hand håller i animerad hjärna som lyser

Så håller du hjärna och minne i trim

Upplever du att minne och hjärna inte är som de brukar? Är du glömsk, yr, okoncentrerad eller bara allmänt seg och trött i huvudet?
Här är några exempel på hur du, med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter, kan komma på banan igen.

Att minnet blir sämre med åldern upplever många. Man skiljer dock på försämrat minne på grund av normalt åldrande och minnesproblem som orsakas av sjukdomar som demens eller Alzheimers sjukdom. Omkring 98 000 personer i Sverige är drabbade av Alzheimers sjukdom, en demenssjukdom som orsakar stort lidande hos patienter och anhöriga. De förändringar i hjärnan som kan kopplas till Alzheimers sjukdom kan börja utvecklas i många år innan man kan diagnosticera sjukdomen. Minnessjukdomar orsakas ofta av en kombination av levnadsvanor och gener. Man har i undersökningar sett att samma riskfaktorer som ger upphov till hjärt- och kärlsjukdomar kan kopplas ihop med minnessjukdomar.

Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

Enkla sätt att skydda sig
Upplever man minnesbesvär ska man alltid uppsöka läkare för att utesluta bakomliggande sjukdom. När sjukdom uteslutits finns det dock ett antal effektiva egenvårdsmedel med bevisad effekt vid icke sjukdomsrelaterade minnesproblem.
Även motion, tillräckliga nivåer av D-vitamin, anti-inflammatorisk kost och ett aktivt socialt liv tros kunna ge ett visst skydd mot demenssjukdom.

 

Ginko Biloba för minnet, yrsel och öronsusningar
När vi blir äldre försvagas många biologiska processer i kroppen. Extrakt av bladen från ginkgoträdet innehåller ämnen som har både en blodförtunnande och kärlvidgande effekt. Ginkgo bilobas främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning, något som har en tydlig effekt på hjärnan. Extrakt av ginkgo biloba kan användas för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger. De karaktäristiska bladen på ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.

Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Gurkmeja förebyggande mot Alzheimers?
Forskare har identifierat strukturen på de små partiklar av äggviteämnen som orsakar Alzheimers sjukdom, när de är som mest aggressiva och giftiga för hjärnan. Med forskningen hoppas man finna ett sätt att förgöra dessa ämnen innan de ger upphov till sjukdomen. Först ut att undersökas är effekten av kurkumin, den aktiva substansen i gurkmeja, vars effekt vid Alzheimers började intressera forskare redan år 2000.

För den som vill få i sig kurkumin, som också är bra vid inflammation och värk, har forskare funnit en metod för att göra ämnet mer lättupptagligt. Metoden kallas phytosome och har visats förbättra upptaget 30 gånger.

Läs också: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

Lecitin för minne och inlärning
Fettsyran lecitin har förmågan att sänka stresshormonet kortisol, ge bättre minne och förbättra inlärningen. Om du upplever att vardagsminnet sviktar, då kan du ha brist på lecitin. Ett kosttillskott med lecitin kan på några veckor få bukt på minnesproblem och göra att du mår mycket bättre.

Kombinerar du lecitin med ett B-vitaminkomplex får du ännu bättre effekt. Lecitin är ett mycket viktigt fett och cirka 40 procent av fettet i hjärnan består av just lecitin.

 

Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

B12 kan förbättra minne och trötthet vid brist
Brist på vitamin B12 kan ge mentala störningar som demensliknande tillstånd, depression, irritation och koncentrationssvårigheter. Tidiga tecken på B12 brist kan vara myrkrypningar, stickningar i benen, försämrad känsel, minnesförlust samt koordinations- och balansrubbningar. Även trötthet, svaghet och yrsel kan kopplas till B12-brist. Ett typiskt tecken på B12-brist är att tungan blir irriterad och röd.
B12 är svårt för kroppen att ta upp, en sugtablett som löses upp i munnen är därför att rekommendera för optimalt upptag.

Omega-3 skyddar hjärnans åldrande
Högt intag av omega-3-fettsyrorna DHA och EPA kan hjälpa till att skydda hjärnans åldrande. Det visar forskningsresultat publicerade i tidskriften Neurology. Äter man en kost som saknar omega-3 fettsyror kan det orsaka att hjärnan både åldras snabbare och förlorar en del av sin minnesfunktion och förmåga till tänkande, visar resultaten. Studien visade att medelålders och äldre vuxna som regelbundet konsumerar livsmedel rik på omega-3 fettsyror kan bromsa den mentala nedgången som leder till demens.
Studien, som är utförd av forskare vid University of California i Los Angeles (UCLA), USA, konstaterar även att personer med de högsta blodnivåerna av DHA och EPA var mer benägna att prestera bra på tester av mentala funktioner och uppleva mindre åldersrelaterad krympning av hjärnan.

Läs också: Ny forskning: Tillskott med fettsyror gör att barn läser bättre

D-vitamin mot demens
En studie som publicerats i tidskriften Neurology visar att bland dem som hade viss brist på D-vitamin ökade risken för demens med 53 procent.
Hos dem med allvarlig d-vitaminbrist steg risken med hela 125 procent. Ökningen för alzheimers var ungefär lika hög.

 

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

Vitaminbrister demensrädda bör undvika
Andra vitaminbrister som är kopplade till risken för demens är vitamin B12, vitamin C, vitamin E.

Relaterad läsning?
Så uppstår stress – och så kan du sänka den
Alzheimer bromsas av E-vitamin
Träning gör dig stresstålig
Grönt te kan förbättra kognition hos personer med Downs syndrom
Ny forskning: Grönt te kan vara bra mot demens
En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga
Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.