Tre näringsrika livsmedel i säsong i din trädgård

Att äta efter säsong är både klimatsmart, plånbokssmart och hälsosmart.
Du missar väl inte nyttigheterna i din egen trädgård? 

Här är tre vanliga trädgårdslivsmedel i säsong just nu.

Vi har blivit så vana vid att kunna äta jordgubbar på vintern och pumpa på sommaren att vi knappt ens ifrågasätter hur det är möjligt. Förr anpassade vi maten efter den säsong då råvarorna fanns tillgängliga. Det borde vi alltid göra – av flera anledningar men inte minst för att det är då livsmedlen också är som bäst, det vill säga mest näringsrika.

► Läs också: Mat som är bra för klimatet är också bra för hälsan

 

Som nyttigast på toppen av sin mognad
Så här ligger det nämligen till. Ett bär, frukt eller grönsak är alltid mest näringsrik på toppen av sin mognad. Och värt att veta är att det direkt efter efter skörd påbörjas en kvalitetsförsämring. Grönsakernas näringsinnehåll bryts ner, den går bland annat åt till energi och näring till grönsakernas celler, vilket är en anledning till att grönsaker har begränsad hållbarhet.

3 livsmedel i säsong i din trädgård

 

1. Svarta vinbär
Har du en svartvinbärsbuske i trädgården? Då kan du skratta dig lycklig! Denna lilla hälsobomb är fullproppad med antioxidanter, vitaminer, mineraler och innehåller dessutom fettsyrorna omega-3 och -6.

► Läs också: Forskning: Tillskott med omega-3 hjälper barn med ADHD

2. Rabarber
Den härligt syrliga rabarbern är inte bara god i paj, saft och kompott – den är nyttig också! Rabarber innehåller nämligen antioxidanta polyfenoler som i studier visat sig kunna stoppa tillväxten av cancerceller. Den är även rik på c-vitamin, kalcium och kalium.
Är du trött på att skörda rabarber och göra rabarberpaj? Erbjud då dina rabarber till grannarna. Sätt upp en skylt med ordet “Självplock” till exempel.

► Läs också: Nya rön: Rabarber kan halvera antalet cancerceller på 48 timmar

3. Potatis
Nu är den delikata och efterlängtade färskpotatisen här. Potatis är inte bara ett gott tillbehör till vår övriga mat utan även en viktig källa till C-vitamin. Utöver C-vitamin ger potatis även vitamin B3, B6, folsyra, kalium och magnesium.

Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Och du, psst! 
Ännu en nyttighet i säsong som du inte bör missa är blåbär. Blåbär anses vara en glömd hälsobomb, fulla bland annat av antocyaniner, ellaginsyra och andra ämnen som kan minska skador som uppstår på DNA till följd av fria radikaler samt stimulera nedbrytning av bland annat lung-, tarm-, prostata- och bröstcancerceller. Läs mer om nyttan med blåbär i länken nedan.

Läs också: Tio anledningar att äta mer blåbär

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.