krasslig kvinna kurerar sig

Rusta dig mot vinterkräksjukan

Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Kurera bad näringsterapeuten Maria Hellström dela med sig av sina råd om hur man bäst förebygger och står emot maginfluensaviruset men också vad man kan göra om man ändå skulle drabbas. Förebygger gör vi bäst genom att ta bort några hälsobovar och lägga till hjälpsamma näringsämnen enligt Maria. Modern forskning visar att en god tarmflora är avgörande för hela kroppens hälsa, det finns därför mycket att vinna på att ta hand om insidan menar hon.

Under perioden november till april härjar vinterkräksjukan. God handhygien är A och O, för när du väl blivit smittad av noroviruset eller sapoviruset som ger häftiga diarréer, magont och kräkningar är det inte så mycket man kan göra annat än att fylla på med vätska och vila.
– Det är innan man blir sjuk som det är bäst att sätta in kavalleriet. Det är vår tarmflora eller vårt mikrobiom med sina hundratusentals små bakterier som är det som aktiverar immunförsvaret, som vi bör fokusera på för att hålla oss friska och stå emot virus förklarar Maria.

Lägg på några plus och ta bort några minus
Självklart behöver kroppen en hälsosam livsstil med ren mat, lagom mycket uppbyggande träning och god sömn som en grund för en stabil hälsa. Men vi kan också lägga till lite extra av det goda och dra ifrån några minus och må ännu bättre, förklarar Maria Hellström. Några sådana saker kan för de flesta vara att utesluta mjölkprodukter och ta bort vete och spannmål med gluten som vi vet irriterar tarmen. Dessutom är socker något som stör tarmfloran och skapar blodsockersvängningar och Maria uppmanar oss att vara sparsamma med socker. Även med alkohol bör försiktighet iakttas då det stör kroppens avgiftningssystem enligt Maria.

 

Stärk upp och förebygg med rätt kost
För att stärka tarmfloran och mikrobiomet rekommenderar Maria att följande finns med i kosten.
• Fibrer från olika frön som exempelvis linfrön, grönsaker av alla slag, syrade grönsaker blir näring till våra goda bakterier i tarmen. Gröna blad, broccoli, broccoligroddar, kål, sötpotatis, jordärtskocka bidrar alla till en frisk tarmhälsa
• Probiotika är viktigt för en god balans och Maria rekommenderar att man utöver mjöksyrade grönsaker tar probiotika av bra kvalitet som tillskott.
• MCT-olja eller kokosolja är ett superlivsmedel och innehåller ämnen som dels är mat för de goda bakterierna. Laurinsyra som finns i kokosolja är dessutom starkt antiviralt, antibakteriellt och svampdödande. Du kan med fördel äta en tesked ren kokosolja två gånger per dag vid vinterkräksjukan.

Maria

Maria Hellström, näringsterapeut.

LÄS OCKSÅ: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Om du har fått vinterkräksjukan

Örter
Om du redan insjuknat är det viktigt att få i dig vätska och att vila men det finns även annat du kan göra för att lindra symptomen, Maria rekommenderar följande örter som lindrar vid magbesvär.
• Mint. Hela mintsläktet sägs lindra symptom på irriterad mage och illamående. Dit hör även basilika och rosmarin. Bäst är att dricka mintte. Kallt mintte med en tesked riven ingefära tre gånger per dag, kanske med lite stevia i kan hjälpa och stärka magen.
• Kanel är bakteriedödande och kan tas i lite kokosyoghurt, mjölkprodukter bör undvikas vid vinterkräksjuka.
• Ingefära är inte bara antiinflammatorisk utan motverkar illamående och minskar kramper i mage tarm. När magen är känslig kan du använda malen ingefära om du känner att färsk blir för stark.
• Kamomillte är lugnande för magen och gott med lite honung i.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel som lugnar magen

Huskurer
Tag tio vitpepparkorn och svälj dem hela, det kan med fördel göras förebyggande om du har insjuknade i din närhet.
– Jag har provat själv och ger denna kur högsta betyg, säger Maria.
Koltabletter enligt anvisning absorberar bakterier och virus i magen och verkar uppstannande.

Vätskeersättning
A och O för den som insjuknar i vinterkräksjukan är att dricka mycket, två till tre liter vatten per dag är bra, menar Maria.

Gör så här:
Koka upp en liter vatten i åtta minuter, svalna av och koka i åtta minuter igen. För att rena och göra vattnet nästan destillerat tillsätt en halv tesked salt och sex teskedar socker eller druvsocker, tillsätt gärna citron.

 

LÄS OCKSÅ: Fyra recept på goda smoothies

Recept på en stärkande buljongsoppa
När krafterna börjar återvända är det bra att börja med flytande föda eftersom mage och tarmslemhinna fortfarande är irriterad. En hemlagad kycklingfond där märgbenet kokat med ger krafterna tillbaka. Förhoppningsvis kan någon vän laga den åt dig.
Koka en hel kyckling med lök, vitpeppar och lagerblad skumma av, sila och låt svalna. Spar kycklingköttet tills du är redo för lite fast mat.
Koka morötter, persilja, rotselleri med lagerblad, timjan, oregano, och lite ingefära i kycklingfonden tills allt är mjukt.
Fiska upp lagerbladen och mixa grönsakerna eller sila av och använd endast buljongen. Om du inte orkar laga en buljong så använd en färdig ekologisk buljong av god kvalitet utan glutamat.

En läskande smoothie
Mixa frysta blåbär med kokosvatten och lite banan. Tillsätt kanel och/eller lite ingefära och citron för extra effekt. Blåbär har en avstannande effekt på magen och bananens pektin lenar tarmen, banan innehåller dessutom viktiga elektrolyter som natrium men fram för allt kalium som vi förlorar vid diareér och kräkningar.

Börja äta försiktigt
• Koka brunt ris och drick kokvattnet, det innehåller mineraler som stärker och ger lite energi. Du kan sedan prova att äta det kokta riset.
• Kyckling och ris är en bra start för känslig mage.
• Mixad grönsakssoppa
• Undvik lök, vitlök och chili till en början

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.