Kvinna håller hand mot sin kind inomhus

Bästa knepen för inomhushuden

Fakta

Namn: Johanna Bjurström.
Ålder: 42 år.
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 18 är och William 16 år.
Bor: Stockholm.
Gör: Naturläkare och hudterapeut samt hudvårdsexpert i Kureras Expertpanelen, där läsarna kan ställa sina frågor till Johanna direkt.
Bakgrund:
Har tidigare arbetat som fotomodell och, på olika sätt, varit involverad inom svensk fotboll. Som fotomodell lärde hon sig att vara uppmärksam på kroppen och att läsa av vad som triggade hennes hud.
Intresset växte och hon utbildade sig till hudterapeut. Hon insåg dock snart att det krävdes mer än "marknadens bästa produkter och maskiner" för att få bukt på vissa hudåkommor och att titta även på insidan.
Hon utvecklade ett holistiskt synsett och valde att vidareutbilda sig.
Idag är CV:t gediget och Johanna kan, utöver hudterapeut, även titulera sig föreläsare och författare, utbildad dermopat, homeopat, mikronäringsterapeut, PT och coach. Hon har även pluggat näringslära och funktionsmedicin. Idag driver hon skolan "Holistic Health Academy" där hon bland annat utbildar hälso- och livsstilsterapeuter och vidareutbildar hudterapeuter till att arbeta med huden ur ett holistiskt perspektiv.
Kuriosa:
2018 utseddes Johanna Bjurström till en av Skandinaviens mest inflytelserika inom grön skönhet på mässan Natural Products Scandinavia i Malmö.

Spana in Johanna närmare via hennes hemsida och Instagram.

Under vintern blir huden extra torr – och att vi befinner oss mer inomhus gör att huden torkar ut ytterligare.
När huden blir torr blir den lättare känslig.

Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström berättar mer hur vi bäst tar hand om inomhushuden.

Johanna Bjurström har jobbat med skönhet och hälsa i över 20 år och är bland annat hudterapeut, dermopat och näringsmedicinare. Hon har drivit flera hudkliniker med inriktning på ett holistiskt synsätt, både i Göteborg och i Stockholm. Idag driver Johanna skolan "Holistic Health Academy" där hon bland annat utbildar hälso- och livsstilsterapeuter samt vidareutbildar hudterapeuter till "Advanced skin therapists", kunskapen om hur man behandlar huden inifrån och ut.
Kurera har också turen att ha Johanna som medlem av vår "Expertpanelen" där hon svarar på läsarnas frågor om hudvård.

Huden ofta mer känslig på vintern
När vi denna gång tar oss ett snack med Johanna Bjurström gäller det fenomenet "inomhushud", en term undertecknad vet väldigt lite om. Än. Men here we go.
Under vintern blir vår hud torr och när vår hud är torr blir den ofta extra känslig, vilket gör att den lätt kan blossa, berättar hon.
– Känslig hy kan blossa när den utsätts för sådant som till exempel värme, temperaturväxlingar, alkohol, kryddig och stark mat och starka hudvårdsprodukter.

 

Vi kan vårda vår hud på flera olika sätt. Men allra bäst är det om vi vårdar den från både utsidan och insidan, påpekar Johanna Bjurström.
– Det viktiga är att du anpassar huden efter årstiden. Eftersom huden ändrar sig efter årstiden är det bra att du också anpassar dina hudvårdsprodukter och din näring efter säsong.

LÄS OCKSÅ: 13 knep som motverkar hudens åldrande

johanna bjurström

Johanna Bjurström. Foto: Amanda Asp

Huden behöver fett för att binda fukt
Huden behöver alltid fukt och särskilt behövs det på vintern, bland annat på grund av all den tid vi spenderar inomhus.
Men – för att lyckas tillföra huden fett finns det vissa knep man bör känna till, berättar hon.
– För att huden ska kunna binda fukt behövs det fett. Genom att ge huden en extra kick med bra fuktfetter, både från utsidan och insidan, minskar du risken att huden blir extra torr.

Avokado och kokosolja 
Hon ger några exempel på hur vi kan gå tillväga för att fett-boosta oss utifrån och inifrån.
– Du kan till exempel hälla olivolja på salladen, som gärna får vara en avokadosallad på grund av avokadons fett. Du kan också ha kallpressad kokosolja i dina smoothies och äta en näve nötter om dagen.

Serum med arganolja
Man ska se till att variera sina olika fettkällor, poängterar Johanna Bjurström.
– Att ha olja på huden är väldigt bra och jag brukar rekommendera till exempel avokadoolja till den som är extra torr, säger Johanna Bjurström - och nördar sedan ner sig en smula.
– För att lyckas återfukta epidermis, alltså överhuden, ordentligt behöver du även fukta dermis, alltså underhuden, eftersom det krävs att du återfuktar i alla steg. Här är ett serum är att föredra här och arganolja är en mycket bra variant. 

 

LÄS OCKSÅ: Arganolja – skönhetsknepet som alla talar om

Tips till dig bakom skärmen
Till dem som jobbar mycket framför datorn har hon ett särskilt tips.
– Sitter du framför någon typ av skärm hela dagarna brukar jag rekommendera att använda en mist. Den kan skydda huden mot strålningen från datorn och återfuktar huden och motverkar torrhet. En mist jag tycker är bra är Dr Sannas, men det finns flera bra.

Fenomenet yt-torrhet
Är du typen som vanligtvis har mer fet hud blir du ofta också lite torrare på vintern, men då framför allt så kallat "yt-torr", berättar hon.
– Även yt-torrhet klassas som torr hud och då behöver du produkter anpassade för en torr hudtyp. Men yt-torrheten kan uppstå även för andra hudtyper. Till exempel som en konsekvens av fel hudvårdsprodukter, fel kost eller mycket tid framför datorn.

C-vitamin, E-vitamin och zink
Hon poängterar särskilt vikten av bra näring. Något som bidrar till att man vårdar huden inifrån. För allt kan inte åtgärdas genom att smörja in huden med krämer utifrån, vilket dock många tror, berättar hon.
– Just vikten av näring missar väldigt många. En del har knappt ens tänkt tanken på att det går att göra något på annat sätt än via just krämer.
De kunde inte ha mer fel, berättar hon.
– Viktiga näringsämnen för en torr hud är framför allt C-vitamin, E-vitamin och zink. Men man ska heller inte glömma omega-3, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Vitamin E – ett naturligt skönhetsknep få känner till

Peela på rätt sätt
För att vårda huden i ansiktet extra mycket kan man en gång i veckan peela bort de döda hudcellerna med hjälp av en peeling med fina korn, tipsar Johanna Bjurström.
– Här gillar jag verkligen Rosenseriens Gentle Peel till exempel, säger hon och tillägger att det är viktigt att komma ihåg att man bör peela sig först på kvällen.
– Peela dig inte innan du ska ut i kylan för det kan göra huden extra känslig. Och avsluta sedan gärna ed en återfuktande mask för att vårda huden ytterligare.

Är huden extra torr på kroppen gör du samma sak där, tipsar hon.
– Peela kroppen lite lätt en till två gånger i veckan med en mjuk peelingvante eller liknande och smörj in med en återfallande kräm eller olja. Det är däremot viktigt att inte peela för ofta så att du stör ditt normala skydd och dina goda bakterier.

 

"Drick lite mer än du vill"
Vi slarvar ofta mer med vätskeintaget på vintern, vilket också bidrar till att huden blir extra torr, berättar hon och påpekar att vatten är den dryck huden gillar bäst.
– Drick gärna lite mer än du vill och faktiskt känner att du behöver. Värt att veta är att vår förmåga att känna törst minskar med åren. Ett annat tips är att helst dricka mellan måltiderna för en bättre matsmältning och att  dricka lite i taget snarare än allt på en gång.

LÄS OCKSÅ: Kokosolja balanserar problemhy

Produkter att undvika – och vikten av bra tvål
Värnar man sin hud finns det saker man verkligen bör undvika, menar Johanna Bjurström. Ett exempel är petroleumbaserade kemikalier, berättar hon.
– Som exempel kan jag nämna mineraloljor och silikoner. Dessa kan bland annat täppa igen huden och göra den mer torr. De kan även rubba den viktiga bakteriefloran i huden.
Man ska också vara noga med vilken tvål man tvättar sig med, menar hon.
– Tänk på att undvika uttorkande tvålar. Känn också till att vissa tvålar kan innehålla aggressiva tensider menade att lösa upp fett och smuts. Dessa ska man vara försiktig med eftersom de även kan lösa upp hudens egna skyddsbarriär. Jag tycker till exempel att Weleda har många bra tvålar.

Växter ökar luftfuktigheten
Avslutningsvis tipsar hon om att allt som kan bidra till en fuktigare inomhusluft ofta är ett bra knep.
– För att få till en mer fuktig luft kan du till exempel ställa en liten skål med vatten intill ett element. Du kan även pynta hem och arbetsplats med mer växter. Det gör luften både mer fuktig och mer syrerik, avslutar Johanna Bjurström.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström.
Ålder: 42 år.
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 18 är och William 16 år.
Bor: Stockholm.
Gör: Naturläkare och hudterapeut samt hudvårdsexpert i Kureras Expertpanelen, där läsarna kan ställa sina frågor till Johanna direkt.
Bakgrund:
Har tidigare arbetat som fotomodell och, på olika sätt, varit involverad inom svensk fotboll. Som fotomodell lärde hon sig att vara uppmärksam på kroppen och att läsa av vad som triggade hennes hud.
Intresset växte och hon utbildade sig till hudterapeut. Hon insåg dock snart att det krävdes mer än "marknadens bästa produkter och maskiner" för att få bukt på vissa hudåkommor och att titta även på insidan.
Hon utvecklade ett holistiskt synsett och valde att vidareutbilda sig.
Idag är CV:t gediget och Johanna kan, utöver hudterapeut, även titulera sig föreläsare och författare, utbildad dermopat, homeopat, mikronäringsterapeut, PT och coach. Hon har även pluggat näringslära och funktionsmedicin. Idag driver hon skolan "Holistic Health Academy" där hon bland annat utbildar hälso- och livsstilsterapeuter och vidareutbildar hudterapeuter till att arbeta med huden ur ett holistiskt perspektiv.
Kuriosa:
2018 utseddes Johanna Bjurström till en av Skandinaviens mest inflytelserika inom grön skönhet på mässan Natural Products Scandinavia i Malmö.

Spana in Johanna närmare via hennes hemsida och Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

 

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

Näringsbrist hotar trädens förmåga att binda koldioxid

Eko/miljö

30 procent av de växthusgaser som vi släpper ut absorberas av jordens ekosystem. Men näringsbrist påverkar skog och annan växtlighets förmåga att binda koldioxid från atmosfären. Bättre tillgång till näringsämnen skulle bidra till att mer koldioxid kan bindas medan en ökande brist hotar att bidra till större klimatförändringar.