hand håller i animerad hjärna som lyser

Så håller du hjärna och minne i trim

Upplever du att minne och hjärna inte är som de brukar? Är du glömsk, yr, okoncentrerad eller bara allmänt seg och trött i huvudet?
Här är några exempel på hur du, med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter, kan komma på banan igen.

Att minnet blir sämre med åldern upplever många. Man skiljer dock på försämrat minne på grund av normalt åldrande och minnesproblem som orsakas av sjukdomar som demens eller Alzheimers sjukdom. Omkring 98 000 personer i Sverige är drabbade av Alzheimers sjukdom, en demenssjukdom som orsakar stort lidande hos patienter och anhöriga. De förändringar i hjärnan som kan kopplas till Alzheimers sjukdom kan börja utvecklas i många år innan man kan diagnosticera sjukdomen. Minnessjukdomar orsakas ofta av en kombination av levnadsvanor och gener. Man har i undersökningar sett att samma riskfaktorer som ger upphov till hjärt- och kärlsjukdomar kan kopplas ihop med minnessjukdomar.

Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

 

Enkla sätt att skydda sig
Upplever man minnesbesvär ska man alltid uppsöka läkare för att utesluta bakomliggande sjukdom. När sjukdom uteslutits finns det dock ett antal effektiva egenvårdsmedel med bevisad effekt vid icke sjukdomsrelaterade minnesproblem.
Även motion, tillräckliga nivåer av D-vitamin, anti-inflammatorisk kost och ett aktivt socialt liv tros kunna ge ett visst skydd mot demenssjukdom.

Ginko Biloba för minnet, yrsel och öronsusningar
När vi blir äldre försvagas många biologiska processer i kroppen. Extrakt av bladen från ginkgoträdet innehåller ämnen som har både en blodförtunnande och kärlvidgande effekt. Ginkgo bilobas främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning, något som har en tydlig effekt på hjärnan. Extrakt av ginkgo biloba kan användas för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger. De karaktäristiska bladen på ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.

Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Gurkmeja förebyggande mot Alzheimers?
Forskare har identifierat strukturen på de små partiklar av äggviteämnen som orsakar Alzheimers sjukdom, när de är som mest aggressiva och giftiga för hjärnan. Med forskningen hoppas man finna ett sätt att förgöra dessa ämnen innan de ger upphov till sjukdomen. Först ut att undersökas är effekten av kurkumin, den aktiva substansen i gurkmeja, vars effekt vid Alzheimers började intressera forskare redan år 2000.

För den som vill få i sig kurkumin, som också är bra vid inflammation och värk, har forskare funnit en metod för att göra ämnet mer lättupptagligt. Metoden kallas phytosome och har visats förbättra upptaget 30 gånger.

Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Lecitin för minne och inlärning
Fettsyran lecitin har förmågan att sänka stresshormonet kortisol, ge bättre minne och förbättra inlärningen. Om du upplever att vardagsminnet sviktar, då kan du ha brist på lecitin. Ett kosttillskott med lecitin kan på några veckor få bukt på minnesproblem och göra att du mår mycket bättre.

Kombinerar du lecitin med ett B-vitaminkomplex får du ännu bättre effekt. Lecitin är ett mycket viktigt fett och cirka 40 procent av fettet i hjärnan består av just lecitin.

Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

B12 kan förbättra minne och trötthet vid brist
Brist på vitamin B12 kan ge mentala störningar som demensliknande tillstånd, depression, irritation och koncentrationssvårigheter. Tidiga tecken på B12 brist kan vara myrkrypningar, stickningar i benen, försämrad känsel, minnesförlust samt koordinations- och balansrubbningar. Även trötthet, svaghet och yrsel kan kopplas till B12-brist. Ett typiskt tecken på B12-brist är att tungan blir irriterad och röd.
B12 är svårt för kroppen att ta upp, en sugtablett som löses upp i munnen är därför att rekommendera för optimalt upptag.

Omega-3 skyddar hjärnans åldrande
Högt intag av omega-3-fettsyrorna DHA och EPA kan hjälpa till att skydda hjärnans åldrande. Det visar forskningsresultat publicerade i tidskriften Neurology. Äter man en kost som saknar omega-3 fettsyror kan det orsaka att hjärnan både åldras snabbare och förlorar en del av sin minnesfunktion och förmåga till tänkande, visar resultaten. Studien visade att medelålders och äldre vuxna som regelbundet konsumerar livsmedel rik på omega-3 fettsyror kan bromsa den mentala nedgången som leder till demens.
Studien, som är utförd av forskare vid University of California i Los Angeles (UCLA), USA, konstaterar även att personer med de högsta blodnivåerna av DHA och EPA var mer benägna att prestera bra på tester av mentala funktioner och uppleva mindre åldersrelaterad krympning av hjärnan.

Läs också: Ny forskning: Tillskott med fettsyror gör att barn läser bättre

D-vitamin mot demens
En studie som publicerats i tidskriften Neurology visar att bland dem som hade viss brist på D-vitamin ökade risken för demens med 53 procent.
Hos dem med allvarlig d-vitaminbrist steg risken med hela 125 procent. Ökningen för alzheimers var ungefär lika hög.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

Vitaminbrister demensrädda bör undvika
Andra vitaminbrister som är kopplade till risken för demens är vitamin B12, vitamin C, vitamin E.

Relaterad läsning?
Så uppstår stress – och så kan du sänka den
Alzheimer bromsas av E-vitamin
Träning gör dig stresstålig
Grönt te kan förbättra kognition hos personer med Downs syndrom
Ny forskning: Grönt te kan vara bra mot demens
En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga
Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anette holm wallin på sten vid vatten

”Vi måste våga prata torra slemhinnor”

Naturlig hälsa

Anette höll tyst om problemet som påverkade hela hennes vardag. Hon beskriver det som ett känsligt ämne som nästan är tabu. Med facit i hand känner hon nu att det är självklart att man ska prata om problem med klåda i underlivet, svullna ögon och blödande näsa på grund av torra slemhinnor. Hon hittade själv lösningen i det näringsrika havtornsbäret.

sara ström visar övning sittande

Övning: Yoga mot huvudvärk

Träning

Har du ont i huvudet? Det är lätt att bli spänd när vi sitter mycket och dessutom omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen. Här guidar yogainstruktören Sara Ström dig genom en snäll sekvens som hjälper dig bli av med huvudvärken.

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.