Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Barn som leker i en skog

Ny rapport: Klimatförändringen hotar barns hälsa

Värmeböljor, spridning av sjukdomar och giftig luft.
Klimatförändringen är ett hot mot barns hälsa på flera sätt, slår en ny rapport fast.

Försämrad matproduktion, luftföroreningar och fler infektionssjukdomar.
Det är några av de allvarliga konsekvenser som nästkommande generation kan behöva leva med, om inte världens länder omgående minskar utsläppen.

LÄS OCKSÅ: Klimatforskare: “Samband mellan extremväder och klimatförändringar”

En dyster prognos
Det visar den årliga rapporten av Lancet countdown, ett internationellt samarbete mellan forskare och institutioner som årligen rapporterar om hur klimatförändringen påverkar människors hälsa, som Dagens Nyheter tagit del av.
Årets rapport fokuserar på hur barns hälsa drabbas och det är en dyster prognos.

Barn som föds idag kommer vid 71 års ålder leva i en värld vars medeltemperatur ligger fyra grader högre än under förindustriell tid. Ett varmare klimat bidrar till att antalet skördar kommer minska vilket är ett hot mot tillgången på mat, samt att näringsinnehållet riskerar att minska och matpriserna att öka.

 

LÄS OCKSÅ: WHO: Luftföroreningar – det största hotet mot hälsan

Extrema väderhändelser
Nästkommande generation kommer möta ökade risker från extrema väderhändelser som skogsbränder, översvämningar och längre perioder av torka. De kommer också att andas in mer giftig luft på grund av förbränningen av fossila bränslen. Detta är extra farligt för unga människor vars lungor utvecklas.

Luftföroreningar bidrar till att försämra lungfunktionen, förvärrar astma och ökar risken för hjärtattacker och stroke.
– Skador som uppträder i tidig ålder är bestående och genomgripande och ger livslånga hälsoeffekter. Utan omedelbart agerande från alla länder att minska utsläppen av växthusgaser, kommer de ökningar i välmående och livslängder som vi hittills har sett att äventyras och klimatförändringen kommer att definiera hälsan hos en hel generation, säger Nick Watts, läkare och chef för Lancet countdown till Dagens Nyheter.

LÄS OCKSÅ: FN: “Koldioxidutsläppen måste börja minska”

Skarpa åtaganden
Forskarna uppmanar till skarpa åtaganden för att vända utvecklingen. Några ljusglimtar är dock att förnybara källor stod för 45 procent av energitillväxten under fjolåret, varav 27 procent kom från sol- och vindkraft. Inom vägtransporter växte el med 21 procent globalt under samma period.

Av redaktionen

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.