Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Näsandning har gynnsam effekt på minne och inlärning

Forskare från Karolinska Institutet har visat att vi minns lukter bättre när vi andas genom näsan i stället för med munnen. Anders Olsson grundare av Medveten andning är inte förvånad.

I ett experiment som utfördes på Karolinksa institutet fick försökspersoner lukta på tolv lukter som de ombads att memorera. Därefter fick de under en timmes tid antingen andas genom näsan eller genom munnen. När timmen var över exponerades de för lukterna igen, men även tolv nya lukter, och fick till uppgift att avgöra om lukten de kände kom från inlärningstillfället eller om det rörde sig om en ny.

Resultatet visade att de som andats genom näsan under perioden mellan inlärning och igenkänning mindes lukterna bättre. Detta förvånar knappast Anders Olsson som länge förespråkat näsandning.

Vad är dina tankar när du hör detta?
– Det är verkligen kul att mer forskning görs för att få upp ögonen för betydelsen av att andas genom näsan. Särskilt med tanke på att kunskapen inom sjukvården är eftersatt, bland annat på grund av att det är svårt att få forskningsanslag för att forska på näsan.

 

Bättre minne vid inandning
För några år sedan gjordes emellertid en studie på Northwestern University Feinberg School of Medicine som påminner om den aktuella studien, där man  fann att det är en dramatisk skillnad i hjärnaktiviteten i amygdala och hippocampus vid inandning jämfört med utandning. Områden förknippade med lukt, känslor och minne. Studien visade att deltagarna kände igen rädda ansiktsuttryck snabbare och hade bättre minne när de såg bilderna vid inandning jämfört med utandning. Det gällde enbart vid inandning genom näsan, inte munnen.

LÄS OCKSÅ: Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

"Vårt mest underskattade organ"
Näsan är menar Anders vårt mest underskattade organ och dess betydelse för vår hälsa är enligt honom av största vikt. Som exempel nämner han att de som har problem med trång näsa kan få näsgångarna vidgade genom ett kirurgiskt ingrepp. En operation som innebär att man borrar upp större hål i näsan för att luften lättare ska kunna passera. Något som riskerar att få långtgående negativa effekter menar Anders.
– Anledningen till att vi andas är ju för att syresätta kroppen. Och för att syret i inandningsluften effektivt ska kunna föras över till blodet för vidaretransport ut i kroppen behövs ett visst tryck i lungorna. Men om trycket sänks så faller alveolerna i lungorna ihop, vilket gör det svårare för syret att föras över till blodet.

Det är just detta som riskerar att inträffa när näsgångarna förstoras, luften från lungorna flödar ut alltför lätt och trycket i lungorna sänks. Samma sak sker om vi går omkring med öppen mun förklarar Anders.

LÄS OCKSÅ: Vill du hålla dig frisk? Andas djupt!

Empty nose syndrome
Enligt Anders vittnar många som borrat upp näsgångarna om mentala problem, trötthet och svårighet att sova. Fenomenet, som kallas ENS, Empty Nose Syndrome, är dock än så länge relativt okänt förklarar han.
– Nyligen deltog jag i en andningsstudie på ENT Research Center på Stanford i USA, under ledning av Dr Nayak. Dr Nayak är en av endast ett fåtal kirurger i världen som hjälper patienter med ENS, genom att sätta in ett implantat så att näsan börjar fungera normalt igen, vilket ökar trycket i lungorna och förbättrar syresättningen.

Vilka andra effekter tror du kommer beläggas vetenskapligt härnäst?
– Jag tror, och hoppas, att kopplingen mellan andning och sömn kommer beforskas mer. Vår sömn är otroligt viktig, vilket fler börjar uppmärksamma.

Sover med tejpad mun
Såväl försämrad sömn som för få sömntimmar kopplas till en mängd hälsoproblem, problem med inlärning, trötthet och koncentrationssvårigheter dagtid. förklarar Anders.
– Det finns dock väldigt få studier som tittat närmare på hur andningen påverkar sömnkvalitén, exempelvis den livsviktiga djupsömnen.
Anders förordar att vi ska tejpa munnen på natten med en särskild tejp för att säkerställa att munnen är stängd och vi bara andas genom näsan, något han menar har gynnsam inverkan på sömnkvaliteten.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Testade att munandas i studie
I studien på Stanford som Anders nyligen deltog i, testade han att enbart andas genom munnen under ett antal dagar, istället för genom näsan som han gör i vanliga fall.
– Det var en intressant studie. Den pågick under tre veckor och det var oerhört lärorikt.
Anders berättar att de först blockade näsan i 10 dygn, så att de bara kunde andas genom munnen och resultaten lät inte vänta på sig.
– Sömnen blev väldigt dålig. Jag vred och vände mig, vaknade ofta, låg vaken, var torr som en öken i munnen, sov längre och vaknade trots detta uttröttad. I snitt snarkade jag nästan tre timmar per natt.

 

Märkte snabbt en försämring
Anders berättar att han till en början hade en hel del energi trots dålig sömn. Men att det var en mer stressig form av energi. Efterhand blev han tröttare och påverkad mentalt. Även matvanorna påverkades då Anders tappade både lukten och aptiten och Anders som i normala fall äter hälsosamt kände ett ökat sug efter sött.
– De sista fyra dagarna åt jag glass och choklad varje dag.

När Anders återgick till tejpad mun och näsandning förbättrades sömnen omgående.
– Jag snarkade mindre än 10 minuter per natt. Min mentala hälsa och matsmältning förbättrades också och sockersuget sjönk undan för undan.

Vad sker i hjärnan när vi andas
Nästa steg för forskarna på Karolinska Institutet är att ta reda på vad som verkligen sker i hjärnan under andningen och hur det i sin tur är kopplat till minne.

Av Nina Törmark

Källa: Forskning.se och Svt.se

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.