hand håller i animerad hjärna som lyser

Så håller du hjärna och minne i trim

Upplever du att minne och hjärna inte är som de brukar? Är du glömsk, yr, okoncentrerad eller bara allmänt seg och trött i huvudet?
Här är några exempel på hur du, med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter, kan komma på banan igen.

Att minnet blir sämre med åldern upplever många. Man skiljer dock på försämrat minne på grund av normalt åldrande och minnesproblem som orsakas av sjukdomar som demens eller Alzheimers sjukdom. Omkring 98 000 personer i Sverige är drabbade av Alzheimers sjukdom, en demenssjukdom som orsakar stort lidande hos patienter och anhöriga. De förändringar i hjärnan som kan kopplas till Alzheimers sjukdom kan börja utvecklas i många år innan man kan diagnosticera sjukdomen. Minnessjukdomar orsakas ofta av en kombination av levnadsvanor och gener. Man har i undersökningar sett att samma riskfaktorer som ger upphov till hjärt- och kärlsjukdomar kan kopplas ihop med minnessjukdomar.

Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

 

Enkla sätt att skydda sig
Upplever man minnesbesvär ska man alltid uppsöka läkare för att utesluta bakomliggande sjukdom. När sjukdom uteslutits finns det dock ett antal effektiva egenvårdsmedel med bevisad effekt vid icke sjukdomsrelaterade minnesproblem.
Även motion, tillräckliga nivåer av D-vitamin, anti-inflammatorisk kost och ett aktivt socialt liv tros kunna ge ett visst skydd mot demenssjukdom.

Ginko Biloba för minnet, yrsel och öronsusningar
När vi blir äldre försvagas många biologiska processer i kroppen. Extrakt av bladen från ginkgoträdet innehåller ämnen som har både en blodförtunnande och kärlvidgande effekt. Ginkgo bilobas främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning, något som har en tydlig effekt på hjärnan. Extrakt av ginkgo biloba kan användas för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger. De karaktäristiska bladen på ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.

Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Gurkmeja förebyggande mot Alzheimers?
Forskare har identifierat strukturen på de små partiklar av äggviteämnen som orsakar Alzheimers sjukdom, när de är som mest aggressiva och giftiga för hjärnan. Med forskningen hoppas man finna ett sätt att förgöra dessa ämnen innan de ger upphov till sjukdomen. Först ut att undersökas är effekten av kurkumin, den aktiva substansen i gurkmeja, vars effekt vid Alzheimers började intressera forskare redan år 2000.

För den som vill få i sig kurkumin, som också är bra vid inflammation och värk, har forskare funnit en metod för att göra ämnet mer lättupptagligt. Metoden kallas phytosome och har visats förbättra upptaget 30 gånger.

Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Lecitin för minne och inlärning
Fettsyran lecitin har förmågan att sänka stresshormonet kortisol, ge bättre minne och förbättra inlärningen. Om du upplever att vardagsminnet sviktar, då kan du ha brist på lecitin. Ett kosttillskott med lecitin kan på några veckor få bukt på minnesproblem och göra att du mår mycket bättre.

Kombinerar du lecitin med ett B-vitaminkomplex får du ännu bättre effekt. Lecitin är ett mycket viktigt fett och cirka 40 procent av fettet i hjärnan består av just lecitin.

Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

B12 kan förbättra minne och trötthet vid brist
Brist på vitamin B12 kan ge mentala störningar som demensliknande tillstånd, depression, irritation och koncentrationssvårigheter. Tidiga tecken på B12 brist kan vara myrkrypningar, stickningar i benen, försämrad känsel, minnesförlust samt koordinations- och balansrubbningar. Även trötthet, svaghet och yrsel kan kopplas till B12-brist. Ett typiskt tecken på B12-brist är att tungan blir irriterad och röd.
B12 är svårt för kroppen att ta upp, en sugtablett som löses upp i munnen är därför att rekommendera för optimalt upptag.

Omega-3 skyddar hjärnans åldrande
Högt intag av omega-3-fettsyrorna DHA och EPA kan hjälpa till att skydda hjärnans åldrande. Det visar forskningsresultat publicerade i tidskriften Neurology. Äter man en kost som saknar omega-3 fettsyror kan det orsaka att hjärnan både åldras snabbare och förlorar en del av sin minnesfunktion och förmåga till tänkande, visar resultaten. Studien visade att medelålders och äldre vuxna som regelbundet konsumerar livsmedel rik på omega-3 fettsyror kan bromsa den mentala nedgången som leder till demens.
Studien, som är utförd av forskare vid University of California i Los Angeles (UCLA), USA, konstaterar även att personer med de högsta blodnivåerna av DHA och EPA var mer benägna att prestera bra på tester av mentala funktioner och uppleva mindre åldersrelaterad krympning av hjärnan.

Läs också: Ny forskning: Tillskott med fettsyror gör att barn läser bättre

D-vitamin mot demens
En studie som publicerats i tidskriften Neurology visar att bland dem som hade viss brist på D-vitamin ökade risken för demens med 53 procent.
Hos dem med allvarlig d-vitaminbrist steg risken med hela 125 procent. Ökningen för alzheimers var ungefär lika hög.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

Vitaminbrister demensrädda bör undvika
Andra vitaminbrister som är kopplade till risken för demens är vitamin B12, vitamin C, vitamin E.

Relaterad läsning?
Så uppstår stress – och så kan du sänka den
Alzheimer bromsas av E-vitamin
Träning gör dig stresstålig
Grönt te kan förbättra kognition hos personer med Downs syndrom
Ny forskning: Grönt te kan vara bra mot demens
En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga
Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.