Därför bör du äta extra D-vitamin!

Fakta D-vitamin

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.

D-vitamin är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.

D-vitamin kallas ibland piggvitaminet.

Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Brist på D-vitamin är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige.
Brist på D-vitamin kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.

Det rekommenderade dagliga intaget är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år.

Ät tillskott med D3 från september till april, maj – eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

Idag uppmärksammar vi D-vitaminets dag, vitaminet många svenskar lider brist på utan att veta om det.
Eftersom vitaminet bildas framför allt med hjälp av solen – och den lyser med sin frånvaro under stora delar av året bör vi nordbor äta D-vitamintillskott i mycket högre utsträckning än vi gör, menar många experter.

Ökad risk för MS, diabetes, tarmcancer är tre anledningar. PMS, depression och benskörhet är tre andra. 
Här får du veta mer. 

“Sommaren är kort, det mesta regnar bort…”
Det ligger ett stort mått av sanning i Thomas Ledins kända hit från 1982 där han uppmanar till att ta tillvara de få stunder solen skiner.
Tänk bara om Ledin hade lagt till en rad om att vi, på de icke soliga dagarna, inte skulle glömma att tillföra extra D-vitamin. Då hade kanske buskapet nått fram?

Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

 

Mer D-vitamin = förbättrad folkhälsa
För faktum är att vi hinner helt enkelt inte få i oss den sol vi behöver på naturlig väg under sommarhalvåret – utan måste själva se till att ligga steget före – och äta tillskott.
Skulle fler tillföra extra D-vitamin skulle vi ha en bättre folkhälsa i Sverige, menar flera experter.
Läs till exempel forskarna Jonatan Salzer och Peter Sundströms artikel (från 2012) i SvD om saken – där de ropar att det är dags för Livsmedelsverket att agera. Fler experter har sedan dess ropat samma sak.
Än har inget hänt.

Ett av de mest forskade vitaminerna
Forskning på D-vitamin saknas däremot inte. Vitaminet är glödhett bland forskarna och nya studier kommer hela tiden.

Åtgärdad D-vitaminbrist kan ge – bland annat – följande hälsovinster:

 

1. Minskad risk för vissa autoimmuna sjukdomar som ms och Parkinson
2. Bättre insulinkänslighet – färre fall av barndiabetes och diabetes typ 2
3. Mindre övervikt och problem med fetma
4. Minskad risk för hjärtsjukdom
5. Minskad risk för tjock- och ändtarmscancer
(Läs: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar)
6
. En positiv effekt på många hudproblem
7. Färre fall av svår PMS
8. Ökad canceröverlevnad
(Läs: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning)
9.
 Ge ökad stabilitet i folks nervsystem och normala hjärtslag
10. Färre problem med sköldkörteln
11. Ökad emotionell och psykisk stabilitet
(Läs: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression)
12
. Färre deprimerade
13. Färre självmord
(Läs: Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin)
14.
 Starkare immunförsvar
15. Ökat skydd mot förkylning och influensa
16. Mindre trötthet: Piggare svenskar med mer energi
17. Minskad risk för benskörhet och urkalkat skelett
(Läs: Vitamin D– inte bara skelettstöd)
18
. Bättre folkhälsa
19. Halvera antalet sjuka i demens och Alzheimers
(Läs: Dagligt tillskott kan skydda mot demens visar ny forskning)
20
. Fler skulle ha en hud som är bättre på att andas
21. Resultera i lindrigare luftvägsinfektioner och lägre antibiotikaanvändning
(Läs: D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner)
22
. Fler med en stark, välfungerande lever och galla
23. Färre fall av psykisk utvecklingsstörning, hyperativitet, autism och kognitiva nedsättningar
(Läs: ”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”)
24
. Minimerad risk för skelettsjukdomen rakitisk (tidigare engelska sjukan) – vilken främst drabbar barn och leder till en mjuk, böjlig och missformad benstomme
(Läs: Brist på D-vitamin – allt vanligare hos små barn)

Källor: Kurera.se, Bertil Wosk, Sanna Ehdin Anandala, Daily Mail, Sahlgrenska Akademin

Av Isabelle G Hedander 


Fakta D-vitamin

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.

D-vitamin är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.

D-vitamin kallas ibland piggvitaminet.

Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Brist på D-vitamin är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige.
Brist på D-vitamin kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.

Det rekommenderade dagliga intaget är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år.

Ät tillskott med D3 från september till april, maj – eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.