Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vintertid och mörker - och inte på långa vägar nog med solsken för att hjälpa kroppen att skapa sitt viktiga D-vitamin. Och många nordbor har redan för låga nivåer, vilket innebär att tillskott behövs för de allra flesta. Även om vissa löper större risk än andra.
Tillhör du någon av de stora riskgrupperna? Kolla här.

Inte förrän framåt tidigast i mars månad nästa år kommer solen att stå tillräckligt högt för att huden ska kunna bilda sitt viktiga D-vitamin igen. Därför behöver vi själva se till att vi får i oss tillräckliga nivåer, något vi gör framförallt genom att äta tillskott med D-vitamin, fet fisk eller D-vitaminberikade livsmedel.

► Läs också: Därför bör du äta extra D-vitamin

 

Tidningen Land har listat de fyra grupper som har störst risk att ha för låga D-vitaminnivåer i blodet. Kurera lägger till en femte. Är du en av dem? Läs nedan.

Fem grupper i riskzonen för D-vitaminbrist:

 

1. Äldre personer
Äldre personer har ett sämre upptag vitaminet från solen. Detta både för att de sommartid oftast är utomhus för lite och dels för att huden efter 65 års ålder blir tunnare, vilket gör att den får upp till 75 procent lägre förmåga att bilda D-vitamin.

2. Mindre barn
I Sverige rekommenderas det att barn, upp till två års ålder, ska ges ett dagligt tillskott med D-droppar dagligen. Vissa barn behöver fortsatt få D-droppar upp till fem års ålder – till exempel barn som sällan är i solen utan kläder, har mycket solskydd eller är mörkhyade. Och teorierna om att även äldre barn (och vuxna) bör fortsätta med tillskott blir allt fler. Bland annat visar en studie att 82 procent av barn och ungdomar i Norrbotten har D-vitaminbrist.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

3. Personer med fetma
Flera studier (bland annat den här) har visat att kraftigt övervikt innebär en 6-40 procent minskning av kroppens förmåga att omvandla och ta upp D-vitamin.
Man beräknar att cirka 20 procent av Sveriges befolkning har för låg nivå av D-vitamin - och brist har i sin tur en koppling till just övervikt. Läs mer här (extern länk).

 

4. Personer med mörkare hy
Mörkhyade har svårt att ta upp tillräckligt med D-vitamin under den korta sommartiden i Norden. Har man dessutom täckande klädsel så ökar risken. En studie i Borlänge visar att 9 av 10 gravida kvinnor från Somalia har D-vitaminbrist, vilket även tros öka risken för att deras barn får autism.
Överläkare inom psykiatrin varnade redan 2008 i DN för att brist på D-vitamin skulle kunna vara orsaken till den ökning av autism som uppmärksammats bland västerländska barn. Ämnet uppmärksammades återigen stort efter en debattartikel i SvD i januari 2015.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

5. Gravida
Alla gravida kvinnor bör få tillskott av D-vitamin, för att på sikt förebygga hälsorisker för barnet - däribland autism och insulinproblematik. Det anser forskaren och barnläkaren Josefine Roswall, som skrivit en doktorsavhandling vid Sahlgrenska akademin.

► Läs också: Gravida med högt D-vitamin får starka barn

Hur mycket D-vitamin ska man äta?
Livsmedelsverkets gräns för vuxna som sällan exponeras för solljus eller är över 75 år är 20 mikrogram D-vitamin per dag. För övriga vuxna samt för barn är gränsen 10 mikrogram.
För att få skyddseffekt mot sjukdomar krävs en D-vitaminmängd i kroppen på minst 75 nanomol per liter blod. Livsmedelsverkets rekommendation är idag bara 50 nanomol per liter blod.
Vitamin D Council i USA menar att 125 nmol/l (50 ng/mL) är optimal nivå.

 

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Rekommendationen till nordbor: 50 mikrogram per dag
Forskaren Jonatan Salzer från Umeå Universitet har tidigare intervjuats i Kurera.
– Idag finns det två riktvärden för D-vitamin. Värdet på 50 nmol/l gäller skeletthälsa. Men gällande skydd mot MS ligger brytpunkten sannolikt vid 75 nmol/l. Först då kommer effekten, sa han då.
Även psykiatriprofessorn Mats Humble, som forskat mycket kring D-vitamin, menar att vi nordbor behöver mer D-vitamin än Livsmedelsverkets rekommendation och att upp till 50 mikrogram (2 000 enheter) per dag är riskfritt för de allra flesta.

► Läs också: Nu vill Livsmedelsverket D-vitaminberika fler livsmedel – och höja nivåerna

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.