Peters 12 tips

Hälsomanifest för bättre folkhälsa och ett friskare Sverige

Postad: 20 februari, 2014 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Kost, Kosttillskott, Livsstil | Etiketter: , | Kommentera

friskare_sverige

 

Det är val 2014 och snart har vi möjligheten att påverka och sätta press på våra politiker att skapa ett friskare Sverige.  Här följer några av mina förslag för en billigare och bättre nationell och personlig hälsa.

1. Hälsosam husmanskost bör finnas i skolor, på sjukhus, företag och på äldreboende
Studier visar att en stor del av sjukhuspatienterna har bristsjukdomar och att de som har högre näringsstatus tillbringar kortare tid på sjukhus än de med sämre näringsstatus. Näringsstatusen är ofta låg hos personer som bor på äldreboende. Vitamin- och mineralbrister är mycket vanliga. De borde få hälsosam mat som kan bidra till rehabilitering istället för att tära på sina reserver. Stimulera företag att satsa på friskvårdsprogram för sina anställda. Varningstexter eller skatt på socker, vitt mjöl, transfettsyror, tillsatser hjälper till att informera folk om vad de helst bör äta. Kravmärkeskoncept byggs ut. Använd stoppljus-färger i livsmedelsbranschen för att uppmärksamma giftiga tillsatser och andra skadliga ingredienser.

2. Satsa mer på motion i skolan
Antalet arbetsskador och andra fysiska problem kommer att öka om man i unga år inte rör sig och etablerar en vana att motionera regelbundet. Stöd idrottsrörelsen som motiverar barn och ungdomar att vara aktiva och träna regelbundet.

3. Satsa på undervisning på dagis och i skolor angående bra kost och livsstilsvanor
Rikta detta till både barn och föräldrar. Förbättra skollunchen och öka andelen ekologiskt odlad mat. Avskaffa läsk och godis från de skolor, fritids och dagis där det förekommer och ersätt med vatten, juice, frukt och nötter. Nya recept och utbildning för kockarna i skolorna. Inspirera till kompetens och entusiasm för att göra bra mat. Skapa god stämning kring skollunchen. Se till att det finns hälsosamma glutenfria och mjölkfria alternativ för barnen.

4. Satsa på fler aktiviteter, bättre mat samt kosttillskott på äldreboende och vårdhem
Enkla gymnastikövningar, daglig tillgång till solljus, gemenskap och bra kost och kosttillskott ger bättre livskvalitet för de äldre. Vi vet från studier att äldre ofta har på exempelvis B12– och D-vitamin – en daglig dos vitamin B12 och D är en av de mest prisvärda höjningar av livskvaliteten man kan erbjuda.

5. Fördjupa utbildningen vad det gäller sunda livsstilsvanor i skolor, på sjukhus och företag
Understryk vikten av motion och näring för företagsläkare, skolsjuksköterskor och andra vårdgivare. Uppmuntra dem att ordinera motionsprogram och sträva efter att dessa grupper ska öka sitt samarbete med dietister, friskvårdare och näringsterapeuter som kan hjälpa människor förbättra sina livsstilsvanor.

6. Minska användning av miljögifter
De flesta svenskar är miljömedvetna. Det gäller att skapa en vision av en ren och frisk miljö och fortsätta att utbilda och arbeta med förbättringar inom detta område. Sverige har en unik möjlighet att vara världsledande på att skapa en hälsosam närmiljö som bidrar till en bättre hälsa. Användning av produkter innehållande teflon, plaster och kemikalier ökar miljö- och hälsobelastning i samhället och hos individen.

7. Ta vara på kunskaperna inom alternativmedicinen
Den kompletterande medicinen och hälsokoströrelsen har mycket värdefullt att erbjuda samhället. För tillfället motverkar myndigheterna alternativmedicin genom att momsbelägga dessa tjänster trots att man inte har moms på annan vård. Människor som betalar skatt för sjukvården bör själva få bestämma hur vårdpengarna ska fördelas.

Förslag 1:
Inför ett ”botavdrag” som stöd för förebyggande vård så att man kan göra giltiga avdrag i sin deklaration för alternativa behandlingar samt friskvårdsaktiviteter och en friskpeng som uppmuntrar företagen att hålla sin personal frisk. Botavdraget bör ligga på 30 000–50 000 kronor per år på undersökningar, behandlingar och medel.

Förslag 2:
Ta bort momsen på komplementärmedicinska behandlingar. Det är orättvist att man betalar moms på en sådan behandling men inte på en konsultation hos privat en läkare.

8. Integrera kost- och kosttillskottsterapi med läkemedel
Satsa mer på kompletterande utbildning av läkare i kost- och kosttillskottsterapi och hur dessa kan kombineras med läkemedel. Öka samarbetet med specialister inom det komplementär- och funktionsmedicinska området, till exempel näringsterapeuter som är kunniga inom detta område. Målsättningen bör vara att minska läkemedelsförbrukningen med hälften under de närmaste tio åren. Tiotusentals människor är beroende av läkemedel och många får kraftiga eller lindrigare biverkningar av dem.

9. Befrämja ett naturligt, extensivt jordbruk
Prioritera näringsrik och giftfri gröda och kött. Satsa mer på lokalt odlade produkter och koncept som ”Bondens marknad”. Det vinner både vi konsumenter och bönderna som odlar ekologiskt på samtidigt som det är positivt för miljön. Minska på användning av bekämpningsmedel, rötslam, genmodifierade grödor och annat som kan ge skador eller sjukdomar till människor.

10. Arbeta för att minska användningen av tobak, alkohol och droger i samhället
Lägg mer resurser på antirök- och antidrogkampanjer redan på ett tidigt stadium så att man inte lockas till att börja röka eller använda andra droger. Skatteavdrag för donationer till sådan verksamhet.

11. Ändra på lagstiftningen för att gynna människors valfrihet vad det gäller hälsa
Ändra lagen som förbjuder CAM-terapeuter i Sverige att behandla diabetiker, barn under åtta år, cancerpatienter, gravida med mera. Sverige är ett av de få länder i hela världen med en sådan begränsad lagstiftning. I länder som England, USA, Kanada och Tyskland är det tusentals naturläkare som specialiserar sig på behandling av barn. Diabetes är en av de sjukdomar som svarar allra bäst på näringsmedicinsk behandling. Ta bort lagstiftning och påtryckningar som gör att läkare och sjuksköterskor som vill tillämpa CAM-terapier eller specialisera sig i CAM inte vågar. I exempelvis Asien är vanligt att integrera allopatisk eller farmakologisk medicin med traditionell kinesisk medicin, som främst bygger på användning av kombinationen kostråd, örtmediciner och akupunkturbehandling.

Läkemedelslagen, som säger ”Med läkemedel avses i denna lag varje substans eller kombination av substanser 1. som tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur, eller 2. som kan användas på eller tillföras människor eller djur i syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk verkan eller för att ställa diagnos.”, måste revideras. Nästa allt vi tänker och gör kan återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska funktioner. Intentionen att förebygga eller behandla sjukdom ska inte ägas av läkemedelsbolagen. Enligt denna lag kan vatten, vitaminer, mineral, födoämnen och många andra saker tolkas som läkemedel, men i verkligheten finns det tydliga skillnader mellan läkemedel, kosttillskott, Medical Foods, Functional Foods och annat.

Öka inflytandet från andra instanser vad det gäller Läkemedelsverkets rätt att bestämma över hälsokost och CAM-/terapeutbranschen. EU-direktiv kombinerat med lagar och beslut från Läkemedelsverket som fördyrar kostnaden på kosttillskott på grund av dyra registreringskostnader, onödiga kontrollfunktioner, långa registreringstider med mera, gör också att det blir många produkter som aldrig kommer fram eller kostar för mycket.

12. Fokusera på att hålla folk friska, inte på att utveckla sjukvården
Friskvård lönar sig. Ett ”friskvårdsdepartement” bör se till att utveckla ett friskare Sverige. Samhället bör fokusera mera på att hålla folk friska och inte bara på att behandla sjuka. Arbeta så att så många som möjligt inte behöver hamna på lasarettet. Det bästa sättet att bota en sjukdom är att se till att man inte får den.

 

/Peter Wilhelmsson, Näringsmedicinare (NMTF)



Träningsmål – Topp 12

Postad: 13 januari, 2014 Av: Peters 12 tips Kategori: Hälsa, Livsstil, Träning | Etiketter: , , | Kommentera

Cyklande kille

Ju äldre du blir, desto viktigare blir det att träna och balansera styrka, uthållighet, smidighet, flexibilitet och balans. Att sätta upp träningsmål ger motivation att skapa en friskare kropp och ett bättre hälsotillstånd.  Följande är mina topp 12 träningsmål för att behålla kondition, styrka och uthållighet, med cirka åtta timmar träning i veckan.

  1. Behålla min nuvarande fettmassa om 15–16 procent, vilket ger mig 84–85 procent muskelmassa. Det är en mycket bra procent för en man över 60 år. Det är alltid bra för män att hålla sig under 20 procent kroppsfett och för kvinnor att hålla sig under 25 procent kroppsfett. Detta kommer jag att göra genom att balansera uthållighetsträning med tillräckligt med intervall- och styrketräning.
  2. Jag vill alltid ha tillräckligt bra kondition för att kunna träna och hålla igång minst två timmar, oavsett om det är att springa, simma, cykla, spela tennis eller åka längdskidor. Jag vill helt enkelt alltid vara i tillräckligt bra form!
  3. Göra lika många intervallträningar, oavsett om det gäller, simning, löpning, cross-trainer eller spinning som jag gör uthållighetspass. Jag siktar på två eller tre pass per vecka av både uthållighets- och intervallpass. Ju äldre du är, desto effektivare och viktigare blir det med intervallträning för att behålla muskelmassa, snabbhet och styrka. Det ökar också testosteronhalten i kroppen jämfört med riskerna för mindre testosteron som kan komma med alltför mycket uthållighetsträning – uthållighetsträning kan faktiskt minska testosteron i kroppen.
  4. Göra minst två styrketräningspass per vecka. Merparten av tiden på gymmet, men kan naturligtvis även göras hemma med gummiband, kettle balls, vikter, maskiner, ”Power Plate”, armhävningar etc. Jag gör ofta styrketräning inför mina intervallpass för att vara mer effektiv.
  5. Blanda upp mina 90–100 procent ansträngande intervallsessioner med antingen 1) Tabata (20 sekunder intensiv, 10 sekunder återhämtning X 8 X 4 set), 2) 30 sekunder intensiv, 90 sekunder återhämtning x 8 x 1–2 set, 3) 200–400 kör-intervaller med lika lång återhämtningstid X 8, och 4) backe eller trappor. Jag kommer att göra dessa med löpning, cross-trainer, spinning, burpees, jumping jacks och så vidare.
  6. Göra min uthållighetsträning som huvudsakligen består av 45 till 150 minuters löpning, simning, cykling eller längdskidor. Dessa skall jag försöka göra minst tre gånger per vecka. Målet är att upprätthålla en bra fettförbränning och konditionsträningszon med 60–70 procent maxpuls (för mig är det ca 125–135 hjärtslag per minut). Dans, gympass, power walking m.m. fungerar också mycket bra.
  7. Vila ordentligt mellan tuffa pass och ta hänsyn till mina begränsningar. Vara försiktig med att inte överträna, vilket orsakar inflammation och oxidation som i sin tur ökar risken för skador. Ju äldre du är, desto mer tid behövs för återhämtning och vävnadsreparation efter tuffa träningspass. Promenader, golf och lätta pass av yoga, tai chi eller qi qong kan räknas som återhämtning om du vill ha mer aktivitet på återhämtningsdagen.
  8. Äta rätt och ta kosttillskott som både framhäver de positiva effekterna av mina träningspass och skyddar mig från skador. Rätt kost- och kosttillskott ökar prestation, samt förebygger inflammation, skador och ett försvagat immunförsvar. Jag har ådragit mig mycket få skador och problem under mina 45 år långa kärleksaffär med motion och träning. Jag sätter mina mål och utmaningar men vill inte göra något dumt som skulle orsaka skada eller långsiktiga hälsoproblem. Lite träningsvärk då och då och att utmana mig själv att göra något svårt är naturligtvis acceptabelt.
  9. Det är bra att experimentera med nya typer av utrustning, träningsmetoder och rutiner, för att hålla det intressant och träna olika muskelgrupper. Det är bra att upptäcka nya sätt att hålla sig i form. Jag har det senaste året genomfört den Svenska Klassiken, cyklat under sex dagar i Spanien samt genomfört min första triathlon, olympisk distans, för att få omväxling i träning och tävling. Hitta och välj träningsformer och rutiner som intresserar dig och som du kan hålla dig till.
  10. Under 2014 planerar jag att köra minst sex olika tävlingar. Att planera för framtida tävlingar ger mig mer fokus och konkreta mål för min träning. Upplägget av träningspassen blir roligare och viktigare. Mina tävlingsmål hittills är a) 1 st. 5 km simning b) 1–2 st. halvmaratonlopp, c) 2–3 st. 10 km-lopp, d) 1 st. triathlon, och e) 1 st. Aqualon (löpning och simning).
  11. Det är bra att ta råd av experter och tränare när du behöver. Läs gärna om din träningsform, få råd och förbered dig väl när du provar något nytt och utmanande. Att vara väl insatt samt få träning och coachning gör att du får ut mer av din träning. Förberedelse gör att du minimerar misstag, olyckor och dåliga resultat.
  12. Håll en positiv mental bild och inställning. Träningen medför att det är lättare att balansera psykisk stress med det som är kul och utmanande. Jag tränar för att förbättra min hälsa och livskvalitet, och min avsikt och plan är att vara konsekvent och utmana mig själv på ett sunt och positivt sätt. I slutändan får jag en bättre fysisk och psykisk hälsa.

Lycka till med dina träningspass!

 /Peter Wilhelmsson, näringsmedicinare



Sök i bloggen

Om bloggen

Namn: Peter Wilhelmsson.
Ålder: 60 år.
Bor: Falun.
Om bloggen: Näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson är en av landets mest välkända profiler inom området naturmedicin och hälsa. Peter driver en skola för näringsutbildning, är aktiv som författare och föreläsare samt är grundare till Alpha Plus.
På den här sidan delar han en gång i månaden med sig av sina bästa tips och råd inom ett aktuellt ämne.

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.