13 knep som motverkar hudens åldrande

Det finns många knep för att bevara en ungdomlig och spänstig hy så länge som möjligt.
Här är 13 av de bästa.

Sola med måtta
Solen är en av de största bovarna till att huden åldras snabbare – solens UV-strålar ökar nedbrytningen av både kollagen och hyaluronsyra, som behövs för att hålla hud och bindväv, med mera, ung och vital.

Använd solskydd
Enormt viktigt om du vill se ung ut längre. Få tips på bra, naturliga solskydd här.

Stressa inte
Stresshormonet kortisol är inte bra för huden. Vid långvarig stress bryts hudens kollagen ner snabbare vilket resulterar i att den tappar sin spänst, fasthet och lyster. Dessutom går det åt en mängd olika vitaminer och mineraler när du stressar, så se till att fyll på förråden med B- och C-vitaminer, magnesium, kalium och zink. Få antistress-tips här.

 

Ät extra Q10
Motverkar bilningen av rynkor och bidrar till cellföryngring. Kvalitativt Q10 hittar du i produkter från till exempel Holistic, Great Earth, Bringwell och Pharma Nord.
Fråga gärna om råd i en hälsokostbutik.
Q10 ger även många hälsofördelar för hjärtat. Läs Kureras Q10-artiklar här.

► Läs också: Håll huden ung med Q10

Drick mycket vatten
Vatten är ansvarigt för eller inbladat i nästan varje process i kroppen och är absolut nödvändigt för en sund hud, hår och naglar. Vatten renar kroppen, transporterar slagg, optimerar näringsupptag och främjar vår hälsa.
Svårt att få i dig tillräcklig mängd? Få tips om hur du får i dig tillräcklig mängd vätska här.

Ät näringsrik, varierad kost
Ät mycket frukt, grönsaker och bär. Våra kostvanor sätter större spår i ansiktet än många tror. Till exempel är C-vitamin en mycket viktig antioxidant som motverkar åldrande. Få fler några kosttips här.

► Läs också: 12 livsmedel som bromsar din ålder

Motionera regelbundet
Vid träning minskar stresshormonet kortisol och tillväxthormonet HGH, som bland annat bygger upp huden och gör den fast och fyllig, ökar. Läs om hur stor effekt bara tre minuter om dagen kan ha här.

Överträna inte
Vid för hård träning förbrukar kroppen mer av de hormoner som är viktiga för huden. Forskning visar att tre timmars måttlig träning i veckan gör oss biologiskt tio år yngre. Vid intensiv träning förbrukas stora mängder Q10 i musklerna. Brist på Q10 kan orsaka muskelsvaghet och både fysisk och psykisk utmattning.

 

Sov ordentligt
God nattsömn ökar mängden HGH (läs mer under "Motionera regelbundet"). Läs om varför kvinnor behöver mer sömn än män här och få sju bra sömntips här.

Undvik tobak
...och var måttlig med alkohol. Tobaksbruk är riktigt förkastligt för den som önskar se ung ut (och hålla sig frisk) länge - och ett högt alkoholintag åldrar inte bara din hy utan hela din kropp i förtid.
Läs mer här om vad som händer i kroppen när du slutar att röka.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Tillför extra kollagen
Kollagen håller ihop hud och kropp, utan det skulle kroppen kollapsa. Med stigande ålder minskar kollagenbildningen och hudens struktur försvagas, huden veckar sig och rynkor uppstår. Tillskott med kollagen kan minska befintliga rynkor och förebygga nya. Det finns olika sorters kollagen: några passar hudens bindväv bättre medan andra är mer lämpade för leder, ligament och andra typer av bindväv.
Du hittar Kureras artiklar om kollagen här.

► Läs också: Därför får man rynkor

 

• Ät hyaluronsyra
Även hyaluronsyra påverkar hudens utseende och hälsa. Det binder fukt i huden och fyller ut hudens mellersta och tjockaste hudlager så att huden blir fyllig, slät och smidig. Produktionen av hyaluronsyra minskar märkbart med åldern. Det är förlusten av kollagen och hyaluronsyra som gör att vi får rynkor och att huden tappar sin lyster och blir tunnare.
Du hittar Kureras artiklar om hyaluronsyra här.

Ett bra anti-aging serum
Visst, bra gener och livsstil gör sitt men hudvård ÄR viktigt. Använd gärna ett djupgående serum under din (naturliga) dag- eller nattkräm för extra näring och boost åt hyn.
Du hittar tips på bra anti-aging serum här.

► Läs också: Åldras huden för fort? Så blir den ungdomligare igen

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

 

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.