Kristina sprang ensam genom Iran

Fakta

Namn: Kristina Paltén.
Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Gör: Egen företagare som coach, föreläsare, författare.
Tränar: Husmorsgympa och löpning. Har just skaffat yogakort.
God hälsa är: … att må bra och känna att jag kan göra det jag vill med kroppen och med mitt liv. Att inte vara låst. Att jag kan använda mig av mig själv på det sätt jag vill.

Hon var 30 år när hon började med löpning och vid 31 års ålder sprang hon sin första mil. Idag är Kristina Paltén 44 år och långdistanslöpare och hon tackar löpningen både för sin vardag och för sitt mod.
Hon vill använda sporten till att lyfta svåra frågor och utmana fördomar. Därför gav hon sig ut på en oerhörd resa – under 58 dagar sprang hon nästan 200 mil, helt ensam genom ett strängt muslimskt land. 

Kristina Paltén kommer praktiskt taget springande till vårt möte. Sådant som busskort är hon inte mycket för, det är enklare att bara springa dit man ska.
– Jag har alltid ryggsäcken med ombyte med mig, och omklädningsrum finns överallt, ler hon och dimper ned på stolen mitt emot.

► Läs också: Att vandra 80 mil på El Camino: ”Varje dag var ett äventyr”

 

Träning som berikar livet
Hennes löparkärlek är stor – men oerhört enkel. Hon sysslar med njutningslöpning, säger hon själv. Löpning ska berika livet och inte vara trassligt och jobbigt. Det började med att en vän utmanade henne på Tjejmilen när hon var 30 år. Sedan testade hon en halvmara och efter det en mara. Slutligen stod Swiss Alpine Marathon på agendan och Kristina började träna specifikt för att kunna springa långt.
– Ju mer jag kan om löpning desto mer frihet ger det. Så småningom blev träningen något socialt och jag sprang med kompisar för att umgås. Jag gillar utflyktslöpning. Löpning är avslappning för mig, det ska bara vara skönt, förklarar hon.

► Läs också: Johan Örlander: ”Därför valde jag att flytta ut i skogen”

Klarar att gå utanför komfortzonen
Ändå är Kristina en som tagit allt annat än bekväma rekord. Första gången som jag intervjuade henne var år 2013 och då hade hon precis satt världsrekord på löpband – 12 timmar stretade hennes fötter där uppe på maskinen. Året efter tog hon nytt rekord och spenderade 48 timmar på löpbandet.
– Det var en rolig utmaning och min kropp klarade av det. Att springa 48 timmar gör ont. Men jag har visat för mig själv att jag kan hantera det smärtsamma, jag klarar av att gå utanför komfortzonen. Det är löpningen som har lärt mig det.

Löpningen har lärt henne våga
Hon anser att löpningen lärt henne att våga i mer än bara fysiska utmaningar. Som att hålla föreläsningar, flytta ihop med sambo och skriva en bok.
– Löpningen har gett mig en ny bild av mig själv och fått mig att växa. Tolvtimmarsrekordet handlade mycket om att stå inför människor och bli exponerad. Jag visste inte att jag klarade av det, men det gjorde jag. Löpningen har gett mig ett mod som jag inte visste att jag kunde få.

► Läs också: Äventyraren Annelie Pompe – Sverige coolaste kändisdoldis

”Frågade mig själv vad som skulle hända om jag som ensam kvinna sprang genom ett muslimskt land”
Efter rekordet fortsatte jakten på utmaningar. Tillsammans med vännen Carina Borén sprang hon och paddlade mellan Turkiet och Finland. Äventyret tog 75 dagar och kvinnorna sprang i snitt ett maraton per dag.
Nästa äventyr tåldes att fundera över. Kristina drömde om att springa jorden runt men insåg att det skulle ta alldeles för många år. Men något spratt till i hjärtat när hon betraktade Iran på kartan.
– Jag har hört mycket gott om Irans natur och vänliga människor. Jag frågade mig själv om vad som skulle hända om jag som ensam kvinna sprang genom ett muslimskt land. De 200 milen kändes som en lätt grej löpmässigt, men svårare kulturellt.

Tror inte på att bygga en värld på rädsla
Äventyret skulle komma att ifrågasätta fördomar, både hennes egna och andras, berättar hon.
– Den mediala bild vi får av Islam representerar endast en liten del av världen. Det som lyfts fram är ofta det onda, det som väcker uppmärksamhet. Jag tror inte på att bygga en värld på rädsla.
I en tid när främlingsfientliga partier går framåt ville Kristina belysa hur viktigt det är att känna tillit och nyfikenhet på det som är annorlunda.
– Jag tror att människor i grunden är goda och även deras handlingar. Men jag upplever det som att människor blir räddare och räddare för det okända. Jag vill ha en värld som är tillitsfull.

► Läs också: Teamwork tog dem över atlanten – i en roddbåt!

Foto: André Larsson

Foto: André Larsson

Mött stor gästfrihet
184 mil och 58 dagar blev det, förbi berg, längs hav och genom öken. Som varmast var det över 50 grader och termometern slutade fungera. Vid Kaspiska havet blev luften fuktig och Kristina fick mjäll.
– En ganska otippad löpåkomma, skrattar hon.
Och ingenting blev som hon hade blivit varnad för.
– Jag fick höra att jag kunde bli fängslad och träffad av stenar längs vägen. Men istället blev jag bemött av en stor vänlighet var jag än kom i landet. Totalt sov jag hos 34 olika familjer under resans gång. De var en otrolig gästfrihet och de bjöd på god mat och sovplats. Alla var väldigt stolta över att jag hade valt att springa i just deras land. De tackade mig för att jag vågade, berättar hon.

Var med i statlig TV fyra gånger
Hon fick vara med i statlig TV vid fyra tillfällen och ställa upp på bild så många gånger att det nästan var omöjligt att hålla räkningen.
– Det var otroligt egentligen, att de visade mig på statlig TV, en västerländsk kvinna som var felaktigt klädd och som sprang genom deras land. Det visar att det inte bara finns en sida av regimen. Jag var rädd ibland och jag vet att underrättelsetjänsten höll koll på mig. Kanske var det en anledning till att jag kom hem helskinnad. Om idrott kan bidra till ett öppnare land så tycker jag att det är ett fantastiskt sätt att använda det på. Det är ett statement att kombinera idrott och ett syfte. Jag gillar den unika kombinationen.

Läs också: Ännu en studie bekräftar: Rödbetsjuice ökar atletisk förmåga

Coachar inom personlig utveckling
Just nu tränar inte Kristina för något särskilt. Istället fylls vardagen med föreläsningar, coaching och planerande av bok. Löpningen har styrt in hennes liv på oväntade vägar och åren som chef på Eriksson är nu utbytta mot en frilansvardag. Idag coachar hon klienter inom personlig utveckling, hur man når sina mål och vet vad man vill.
Bok nummer ett finns redan ute. Den heter ”Tänk om jag fixar det!” och handlar om den spännande tiden inför, under och efter världsrekordet på löpbandet. Bok nummer två smider hon planer för. Den kommer att handla om rättssäkerhet och yttrandefrihet, om en löpning genom ett muslimskt land, tankar om demokrati och det oerhörda i att känna tillit.

 Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

karta

Summering av äventyret
Kristina sprang totalt 1840 kilometer under 58 dagar. Hon korsade Irans nordliga del från väster till öster. Från Bazargan som nära gränsen till Turkiet till Bajgiran som ligger vid Turkmenistans gräns. Delvis följde hon silkesvägen som går genom Iran.
I snitt sprang hon 36,9 kilometer per dag och var uppe på över 2000 meters höjd. Under sin resa var hon vid många tillfällen utsatt för temperaturer på över 50 grader så väl som temperaturer under noll och snö.
Under resan blev hon hembjuden att bo hos 34 olika familjer, vilket visar på den iranska gästvänligheten. Hon har dessutom mottagit mat och dryck från människor hon mött i städer och byar under sin löpning. Gissningsvis mottog hon över 45 kilo frukt och mat.

Av Emma V Larsson 

Gillar du att läsa och följa denna typ av artiklar så följ oss på Facebook:

Fakta

Namn: Kristina Paltén.
Ålder: 44 år.
Bor: Stockholm.
Gör: Egen företagare som coach, föreläsare, författare.
Tränar: Husmorsgympa och löpning. Har just skaffat yogakort.
God hälsa är: … att må bra och känna att jag kan göra det jag vill med kroppen och med mitt liv. Att inte vara låst. Att jag kan använda mig av mig själv på det sätt jag vill.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.