Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på olycklig kvinna som tittar på sina hudproblem och akne i spegeln

Lindra din perioral dermatit i 6 steg

Har du fjällande hud, röda fläckar och utslag runt munnen?
Då kan du ha drabbats av hudsjukdomen perioral dermatit.
Här listar hudvårdsterapeuten 6 tips hur du lindrar besvären.

Perioral dermatit är en inflammatorisk hudsjukdom som uppkommer när du utsatt huden för mycket påfrestning under en längre tid. Den uppkommer inte över en natt och försvinner inte heller på några dagar, menar Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog, som genom åren har fått mängder av spörsmål kring hudsjukdomen. Här reder hon ut vad sjukdomen innebär och hur du själv kan mildra besvären.

 

Vad är perioral dermatit?

– Perioral dermatit är en hudinflammation i ansiktet som ser ut som röda fläckar och utslag som sitter runt munnen ner mot hakan och under näsan, men det kan också förekomma runt ögonen. Huden fjällar lätt och det kan bränna och svida. Utslagen kan också utvecklas till knottror och blåsor. Typiskt för perioral dermatit är att området närmast munnen har mindre utslag eller inget alls.

 

LÄS OCKSÅ: ”Hudvård börjar på tallriken”

Vem drabbas vanligtvis och vad beror det på?

– Främst kvinnor mellan 20-30 år. Det är vanligt att man tidigare haft eksem eller har känslig hud. Det är inte helt klarlagt varför

Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog

Sara Nomberg, ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog
Foto: Michael Tomescu

sjukdomen uppkommer, men det finns några tänkbara orsaker som en längre tids användning av starka kortisonkrämer, att man använt mycket smink under en period eller använt stark hudvård. Man ser även att överdriven peeling och rengöring kan orsaka perioral dermatit. Jag upplever också att stress och sömn påverkar hur huden mår. Utslagen tenderar att komma när kroppen generellt är svagare på grund av livsstilssituationen, så det finns en vinst i att tänka holistiskt när du vill få en långsiktig förbättring i huden. Tänk på att sova bra, varva ner, fundera på matsmältningen och kanske förändra kosten till det bättre.

 

Går det att bota och hur i så fall?

– Ja, det finns några olika metoder men alla går egentligen ut på samma sak – att vara så snäll med huden som möjligt så den kan balanseras och byggas upp igen. Men ibland behövs medicinering.

LÄS OCKSÅ: Minimalistisk hudvård – så lite behöver du egentligen

 

Vad bör man undvika om man har perioral dermatit?

– Du bör inte tvätta huden med starka produkter, peela huden eller använda kortison. Man ser att kortison förvärrar hudsjukdomen. Försök också att inte pilla på utslagen!

 

 

Hur påverkas besvären av årstiderna?

– De flesta inflammatoriska tillstånden i huden blir sämre på vintern på grund den påfrestning det innebär för huden att gå från varm inneluft till kall uteluft. Dessutom blir luften torrare inomhus vilket många gånger förvärrar utslagen. Därför är det ännu viktigare att ha en bra hudvård som kan hjälpa till med fuktförlusten i huden. Tänk på att om du använder en halsduk högt upp över hakan så kan det förvärra utslagen, så tvätta den ofta. Samma gäller om du bär munskydd ofta och under längre perioder. Tvätta dagligen.

 

När behöver man söka hjälp?

– När du använt dig av de egenvårdstipsen som följer nedan, eller om besvären inte försvinner på cirka en månad kan du söka hjälp för att få råd om medicinering.

LÄS OCKSÅ: Fyra anledningar att älska äppelcidervinäger

 

6 tips hur du själv lindrar besvären

    1. Se över din hudvårdsrutin - troligen behöver du byta ut det mesta, i alla fall under perioden som huden ska läka.
    2. Välj oparfymerade produkter och gärna så få produkter som möjligt för att minska påfrestningen på huden.
    3. Byt ut din rengöring mot en mild rengöringsolja. Tvätta enbart på kvällen och badda med en svamp som du tvättar efter varje användning. Undvik att använda samma handduk under flera dagar, eftersom det ger en bakterietillväxt som är dålig för huden.
    4. Addera ett fuktgivande steg i din hudvårdsrutin, som till exempel ett fuktgivande ansiktsvatten, tänk bara på att det ska vara milt och inte baserat på alkohol.
    5. Välj en skonsam olja eller kräm anpassad för känslig hud för insmörjning. Det är viktigt att du vårdar huden med en lätt produkt som inte täpper till och förvärrar utslagen, utan som kan hjälpa till att bygga upp hudens barriär igen. En del produkter för känslig hud är för feta för huden när man har perioral dermatit, så välj en produkt med lättare konsistens.
    6. Testa att badda utslagen med utspädd äppelcidervinäger. Vissa upplever en förbättring och man tror att det har att göra med obalansen i mikroorganismerna som uppstår på huden, och att äppelsyran i vinägerblandningen kan hjälpa hudens immunförsvar att balanseras igen. Börja med att späda en del äppelcidervinäger med nio delar vatten och badda på enbart utslagen i huden efter rengöringen. Om du tycker det funkar kan du successivt öka andelen äppelcidervinäger.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.