Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Våra vanligaste värkande leder

Artros kan du få i alla leder. Dessa är de vanligaste:
Fingerlederna. När leden längst ut blir knotig, stel och öm kallas artros heberden. Om leden mitt på fingret angripits säger man Bouchard-artros. Tummens bas är ett tredje vanligt ställe. Artros i fingrarna drabbar oftare kvinnor i medelåldern. 
Fötterna. Ofta drabbas stortåns bas och du får en utstående fotknöl. Förr trodde man att det berodde på trånga skor, men i dag vet man att så inte är fallet.
Höfterna. Är besvärligt och ger dålig rörlighet. Det är inte bekvämt att sitta med benen korsade och det är svårt att ta på sig strumporna. Smärtorna sitter oftast i ljumsken men kan också ge sig till känna i knäna.
Knäna. Ofta sitter smärtan på insidan av knäna. Det gör ont att stå och gå. Knäartros förvärras av övervikt.
Käken. Det blir svårare att gapa stort och det gör ont. Det knastrar eller skrapar när man tuggar. 
Ryggen. Spondylartros i ryggradens leder är vanligt hos äldre och yttrar sig mest som stelhet.

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

En av fyra svenskar har så stora problem med lederna att det förhindrar dem att leva ett aktivt liv. Smärtan och stelheten märks framförallt på morgonen när man kliver ur sängen, går i trappor eller försöker greppa om något litet.

Artros i lederna är ovanligt före 40 års ålder, men förekommer. Rapporter visar att i 50-års åldern har 50 procent någon typ av symtom och vid 60 har 60 procent symtom och så vidare. 

När du fått artros har brosket blivit skadat. I en frisk led är brosket genomvävt av ett elastiskt nätverk av proteiner som hålls samman av sockermolekyler, som kan binda mycket vatten. Uppbyggnaden gör brosket starkt och smidigt, men när sjukdomen är ett faktum utsöndrar broskcellerna enzymer, som får proteinerna att lossna från varandra. Dessa lägger sig istället i långa parallella buntar, och därmed förlorar brosket sin elasticitet och blir hårt.

 

Det som sedan händer är en lång och komplicerad process där prostaglandiner, leukotriener och cytokiner, som är speciella signalsubstanser, samverkar i ett inflammatoriskt förlopp som bland annat ger smärta, stelhet och ödem. Då bildas en inflammation i leden och det viktiga brosket bryts snabbare ned eller så bildas sämre brosk.

Men den faktiska orsaken till varför leden blir inflammerad och sliten är fortfarande lite diffus. Bland riskfaktorerna återfinns övervikt, ålder, stress, inflammatorisk miljö och en kraftig påfrestning på en specifik led, till exempel en sport- eller arbetsskada. 

LÄS OCKSÅ: Mindre ledvärk med nypon och kondroitin

Bättre hitta läkeväxter
Bo Dettner är specialist i allmän- och ortopedisk medicin. Han har lång erfarenhet av smärtpatienter och menar att den egna smärtupplevelsen påverkas mycket av hur vi är som människor. Den förstärks ofta vid olika typer av psykiska problem, och minskar när vi skrattar och är glada. Hur vi känner oss har alltså kraftiga effekter på vår hälsa. Hormoner för välbefinnande och beroende ökar liksom kroppsegna morfinderivat. Det finns anställda humorister och clowner på framförallt barncanceravdelningar i dag, vilket har gjort att man kan minska behovet av morfinpreparat och därmed få en snabbare sårläkning.

porträttbild man

Bo Dettner

– Smärta är något subjektivt, en upplevelse som inte är objektivt mätbar, men vi vet att när vi mår bra har vi en högre smärttröskel. Kognitiv beteendeterapi har blivit en viktig del av smärtbehandlingen. Den hjälper framför allt vid vissa typer av ångestproblematik, säger Bo Dettner.

Problemet med artros är att vi kan bli mer inaktiva just på grund av att det gör ont att röra på oss, vilket gör att vi lätt hamnar i en ond cirkel. Därför är det en bra idé att försöka hitta läkeväxter med antiinflammatoriska egenskaper som kan minska smärta och ge tillbaka rörligheten och därmed öka livskvaliteten.

 

– Visst finns det bra smärtlindrande och inflammationshämmande läkemedel för exempelvis artros. Men de har ofta tråkiga biverkningar och kan ge blödningar i mag-tarmkanalen och i vissa fall även påverka hjärta, njurar och lever på sikt. Kan man minska smärtan med ett naturligt preparat som inte ger biverkningar så kommer det att bli lättare att komma ut och röra sig. 

– När du kan ägna dig åt fysisk aktivitet så stärks muskulaturen runt leden vilket gör den mer stabil och rörlig. Tränar du för mycket kan det göra ont, så lagom är bäst, 

Bo Dettner menar att vi behöver vara i rörelse regelbundet för att få i gång endor-
finerna som är kroppsegna ämnen som lindrar smärta och ger lugn och välbefinnande. Då får vi också en högre smärttröskel. Mer stillasittande personer har en mycket låg smärttröskel och låg bildning av endorfiner. Vid muskelarbete frigörs även serotonin som motverkar nedstämdhet och lätt till måttlig depression. 

– Fysisk aktivitet får anses vara en klart bättre ordination än antidepressiva läkemedel. Det bildas även ämnen som ökar nybildandet av nervceller, huvudsakligen i centrat för inlärning och minne. Fysiskt arbete i 15 minuter före dataarbete ger en förbättring av minne och kognitiva funktioner med upp till tio procent visar ny forskning, säger Bo Dettner och tillägger:

– Om vi inte aktiverar våra muskler omvandlas dessa till fett. Det medför också en ökad belastning på de muskler som finns kvar, vilket kan ge smärta särskilt vid motion. Kroppens smärttröskel höjs genom att regelbundet motionera. Det är viktigt att ta tag i smärtan och inte gå med obehandlad värk länge. Det handlar först och främst om att hitta orsaken till smärtan och se hur den övriga livsstilen är involverad.

LÄS OCKSÅ: Maten som kan lindra din ledvärk

Flera verksamma substanser
Forskning på nypon har pågått i flera decennier och intresset ligger i att nyponen har positiva effekter på värkande leder. Inom folkmedicinen har man länge använt nypon, kanske framförallt för dess höga innehåll av C-vitamin. Studier har visat att nyponpulver inte bara ger en placeboeffekt utan har en smärtdämpande verkan på långvarig värk orsakad av artros.

 

Nyponpulver ska förstås inte förväxlas med vanlig nyponsoppa, även om bäret är detsamma så ger nyponpulvret en större effekt eftersom det är mer koncentrerat. Visst kan du äta nyponsoppa, men förvänta dig inga hälsoeffekter av den. Det koncentrerade nyponpulvret innehåller däremot många spännande hälsoämnen och kan därför ses lite som en multivitamin för kroppen.

Nypozin är ett tillskott specialdesignat för just ledvärk. Basen är nyponpulver, men här finns också kondroitin samt en patenterad form av C-vitamin – Ester-C. Kondroitin används sällan som ett enskilt tillskott. Det ingår ofta i kosttillskott ämnade för ledhälsa och rörlighet. Det är i kombination med andra verksamma ämnen, som nypon, som kondroitin är som mest effektivt.

När det gör ont i en led är det mest naturliga att vi försöker röra mindre på leden, men det gör bara att den stelnar. Den stela leden gör att musklerna inte får arbeta normalt. Då kan den försvagas eller förkortas.

– Förr trodde man att man skulle spara på det brosk som fanns kvar, inte slita på det. Då ordinerades vila. Idag vet vi bättre.

– Man ska röra en ömmande led så att man ökar genomblödningen. Då stimuleras vävnaderna och kanske även brosket till nybildning av celler. Men om det sker, så är det långsamt. Kan man då hitta ett naturligt preparat som dämpar smärtan, ja, då är det lättare att komma igång att röra sig, säger Bo Dettner.

Det finns många produkter på marknaden mot ledvärk och artros. Hur vet man vad man ska välja?

– Det bästa är att testa sig fram. Hur preparaten fungerar är individuellt. Det som passar den ena passar inte den andra, säger Bo Dettner.

Av Inger Palm


Våra vanligaste värkande leder

Artros kan du få i alla leder. Dessa är de vanligaste:
Fingerlederna. När leden längst ut blir knotig, stel och öm kallas artros heberden. Om leden mitt på fingret angripits säger man Bouchard-artros. Tummens bas är ett tredje vanligt ställe. Artros i fingrarna drabbar oftare kvinnor i medelåldern. 
Fötterna. Ofta drabbas stortåns bas och du får en utstående fotknöl. Förr trodde man att det berodde på trånga skor, men i dag vet man att så inte är fallet.
Höfterna. Är besvärligt och ger dålig rörlighet. Det är inte bekvämt att sitta med benen korsade och det är svårt att ta på sig strumporna. Smärtorna sitter oftast i ljumsken men kan också ge sig till känna i knäna.
Knäna. Ofta sitter smärtan på insidan av knäna. Det gör ont att stå och gå. Knäartros förvärras av övervikt.
Käken. Det blir svårare att gapa stort och det gör ont. Det knastrar eller skrapar när man tuggar. 
Ryggen. Spondylartros i ryggradens leder är vanligt hos äldre och yttrar sig mest som stelhet.

Nypozin

Tillskottet innehåller tre aktiva substanser. Den mesta kända är strandnyponet som har antiinflammatoriska egenskaper och ger en kännbar lindring av värk och smärta, vilket också bidrar till att rörligheten ökar.
Det andra ämnet är kondroitin som tillsammans med nypon blir mer effektivt. Kondroitin är uppbyggt av glukoronsyra och galaktosamin och finns som kondroitinsulfat naturligt i brosk och bindväv. Där har de två uppgifter; att bevara brosket och fungera som stabilisator i bindväven. Som byggsten hjälper den till att skydda mot nedbrytande enzymer vilket bibehåller broskets kvalitet. I bindväven smörjer det och skyddar mot yttre påfrestningar.
Det tredje ämnet är C-vitamin och Ester-C, som är en patenterad form av C-vitamin, och som förstärker de antioxidativa egenskaper. Ester-C ger snabbt upptag och stannar kvar i kroppen i upp till 24 timmar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.