Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leende mörkhårig kvinna i mössa i höstig miljö

Näringen som får din hy att stråla

Att skönhet kommer inifrån är inget nytt.
Och det finns faktiskt näringsämnen som får dig att bli snyggare.
Här har du listan över vitaminer och mineraler som får din hy att fullkomligt stråla.

1. B-vitaminer
Det finns ett flertal olika B-vitaminer varav många av dem är viktiga för en frisk och vacker hy. Vitamin B2 är involverad i många av hudens processer, däribland cellförnyelse, reparation och sårläkning. Ett klassiskt symptom för B2-brist är återkommande sprickor vid mungiporna. Vitamin B3 är också ett viktigt vitamin för huden då det ökar cirkulationen i huden och på så sätt förbättrar näringstillförseln. Även vitamin B5 återfinns i stor utsträckning i huden. Tillskott i högre doser har visat på god effekt för huden, särskilt vid akne. B-vitaminer säljs ofta som B-complex innehållandes flera olika B-vitaminer, många utav dem kan dock även köpas enskilt.

2. Zink
Undersökningar visar att zink är ett av de mineraler som svenskar lider störst brist på och huden är ett av de rikaste organen på zink. Det är otroligt viktigt för sårläkningen samt cellförnyelsen i huden. Många får även väldigt fina resultat vid behandling av akne och eksem med zink. Balansen mellan zink och koppar påverkar också vår hormonbalans som reglerar talgkörtlarnas produktion av fett i huden.

 

3. Kisel
Kisel är ett mineral som är stärkande för all typ av bindväv, däribland hår, hud och naglar. Mineralet är en av beståndsdelarna i kollagen som är en av de viktiga byggstenarna i huden. Med den kosthållning många har idag får vi inte i oss tillräckligt med kisel, exempelvis minskar kiselmängden i säd med hela 98 procent då den mals. Vid brist på kisel försämras hudens elasticitet, våra naglar blir sköra och vårt hår livlöst och bräckligt.

4. E-vitamin
E-vitamin är en mycket stark antioxidant som skyddar vår hud mot de fria radikaler som bland annat orsakar förtidigt åldrande i huden. Utöver det är E-vitamin suveränt att smörja utvärtes för att ärr, sår och brännskador ska läka både snabbare och bättre. Vetegroddsolja är exempelvis rikt på E-vitamin, men man kan även göra hål på en kapsel innehållande flytande E-vitamin och smörja på småsår, ärr eller finnar som behöver läka.

5. C-vitamin
C-vitamin är kanske det mest allmänt kända vitaminet av alla. Många förknippar det med förkylningar men C-vitamin är också viktigt för huden då det bland annat krävs för bildandet av hudens byggstenar kollagen.
C-vitamin fungerar även som en stark antioxidant som skyddar huden från solskador och för tidigt åldrande.

6. GLA-fettsyror
GLA (gammalinolensyra) har länge använts för att behandla olika hudbesvär däribland eksem, akne och torr hud. Fettsyrorna hjälper huden genom att binda fukt i huden samt bilda prostaglandiner som reglerar talgkörtlarnas produktion av fett i huden. GLA förekommer rikligt i främst jättenattljusolja och gurkörtsolja.

7. A-vitamin
A-vitamin används ofta vid behandling av akne. Det har en stärkande effekt på våra epitelceller och är därför av betydelse för såväl vår hud som våra slemhinnor. Då A-vitamin är ett fettlösligt vitamin ska det intas i rätt mängd. Ett säkert sätt att tillgodogöra sig A-vitamin är äta karotenoider, exempelvis betakaroten som i kroppen kan omvandlas till A-vitamin i mån av behov. A-vitaminsyra används även i hudkrämer för att behandla olika hudbesvär.

 

8. Betakaroten
Betakaroten är en viktig antioxidant, allra minst för huden. Betakaroten ingår i många solprodukter just för dess skyddande effekt mot solskador i huden, däribland soleksem och rödbränd hud. Tillskott bör tas cirka fyra veckor innan exponering i solen men ska inte förväxlas med det solskydd som solkrämer ger. Betakaroten främjar även hudens pigmentering vilket gör att huden får en djupare och bättre solbränna.

9. Biotin
Biotin, även känt som vitamin H, ingår i väldigt många produkter för hår, hud och naglar. Biotin reglerar omsättningen av B-vitaminer i kroppen vilka har en stor betydelse för frisk hud. Bristsymptom för biotinbrist är dels dermatit, vilket är en inflammation i huden som orsakar eksem och fjällande hud. Även håravfall är mycket vanligt.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.