I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vintertid och mörker – och inte på långa vägar nog med solsken för att hjälpa kroppen att skapa sitt viktiga D-vitamin. Och många nordbor har redan för låga nivåer, vilket innebär att tillskott behövs för de allra flesta. Även om vissa löper större risk än andra.
Tillhör du någon av de stora riskgrupperna? Kolla här.

Inte förrän framåt tidigast i mars månad nästa år kommer solen att stå tillräckligt högt för att huden ska kunna bilda sitt viktiga D-vitamin igen. Därför behöver vi själva se till att vi får i oss tillräckliga nivåer, något vi gör framförallt genom att äta tillskott med D-vitamin, fet fisk eller D-vitaminberikade livsmedel.

► Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin

 

Tidningen Land har listat de fyra grupper som har störst risk att ha för låga D-vitaminnivåer i blodet. Kurera lägger till en femte. Är du en av dem? Läs nedan.

Fem grupper i riskzonen för D-vitaminbrist:

 

1. Äldre personer
Äldre personer har ett sämre upptag vitaminet från solen. Detta både för att de sommartid oftast är utomhus för lite och dels för att huden efter 65 års ålder blir tunnare, vilket gör att den får upp till 75 procent lägre förmåga att bilda D-vitamin.

2. Mindre barn
I Sverige rekommenderas det att barn, upp till två års ålder, ska ges ett dagligt tillskott med D-droppar dagligen. Vissa barn behöver fortsatt få D-droppar upp till fem års ålder – till exempel barn som sällan är i solen utan kläder, har mycket solskydd eller är mörkhyade. Och teorierna om att även äldre barn (och vuxna) bör fortsätta med tillskott blir allt fler. Bland annat visar en studie att 82 procent av barn och ungdomar i Norrbotten har D-vitaminbrist.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

3. Personer med fetma
Flera studier (bland annat den här) har visat att kraftigt övervikt innebär en 6-40 procent minskning av kroppens förmåga att omvandla och ta upp D-vitamin.
Man beräknar att cirka 20 procent av Sveriges befolkning har för låg nivå av D-vitamin – och brist har i sin tur en koppling till just övervikt. Läs mer här (extern länk).

4. Personer med mörkare hy
Mörkhyade har svårt att ta upp tillräckligt med D-vitamin under den korta sommartiden i Norden. Har man dessutom täckande klädsel så ökar risken. En studie i Borlänge visar att 9 av 10 gravida kvinnor från Somalia har D-vitaminbrist, vilket även tros öka risken för att deras barn får autism.
Överläkare inom psykiatrin varnade redan 2008 i DN för att brist på D-vitamin skulle kunna vara orsaken till den ökning av autism som uppmärksammats bland västerländska barn. Ämnet uppmärksammades återigen stort efter en debattartikel i SvD i januari 2015.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

5. Gravida
Alla gravida kvinnor bör få tillskott av D-vitamin, för att på sikt förebygga hälsorisker för barnet – däribland autism och insulinproblematik. Det anser forskaren och barnläkaren Josefine Roswall, som skrivit en doktorsavhandling vid Sahlgrenska akademin.

► Läs också: Gravida med högt D-vitamin får starka barn

Hur mycket D-vitamin ska man äta?
Livsmedelsverkets gräns för vuxna som sällan exponeras för solljus eller är över 75 år är 20 mikrogram D-vitamin per dag. För övriga vuxna samt för barn är gränsen 10 mikrogram.
För att få skyddseffekt mot sjukdomar krävs en D-vitaminmängd i kroppen på minst 75 nanomol per liter blod. Livsmedelsverkets rekommendation är idag bara 50 nanomol per liter blod.
Vitamin D Council i USA menar att 125 nmol/l (50 ng/mL) är optimal nivå.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Rekommendationen till nordbor: 50 mikrogram per dag
Forskaren Jonatan Salzer från Umeå Universitet har tidigare intervjuats i Kurera.
– Idag finns det två riktvärden för D-vitamin. Värdet på 50 nmol/l gäller skeletthälsa. Men gällande skydd mot MS ligger brytpunkten sannolikt vid 75 nmol/l. Först då kommer effekten, sa han då.
Även psykiatriprofessorn Mats Humble, som forskat mycket kring D-vitamin, menar att vi nordbor behöver mer D-vitamin än Livsmedelsverkets rekommendation och att upp till 50 mikrogram (2 000 enheter) per dag är riskfritt för de allra flesta.

► Läs också: Nu vill Livsmedelsverket D-vitaminberika fler livsmedel – och höja nivåerna

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.