Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför bör du äta extra D-vitamin!

Fakta D-vitamin

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.

D-vitamin är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.

D-vitamin kallas ibland piggvitaminet.

Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Brist på D-vitamin är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige.
Brist på D-vitamin kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.

Det rekommenderade dagliga intaget är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år.

Ät tillskott med D3 från september till april, maj – eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

Idag uppmärksammar vi D-vitaminets dag, vitaminet många svenskar lider brist på utan att veta om det.
Eftersom vitaminet bildas framför allt med hjälp av solen - och den lyser med sin frånvaro under stora delar av året bör vi nordbor äta D-vitamintillskott i mycket högre utsträckning än vi gör, menar många experter.

Ökad risk för MS, diabetes, tarmcancer är tre anledningar. PMS, depression och benskörhet är tre andra. 
Här får du veta mer. 

"Sommaren är kort, det mesta regnar bort..."
Det ligger ett stort mått av sanning i Thomas Ledins kända hit från 1982 där han uppmanar till att ta tillvara de få stunder solen skiner.
Tänk bara om Ledin hade lagt till en rad om att vi, på de icke soliga dagarna, inte skulle glömma att tillföra extra D-vitamin. Då hade kanske buskapet nått fram?

Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

 

Mer D-vitamin = förbättrad folkhälsa
För faktum är att vi hinner helt enkelt inte få i oss den sol vi behöver på naturlig väg under sommarhalvåret - utan måste själva se till att ligga steget före - och äta tillskott.
Skulle fler tillföra extra D-vitamin skulle vi ha en bättre folkhälsa i Sverige, menar flera experter.
Läs till exempel forskarna Jonatan Salzer och Peter Sundströms artikel (från 2012) i SvD om saken - där de ropar att det är dags för Livsmedelsverket att agera. Fler experter har sedan dess ropat samma sak.
Än har inget hänt.

Ett av de mest forskade vitaminerna
Forskning på D-vitamin saknas däremot inte. Vitaminet är glödhett bland forskarna och nya studier kommer hela tiden.

Åtgärdad D-vitaminbrist kan ge - bland annat - följande hälsovinster:

 

1. Minskad risk för vissa autoimmuna sjukdomar som ms och Parkinson
2. Bättre insulinkänslighet - färre fall av barndiabetes och diabetes typ 2
3. Mindre övervikt och problem med fetma
4. Minskad risk för hjärtsjukdom
5. Minskad risk för tjock- och ändtarmscancer
(Läs: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar)
6
. En positiv effekt på många hudproblem
7. Färre fall av svår PMS
8. Ökad canceröverlevnad
(Läs: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning)
9.
 Ge ökad stabilitet i folks nervsystem och normala hjärtslag
10. Färre problem med sköldkörteln
11. Ökad emotionell och psykisk stabilitet
(Läs: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression)
12
. Färre deprimerade
13. Färre självmord
(Läs: Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin)
14.
 Starkare immunförsvar
15. Ökat skydd mot förkylning och influensa
16. Mindre trötthet: Piggare svenskar med mer energi
17. Minskad risk för benskörhet och urkalkat skelett
(Läs: Vitamin D– inte bara skelettstöd)
18
. Bättre folkhälsa
19. Halvera antalet sjuka i demens och Alzheimers
(Läs: Dagligt tillskott kan skydda mot demens visar ny forskning)
20
. Fler skulle ha en hud som är bättre på att andas
21. Resultera i lindrigare luftvägsinfektioner och lägre antibiotikaanvändning
(Läs: D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner)
22
. Fler med en stark, välfungerande lever och galla
23. Färre fall av psykisk utvecklingsstörning, hyperativitet, autism och kognitiva nedsättningar
(Läs: ”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”)
24
. Minimerad risk för skelettsjukdomen rakitisk (tidigare engelska sjukan) - vilken främst drabbar barn och leder till en mjuk, böjlig och missformad benstomme
(Läs: Brist på D-vitamin – allt vanligare hos små barn)

Källor: Kurera.se, Bertil Wosk, Sanna Ehdin Anandala, Daily Mail, Sahlgrenska Akademin

Av Isabelle G Hedander 


Fakta D-vitamin

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.

D-vitamin är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.

D-vitamin kallas ibland piggvitaminet.

Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Brist på D-vitamin är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige.
Brist på D-vitamin kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.

Det rekommenderade dagliga intaget är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år.

Ät tillskott med D3 från september till april, maj – eller året om. Fråga om fler råd på hälsokosten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.