Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

bil som kör i mörkret

”Vintermörkret gör oss sjuka”

Regeringen bör följa Finlands exempel och besluta om permanent sommartid, då det skulle ha en gynnsam effekt på folkhälsan. Det menar Tuve Skånberg, riksdagsledamot KD.

Känner du också att du påverkas av mörkret? Det beror på omställningen till vintertid. Men så behöver det inte vara.

En opinionsundersökning av Yougov 2014 visade att över hälften av svenskarna tycker att vi borde ha samma tid året om. 42 procent vill ha ständig sommartid, 24 procent vill ha ständig vintertid. 18 procent vill behålla nuvarande system. 16 procent svarade vet ej.

Och i mars i år röstade EU-parlamentet för att sluta ställa om klockan en gång på hösten och en gång på våren, med start år 2021.

LÄS OCKSÅ: Därför är det bra med choklad vintertid

Länder som bestämmer sig för permanent sommartid ska ställa fram klockan för sista gången i mars 2021. De som vill ha permanent vintertid, eller normaltid som det egentligen heter, ska ställa tillbaka klockan sista gången i oktober samma år.

 

Beslutet innebär att EU-parlamentet röstat för kommissionens förslag att sluta med växlingen mellan sommar- och normaltid, men att förändringen senareläggs från 2019 till 2021. EU-parlamentet vill också att länderna samordnar sina beslut så att eventuella tidsskillnader mellan länder med sommar- respektive normaltid inte stör den inre marknaden. I övrigt är varje land fritt att välja.

LÄS OCKSÅ: Så påverkas vi av sommartid – men snart kan den slopas!

Det finns goda skäl för att avskaffa växlingen. Sommartiden infördes i Sverige 1980, efter ett misslyckat försök 1916. Sedan dess

Tuve Skånberg (KD)

har svenskarna vridit fram klockan en timma på våren i slutet av mars. De som jobbar natt är alltid glada för en timma mindre den natten. I oktober när klockan ska vridas tillbaka får man istället jobba en timma extra.

Mycket tid går åt till att ställa om alla klockor, inte minst i offentliga lokaler, både vår och höst. På våren är det många människor som kommer en timma för sent. Och på hösten händer det i stället att många kommer en timma för tidigt. Sömnforskare har visat att omställningen är skadlig för många. Även för djur, som mjölkande kor.

LÄS OCKSÅ: Minst hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

Det är också vetenskapligt bevisat att minskad ljustillgång ökar antalet depressioner i samhället. Därför känns det inte särskilt positivt att ställa tillbaka klockan på hösten. Det innebär ju att eftermiddagarna blir mörka en timme tidigare.

 

Vi upplever att hösten blir mörkare och dagarna kortare, när vi övergår till vintertid. Även om det blir ljust en timma tidigare på morgonen så är det oftast ändå mörkt när man går till jobbet och mörkt när man kommer hem.

LÄS OCKSÅ: Örter som alternativ behandling av depression, PMS och sömnbesvär

I några länder, till exempel Island och Argentina, har man inte omställning till sommartid, men däremot en tidszon som kan liknas vid permanent sommartid. De får då ljusare kvällar på sommaren och ljusare eftermiddagar på vintern. Det vore en fördel för Sverige att ha det likadant.

LÄS OCKSÅ: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Forskningen visar att det är viktigt att få dagsljus under vinterhalvåret. Ljuset dämpar melatoninpåslaget, som är ett mörkerhormon, men påverkar även kortisolrytmen, som också är en del av dygnsrytmen. Mångas problem på vintern med trötthet, depressioner och sömnsvårigheter beror enligt forskningen på för lite dagsljus.

Dagsljuset ger också ett tillskott av A- och D-vitamin. Forskningen pekar på att det är idealiskt att få vakna till dagsljus. Men när skola och arbete börjar redan vid åtta är det få förunnat. Vare sig permanent sommartid eller permanent vintertid kan ge gryningsljus för alla dem som börjar sina arbeten vid åtta.

 

LÄS OCKSÅ: Sommartid utreds av EU – kan göra mer skada än nytta

Permanent sommartid skulle ha en gynnsam effekt på folkhälsan eftersom fler kan tillgodogöra sig den extra ljusa timmen på eftermiddagen än på morgonen. Den timmen ger också större möjlighet för människor att vistas ute, vilket även det är ett steg mot ökat välbefinnande. I synnerhet gäller det barn- och ungdomar, som idag har ett alltför stillasittande inomhusliv. Barn behöver ljusa eftermiddagar för utomhuslek.

Att önska sig normaltid för alla i Sverige går inte – solen går ju upp, respektive ner, 45 minuter tidigare i östra Sverige än i västra.

När regeringen nu innan 2021 måste besluta om Sverige ska ha ständig sommartid eller ständig vintertid bör därför valet vara permanent sommartid, alltså samma som Finland redan har.

Av Tuve Skånberg, riksdagsledamot KD

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.