Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

glad kvinna i höstskog

6 spännande tips för en frisk höst

Nu har vi precis passerat höstdagjämningen och samtidigt som det är skördetid håller naturen på att förbereda sig för vinter. Vi som bor där årstiderna skiftar kraftigt följer automatiskt med naturens växlingar, men ibland kan skiftningarna vara svåra, framförallt den mellan sommar och höst. Här kommer sex intressant tips för att hålla sig frisk under hösten.

Det finns ett visst vemod med hösten. När Kanadagässen samlas för att flyga till varmare länder, färgskalan i naturen blir fadd och blek och vinden är kylig – då blir vi mindre utåtriktade och föredrar hemmakvällar framför utekvällar.

 

Diamantis Koukouvinos är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin. Han menar att hösten handlar om att förenkla och släppa taget om allt det överflödiga från sommaren och behålla det nödvändiga inför vintern.

– Ur ett kinesiskt medicinskt perspektiv blir vi mer naturligt introverta och som trädens klorofyll börjar samla sig i stammen av träden så börjar även vår energi samlas i kärnan av våra kroppar. Det känns i fingrarna genom att vi fryser, säger Diamantis Koukouvinos.

LÄS OCKSÅ: Trött och hängig?

Slipp höstens förkylningar
En ny årstid är en möjlighet att stanna upp och reflektera över vårt hälsotillstånd och våra vanor. Liksom allt i naturen förändras är det viktigt för oss att vi också ändrar på våra vanor och anpassar oss till naturens rytm.

– Övergången från sommar till höst är en kraftig övergång, det är början på yin-cykeln när dagsljuset blir allt mindre. Vi är inne i en skördetid, av frukter, bär och grönsaker för att förvara under vintern. Pumpor och squash symboliserar överflöd. Vi förvarar också ved för den öppna spisen och tar fram höstgarderoben för de kallare och mörkare dagarna, säger Diamantis Koukouvinos.

Han berättar att våra kroppar och våra tankar styrs jordens cirkadiska rytm. Särskilt under övergången från en säsong till en annan är det viktig att vi tar hand om hälsan. Hösten handlar ofta om att det är lättare för många att få förkylningar. Övergången från sommar till höst betyder att vi går från en aktiv till en passivare säsong.

 

–  Det påverkar hur vi känner oss och hur vi förebygger och behandlar sjukdomar. Varje säsong förknippas med ett naturligt element, ett organ och känslor. Höstens betyder metall, lungan och sorg. Dessa tre saker hjälper oss under hela hösten som någon slags barometer för vart vi är i livet och kan ge oss en inblick på hur vi ska ta hand om oss bättre, säger Diamantis Koukouvinos.

LÄS OCKSÅ: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Här är 6 tips för att hålla dig frisk i höst:

  1. Gör en lista över prioriteringar
    Omfamna dina ”metallegenskaper” – din styrka, målmedvetenhet, ditt fokus och var selektiv. Ge dig själv klarhet i vad som är viktigt för dig. Om du fokuserar på jobbet, har du tid barnen? Om du vill hälsosamma måltider, äta hemma för att kanske spara pengar, har du tid att umgås med vänner? Gör en lista över vilka prioriteringar som förtjänar din uppmärksamhet. Titta på regelbundet på listan under hela säsongen. Hösten förstärker vår förmåga att få saker gjort. Utnyttja det genom att påminna dig var du ska fokusera på.
  2. Bär halsduk
    Läkare inom den kinesiska medicinen har i flera tusen år använt halsduk, och det av goda skäl. Lungan, det organ som är förknippat med hösten, är den första försvarslinjen mot virus och bakterier. När vädret blir kallt och vinden blir stark, är lungorna extra sårbara. De antika läkarna upplevde att patogenerna kom in i kroppen via nacken och gav förkylning. Därför är viktigt att skydda halsen.
  3. Drick mycket vatten
    Att vara torr är särskilt vanligt under hösten, och eftersom lungan är det mest yttre organet, är det lungorna som är närmast relaterat till huden. Torr hud och utslag kan dyka upp på hösten. Drick mycket vatten och håll huden fuktig med fuktighetskräm. En annan anledning till att dricka är för att matsmältningen kan försämras under hösten. Inom den kinesiska medicinen kopplar man också förstoppning till att det är svårt att släppa taget om känslomässiga saker som man önskar lämna.
  4. Använd en näskanna
    Hösten kallar på uppmärksamhet och vill att vi ska släppa det överflödiga från sommaren. Då kan vi behöva hålla näsgångar rena. Hösten är den vanligaste tiden på året för övre hals infektioner med rinnande och kliande näsor. Om du inte behandlar detta på rätt sätt så är det lätt att de hålla i sig under vintern. Använd en näskanna eller en”neti pot” och tillsätt ljummet vatten och salt för att hålla näsgångarna rena.
  5. Bearbeta sorg
    Känslan förknippad med höst är sorg. Detta är en vilsam tid på året som inbjuder att dra sig inåt, att sörja, släppa taget och reflektera över kvarstående sorg som inte bearbetats. Detta kan också vara en anpassning efter den överväldiga energin och positiva känslorna som många du haft under sommaren. Det är normalt att känna sig något nedstämd under hösten. Har du svårt att acceptera den känslomässiga förändringen eller övergången, kan tyda på inre obalans.
  6. Ät varm mat

Om sommaren handlat om grönsaker, frukt och bär så ser den kinesiska medicin dessa livsmedel som kalla i sin natur. Sommaren sallader kan därför ställa till det för ditt matsmältningssystem. Vi bör hålla våra kroppar varmare på insidan. Det är dags att äta varm och kokt mat, och mat som gynnar lungorna är lök, ingefära, vitlök, rödbetor, rovor, morötter, palsternacka, sötpotatis, pumpa och squash. Om du vill äta frukt, välj frukt enligt säsongen som äpplen, päron, druvor eller fikon.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!