krasslig kvinna kurerar sig

Rusta dig mot vinterkräksjukan

Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Kurera bad näringsterapeuten Maria Hellström dela med sig av sina råd om hur man bäst förebygger och står emot maginfluensaviruset men också vad man kan göra om man ändå skulle drabbas. Förebygger gör vi bäst genom att ta bort några hälsobovar och lägga till hjälpsamma näringsämnen enligt Maria. Modern forskning visar att en god tarmflora är avgörande för hela kroppens hälsa, det finns därför mycket att vinna på att ta hand om insidan menar hon.

Under perioden november till april härjar vinterkräksjukan. God handhygien är A och O, för när du väl blivit smittad av noroviruset eller sapoviruset som ger häftiga diarréer, magont och kräkningar är det inte så mycket man kan göra annat än att fylla på med vätska och vila.
– Det är innan man blir sjuk som det är bäst att sätta in kavalleriet. Det är vår tarmflora eller vårt mikrobiom med sina hundratusentals små bakterier som är det som aktiverar immunförsvaret, som vi bör fokusera på för att hålla oss friska och stå emot virus förklarar Maria.

Lägg på några plus och ta bort några minus
Självklart behöver kroppen en hälsosam livsstil med ren mat, lagom mycket uppbyggande träning och god sömn som en grund för en stabil hälsa. Men vi kan också lägga till lite extra av det goda och dra ifrån några minus och må ännu bättre, förklarar Maria Hellström. Några sådana saker kan för de flesta vara att utesluta mjölkprodukter och ta bort vete och spannmål med gluten som vi vet irriterar tarmen. Dessutom är socker något som stör tarmfloran och skapar blodsockersvängningar och Maria uppmanar oss att vara sparsamma med socker. Även med alkohol bör försiktighet iakttas då det stör kroppens avgiftningssystem enligt Maria.

 

Stärk upp och förebygg med rätt kost
För att stärka tarmfloran och mikrobiomet rekommenderar Maria att följande finns med i kosten.
• Fibrer från olika frön som exempelvis linfrön, grönsaker av alla slag, syrade grönsaker blir näring till våra goda bakterier i tarmen. Gröna blad, broccoli, broccoligroddar, kål, sötpotatis, jordärtskocka bidrar alla till en frisk tarmhälsa
• Probiotika är viktigt för en god balans och Maria rekommenderar att man utöver mjöksyrade grönsaker tar probiotika av bra kvalitet som tillskott.
• MCT-olja eller kokosolja är ett superlivsmedel och innehåller ämnen som dels är mat för de goda bakterierna. Laurinsyra som finns i kokosolja är dessutom starkt antiviralt, antibakteriellt och svampdödande. Du kan med fördel äta en tesked ren kokosolja två gånger per dag vid vinterkräksjukan.

Maria

Maria Hellström, näringsterapeut.

LÄS OCKSÅ: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Om du har fått vinterkräksjukan

Örter
Om du redan insjuknat är det viktigt att få i dig vätska och att vila men det finns även annat du kan göra för att lindra symptomen, Maria rekommenderar följande örter som lindrar vid magbesvär.
• Mint. Hela mintsläktet sägs lindra symptom på irriterad mage och illamående. Dit hör även basilika och rosmarin. Bäst är att dricka mintte. Kallt mintte med en tesked riven ingefära tre gånger per dag, kanske med lite stevia i kan hjälpa och stärka magen.
• Kanel är bakteriedödande och kan tas i lite kokosyoghurt, mjölkprodukter bör undvikas vid vinterkräksjuka.
• Ingefära är inte bara antiinflammatorisk utan motverkar illamående och minskar kramper i mage tarm. När magen är känslig kan du använda malen ingefära om du känner att färsk blir för stark.
• Kamomillte är lugnande för magen och gott med lite honung i.

LÄS OCKSÅ: 9 livsmedel som lugnar magen

Huskurer
Tag tio vitpepparkorn och svälj dem hela, det kan med fördel göras förebyggande om du har insjuknade i din närhet.
– Jag har provat själv och ger denna kur högsta betyg, säger Maria.
Koltabletter enligt anvisning absorberar bakterier och virus i magen och verkar uppstannande.

Vätskeersättning
A och O för den som insjuknar i vinterkräksjukan är att dricka mycket, två till tre liter vatten per dag är bra, menar Maria.

Gör så här:
Koka upp en liter vatten i åtta minuter, svalna av och koka i åtta minuter igen. För att rena och göra vattnet nästan destillerat tillsätt en halv tesked salt och sex teskedar socker eller druvsocker, tillsätt gärna citron.

LÄS OCKSÅ: Fyra recept på goda smoothies

Recept på en stärkande buljongsoppa
När krafterna börjar återvända är det bra att börja med flytande föda eftersom mage och tarmslemhinna fortfarande är irriterad. En hemlagad kycklingfond där märgbenet kokat med ger krafterna tillbaka. Förhoppningsvis kan någon vän laga den åt dig.
Koka en hel kyckling med lök, vitpeppar och lagerblad skumma av, sila och låt svalna. Spar kycklingköttet tills du är redo för lite fast mat.
Koka morötter, persilja, rotselleri med lagerblad, timjan, oregano, och lite ingefära i kycklingfonden tills allt är mjukt.
Fiska upp lagerbladen och mixa grönsakerna eller sila av och använd endast buljongen. Om du inte orkar laga en buljong så använd en färdig ekologisk buljong av god kvalitet utan glutamat.

En läskande smoothie
Mixa frysta blåbär med kokosvatten och lite banan. Tillsätt kanel och/eller lite ingefära och citron för extra effekt. Blåbär har en avstannande effekt på magen och bananens pektin lenar tarmen, banan innehåller dessutom viktiga elektrolyter som natrium men fram för allt kalium som vi förlorar vid diareér och kräkningar.

Börja äta försiktigt
• Koka brunt ris och drick kokvattnet, det innehåller mineraler som stärker och ger lite energi. Du kan sedan prova att äta det kokta riset.
• Kyckling och ris är en bra start för känslig mage.
• Mixad grönsakssoppa
• Undvik lök, vitlök och chili till en början

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Maria Hellström driver praktiken Helhet på Serafens sjukhus i Stockholm där hon är verksam som näringsterapeut.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Haken hette återhämtning, det var inget han tillät sig i någon större utsträckning, till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan igen som företagare men också som föreläsare. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.

Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Kost

Det har länge tvistats om huruvida olivolja är bra att steka i eller inte, då skadliga ämnen kan bildas vid upphettningen. Att få i sig dessa tros bidra till uppkomsten av bland annat hjärt- kärlsjukdom och diabetes. Det är sedan tidigare bekräftat att hårt processade vegetabiliska oljor bör undvikas – men hur är det med olivoljan? Lämpar den sig för matlagning eller ska vi nöja oss med at ringla den över salladen?

grönsaker och boken clean reset

Nollställ systemet – så gör du!

Kost

Hur låter det med en kost skräddarsydd för just dig. Det kan ordnas med en Clean reset – en nollställning som enligt Victoria Carinci och Katarina Hagberg författarna bakom boken med samma namn syftar till att lära känna kroppen och dess signaler för att på så sätt hitta fram till den kost som är läkande för just dig.

mats-eric nilsson och hans böcker

Prat om mat med Mats-Eric Nilsson

Intervju

Är det någon som gjort en insats för att lyfta ämnet mat i media är det journalisten Mats-Eric Nilsson. Före hans bok ”Den hemlige kocken” där han avslöjade vad som dolde sig i färdigmat och andra processade livsmedel i form av tillsatser och konsistensgivare fanns inte så mycket för den som var intresserad av ämnet och de intresserade var garanterat färre. Boken slog ned som en bomb och numera är det få som inte känner till begreppet Äkta vara – en märkning döpt efter Mats-Erics efterföljande bok.

kvinna stracker sig mot solen

Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lust

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. Traditionellt har ashwagandha använts för att motverka så vitt skilda problem som trötthet, fysisk svaghet, oro, obalans i sköldkörteln, dåligt minne, bristande sexuell lust och fertilitet samt övervikt. Trots att indikationsområden är olika så är den gemensamma nämnaren att de orsakas av stress och förhöjd kortisolnivå.

bilder fran massan allt for halsan

Gröna upplevelser på årets hälsomässa

Allmänt

Med den glittrande Swedish Health Awards galan där priser delas ut till företag och personer som gjort något bra inom hälsa och livsstil går startskottet för Allt för Hälsan 2017. En mässa som genom ett helt nytt samarbete mellan Kurera, Hälsokraft och Life i år tar ett nytt grepp om förebyggande hälsa och glädjen att ta hand om sig själv. I Green Room möts mässbesökaren av gröna mattor, ballonger och en härlig upplevelse med ett 20-tal utställare och massor av spännande föreläsare.

Krassliga britter ska ordineras vila framför penicillin

Politik

I England pågår en kampanj som syftar till att bibehålla verkan hos antibiotika och motverka utvecklingen av antibiotikaresistens under namnet ”Keep antibiotics working". Ett led i arbetet är få ned förskrivningen och öka medvetenheten hos allmänhen genom att informera om hur lång tid det tar att bli fri från en infektion och lära ut hur man känner igen tecken på allvarligare sjukdomar.

ledsen pojke sitter ensam på bänk

En tuff start i livet påverkar barns hälsa

Forskning

Svåra upplevelser i barndomen som en förälders död, att ha vuxit upp i fattigdom, blivit utsatt för övergrepp eller att ha en psykiskt sjuk förälder länkas samman med ökad risk för både fysiska och psykiska besvär och påverkar hjärnans utveckling hos barn.



Pumpa halloween

Buuu – Därför tycker vi om att bli skrämda

Mental hälsa

Varför kan vi ibland njuta av att bli riktigt rädda som när vi ser en skräckfilm eller går in i spökhuset på nöjesfältet medan vi knappast njuter av att bli jagade av en främling en mörk natt. Skillnaden ligger i vår hjärnas förmåga att bedöma sammanhang och en känsla av kontroll menar experter på området.