Annons

Så får apotek kunderna att hämta ut mer receptbelagt

Merförsäljning - namnet på en säljstrategi med syfte att få oss att köpa mer än vi egentligen kom för - är inte längre ett begrepp synonymt endast med kedjor som exempelvis McDonald´s och Seven Eleven. Nu gäller det även Sveriges apotek. I ett dokument menat för enbart personalen förklarar Sveriges största privatägda apotekskedja hur de anställda ska agera för att sälja fler receptbelagda läkemedel. Samtidigt anordnas en tävling baserad på hur personalen arbetar med just detta.

Redaktionen

5 december, 2015
Så får apotek kunderna att hämta ut mer receptbelagt
Dela inlägget

Merförsäljning – namnet på en säljstrategi med syfte att få oss att köpa mer än vi egentligen kom för – är inte längre ett begrepp synonymt endast med kedjor som exempelvis McDonald´s och Seven Eleven. Nu gäller det även Sveriges apotek.
I ett dokument menat för enbart personalen förklarar Sveriges största privatägda apotekskedja hur de anställda ska agera för att sälja fler receptbelagda läkemedel. Samtidigt anordnas en tävling baserad på hur personalen arbetar med just detta.

Många känner nog igen meningar i stil med: ”En bulle till kaffet för bara fem kronor till?” eller ”Ska du ha meny på det? Just idag bjuder vi i så fall på en paj.” Kommentarer likt dessa är exempel på hur företag kan jobba med begreppet ”merförsäljning”.

Läs också: Läkemedelsskandalen som tystades ner – och gick oss förbi

Merförsäljning av receptbelagda mediciner
Merförsäljning och säljtävlingar för handelsvaror är sedan länge en del av vardagen för anställda på apotek, skriver tidningen Dagens Apotek, som nu kan visa att man på landets största privata apotekskedja, Apotek Hjärtat, även ägnar sig åt merförsäljning av receptbelagda läkemedel.

Läs också: Läkemedel – vanlig orsak till varför äldre hamnar på sjukhus

Annons

Informationsdokument på intranätet
I ett dokument från kedjans intränat, som Dagens Apotek tagit del av, informeras de anställda om att de ska försöka sälja fler receptbelagda preparat – och om hur det ska gå till. Dokumentet är undertecknat av kedjans farmaci- och kvalitetschef Annika Svedberg och kedjans försäljningschef Stefan Jönsson, skriver tidningen.

Läs också: Rosa bandet-bluffen! Gått på den?

”Vill ta en större andel av receptraderna på apoteksmarknaden”
De skäl som anges är bland annat att detta hanteringssätt bidrar till att öka följsamheten och att det är en service till kunden – att när de hämtar ut läkemedel X bli påmind om att även hämta ut läkemedel Y.
”Den tredje anledningen är förstås att vi som företag vill ta en större andel av receptraderna på apoteksmarknaden. För visst är det väl bättre om kunderna hämtar ut sina läkemedel hos oss än hos våra konkurrenter?”, står det i dokumentet, uppger tidningen.

Läs också: Forskningschefen: ”Sverige är lurade – Tamiflu fungerar inte”

Men ”en receptrad” menas…
…ett uttag av ett läkemedel på recept på apotek. Kedjan använder också begreppet servicerader, vilket är ett internt begrepp med samma betydelse.

Annons

Läs också – Forskning: Paracetamol ökar risken för ADHD

Infört pris till vinnande apoteken i varje region

Samtidigt anordnas en tävling som baseras på hur de anställda arbetar med detta.
Av informationen på intranätet framgår att apotekskedjan dessutom har infört ett pris som ska gå till det apotek i respektive region ”som genomfört det bästa kundmötet som en följd av arbetet med servicerader”.
Nu får stark säljtävlingen kritik.

Läs också: Allt fler väljer naturligare alternativ framför läkemedel

Experter kritiska
Thony Björk, är vice ordförande i den internationella farmacifederationen (Fip) och fram tills nyligen ordförande för fackförbundet Sveriges Farmaceuter. Han säger till Dagens Apotek att han ser risker med att Apotek Hjärtat vill få de anställda att sälja mer av receptbelagda läkemedel.
– Det finns en risk för uttag av läkemedel som inte ska användas och det kan bidra till felanvändning av läkemedel.
Han säger sig aldrig tidigare ha hört talas om att apotekskedjor håller tävlingar som går ut på att öka försäljningen av receptbelagda preparat.
– Jag tycker att man ska vara försiktig med att anordna aktiviteter som syftar till att anställda ska öka antalet uttag av läkemedel, säger han.

Läs också: Läkemedelsföretag finansierar svensk sjukvård

En balansgång som sätter etiken på prov
När det gäller receptbelagda, subventionerade läkemedel är det respektive landsting som betalar den kostnad som överstiger patienternas egenavgifter.
– Vi är beroende av att apoteken hjälper patienterna att få tillgång till läkemedel när de behöver det, men också av att de hjälper patienterna att inte ta ut läkemedel som är överflödiga, säger Magnus Thyberg, läkemedelschef i Stockholms läns landsting till Dagens Apotek.
Han fortsätter:
– Jag tänker att den här tävlingen som kedjan anordnar ställer mycket höga krav på personalen att hantera balansgången mellan att sälja läkemedel och ge professionell läkemedelsrådgivning.

Läs också: Kraftig övermedicinering av äldre

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons