Bebis på potta

Nya trenden: Tidig pott-träning

Många barn bär blöjor upp till tre, fyra års ålder. Men inte alla.
Fenomenet "babypottning" har sedan några år vuxit sig starkare i Sverige.  
Lucia Nigro är en mamma som förespråkar tidig potträning. Hennes tre månader gamla son Adam började gå på toaletten vid två månaders ålder, rapporterar SVT.

Pott-träning för spädbarn? Ja, det går faktiskt. När Lucia Nigros son Adam var bara tre månader gammal kunde han redan göra sina behov på pottan. Med stöd från sin förälder förstås. Och han hade redan tränats på det i en månad.

 Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

 

Grodhåller barnet 
En morgon hade hon bara bestämt sig för att börja, berättar hon för SVT.
– Jag ”grodhöll” honom över toalettstolen och det kom lite kiss. Jag blev överlycklig bara för det, säger hon och skrattar.
Att "grodhålla” innebär att man håller bebisen i knäveckan, så att benen blir formade som en grodas. Den positionen kallas hos vuxna att "squata" och underlättar så att tarmen töms helt och hållet. Det finns till och med särskilda stolar till för att just underlätta ett mer ergonomiskt kissande och bajsande, där man får hjälp att komma upp i en "squatande" position.

Nya trenden: Tidig pott-träning

Lucia Nigro med sonen Adam. Foto: SVT

Tidig potträning och babypottning
När Lucia Nigro inte är föräldraledig arbetar hon som ST-läkare på Centralsjukhuset i Karlstad. Hon är också ordförande i Blöjupproret, en förening som förespråkar tidig potträning och så kallad babypottning, vilket går ut på att föräldern tidigt lär sig vilka signaler barnet ger när det behöver göra sina behov.

Läs också: Ammar du? Då behöver du troligen mer D-vitamin

"Vissa gånger kommer det bara en rap"
Lucia Nigro berättar för kanalen att hon, till exempel, brukar se att han ibland blir orolig vid bröstet.
– Det är det enda jag ser som är jättetydligt. Vissa gånger kan det komma något, andra kommer det bara en rap. Hos vissa barn kan det vara en min de gör när de koncentrerar sig, och då kan det vara något på väg, säger hon.

Barn bär blöjor allt högre upp i åldrarna
SVT berättar också om två ST-läkare som precis gjort klart en studie om inställningen och kunskapen till potträning hos föräldrar och BVC-sjuksköterskor vid Landstinget i Dalarna. ST-läkarna berättar också om forskning som visar att föräldrar låter sina barn bära blöjor allt högre upp i åldrarna, ett fenomen som bland annat beror på att blöjorna har blivit bättre och att det anses det enklaste.

 

► Läs också: Neonatalvård vanligare när mamman ätit antidepressiva läkemedel

"Supermoderna blöjor gör att motivationen minskar"
Anna Leijon är en av ST-läkarna som genomfört studien:
– Det är jättebekvämt för barnet också, då behöver man inte avbryta leken, det är bara att fortsätta göra det du håller på med. Dagens supermoderna blöjor gör att motivationen minskar för både föräldrar och barn, säger hon till SVT.

De två ST-läkarna sitter på sitt kontor

ST-läkarna Anna Leijon och Therese Nilsson. Foto: SVT

För 60 år sedan var barn blöjfria vid 1,5 år
Anna Leijon berättar också att det idag inte är ovanligt för barn att bära blöjor upp till tre, fyra års ålder, vilket är att jämföra med för 60 år sedan när i princip alla barn var blöjfria vid ett och ett halvt års ålder, säger hon.
– Det finns studier som pekar mot att det finns en koppling mellan bland annat förstoppning och senare blöjfrihet. Och förstoppning är en betydande del av problematiken som vi ser på både BVC, primärvård och barnkliniken, berättar ST-läkaren Terese Nilsson.

► Läs också: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

 

Stressar inte utan gläds över framstegen
Lucia Nigro poängterar dock att det är viktigt att inte skuldbelägga föräldrar för att de låter sina barn bära blöjor länge. Alla människor är olika, menar hon och och det som fungerar bra för en person kanske fungerar mindre bra för någon annan. Hon säger sig också vara noga med att inte stressa över om sonens pottning inte går som tänkt utan istället vara glad över de framsteg som görs.
– Om jag fångar allt på pottan en dag blir jag glad, men jag stressar inte om det inte blir så, säger hon.

Fler fördelar än ekonomi och miljö
Lucia Nigro inte bara sparar pengar och producerar mindre sopor när hon låter Adam gå på pottan istället för att bära blöja. Hon tycker även att det är roligt att iaktta sitt barn och lära känna hans olika signaler.
– Barnen kan till exempel visa när de är trötta eller när de är hungriga, eller när de är nödiga på något sätt.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.