Foto: Privat

Kureras fjällvandringsguide Del 2: Vandringsleder och praktiska tips

Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Fjällvandring blir allt mer poppis och fler och fler rör sig i våra fina svenska fjäll. I del två av vandringsguiden tipsar friluftsjournalisten och vandringsentusiasten Emma V Larsson bland annat om vandringsleder, vad som är bäst – tält eller stuga och hur man gör med toalettbesöken.

Vandringens hälsofrämjande egenskaper har visat sig i såväl forskning som i historieböcker – läkekonstens fader Hippokrates konstaterade redan för 2 500 år sedan att vandring är människans bästa vän. Vi har dessutom goda förutsättningar att vandra i Sverige. Enligt äventyrsjournalisten Peter Potterfield är svenska Kungsleden en av världens bästa vandringsleder. Tidskriften National Geographic gav Potterfield uppdraget att lista de bästa vandringslederna i världen. Efter att ha vandrat 2 000 mil på sex kontinenter sammanställde han en 15-i-topp-lista där Kungsleden är listad tillsammans med platser som Gran Canyon i USA och Månbergen i Uganda. Nedan följer tips på bra och populära vandringsleder.

Kungsleden
Den har kallats en av världens bästa vandringsleder och är 40 mil lång. Det finns med andra ord många etapper att välja mellan på Kungsleden som slingrar sig mellan Abisko och Hemavan. Leden går bland annat förbi Kebnekaisemassivet och Stora Sjöfallet. Den mest trampade sträckan är den mellan Abisko och Nikkaluokta. Anledningen är troligen för att den är mycket vacker och även lämplig för den mer ovana fjällvandraren. Här går du mellan stugor och turen tar cirka en vecka i anspråk.
www.svenskaturistforeningen.se/leder/abisko-nikkaluokta/

 

Jämtlandstriangeln
Jämtlandstriangeln är en älskad klassiker och dessutom ett perfekt val för fjäll-nybörjaren. Du vandrar mellan de tre fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Merparten av leden är lättvandrad, och bor du på fjällstationerna slipper du tung packning. Totalt är turen 47 kilometer och stationerna ligger så att dagsetapperna blir lagom långa. God middag och bastu avslutar varje vandringsdag.
www.svenskaturistforeningen.se/leder/jamtlandstriangeln-2/

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

Padjelantaleden
Padjelanta nationalpark är en del av världsarvsområdet Laponia. Här ger man sig ut i riktig vildmark men leden är ändå relativt lättrampad, med 16 mil mellan Kvikkjokk och Ritsem. Utmed leden finns det gott om övernattningsstugor att stanna vid, några drivs av STF och stugorna i själva nationalparken drivs av samebyarna.
padjelanta.com

Romsdalen i Norge
Romsdalen i Norge är ett vandringsparadis. Det är inte bara känt för att vara vackert (du är omgiven av vattenfall, fjäll och fjord!), utan också för att ha lättillgänglig, fin fjällvandring. Här finns mycket för både nybörjare och mer vana vandrare, det är också populärt bland familjer. Du kan förslagsvis bo på camping, hotell eller vandrarhem i Åndalsnes och därifrån göra dagsturer, med buss eller vandring till starten. Den mest kända vandringen här är den på bergsryggen Romsdagseggen. Vandringen är runt 10 kilometer lång och tar fem–sju timmar. Det finns tre olika turer att välja på: en lätt, en medelsvår och en tuff som kräver guidning. Kammen är luftig och vandringen blir oerhört dramatisk tack vare vyerna. Den lättare varianten fungerar för ovana – dock är inte höjdrädsla att rekommendera.
visitandalsnes.com, visitnorway.se/vandring

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: "Varje dag var ett äventyr"

Fjällstuga/fjällstation
Enklast för nybörjaren är att vandra mellan STFs fjällstugor som ligger 10 till 20 kilometer från varandra längs markerade vandringsleder. Här bor man enkelt med självhushåll och man delar utrymme med andra gäster. Det finns en stugvärd som välkomnar och tar betalt om du inte redan har förskottsbetalat. Alla hjälps åt med hushållet och som gäst hugger du ved, hämtar vatten, diskar och städar efter dig. Ingen stuga har el eller vatten och det är utedass som gäller. Täcke och kudde finns men du behöver ta med dig egna reselakan eller sovsäck. Du kan inte boka stugplats, däremot kan du förbetala via hemsidan för att få ett bättre pris och slippa kontanter. Även om stugan är full ordnas plats, på golvet om så är.
Fjällstationerna är större än fjällstugorna och ofta stöter du på en fjällstation i början eller i slutet av din vandring. Där kan du bo i allt ifrån enkla rum med tvåvåningssäng, till rum med hotellstandard. Det varierar vilken standard som erbjuds. Bastu att relaxa i efter dagens tur finns på alla fjällstationer. De flesta fjällstationer har självhushållsmöjligheter samt restaurang med fullständiga rättigheter, där du kan äta frukost, lunch, middag och fika.

Tälta
Att ge sig ut på en tur i väglöst land med endast tält i packning är ingenting för nybörjaren. Om man är ovan men ändå vill tälta är ett alternativ att tälta i fjällstationernas närhet. Då kan man få tillgång till köksutrustning för liten avgift. För bokning och mer information: www.svenskaturistforeningen.se

 

Vid dåligt väder
Förbered lunchen redan vid frukost. Koka upp en soppa och häll i termos tillsammans med okokta linser eller makaroner. De är redo och mjuka när
du blivit hungrig.

LÄS OCKSÅ: Vandring i Vemdalen | Tusen nålar

Hur gör man med toalettbesöken?
Ja, hur gör man egentligen med toalettbesöken där ute i naturen? Om torrdass eller toaletter finns i närheten är det naturligtvis dessa du använder. Det finns toaletter eller torrdass på fjällstugor och fjällstationer. Men om du behöver bajsa utomhus finns det lite viktiga saker att ha koll på:
1. Håll dig långt från leden när du ska uträtta ditt behov.
2. Gräv en grop, uträtta behovet där och täck sedan igen med jord/sten. Man rekommenderas alltså packa ned en trädgårdsspade för detta. Om det inte går att gräva i marken så ska det täckas över med sten eller dylikt.
3. Ha med dig hundbajspåsar att ta med toapappret i, eller elda upp det. I värsta fall kan det grävas ner.

Ta hand om fossingarna
Rena och torra fötter är A och O för att fötterna ska må bra under en vandring. Först och främst – använd alltid dubbla sockor för att undvika skavsår. Närmast foten har du en tunn ullstrumpa som håller foten torr. Över har du en tjockare strumpa, helst också i ull, för att minska risken för skav. Byt gärna sockor vid lunch och vid fint väder kan du låta de använda torka på ryggsäcken när du vandrar. Lufta dina fötter ofta och håll dem torra. Många gillar att tejpa utsatta delar som hälar och fotknölar. Jag hade ett system under en fem veckor lång vandring där jag alternerade mellan fyra sockor under en och samma dag.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.