Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

flera par fötter

Ont i knäna? Då kan det vara bra att löpträna

Har du ont i knäna? Kanske låter du bli att röra på dig när det smärtar, och har du för länge sedan slutat springa på grund av ömmande knän. Ja, då kan du tänka om. Ny forskning visar att löpträning faktiskt motverkar smärta och artros.

I en artikel i Svenska Dagbladet berättar Toni Arndt, professor i idrottsvetenskap med inriktning rörelselära vid GIH, att löpträning inte är dåligt för knäna, snarare är det tvärtom.

 

Länge har man trott att löpning sliter på knäna, och rekommendationerna har varit att låta bli att löpningen eftersom det skulle förvärra artrosen. Det är framförallt stötarna man får vid löpningen som man trott skulle förvärra smärta i knäna.

Men att träna fotboll eller andra idrotter och styrketräning har visat sig vara sämre för knäna än att löpträna.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du träna löpning

Bra med uthållighetssporter
Det är vanligt att få problem med knäna om man löptränar och artros är den vanligaste orsaken till att knäna värker och smärtar.

Toni Arndt säger att det är bra att vid artros att syssla med uthållighetsidrott bra som cykling, längdskidåkning och löpning. Men man ska förstås inte springa alltför långt. Det som vanliga motionärer ägnar sig är bra positivt för knäna. Forskning visar att motionärer som löptränar mer sällan får artros än de som inte springer.

LÄS OCKSÅ: Ät smart och få ut mycket mer av din löpning

Arvsanlaget avgör
Orsakerna till att man får artros är flera. Ålder och övervikt bidrar, men arvsanlaget spelar störst roll. Och fler kvinnor än män drabbas. Det går alltså inte att vila sig fri från artros. Däremot kan träning, och då uthållighetsträning som löpning bromsa artrosen.

 

Gör det väldigt ont ska man förstås inte träna löpning utan välja något annat. Toni Arndt menar att det finns fler orsaker till smärtande knän, exempelvis löparknä, och då bör ska man vila och söka hjälpa hos en sjukgymnast eller en naprapat.

Något som Toni Arndt förordar är att springa lite mer på framfoten så att stöten vid fotnedslaget flyttas framåt och belastar knäet lite mindre och då kan det göra mindre ont.

Av Inger Palm

Källa: SvD


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.