Bebis på potta

Nya trenden: Tidig pott-träning

Många barn bär blöjor upp till tre, fyra års ålder. Men inte alla.
Fenomenet ”babypottning” har sedan några år vuxit sig starkare i Sverige.  
Lucia Nigro är en mamma som förespråkar tidig potträning. Hennes tre månader gamla son Adam började gå på toaletten vid två månaders ålder, rapporterar SVT.

Pott-träning för spädbarn? Ja, det går faktiskt. När Lucia Nigros son Adam var bara tre månader gammal kunde han redan göra sina behov på pottan. Med stöd från sin förälder förstås. Och han hade redan tränats på det i en månad.

 Läs också: Probiotika till nyfödda tros kunna halvera risk för diabetes typ 1

 

Grodhåller barnet 
En morgon hade hon bara bestämt sig för att börja, berättar hon för SVT.
– Jag ”grodhöll” honom över toalettstolen och det kom lite kiss. Jag blev överlycklig bara för det, säger hon och skrattar.
Att ”grodhålla” innebär att man håller bebisen i knäveckan, så att benen blir formade som en grodas. Den positionen kallas hos vuxna att ”squata” och underlättar så att tarmen töms helt och hållet. Det finns till och med särskilda stolar till för att just underlätta ett mer ergonomiskt kissande och bajsande, där man får hjälp att komma upp i en ”squatande” position.

Nya trenden: Tidig pott-träning

Lucia Nigro med sonen Adam. Foto: SVT

Tidig potträning och babypottning
När Lucia Nigro inte är föräldraledig arbetar hon som ST-läkare på Centralsjukhuset i Karlstad. Hon är också ordförande i Blöjupproret, en förening som förespråkar tidig potträning och så kallad babypottning, vilket går ut på att föräldern tidigt lär sig vilka signaler barnet ger när det behöver göra sina behov.

Läs också: Ammar du? Då behöver du troligen mer D-vitamin

”Vissa gånger kommer det bara en rap”
Lucia Nigro berättar för kanalen att hon, till exempel, brukar se att han ibland blir orolig vid bröstet.
– Det är det enda jag ser som är jättetydligt. Vissa gånger kan det komma något, andra kommer det bara en rap. Hos vissa barn kan det vara en min de gör när de koncentrerar sig, och då kan det vara något på väg, säger hon.

Barn bär blöjor allt högre upp i åldrarna
SVT berättar också om två ST-läkare som precis gjort klart en studie om inställningen och kunskapen till potträning hos föräldrar och BVC-sjuksköterskor vid Landstinget i Dalarna. ST-läkarna berättar också om forskning som visar att föräldrar låter sina barn bära blöjor allt högre upp i åldrarna, ett fenomen som bland annat beror på att blöjorna har blivit bättre och att det anses det enklaste.

► Läs också: Neonatalvård vanligare när mamman ätit antidepressiva läkemedel

”Supermoderna blöjor gör att motivationen minskar”
Anna Leijon är en av ST-läkarna som genomfört studien:
– Det är jättebekvämt för barnet också, då behöver man inte avbryta leken, det är bara att fortsätta göra det du håller på med. Dagens supermoderna blöjor gör att motivationen minskar för både föräldrar och barn, säger hon till SVT.

De två ST-läkarna sitter på sitt kontor

ST-läkarna Anna Leijon och Therese Nilsson. Foto: SVT

För 60 år sedan var barn blöjfria vid 1,5 år
Anna Leijon berättar också att det idag inte är ovanligt för barn att bära blöjor upp till tre, fyra års ålder, vilket är att jämföra med för 60 år sedan när i princip alla barn var blöjfria vid ett och ett halvt års ålder, säger hon.
– Det finns studier som pekar mot att det finns en koppling mellan bland annat förstoppning och senare blöjfrihet. Och förstoppning är en betydande del av problematiken som vi ser på både BVC, primärvård och barnkliniken, berättar ST-läkaren Terese Nilsson.

► Läs också: B-vitaminbrist kopplas till försämrad kognitiv utveckling hos barn

Stressar inte utan gläds över framstegen
Lucia Nigro poängterar dock att det är viktigt att inte skuldbelägga föräldrar för att de låter sina barn bära blöjor länge. Alla människor är olika, menar hon och och det som fungerar bra för en person kanske fungerar mindre bra för någon annan. Hon säger sig också vara noga med att inte stressa över om sonens pottning inte går som tänkt utan istället vara glad över de framsteg som görs.
– Om jag fångar allt på pottan en dag blir jag glad, men jag stressar inte om det inte blir så, säger hon.

Fler fördelar än ekonomi och miljö
Lucia Nigro inte bara sparar pengar och producerar mindre sopor när hon låter Adam gå på pottan istället för att bära blöja. Hon tycker även att det är roligt att iaktta sitt barn och lära känna hans olika signaler.
– Barnen kan till exempel visa när de är trötta eller när de är hungriga, eller när de är nödiga på något sätt.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.