Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna och litet barn i blommande trädgård

Knepen för en klimatsmartare trädgård

Vilka växter du väljer att odla, hur du placerar dem och hur mycket eller lite du klipper din gräsmatta spelar roll. Så här gör du för att låta din trädgård eller balkong bli en plats för biologisk mångfald!

Det går att göra en insats för klimatet i ”det lilla”, alltså i vårt vardagsliv, på många sätt. Vad och hur vi odlar i våra trädgårdar och på våra balkonger kan exempelvis spela en stor roll. Och det är en växande skara av svenskarna medvetna om! Många menar att de ändrat sitt odlingsbeteende på grund av klimatförändringarna.

Drygt 80 procent väljer till exempel idag lokala och svenska växter och fröer när de odlar. Och så många som en tredjedel väljer att odla pollineringsvänliga växter. Det visar rapporten ”Den hållbara trädgården”, från HUI Research/Plantagen.

LÄS OCKSÅ: 5 ogräs du kan äta

Kvinnor tänker mer på biologisk mångfald

Allt fler av oss tänker också på biologisk mångfald när vi odlar (36 procent mot 29 förra året). Mest tänker yngre på detta – även om äldre ofta gör klimatsmarta val och insatser i trädgården, utan att lägga en värdering i det.

 

Särskilt intresserade av att odla klimatsmart är de som har hemmaboende barn (43 procent). Och kvinnor tänker mer på biologisk mångfald i trädgården än män, något som varit oförändrat de senaste åren.

Att göra klimatsmarta val kan röra sig om allt ifrån att välja växter som lockar till sig bin och andra pollinerande insekter till att ta vara på regnvattnet. Här nedanför listar vi fem knep!

LÄS OCKSÅ: Ekologisk odling bra för mångfalden

5 vägar till en klimatsmart trädgård (eller balkong)!

  1. Låt inte regnvattnet gå till spillo. Samla upp regnvattnet, i exempelvis tunnor och använd till bevattning. Bevara jordens fukt och ge skydd åt insekter genom att plantera marktäckare.
  2.  Placera räxt på rätt plats. Tänk till på hur du placerar olika växter, utifrån solljus och jordtyp, för att de ska trivas. Då behöver du använda betydligt mindre gödsel och vatten.
  1. Möjliggör blomning hela säsongen. Om du väljer att plantera växter som blommar både tidigt på våren och långt in på hösten så ser du till att fjärilar, bin och andra pollinerande insekter har mat året om.
  2. Låt en del av gräsmattan bli till äng! En välskött, kortklippt gräsmatta kräver både mycket vatten och klippning. Men den erbjuder inte mycket till artrikedom och ger inte mycket ätbart till pollinerande insekter. Så låt i alla fall en del av gräsmattan få vara en blomstrande äng så lockar du till dig surrande och nödja insekter. På köpet blir trädgårdsarbetet lite enklare att sköta.
  3. Återanvänd trädgårdsavfallet. Skippa gifter och kemikalier i trädgården och låt ditt avfall bli till gödning – och vips har du en cirkulär trädgård! Ta till exempel vara på de grenar som blir över när du beskär buskar, och använd som stöd till andra, mindre blommor och växter som klättrar.

LÄS OCKSÅ: Marie-Louise vill hjälpa oss återerövra kunskapen om naturens läkande kraft

Fler återbruksknep i trädgården

  • Kompostera
  • Dela på redskap och trädgårdsmaskiner med en granne, eller låna av varandra.
  • Ta sticklingar
  • Ta frön från befintliga plantor och odla nya
  • Ta frön från frukter och växter och odla dessa

Av Carolina Eriksson



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.