Magproblem vanligt hos unga kvinnor men hjälp finns att få

Fakta

Vid magbesvär kan det vara bra att lägga till tillskott av probiotika eller så kallade goda bakterier (probiotiska bakterier), som dels finns tillsatta i vissa yoghurtprodukter men även som reda tillskott.
Probiotika finns det även gott om i mjölksyrade grönsaker så det kan vara en god idé att ha för vana att lägga till det i kosten.

Prebiotika kallas det som de goda bakterierna livnär sig på och som också bidrar till att bygga upp och bibehålla en välbalanserad bakterieflora, några exempel på prebiotika är inulin och FOS eller fruktogliosackarider som även de finns att ta som tillskott.

Att tillföra extra matsmältningsenzymer kan också bidra till att minska magbesvären, och de finns i många utföranden.

Tre populära produkter som kan hjälpa vid magbesvär är:
Lactiplus
Cellenzym
Probion basic

En fungerande mage är långtifrån en självklarhet. En ny svensk undersökning visar att det främst är kvinnor 20-45 år som dagligen lider av ballongmage, känslan av att vara uppblåsta och gaser i magen.

En mage som inte fungerar kan påverka livskvaliteten något enormt. För att undersöka problemets omfattning har doktorn.com kartlagt nära 3 000 personers magbesvär. Ofarliga men hämmande problem dominerade och för en majoritet var problemen en daglig plåga.

LÄS OCKSÅ: Vanligt med magproblem 

Två tredjedelar har dagliga besvär
Sedan tidigare vet man att drygt en miljon svenskar har problem med vardagliga magbesvär. Förutom den obehagliga känslan, begränsar det också sociala aktiviteter, och för en del kan det till och med vara så att de inte vill gå till jobbet på grund av en krånglande mage. I undersökningen, som omfattade 2 930 personer, uppgav hela två tredjedelar att de hade dagliga besvär med sin mage. Tjugofem procent uppgav att de hade problem minst en gång i veckan.

 

LÄS OCKSÅ: 17 fakta och forskning om goda bakterier

Drabbar främst relativt unga kvinnor
Sedan tidigare är det känt att det främst är kvinnor som drabbas av besvären. Det som är intressant 
i den nya undersökningen är att besvären börjar redan i 20-årsåldern. Sjuttiofem procent av de drabbade är kvinnor i åldern 20-45 år.

Vanliga besvär är en känsla av obehag främst i form av ballongmage, gaser och uppblåsthet. Man kan uppleva att det är viktigt att ha nära till en toalett, kläderna passar inte som de ska och det sociala livet begränsas.

Läs mer om probiotika i Näringsguiden

Lösningar som kan få systemet i balans
Det finns olika saker man kan göra för att få systemet i balans och matsmältningen att fungera som de ska. Till exempel kan ett tillskott av enzymer hjälpa till att bryta ner maten och göra passagen mer smidig. Kalcium är ett mineral som anses bidra till matsmältningsenzymernas normala funktion. Även mjölksyrabakterier är omtalade för att spela en viktig roll.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vid magbesvär kan det vara bra att lägga till tillskott av probiotika eller så kallade goda bakterier (probiotiska bakterier), som dels finns tillsatta i vissa yoghurtprodukter men även som reda tillskott.
Probiotika finns det även gott om i mjölksyrade grönsaker så det kan vara en god idé att ha för vana att lägga till det i kosten.

Prebiotika kallas det som de goda bakterierna livnär sig på och som också bidrar till att bygga upp och bibehålla en välbalanserad bakterieflora, några exempel på prebiotika är inulin och FOS eller fruktogliosackarider som även de finns att ta som tillskott.

Att tillföra extra matsmältningsenzymer kan också bidra till att minska magbesvären, och de finns i många utföranden.

Tre populära produkter som kan hjälpa vid magbesvär är:
Lactiplus
Cellenzym
Probion basic

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.