Rusta dig mot vinterkräksjukan | Kurera.se
krasslig kvinna kurerar sig

Rusta dig mot vinterkräksjukan

Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Kurera bad näringsterapeuten Maria Hellström dela med sig av sina råd om hur man bäst förebygger och står emot maginfluensaviruset men också vad man kan göra om man ändå skulle drabbas. Förebygger gör vi bäst genom att ta bort några hälsobovar och lägga till hjälpsamma näringsämnen enligt Maria. Modern forskning visar att en god tarmflora är avgörande för hela kroppens hälsa, det finns därför mycket att vinna på att ta hand om insidan menar hon.

Under perioden november till april härjar vinterkräksjukan. God handhygien är A och O, för när du väl blivit smittad av noroviruset eller sapoviruset som ger häftiga diarréer, magont och kräkningar är det inte så mycket man kan göra annat än att fylla på med vätska och vila.
– Det är innan man blir sjuk som det är bäst att sätta in kavalleriet. Det är vår tarmflora eller vårt mikrobiom med sina hundratusentals små bakterier som är det som aktiverar immunförsvaret, som vi bör fokusera på för att hålla oss friska och stå emot virus förklarar Maria.

Lägg på några plus och ta bort några minus
Självklart behöver kroppen en hälsosam livsstil med ren mat, lagom mycket uppbyggande träning och god sömn som en grund för en stabil hälsa. Men vi kan också lägga till lite extra av det goda och dra ifrån några minus och må ännu bättre, förklarar Maria Hellström. Några sådana saker kan för de flesta vara att utesluta mjölkprodukter och ta bort vete och spannmål med gluten som vi vet irriterar tarmen. Dessutom är socker något som stör tarmfloran och skapar blodsockersvängningar och Maria uppmanar oss att vara sparsamma med socker. Även med alkohol bör försiktighet iakttas då det stör kroppens avgiftningssystem enligt Maria.

 

Stärk upp och förebygg med rätt kost
För att stärka tarmfloran och mikrobiomet rekommenderar Maria att följande finns med i kosten.
• Fibrer från olika frön som exempelvis linfrön, grönsaker av alla slag, syrade grönsaker blir näring till våra goda bakterier i tarmen. Gröna blad, broccoli, broccoligroddar, kål, sötpotatis, jordärtskocka bidrar alla till en frisk tarmhälsa
• Probiotika är viktigt för en god balans och Maria rekommenderar att man utöver mjöksyrade grönsaker tar probiotika av bra kvalitet som tillskott.
• MCT-olja eller kokosolja är ett superlivsmedel och innehåller ämnen som dels är mat för de goda bakterierna. Laurinsyra som finns i kokosolja är dessutom starkt antiviralt, antibakteriellt och svampdödande. Du kan med fördel äta en tesked ren kokosolja två gånger per dag vid vinterkräksjukan.

Maria

Maria Hellström, näringsterapeut.

LÄS OCKSÅ: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Om du har fått vinterkräksjukan

Örter
Om du redan insjuknat är det viktigt att få i dig vätska och att vila men det finns även annat du kan göra för att lindra symptomen, Maria rekommenderar följande örter som lindrar vid magbesvär.
• Mint. Hela mintsläktet sägs lindra symptom på irriterad mage och illamående. Dit hör även basilika och rosmarin. Bäst är att dricka mintte. Kallt mintte med en tesked riven ingefära tre gånger per dag, kanske med lite stevia i kan hjälpa och stärka magen.
• Kanel är bakteriedödande och kan tas i lite kokosyoghurt, mjölkprodukter bör undvikas vid vinterkräksjuka.
• Ingefära är inte bara antiinflammatorisk utan motverkar illamående och minskar kramper i mage tarm. När magen är känslig kan du använda malen ingefära om du känner att färsk blir för stark.
• Kamomillte är lugnande för magen och gott med lite honung i.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel som lugnar magen

Huskurer
Tag tio vitpepparkorn och svälj dem hela, det kan med fördel göras förebyggande om du har insjuknade i din närhet.
– Jag har provat själv och ger denna kur högsta betyg, säger Maria.
Koltabletter enligt anvisning absorberar bakterier och virus i magen och verkar uppstannande.

Vätskeersättning
A och O för den som insjuknar i vinterkräksjukan är att dricka mycket, två till tre liter vatten per dag är bra, menar Maria.

Gör så här:
Koka upp en liter vatten i åtta minuter, svalna av och koka i åtta minuter igen. För att rena och göra vattnet nästan destillerat tillsätt en halv tesked salt och sex teskedar socker eller druvsocker, tillsätt gärna citron.

 

LÄS OCKSÅ: Fyra recept på goda smoothies

Recept på en stärkande buljongsoppa
När krafterna börjar återvända är det bra att börja med flytande föda eftersom mage och tarmslemhinna fortfarande är irriterad. En hemlagad kycklingfond där märgbenet kokat med ger krafterna tillbaka. Förhoppningsvis kan någon vän laga den åt dig.
Koka en hel kyckling med lök, vitpeppar och lagerblad skumma av, sila och låt svalna. Spar kycklingköttet tills du är redo för lite fast mat.
Koka morötter, persilja, rotselleri med lagerblad, timjan, oregano, och lite ingefära i kycklingfonden tills allt är mjukt.
Fiska upp lagerbladen och mixa grönsakerna eller sila av och använd endast buljongen. Om du inte orkar laga en buljong så använd en färdig ekologisk buljong av god kvalitet utan glutamat.

En läskande smoothie
Mixa frysta blåbär med kokosvatten och lite banan. Tillsätt kanel och/eller lite ingefära och citron för extra effekt. Blåbär har en avstannande effekt på magen och bananens pektin lenar tarmen, banan innehåller dessutom viktiga elektrolyter som natrium men fram för allt kalium som vi förlorar vid diareér och kräkningar.

Börja äta försiktigt
• Koka brunt ris och drick kokvattnet, det innehåller mineraler som stärker och ger lite energi. Du kan sedan prova att äta det kokta riset.
• Kyckling och ris är en bra start för känslig mage.
• Mixad grönsakssoppa
• Undvik lök, vitlök och chili till en början

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.