Foto: Privat

Kureras fjällvandringsguide Del 2: Vandringsleder och praktiska tips

Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Fjällvandring blir allt mer poppis och fler och fler rör sig i våra fina svenska fjäll. I del två av vandringsguiden tipsar friluftsjournalisten och vandringsentusiasten Emma V Larsson bland annat om vandringsleder, vad som är bäst – tält eller stuga och hur man gör med toalettbesöken.

Vandringens hälsofrämjande egenskaper har visat sig i såväl forskning som i historieböcker – läkekonstens fader Hippokrates konstaterade redan för 2 500 år sedan att vandring är människans bästa vän. Vi har dessutom goda förutsättningar att vandra i Sverige. Enligt äventyrsjournalisten Peter Potterfield är svenska Kungsleden en av världens bästa vandringsleder. Tidskriften National Geographic gav Potterfield uppdraget att lista de bästa vandringslederna i världen. Efter att ha vandrat 2 000 mil på sex kontinenter sammanställde han en 15-i-topp-lista där Kungsleden är listad tillsammans med platser som Gran Canyon i USA och Månbergen i Uganda. Nedan följer tips på bra och populära vandringsleder.

Kungsleden
Den har kallats en av världens bästa vandringsleder och är 40 mil lång. Det finns med andra ord många etapper att välja mellan på Kungsleden som slingrar sig mellan Abisko och Hemavan. Leden går bland annat förbi Kebnekaisemassivet och Stora Sjöfallet. Den mest trampade sträckan är den mellan Abisko och Nikkaluokta. Anledningen är troligen för att den är mycket vacker och även lämplig för den mer ovana fjällvandraren. Här går du mellan stugor och turen tar cirka en vecka i anspråk.
www.svenskaturistforeningen.se/leder/abisko-nikkaluokta/

 

Jämtlandstriangeln
Jämtlandstriangeln är en älskad klassiker och dessutom ett perfekt val för fjäll-nybörjaren. Du vandrar mellan de tre fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Merparten av leden är lättvandrad, och bor du på fjällstationerna slipper du tung packning. Totalt är turen 47 kilometer och stationerna ligger så att dagsetapperna blir lagom långa. God middag och bastu avslutar varje vandringsdag.
www.svenskaturistforeningen.se/leder/jamtlandstriangeln-2/

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

Padjelantaleden
Padjelanta nationalpark är en del av världsarvsområdet Laponia. Här ger man sig ut i riktig vildmark men leden är ändå relativt lättrampad, med 16 mil mellan Kvikkjokk och Ritsem. Utmed leden finns det gott om övernattningsstugor att stanna vid, några drivs av STF och stugorna i själva nationalparken drivs av samebyarna.
padjelanta.com

Romsdalen i Norge
Romsdalen i Norge är ett vandringsparadis. Det är inte bara känt för att vara vackert (du är omgiven av vattenfall, fjäll och fjord!), utan också för att ha lättillgänglig, fin fjällvandring. Här finns mycket för både nybörjare och mer vana vandrare, det är också populärt bland familjer. Du kan förslagsvis bo på camping, hotell eller vandrarhem i Åndalsnes och därifrån göra dagsturer, med buss eller vandring till starten. Den mest kända vandringen här är den på bergsryggen Romsdagseggen. Vandringen är runt 10 kilometer lång och tar fem–sju timmar. Det finns tre olika turer att välja på: en lätt, en medelsvår och en tuff som kräver guidning. Kammen är luftig och vandringen blir oerhört dramatisk tack vare vyerna. Den lättare varianten fungerar för ovana – dock är inte höjdrädsla att rekommendera.
visitandalsnes.com, visitnorway.se/vandring

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: “Varje dag var ett äventyr”

Fjällstuga/fjällstation
Enklast för nybörjaren är att vandra mellan STFs fjällstugor som ligger 10 till 20 kilometer från varandra längs markerade vandringsleder. Här bor man enkelt med självhushåll och man delar utrymme med andra gäster. Det finns en stugvärd som välkomnar och tar betalt om du inte redan har förskottsbetalat. Alla hjälps åt med hushållet och som gäst hugger du ved, hämtar vatten, diskar och städar efter dig. Ingen stuga har el eller vatten och det är utedass som gäller. Täcke och kudde finns men du behöver ta med dig egna reselakan eller sovsäck. Du kan inte boka stugplats, däremot kan du förbetala via hemsidan för att få ett bättre pris och slippa kontanter. Även om stugan är full ordnas plats, på golvet om så är.
Fjällstationerna är större än fjällstugorna och ofta stöter du på en fjällstation i början eller i slutet av din vandring. Där kan du bo i allt ifrån enkla rum med tvåvåningssäng, till rum med hotellstandard. Det varierar vilken standard som erbjuds. Bastu att relaxa i efter dagens tur finns på alla fjällstationer. De flesta fjällstationer har självhushållsmöjligheter samt restaurang med fullständiga rättigheter, där du kan äta frukost, lunch, middag och fika.

Tälta
Att ge sig ut på en tur i väglöst land med endast tält i packning är ingenting för nybörjaren. Om man är ovan men ändå vill tälta är ett alternativ att tälta i fjällstationernas närhet. Då kan man få tillgång till köksutrustning för liten avgift. För bokning och mer information: www.svenskaturistforeningen.se

Vid dåligt väder
Förbered lunchen redan vid frukost. Koka upp en soppa och häll i termos tillsammans med okokta linser eller makaroner. De är redo och mjuka när
du blivit hungrig.

LÄS OCKSÅ: Vandring i Vemdalen | Tusen nålar

Hur gör man med toalettbesöken?
Ja, hur gör man egentligen med toalettbesöken där ute i naturen? Om torrdass eller toaletter finns i närheten är det naturligtvis dessa du använder. Det finns toaletter eller torrdass på fjällstugor och fjällstationer. Men om du behöver bajsa utomhus finns det lite viktiga saker att ha koll på:
1. Håll dig långt från leden när du ska uträtta ditt behov.
2. Gräv en grop, uträtta behovet där och täck sedan igen med jord/sten. Man rekommenderas alltså packa ned en trädgårdsspade för detta. Om det inte går att gräva i marken så ska det täckas över med sten eller dylikt.
3. Ha med dig hundbajspåsar att ta med toapappret i, eller elda upp det. I värsta fall kan det grävas ner.

Ta hand om fossingarna
Rena och torra fötter är A och O för att fötterna ska må bra under en vandring. Först och främst – använd alltid dubbla sockor för att undvika skavsår. Närmast foten har du en tunn ullstrumpa som håller foten torr. Över har du en tjockare strumpa, helst också i ull, för att minska risken för skav. Byt gärna sockor vid lunch och vid fint väder kan du låta de använda torka på ryggsäcken när du vandrar. Lufta dina fötter ofta och håll dem torra. Många gillar att tejpa utsatta delar som hälar och fotknölar. Jag hade ett system under en fem veckor lång vandring där jag alternerade mellan fyra sockor under en och samma dag.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.