Foto: Privat

Kureras fjällvandringsguide Del 2: Vandringsleder och praktiska tips

Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Fjällvandring blir allt mer poppis och fler och fler rör sig i våra fina svenska fjäll. I del två av vandringsguiden tipsar friluftsjournalisten och vandringsentusiasten Emma V Larsson bland annat om vandringsleder, vad som är bäst – tält eller stuga och hur man gör med toalettbesöken.

Vandringens hälsofrämjande egenskaper har visat sig i såväl forskning som i historieböcker – läkekonstens fader Hippokrates konstaterade redan för 2 500 år sedan att vandring är människans bästa vän. Vi har dessutom goda förutsättningar att vandra i Sverige. Enligt äventyrsjournalisten Peter Potterfield är svenska Kungsleden en av världens bästa vandringsleder. Tidskriften National Geographic gav Potterfield uppdraget att lista de bästa vandringslederna i världen. Efter att ha vandrat 2 000 mil på sex kontinenter sammanställde han en 15-i-topp-lista där Kungsleden är listad tillsammans med platser som Gran Canyon i USA och Månbergen i Uganda. Nedan följer tips på bra och populära vandringsleder.

Kungsleden
Den har kallats en av världens bästa vandringsleder och är 40 mil lång. Det finns med andra ord många etapper att välja mellan på Kungsleden som slingrar sig mellan Abisko och Hemavan. Leden går bland annat förbi Kebnekaisemassivet och Stora Sjöfallet. Den mest trampade sträckan är den mellan Abisko och Nikkaluokta. Anledningen är troligen för att den är mycket vacker och även lämplig för den mer ovana fjällvandraren. Här går du mellan stugor och turen tar cirka en vecka i anspråk.
www.svenskaturistforeningen.se/leder/abisko-nikkaluokta/

 

Jämtlandstriangeln
Jämtlandstriangeln är en älskad klassiker och dessutom ett perfekt val för fjäll-nybörjaren. Du vandrar mellan de tre fjällstationerna Storulvån, Sylarna och Blåhammaren. Merparten av leden är lättvandrad, och bor du på fjällstationerna slipper du tung packning. Totalt är turen 47 kilometer och stationerna ligger så att dagsetapperna blir lagom långa. God middag och bastu avslutar varje vandringsdag.
www.svenskaturistforeningen.se/leder/jamtlandstriangeln-2/

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

Padjelantaleden
Padjelanta nationalpark är en del av världsarvsområdet Laponia. Här ger man sig ut i riktig vildmark men leden är ändå relativt lättrampad, med 16 mil mellan Kvikkjokk och Ritsem. Utmed leden finns det gott om övernattningsstugor att stanna vid, några drivs av STF och stugorna i själva nationalparken drivs av samebyarna.
padjelanta.com

Romsdalen i Norge
Romsdalen i Norge är ett vandringsparadis. Det är inte bara känt för att vara vackert (du är omgiven av vattenfall, fjäll och fjord!), utan också för att ha lättillgänglig, fin fjällvandring. Här finns mycket för både nybörjare och mer vana vandrare, det är också populärt bland familjer. Du kan förslagsvis bo på camping, hotell eller vandrarhem i Åndalsnes och därifrån göra dagsturer, med buss eller vandring till starten. Den mest kända vandringen här är den på bergsryggen Romsdagseggen. Vandringen är runt 10 kilometer lång och tar fem–sju timmar. Det finns tre olika turer att välja på: en lätt, en medelsvår och en tuff som kräver guidning. Kammen är luftig och vandringen blir oerhört dramatisk tack vare vyerna. Den lättare varianten fungerar för ovana – dock är inte höjdrädsla att rekommendera.
visitandalsnes.com, visitnorway.se/vandring

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: "Varje dag var ett äventyr"

Fjällstuga/fjällstation
Enklast för nybörjaren är att vandra mellan STFs fjällstugor som ligger 10 till 20 kilometer från varandra längs markerade vandringsleder. Här bor man enkelt med självhushåll och man delar utrymme med andra gäster. Det finns en stugvärd som välkomnar och tar betalt om du inte redan har förskottsbetalat. Alla hjälps åt med hushållet och som gäst hugger du ved, hämtar vatten, diskar och städar efter dig. Ingen stuga har el eller vatten och det är utedass som gäller. Täcke och kudde finns men du behöver ta med dig egna reselakan eller sovsäck. Du kan inte boka stugplats, däremot kan du förbetala via hemsidan för att få ett bättre pris och slippa kontanter. Även om stugan är full ordnas plats, på golvet om så är.
Fjällstationerna är större än fjällstugorna och ofta stöter du på en fjällstation i början eller i slutet av din vandring. Där kan du bo i allt ifrån enkla rum med tvåvåningssäng, till rum med hotellstandard. Det varierar vilken standard som erbjuds. Bastu att relaxa i efter dagens tur finns på alla fjällstationer. De flesta fjällstationer har självhushållsmöjligheter samt restaurang med fullständiga rättigheter, där du kan äta frukost, lunch, middag och fika.

Tälta
Att ge sig ut på en tur i väglöst land med endast tält i packning är ingenting för nybörjaren. Om man är ovan men ändå vill tälta är ett alternativ att tälta i fjällstationernas närhet. Då kan man få tillgång till köksutrustning för liten avgift. För bokning och mer information: www.svenskaturistforeningen.se

 

Vid dåligt väder
Förbered lunchen redan vid frukost. Koka upp en soppa och häll i termos tillsammans med okokta linser eller makaroner. De är redo och mjuka när
du blivit hungrig.

LÄS OCKSÅ: Vandring i Vemdalen | Tusen nålar

Hur gör man med toalettbesöken?
Ja, hur gör man egentligen med toalettbesöken där ute i naturen? Om torrdass eller toaletter finns i närheten är det naturligtvis dessa du använder. Det finns toaletter eller torrdass på fjällstugor och fjällstationer. Men om du behöver bajsa utomhus finns det lite viktiga saker att ha koll på:
1. Håll dig långt från leden när du ska uträtta ditt behov.
2. Gräv en grop, uträtta behovet där och täck sedan igen med jord/sten. Man rekommenderas alltså packa ned en trädgårdsspade för detta. Om det inte går att gräva i marken så ska det täckas över med sten eller dylikt.
3. Ha med dig hundbajspåsar att ta med toapappret i, eller elda upp det. I värsta fall kan det grävas ner.

Ta hand om fossingarna
Rena och torra fötter är A och O för att fötterna ska må bra under en vandring. Först och främst – använd alltid dubbla sockor för att undvika skavsår. Närmast foten har du en tunn ullstrumpa som håller foten torr. Över har du en tjockare strumpa, helst också i ull, för att minska risken för skav. Byt gärna sockor vid lunch och vid fint väder kan du låta de använda torka på ryggsäcken när du vandrar. Lufta dina fötter ofta och håll dem torra. Många gillar att tejpa utsatta delar som hälar och fotknölar. Jag hade ett system under en fem veckor lång vandring där jag alternerade mellan fyra sockor under en och samma dag.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Boktips:
Sugen på att lära dig om torkad mat? Boken ”Torka mat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) går igenom flera beprövade tekniker för olika råvaror.

I boken ”Fjällmat” av Eric Tornblad (Calazo förlag) får du tips på mat som kan ligga i ryggsäcken länge, tar liten plats och är full av energi. Lär dig hur du lagar rätter från grunden, antingen genom att torka vissa råvaror själv, eller genom att hitta smarta produkter i affären som kan ingå i recepten.

I boken ”Vildmark – en överlevnadshandbok i nordliga skogar” av Lars Fält och Ray Mears (Bonnier Fakta) får du svar på hur du klarar kyla, hur du gör upp eld och vad du bör ha med dig, oavsett om du har tänkt dig en kortare sommartur eller en långfärd i den bistraste vinter på tajgan, barrskogsbältet som sträcker över Skandinavien, Ryssland och Nordamerika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.