Leende mörkhårig kvinna i mössa i höstig miljö

Näringen som får din hy att stråla

Att skönhet kommer inifrån är inget nytt.
Och det finns faktiskt näringsämnen som får dig att bli snyggare.
Här har du listan över vitaminer och mineraler som får din hy att fullkomligt stråla.

1. B-vitaminer
Det finns ett flertal olika B-vitaminer varav många av dem är viktiga för en frisk och vacker hy. Vitamin B2 är involverad i många av hudens processer, däribland cellförnyelse, reparation och sårläkning. Ett klassiskt symptom för B2-brist är återkommande sprickor vid mungiporna. Vitamin B3 är också ett viktigt vitamin för huden då det ökar cirkulationen i huden och på så sätt förbättrar näringstillförseln. Även vitamin B5 återfinns i stor utsträckning i huden. Tillskott i högre doser har visat på god effekt för huden, särskilt vid akne. B-vitaminer säljs ofta som B-complex innehållandes flera olika B-vitaminer, många utav dem kan dock även köpas enskilt.

2. Zink
Undersökningar visar att zink är ett av de mineraler som svenskar lider störst brist på och huden är ett av de rikaste organen på zink. Det är otroligt viktigt för sårläkningen samt cellförnyelsen i huden. Många får även väldigt fina resultat vid behandling av akne och eksem med zink. Balansen mellan zink och koppar påverkar också vår hormonbalans som reglerar talgkörtlarnas produktion av fett i huden.

 

3. Kisel
Kisel är ett mineral som är stärkande för all typ av bindväv, däribland hår, hud och naglar. Mineralet är en av beståndsdelarna i kollagen som är en av de viktiga byggstenarna i huden. Med den kosthållning många har idag får vi inte i oss tillräckligt med kisel, exempelvis minskar kiselmängden i säd med hela 98 procent då den mals. Vid brist på kisel försämras hudens elasticitet, våra naglar blir sköra och vårt hår livlöst och bräckligt.

4. E-vitamin
E-vitamin är en mycket stark antioxidant som skyddar vår hud mot de fria radikaler som bland annat orsakar förtidigt åldrande i huden. Utöver det är E-vitamin suveränt att smörja utvärtes för att ärr, sår och brännskador ska läka både snabbare och bättre. Vetegroddsolja är exempelvis rikt på E-vitamin, men man kan även göra hål på en kapsel innehållande flytande E-vitamin och smörja på småsår, ärr eller finnar som behöver läka.

5. C-vitamin
C-vitamin är kanske det mest allmänt kända vitaminet av alla. Många förknippar det med förkylningar men C-vitamin är också viktigt för huden då det bland annat krävs för bildandet av hudens byggstenar kollagen.
C-vitamin fungerar även som en stark antioxidant som skyddar huden från solskador och för tidigt åldrande.

6. GLA-fettsyror
GLA (gammalinolensyra) har länge använts för att behandla olika hudbesvär däribland eksem, akne och torr hud. Fettsyrorna hjälper huden genom att binda fukt i huden samt bilda prostaglandiner som reglerar talgkörtlarnas produktion av fett i huden. GLA förekommer rikligt i främst jättenattljusolja och gurkörtsolja.

7. A-vitamin
A-vitamin används ofta vid behandling av akne. Det har en stärkande effekt på våra epitelceller och är därför av betydelse för såväl vår hud som våra slemhinnor. Då A-vitamin är ett fettlösligt vitamin ska det intas i rätt mängd. Ett säkert sätt att tillgodogöra sig A-vitamin är äta karotenoider, exempelvis betakaroten som i kroppen kan omvandlas till A-vitamin i mån av behov. A-vitaminsyra används även i hudkrämer för att behandla olika hudbesvär.

8. Betakaroten
Betakaroten är en viktig antioxidant, allra minst för huden. Betakaroten ingår i många solprodukter just för dess skyddande effekt mot solskador i huden, däribland soleksem och rödbränd hud. Tillskott bör tas cirka fyra veckor innan exponering i solen men ska inte förväxlas med det solskydd som solkrämer ger. Betakaroten främjar även hudens pigmentering vilket gör att huden får en djupare och bättre solbränna.

9. Biotin
Biotin, även känt som vitamin H, ingår i väldigt många produkter för hår, hud och naglar. Biotin reglerar omsättningen av B-vitaminer i kroppen vilka har en stor betydelse för frisk hud. Bristsymptom för biotinbrist är dels dermatit, vilket är en inflammation i huden som orsakar eksem och fjällande hud. Även håravfall är mycket vanligt.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.