Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna sitter på marken

Foto: Fotograf Charlotte

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Inga-Lill Hansson

Ålder: 69 år.
Bor: Gislaved.
Gör: Pensionär, tidigare i hemtjänsten.
Familj: Sju barn och tretton barnbarn.
Så mår jag bra: Sitter sällan still. Snickrar, målar, virkar, stickar, går på symöte med kompisar, leker gärna med de små barnbarnen, spelar innebandy och fotboll och umgås också med de äldre barnen och barnbarnen.

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Inga-Lill har inget emot att prova olika typer av hälsokost och hennes tidigare erfarenheter av sådana har i stort sett varit god. Om hon kan tillföra något som är naturligt i kroppen istället för medicin, så tycker hon att det är att föredra. 

– När jag började få ont i knäna, till exempel när jag gick i trappor, fick jag rådet att prova Zincumin, berättar hon. 

 

Näringstillskottet med ingefära, gurkmeja och vitamin C, är skapat speciellt för motverka inflammation i stela leder. 

– Det tog inte mer än ett par veckor så var jag bättre och värken försvann, säger Inga-Lill. 

Men det var inte knäna som ledvärken angrep först. För knappt tio år sedan kände Inga-Lill av värk i händerna och de blev långsamt lite knotiga och stela. På morgnarna var hon svullen och det tog tid att komma igång. 

– Jag trodde det var något reumatiskt först, men läkaren konstaterade artros. Då gjorde jag inget åt det för det kom i skov och när jag inte hade värk så tänkte jag inte på det, säger hon. 

LÄS OCKSÅ: Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Aktiv pensionär
Inga-Lill har jobbat inom hemtjänsten i många år och hon har stor familj med barn och fosterbarn. Men det har inte hindrat henne från att tillsammans med sin man bygga ett helt hus och dessutom ha så mycket grönsaksodlingar att de under många år var helt självförsörjande. 

– Men det är slitigt att jobba inom hemsjukvården. Jag är inte så lång och hade hand om stora karlar, så det var tungt. Jag tyckte jättemycket om mitt jobb där jag fick många fina relationer, men det var rätt skönt att gå i pension faktiskt, berättar hon. 

Men att bli en pensionär som bara sitter still var aldrig ett alternativ utan snarare tvärtom – nu kunde hon istället få tid för alla sina fritidsintressen. Och Inga-Lill har många sådana. De 13 barnbarnen är utspridda över landet. Den äldsta är vuxen och behöver inte barnvaktas längre, men de tre yngsta vill gärna ha mormor på besök. Tillsammans med dem spelar hon innebandy, och fotboll eller pysslar och leker kurragömma. Eftersom de, liksom hon, bor i Gislaved är det nära och är hon inte hos dem så är hon hemma och snickrar, målar, virkar och stickar.

 

– Jag är alltid i rörelse, kan man säga. Jag är inte mycket för att sitta still, skrattar hon. 

TITTA OCKSÅ: Hur behandlar man artros?

"Jag tänker leva länge"
En gång i veckan träffas hon och tre kompisar och har symöte. Ja, det kallas så, men de gör allt möjligt hantverk. Tillsammans sparar de en slant varje månad och de har planerat en resa tillsammans till Österlen under hösten, om corona tillåter.

– Nu har vi förstås inte setts på ett tag men jag hoppas att det snart kommer igång igen. En i vår grupp tillhör riskgruppen för corona så jag har hjälpt henne med att handla och få hem mat, säger Inga-Lill.

För att kunna göra allt det som hon vill göra så krävs det att kroppen inte gör ont och att hon är rörlig. Därför var det skönt när Zincumin fungerade med en gång, och att det nu, två år senare fortfarande gör det. 

 

– Jag brukar säga att jag skulle vara den sämsta sjuklingen i hela världen om det innebar att jag inte kunde röra på mig. Då hade jag nog blivit gnällig, säger Inga-Lill och skrattar.

Inga-Lill äter också omega-3 och -6, magnesium för bättre muskelhälsa och havtorn för att smörja slemhinnorna, som ju kan ha en tendens att bli torra på äldre dagar. Och knäna är numera inga problem alls. 

– Min största fasa är att jag inte ska kunna göra allt jag vill göra. Jag tänkte ju leva länge till och jag vill kunna använda hela kroppen utan att ha ont. Så som jag känner mig nu vill jag fortsätta känna, pigg och frisk, säger hon idag.

Av Jessika Devert 


Inga-Lill Hansson

Ålder: 69 år.
Bor: Gislaved.
Gör: Pensionär, tidigare i hemtjänsten.
Familj: Sju barn och tretton barnbarn.
Så mår jag bra: Sitter sällan still. Snickrar, målar, virkar, stickar, går på symöte med kompisar, leker gärna med de små barnbarnen, spelar innebandy och fotboll och umgås också med de äldre barnen och barnbarnen.

Zincumin

... innehåller ingefära, gurkmeja och vitamin C som hjälper till att smörja och bibehålla smidiga och rörliga leder. Gurkmeja är en kraftig antioxidant och har antiinflammatoriska egenskaper och bidrar till att läka inflammationer i brosk och leder.
Forskare har undersökt mer än 100 olika varianter av ingefära för att ta reda på vilken variant som innehöll mest och starkaste antiinflammatoriska ämnen.
Den bästa ingefäran fann man i Indien. När ingefära och gurkmeja blandades i en unik formula, som huvudsakligen utgörs av en speciell oljebaserad emulgator, ökade lösligheten för gurkmeja med ytterligare 30 procent. 
Hemligheten bakom den kraftiga smärtdämpande effekten är kombinationen av de antiinflammatoriska ämnen och den höga lösligheten, det man också kallar biotillgängligheten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

 

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.