13 knep som motverkar hudens åldrande

Det finns många knep för att bevara en ungdomlig och spänstig hy så länge som möjligt.
Här är 13 av de bästa.

Sola med måtta
Solen är en av de största bovarna till att huden åldras snabbare – solens UV-strålar ökar nedbrytningen av både kollagen och hyaluronsyra, som behövs för att hålla hud och bindväv, med mera, ung och vital.

Använd solskydd
Enormt viktigt om du vill se ung ut längre. Få tips på bra, naturliga solskydd här.

Stressa inte
Stresshormonet kortisol är inte bra för huden. Vid långvarig stress bryts hudens kollagen ner snabbare vilket resulterar i att den tappar sin spänst, fasthet och lyster. Dessutom går det åt en mängd olika vitaminer och mineraler när du stressar, så se till att fyll på förråden med B- och C-vitaminer, magnesium, kalium och zink. Få antistress-tips här.

 

Ät extra Q10
Motverkar bilningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Kvalitativt Q10 hittar du i produkter från till exempel Holistic, Great Earth, Bringwell och Pharma Nord.
Fråga gärna om råd i en hälsokostbutik.
Q10 ger även många hälsofördelar för hjärtat. Läs Kureras Q10-artiklar här.

► Läs också: Håll huden ung med Q10

Drick mycket vatten
Vatten är ansvarigt för eller inbladat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Vatten renar kroppen, transporterar slagg, optimerar näringsupptag och främjar vår hälsa.
Svårt att få i dig tillräcklig mängd? Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd vätska här.

Ät näringsrik, varierad kost
Ät mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror. Till exempel är C-vitamin en mycket viktig antioxidant som motverkar åldrande. Få fler några kosttips här.

► Läs också: 12 livsmedel som bromsar din ålder

Motionera regelbundet
Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bland annat bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar. Läs om hur stor effekt bara tre minuter om dagen kan ha här.

Överträna inte
Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden. Forskning visar att tre timmars måttlig träning i veckan gör oss biologiskt tio år yngre. Vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och både fysisk och psykisk utmattning.

Sov ordentligt
God nattsömn ökar mängden HGH (läs mer under “Motionera regelbundet”). Läs om varför kvinnor behöver mer sömn än män här och få sju bra sömntips här.

Undvik tobak
…och var måttlig med alkohol. Tobaksbruk är riktigt förkastligt för den som önskar se ung ut (och hålla sig frisk) länge – och ett högt alkoholintag åldrar inte bara din hy utan hela din kropp i förtid.
Läs mer här om vad som händer i kroppen när du slutar att röka.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Tillför extra kollagen
Kollagen håller ihop hud och kropp, utan det skulle kroppen kollapsa. Med stigande ålder minskar kollagenbildningen och hudens struktur försvagas, huden veckar sig och rynkor uppstår. Tillskott med kollagen kan minska befintliga rynkor och förebygga nya. Det finns olika sorters kollagen: några passar hudens bindväv bättre medan andra är mer lämpade för leder, ligament och andra typer av bindväv.
Du hittar Kureras artiklar om kollagen här.

► Läs också: Därför får man rynkor

• Ät hyaluronsyra
Även hyaluronsyra påverkar hudens utseende och hälsa. Det binder fukt i huden och fyller ut hudens mellersta och tjockaste hudlager så att huden blir fyllig, slät och smidig. Produktionen av hyaluronsyra minskar märkbart med åldern. Det är förlusten av kollagen och hyaluronsyra som gör att vi får rynkor och att huden tappar sin lyster och blir tunnare.
Du hittar Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Ett bra anti-aging serum
Visst, bra gener och livsstil gör sitt men hudvård ÄR viktigt. Använd gärna ett djupgående serum under din (naturliga) dag- eller nattkräm för extra näring och boost åt hyn.
Du hittar tips på bra anti-aging serum här.

► Läs också: Åldras huden för fort? Så blir den ungdomligare igen

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.