Annons

Nu förses läsk med varningstext

På samma sätt som med tobak- och alkohol måste nu även läsk ha varningstext - i reklam och på burkar och flaskor. I alla fall i San Francisco, där beslutet - att läskproducenter hädanefter måste varna för att deras produkter innebär ökad risk för övervikt, diabetes och karies - klubbades igenom i tisdags.

Redaktionen

11 juni, 2015
Nu förses läsk med varningstext
Dela inlägget

På samma sätt som med tobak- och alkohol måste nu även läsk ha varningstext – i reklam och på burkar och flaskor.
I alla fall i San Francisco, där beslutet – att läskproducenter hädanefter måste varna för att deras produkter innebär ökad risk för övervikt, diabetes och karies – klubbades igenom i tisdags.

Lagen röstades igenom den 9 juni och innebär att läskproducenter, på all läsk och i alla kommersiella sammanhang där läsk ingår, nu måste få med en varningstext som upplyser om de många hälsoproblem den sockrade drycken kan ge upphov till.

Läs också: En läsk om dagen ökar risken för diabetes

Reklamförbud i kollektivtrafik och på fasader
Dessutom blir det olagligt med all reklam för läsk på allt staten äger, som till exempel bussar och byggnader. Inte heller får myndigheterna i staden hädanefter köpa en enda burk läsk för skattebetalarnas pengar.

Läs också: Män som dricker mycket läsk löper ökad risk för prostatacancer

Annons

”Dessa drycker gör folk sjuka”
Beslutades klubbades igenom av elva politiker. Samtliga var eniga. En av dem som var med och fattade beslutet är San Francisco-politikern Scott Wiener:
– Att kräva hälsovarningar i reklam för läsk och på läskburkar gör det tydligt att dessa drycker inte är ofarliga, utan snarare det motsatta. Och det visar också att hundvalparna, enhörningarna och regnbågarna som syns i läskreklamen faktiskt inte avspeglar verkligheten, säger han till CNN, uppger Affärsvärlden.
Han fortsatte:
– Dessa drycker gör folk sjuka och vi måste få allmänheten att inse det.

Läs också: Vetenskapsjournalisten om de många farorna med socker

Läskjättarnas omedelbara svar: ”Lögn!”
Efter att beslutet fattats släpptes ett meddelande från ABA, The American Beverage Association – vilka representerar den enorma läskindustrin – där de hävdade att staden ”demoniserar dryckerna och ljuger om hälsoriskerna”.
”Detta förslag kommer inte att hjälpa konsumenterna eller förbättra någons hälsa. Istället är målet bara att skrämma konsumenter med missvisande varningar om produkter som är helt ofarliga om de är del av en balanserad kost”, skrev ABA.

Läs också: 11 smartare sätt att använda Coca-Cola än att dricka den

Ökar barns risk för fetma med 60 procent
Om ett barn dricker en burk läsk per dag ökar sannolikheten att barnet senare blir överviktigt med 60 procent. För vuxna ökar sannolikheten med 26 procent, enligt Harold Goldstein, executive director på California Center for Public Health Advocacy. Han menar också att det är just sockerhaltig dryck som i dagsläget är den främsta orsaken till amerikaners överdrivna kaloriintag, skriver Affärsvärlden.

Annons

Läs också: ”Barn blir sjuka av för mycket socker”

Kan fortfarande stoppas
Än kan däremot den genomröstade lagen fortfarande stoppas. Detta om stadens borgmästare väljer att inom tio dagar lägga in sitt veto.

Av Isabelle Hedander

Annons