Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Fakta

Namn: Johanna Bjurström.
Ålder: 42 år.
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 18 är och William 16 år.
Bor: Stockholm.
Gör: Naturläkare och hudterapeut samt hudvårdsexpert i Kureras Expertpanelen, där läsarna kan ställa sina frågor till Johanna direkt.
Bakgrund:
Har tidigare arbetat som fotomodell och, på olika sätt, varit involverad inom svensk fotboll. Som fotomodell lärde hon sig att vara uppmärksam på kroppen och att läsa av vad som triggade hennes hud.
Intresset växte och hon utbildade sig till hudterapeut. Hon insåg dock snart att det krävdes mer än "marknadens bästa produkter och maskiner" för att få bukt på vissa hudåkommor och att titta även på insidan.
Hon utvecklade ett holistiskt synsett och valde att vidareutbilda sig.
Idag är CV:t gediget och Johanna kan, utöver hudterapeut, även titulera sig föreläsare och författare, utbildad dermopat, homeopat, mikronäringsterapeut, PT och coach. Hon har även pluggat näringslära och funktionsmedicin. Idag driver hon skolan "Holistic Health Academy" där hon bland annat utbildar hälso- och livsstilsterapeuter och vidareutbildar hudterapeuter till att arbeta med huden ur ett holistiskt perspektiv.
Kuriosa:
2018 utseddes Johanna Bjurström till en av Skandinaviens mest inflytelserika inom grön skönhet på mässan Natural Products Scandinavia i Malmö.

Spana in Johanna närmare via hennes hemsida och Instagram.

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare.
När huden blir torr blir den lättare känslig.

Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

Johanna Bjurström har jobbat med skönhet och hälsa i över 20 år och är bland annat hudterapeut, dermopat och näringsmedicinare. Hon har drivit flera hudkliniker med inriktning på ett holistiskt synsätt, både i Göteborg och i Stockholm. Idag driver Johanna skolan "Holistic Health Academy" där hon bland annat utbildar hälso- och livsstilsterapeuter samt vidareutbildar hudterapeuter till "Advanced skin therapists", kunskapen om hur man behandlar huden inifrån och ut.
Kurera har också turen att ha Johanna som medlem av vår "Expertpanelen" där hon svarar på läsarnas frågor om hudvård.

Huden ofta mer känslig på vintern
När vi denna gång tar oss ett snack med Johanna Bjurström gäller det fenomenet "inomhushud", en term undertecknad vet väldigt lite om. Än. Men here we go.
Under vintern blir vår hud torr och när vår hud är torr blir den ofta extra känslig, vilket gör att den lätt kan blossa, berättar hon.
– Känslig hy kan blossa när den utsätts för sådant som till exempel värme, temperaturväxlingar, alkohol, kryddig och stark mat och starka hudvårdsprodukter.

 

Vi kan vårda vår hud på flera olika sätt. Men allra bäst är det om vi vårdar den från både utsidan och insidan, påpekar Johanna Bjurström.
– Det viktiga är att du anpassar huden efter årstiden. Eftersom huden ändrar sig efter årstiden är det bra att du också anpassar dina hudvårdsprodukter och din näring efter säsong.

LÄS OCKSÅ: 13 knep som motverkar hudens åldrande

johanna bjurström

Johanna Bjurström. Foto: Amanda Asp

Huden behöver fett för att binda fukt
Huden behöver alltid fukt och särskilt behövs det på vintern, bland annat på grund av all den tid vi spenderar inomhus.
Men – för att lyckas tillföra huden fett finns det vissa knep man bör känna till, berättar hon.
– För att huden ska kunna binda fukt behövs det fett. Genom att ge huden en extra kick med bra fuktfetter, både från utsidan och insidan, minskar du risken att huden blir extra torr.

Avokado och kokosolja 
Hon ger några exempel på hur vi kan gå tillväga för att fett-boosta oss utifrån och inifrån.
– Du kan till exempel hälla olivolja på salladen, som gärna får vara en avokadosallad på grund av avokadons fett. Du kan också ha kallpressad kokosolja i dina smoothies och äta en näve nötter om dagen.

Serum med arganolja
Man ska se till att variera sina olika fettkällor, poängterar Johanna Bjurström.
– Att ha olja på huden är väldigt bra och jag brukar rekommendera till exempel avokadoolja till den som är extra torr, säger Johanna Bjurström - och nördar sedan ner sig en smula.
– För att lyckas återfukta epidermis, alltså överhuden, ordentligt behöver du även fukta dermis, alltså underhuden, eftersom det krävs att du återfuktar i alla steg. Här är ett serum är att föredra här och arganolja är en mycket bra variant. 

 

LÄS OCKSÅ: Arganolja – skönhetsknepet som alla talar om

Tips till dig bakom skärmen
Till dem som jobbar mycket framför datorn har hon ett särskilt tips.
– Sitter du framför någon typ av skärm hela dagarna brukar jag rekommendera att använda en mist. Den kan skydda huden mot strålningen från datorn och återfuktar huden och motverkar torrhet. En mist jag tycker är bra är Dr Sannas, men det finns flera bra.

Fenomenet yt-torrhet
Är du typen som vanligtvis har mer fet hud blir du ofta också lite torrare på vintern, men då framför allt så kallat "yt-torr", berättar hon.
– Även yt-torrhet klassas som torr hud och då behöver du produkter anpassade för en torr hudtyp. Men yt-torrheten kan uppstå även för andra hudtyper. Till exempel som en konsekvens av fel hudvårdsprodukter, fel kost eller mycket tid framför datorn.

C-vitamin, E-vitamin och zink
Hon poängterar särskilt vikten av bra näring. Något som bidrar till att man vårdar huden inifrån. För allt kan inte åtgärdas genom att smörja in huden med krämer utifrån, vilket dock många tror, berättar hon.
– Just vikten av näring missar väldigt många. En del har knappt ens tänkt tanken på att det går att göra något på annat sätt än via just krämer.
De kunde inte ha mer fel, berättar hon.
– Viktiga näringsämnen för en torr hud är framför allt C-vitamin, E-vitamin och zink. Men man ska heller inte glömma omega-3, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Vitamin E – ett naturligt skönhetsknep få känner till

Peela på rätt sätt
För att vårda huden i ansiktet extra mycket kan man en gång i veckan peela bort de döda hudcellerna med hjälp av en peeling med fina korn, tipsar Johanna Bjurström.
– Här gillar jag verkligen Rosenseriens Gentle Peel till exempel, säger hon och tillägger att det är viktigt att komma ihåg att man bör peela sig först på kvällen.
– Peela dig inte innan du ska ut i kylan för det kan göra huden extra känslig. Och avsluta sedan gärna ed en återfuktande mask för att vårda huden ytterligare.

Är huden extra torr på kroppen gör du samma sak där, tipsar hon.
– Peela kroppen lite lätt en till två gånger i veckan med en mjuk peelingvante eller liknande och smörj in med en återfallande kräm eller olja. Det är däremot viktigt att inte peela för ofta så att du stör ditt normala skydd och dina goda bakterier.

 

"Drick lite mer än du vill"
Vi slarvar ofta mer med vätskeintaget på vintern, vilket också bidrar till att huden blir extra torr, berättar hon och påpekar att vatten är den dryck huden gillar bäst.
– Drick gärna lite mer än du vill och faktiskt känner att du behöver. Värt att veta är att vår förmåga att känna törst minskar med åren. Ett annat tips är att helst dricka mellan måltiderna för en bättre matsmältning och att  dricka lite i taget snarare än allt på en gång.

LÄS OCKSÅ: Kokosolja balanserar problemhy

Produkter att undvika – och vikten av bra tvål
Värnar man sin hud finns det saker man verkligen bör undvika, menar Johanna Bjurström. Ett exempel är petroleumbaserade kemikalier, berättar hon.
– Som exempel kan jag nämna mineraloljor och silikoner. Dessa kan bland annat täppa igen huden och göra den mer torr. De kan även rubba den viktiga bakteriefloran i huden.
Man ska också vara noga med vilken tvål man tvättar sig med, menar hon.
– Tänk på att undvika uttorkande tvålar. Känn också till att vissa tvålar kan innehålla aggressiva tensider menade att lösa upp fett och smuts. Dessa ska man vara försiktig med eftersom de även kan lösa upp hudens egna skyddsbarriär. Jag tycker till exempel att Weleda har många bra tvålar.

Växter ökar luftfuktigheten
Avslutningsvis tipsar hon om att allt som kan bidra till en fuktigare inomhusluft ofta är ett bra knep.
– För att få till en mer fuktig luft kan du till exempel ställa en liten skål med vatten intill ett element. Du kan även pynta hem och arbetsplats med mer växter. Det gör luften både mer fuktig och mer syrerik, avslutar Johanna Bjurström.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström.
Ålder: 42 år.
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 18 är och William 16 år.
Bor: Stockholm.
Gör: Naturläkare och hudterapeut samt hudvårdsexpert i Kureras Expertpanelen, där läsarna kan ställa sina frågor till Johanna direkt.
Bakgrund:
Har tidigare arbetat som fotomodell och, på olika sätt, varit involverad inom svensk fotboll. Som fotomodell lärde hon sig att vara uppmärksam på kroppen och att läsa av vad som triggade hennes hud.
Intresset växte och hon utbildade sig till hudterapeut. Hon insåg dock snart att det krävdes mer än "marknadens bästa produkter och maskiner" för att få bukt på vissa hudåkommor och att titta även på insidan.
Hon utvecklade ett holistiskt synsett och valde att vidareutbilda sig.
Idag är CV:t gediget och Johanna kan, utöver hudterapeut, även titulera sig föreläsare och författare, utbildad dermopat, homeopat, mikronäringsterapeut, PT och coach. Hon har även pluggat näringslära och funktionsmedicin. Idag driver hon skolan "Holistic Health Academy" där hon bland annat utbildar hälso- och livsstilsterapeuter och vidareutbildar hudterapeuter till att arbeta med huden ur ett holistiskt perspektiv.
Kuriosa:
2018 utseddes Johanna Bjurström till en av Skandinaviens mest inflytelserika inom grön skönhet på mässan Natural Products Scandinavia i Malmö.

Spana in Johanna närmare via hennes hemsida och Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

 

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.