten av 1990-talet när den gjorde sitt stora genombrott. Men lecitin är faktiskt det allra viktigaste fettet och en stor del av fettet i hjärnan består av just lecitin och ännu mer finns i levern. Närmare 70 procent av leverns fettvävnad består av lecitin.
Höga koncentrationer finns också i nerver, benmärg, njurar och könskörtlar. Lecitin är en beståndsdel i det goda kolesterolet och är också en så kallad fosfolipid, som är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran.

► Läs också: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Även sojallergiker kan ta lecithin
Om en hormonell obalans uppstår i hjärnan så ökar noradrenalinet hastigheten på de kemiska processerna i kroppen. Det märks detta genom att hjärtat klappar fortare.
Signalämnet acetylkolin, som bildas av lecitin, fungerar då som en broms i denna process. Har du för lite lecitin så kan till exempel inte acetylkolin bildas. Acetylkolin är en viktig signalsubstans i hjärnan och behövs för bland annat minne och koncentration.
Lecithin framställs av fettet från sojabönorna, de sojabönor som finns i Alfred Vogels Lecithin är ekologiskt odlade och inte genmanipulerade. De filtreras så att inga äggviteämnen blir kvar, därför kan även sojaallergiker använda tillskottet.
Den schweiziske hälsopionjären ordinerade lecitin till de patienter som hade problem med närminnet, var lite nervös och orolig. Vogel upptäckte nämligen att när han gav lecitin till sina patienter blev deras tankeförmåga och minne bättre men också förmågan att koncentrera sig.

Effekten av lecitin förstärks med B-vitamin
Den som har sömnproblem, känner nervositet och rastlöshet kan kombinera lecitin med ett B-vitaminkomplex. B-vitaminer är bra för hjärnans funktioner och preparaten förstärker varandra.
B-vitaminer reglerar även blodsockret. Brist på B-vitamin ger nedsatt glukostolerans, och då stiger blodsockervärdet för mycket efter en måltid plus att det inte går ner som förväntat, trots att man inte har diabetes. Detta beror på att cellerna är mindre känsliga för insulin eller att bukspottskörteln inte tillverkar tillräckligt med insulin.
Lecitin höjer också det goda kolesterolet, HDL, och sänker den skadliga LDL-formen. Lecitin bidrar även till att kolesterolet inte lika lätt fastnar på kärlväggarna och omvandlar dessutom kolesterol och fett till mer lätt transporterade former i kroppen. Detta är speciellt värdefullt vid hjärt-kärlbesvär.
En kur med lecithin och ett B-vitaminkomplex ger lugn, bättre koncentration men framför allt kommer minnet att fungera normalt igen.

► Läs också: Guide: B-vitaminers funktion i kroppen

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Så uppstår stress
Ohälsosamma stressnivåer uppstår när man inte kan handskas med stress. Men stress skapas också i kroppen av dålig kost, för hög alkohol- och kaffekonsumtion.
Långvarig stress kan ge djupa skador – fysiskt, emotionellt och intellektuellt. Stress stänger till exempel ute noradrenalin från hjärnans känslocentrum vilket kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.

Skadligast av allt är överproduktion av kortisol. Det hindrar hjärnan från att fungera optimalt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår det en energibrist som gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan uppleva en händelse men man kan inte minnas den.

Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. När signalsubstanserna inte fungerar som de ska kan man likna det som trasiga telefonledningar. När linjerna är döda kan hjärncellerna inte kommunicera med varandra. I ett sista skede dör hjärnceller och det inträffar när hjärncellernas normala ämnesomsättning störs av för höga doser av kortisol.

Då har också stora mängder kalcium kommit in i hjärnan och det i sin tur leder till en överproduktion av fria radikaler. En fri radikal är en ostabil och elak molekyl som kan orsaka stor skada i kroppen. När en frukt ruttnar beror det på att den oxiderar. Samma typ av nedbrytande process äger ständigt rum i den mänskliga kroppen. Man kan beskriva det som att kroppen rostar på insidan.

Så kan du sänka stressen
Om stressen varat länge är det allra viktigaste att sova – länge, mycket och bra. Johannesört kan bidra till bättre sömn. Läkeörten tas framförallt mot lätt nedstämdhet, oro och lindrig depression men fungerar också utmärkt om man är stressad och inte kan sova.

Hypermin är ett växtbaserat läkemedel som är ekologiskt och innehåller det verksamma ämnet hypericin. Johannesört minskar stresshormonerna och reglerar kemin i hjärnan samtidigt som de ökar tillgängligheten av signalämnen som bland annat hjälper dig att sova bättre. Hypermin minskar också sötsuget, något man ofta får när man är trött och stressad. Fysisk stress gör att du behöver vila och vid emotionell stress kan motion vara en stor hjälp till att sänka kortisolnivåerna i kroppen.

Dormeasan hjälper vid lindrig oro och tillfälliga insomningsbesvär. Växtläkemedlet innehåller de rogivande läkeörterna valeriana och humle. Valeriana har använts i hundratals år vid insomningsbesvär. Fördelarna med att ta ett växtläkemedel är fler. Du somnar snabbare och kan på så sätt tillgodogöra dig nattens viktiga sömntimmar. Du slipper en känsla av baksmälla dagen efter vilket traditionella sömntabletter kan ge och du behöver inte oro dig för att bli beroende då örterna inte är vanebildande. Örterna stör inte den så kallade REM-sömnen, en sömnfas som är viktig eftersom man under den perioden bygger upp energinivåerna för nästa dag.

De flesta andra läkemedel för sömnproblem tar bort REM-sömnen, vilket gör att man inte känner sig utvilad när man vaknar trots att man sovit många timmar. En studie gjord i Schweiz visade att sömnen blev effektivare om man tog preparatet. Man blev också utvilad på kortare tid, vilket tyder på att kvaliteten på sömnen blev bättre.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.