Nya analyser på Vasaloppsåkarna: snabbaste åkarna har lägst blodtryck

Studierna på Vasaloppsåkarna fortsätter och denna gång har forskarna vid Uppsala universitet tittat på blodtrycket. Det visade sig att ju snabbare en skidåkare var desto lägre var risken att få högt blodtryck.

I flera år har svenska forskare följt en grupp på 206 889 längdskidåkare som kör Vasaloppet. Dessa har jämförts med 505 542 personer från normalbefolkningen, och i alla jämförande studier kunde man tydligt se att skidåkarna har bättre hälsa än kontrollgruppen. Analyser har gjorts på bland annat risken att få stroke, hjärtinfarkt och depression. Att ha högt blodtryck är en av de största riskfaktorerna att dö för tidigt i en hjärt-kärlrelaterad sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Skidåkarna drabbas mer sällan av cancer

Högintensiv träning sänker blodtrycket bäst
I den här analysen ville forskarna se om risken för högt blodtryck påverkades när man åkte Vasaloppet. Och det hade det förstås. Skidåkarna hade i genomsnitt 41 procent lägre risk att få högt blodtryck än vad kontrollgruppen hade. Slutsatsen blev att uthållighetsträning har en gynnsam effekt för den som vill sänka risken att få högt blodtryck.

 

Kasper Andersen.

Denna analys förstärker tidigare studier som även de visat att fysisk aktivitet har ett skydd mot högt blodtryck. Men de studierna var gjorde på personer som sysslade med fysisk aktivitet på en låg eller måttlig nivå och var inte i så bra form att de kunde genomföra ett Vasalopp.

En av forskarna i studien, Kasper Andersen, som arbetar vid institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet och är kardiolog vid Akademiska sjukhuset säger i ett pressmeddelande:

– Den femtedel av längdskidåkarna som åkte snabbast hade 61 procent lägre risk att få högt blodtryck, jämfört med normalbefolkningen. Den femtedel av längdskidåkarna som var långsammast hade 26 procent lägre risk, vilket fortfarande är en stor minskning. De verkar som om att ju högre och mer intensiv träning du håller på med, desto bättre är det för dina artärer.

LÄS OCKSÅ: Träning kan minska risken för epilepsi

Sundare livsstil
Forskarna upptäckt om att det fanns en mycket stark koppling mellan hur snabb en åkare var och risken för högt blodtryck, men det fanns ingen koppling mellan antalet lopp man åkt och den minskade risken för högt blodtryck. Däremot var det den högintensiva träningen som hade effekt på blodkärlen och den lägre risken att drabbas av för högt blodtryck.

 

– Det skulle kunna vara så att träning får blodkärlen att slappna vid att minska utsöndringen av det viktiga hormonet Renin från njuren. Träningen sänker också nivån av stresshormon och förbättra funktionen av det innersta lagar av celler i blodkärlen. Alla dessa faktorer är viktiga för regleringen av blodtrycket, säger Kasper Andersen.

Han menade också att när forskarna undersöker samband men inte orsak mellan utfall och exponeringar så bör man vara försiktig med tolkningar. Det vill säga, hela effekten av den minskade risken för högt blodtryck kan inte enbart ha med träningen att göra. Troligtvis lever Vasaloppsåkarna mer hälsosamt när det gäller kosten men också att de sannolikt inte röker och har en lägre konsumtion av alkohol än normalbefolkningen. Parametrar som bidrar till att risken att få högt blodtryck sjunker.

Studien publicerats online i den vetenskapliga tidskriften Circulation.

Här kan du läsa studien: Long-Distance Skiing and Incidence of Hypertension: A Cohort Study of 206,889 Participants in a Long-Distance Cross-Country Skiing Event


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

 

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

 

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.