Näsandning har gynnsam effekt på minne och inlärning | Kurera.se

Näsandning har gynnsam effekt på minne och inlärning

Forskare från Karolinska Institutet har visat att vi minns lukter bättre när vi andas genom näsan i stället för med munnen. Anders Olsson grundare av Medveten andning är inte förvånad.

I ett experiment som utfördes på Karolinksa institutet fick försökspersoner lukta på tolv lukter som de ombads att memorera. Därefter fick de under en timmes tid antingen andas genom näsan eller genom munnen. När timmen var över exponerades de för lukterna igen, men även tolv nya lukter, och fick till uppgift att avgöra om lukten de kände kom från inlärningstillfället eller om det rörde sig om en ny.

Resultatet visade att de som andats genom näsan under perioden mellan inlärning och igenkänning mindes lukterna bättre. Detta förvånar knappast Anders Olsson som länge förespråkat näsandning.

Vad är dina tankar när du hör detta?
– Det är verkligen kul att mer forskning görs för att få upp ögonen för betydelsen av att andas genom näsan. Särskilt med tanke på att kunskapen inom sjukvården är eftersatt, bland annat på grund av att det är svårt att få forskningsanslag för att forska på näsan.

 

Bättre minne vid inandning
För några år sedan gjordes emellertid en studie på Northwestern University Feinberg School of Medicine som påminner om den aktuella studien, där man  fann att det är en dramatisk skillnad i hjärnaktiviteten i amygdala och hippocampus vid inandning jämfört med utandning. Områden förknippade med lukt, känslor och minne. Studien visade att deltagarna kände igen rädda ansiktsuttryck snabbare och hade bättre minne när de såg bilderna vid inandning jämfört med utandning. Det gällde enbart vid inandning genom näsan, inte munnen.

LÄS OCKSÅ: Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

"Vårt mest underskattade organ"
Näsan är menar Anders vårt mest underskattade organ och dess betydelse för vår hälsa är enligt honom av största vikt. Som exempel nämner han att de som har problem med trång näsa kan få näsgångarna vidgade genom ett kirurgiskt ingrepp. En operation som innebär att man borrar upp större hål i näsan för att luften lättare ska kunna passera. Något som riskerar att få långtgående negativa effekter menar Anders.
– Anledningen till att vi andas är ju för att syresätta kroppen. Och för att syret i inandningsluften effektivt ska kunna föras över till blodet för vidaretransport ut i kroppen behövs ett visst tryck i lungorna. Men om trycket sänks så faller alveolerna i lungorna ihop, vilket gör det svårare för syret att föras över till blodet.

Det är just detta som riskerar att inträffa när näsgångarna förstoras, luften från lungorna flödar ut alltför lätt och trycket i lungorna sänks. Samma sak sker om vi går omkring med öppen mun förklarar Anders.

LÄS OCKSÅ: Vill du hålla dig frisk? Andas djupt!

Empty nose syndrome
Enligt Anders vittnar många som borrat upp näsgångarna om mentala problem, trötthet och svårighet att sova. Fenomenet, som kallas ENS, Empty Nose Syndrome, är dock än så länge relativt okänt förklarar han.
– Nyligen deltog jag i en andningsstudie på ENT Research Center på Stanford i USA, under ledning av Dr Nayak. Dr Nayak är en av endast ett fåtal kirurger i världen som hjälper patienter med ENS, genom att sätta in ett implantat så att näsan börjar fungera normalt igen, vilket ökar trycket i lungorna och förbättrar syresättningen.

Vilka andra effekter tror du kommer beläggas vetenskapligt härnäst?
– Jag tror, och hoppas, att kopplingen mellan andning och sömn kommer beforskas mer. Vår sömn är otroligt viktig, vilket fler börjar uppmärksamma.

Sover med tejpad mun
Såväl försämrad sömn som för få sömntimmar kopplas till en mängd hälsoproblem, problem med inlärning, trötthet och koncentrationssvårigheter dagtid. förklarar Anders.
– Det finns dock väldigt få studier som tittat närmare på hur andningen påverkar sömnkvalitén, exempelvis den livsviktiga djupsömnen.
Anders förordar att vi ska tejpa munnen på natten med en särskild tejp för att säkerställa att munnen är stängd och vi bara andas genom näsan, något han menar har gynnsam inverkan på sömnkvaliteten.

LÄS OCKSÅ: Sänk stressen med hjälp av andningen

Testade att munandas i studie
I studien på Stanford som Anders nyligen deltog i, testade han att enbart andas genom munnen under ett antal dagar, istället för genom näsan som han gör i vanliga fall.
– Det var en intressant studie. Den pågick under tre veckor och det var oerhört lärorikt.
Anders berättar att de först blockade näsan i 10 dygn, så att de bara kunde andas genom munnen och resultaten lät inte vänta på sig.
– Sömnen blev väldigt dålig. Jag vred och vände mig, vaknade ofta, låg vaken, var torr som en öken i munnen, sov längre och vaknade trots detta uttröttad. I snitt snarkade jag nästan tre timmar per natt.

 

Märkte snabbt en försämring
Anders berättar att han till en början hade en hel del energi trots dålig sömn. Men att det var en mer stressig form av energi. Efterhand blev han tröttare och påverkad mentalt. Även matvanorna påverkades då Anders tappade både lukten och aptiten och Anders som i normala fall äter hälsosamt kände ett ökat sug efter sött.
– De sista fyra dagarna åt jag glass och choklad varje dag.

När Anders återgick till tejpad mun och näsandning förbättrades sömnen omgående.
– Jag snarkade mindre än 10 minuter per natt. Min mentala hälsa och matsmältning förbättrades också och sockersuget sjönk undan för undan.

Vad sker i hjärnan när vi andas
Nästa steg för forskarna på Karolinska Institutet är att ta reda på vad som verkligen sker i hjärnan under andningen och hur det i sin tur är kopplat till minne.

Av Nina Törmark

Källa: Forskning.se och Svt.se

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kristina har (h)järnkoll på bästa maten för knoppen

Kost

Vi blir allt mer medvetna om vikten att måna om vår hjärnhälsa lika mycket som resten av kroppen. Och förståelsen för att kosten påverkar hur vi kommer må inte bara när vi blir äldre utan även i unga år tycks bara öka. Kurera ställde några frågor till näringsfysiologen Kristina Andersson  som nyligen kom ut med boken "Ät hjärnsmart" om vad man bör tänka på.

 

Häxan: “Midsommartid är en tid för kärleksmagi”

Krönikan

Vem har inte lagt blommor under kudden en midsommar i hopp om att drömma om sin tillkommande? Det är en romantisk tradition på mer än ett sätt som även talar om vår kontakt med naturen - kanske är det därför det ansetts vara trolldom.  I denna krönika berättar häxan och författaren Hella Nathorst-Böös om hur vi genom tiderna använt olika knep när det kommer till att locka till oss kärlek och tipsar om hur du kan göra en amulett.

Ny konsumentmärkning för närodlat

Kost

Nu lanseras en ny märkning för frukt och grönt som inte rest så långt. Den nya märkningen "Ju närmre desto bättre" ska informera konsumenterna om huruvida livsmedlet de håller i sin hand är närproducerat eller inte – en komponent allt fler bryr sig om i en tid då ordet "hållbart" trendar såväl på nätet som samhället i stort. 

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

 

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

 

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.