Foto: Katriina Mäkinen

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Fakta

Namn: Katties Åkesson

Gör: Hud-, spa- och aromaterapeut med en bakgrund på Sturebadet i Stockholm och Kerstin Florian. Grundare av det naturliga hudvårdsmärket Me Anima – som tillverkar naturlig hudvård med oljor.
Katties på sociala medier: Finns på Facebook och Instagram

Att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Ändå är många redo att rusa till skönhetskliniken vid åsynen av första rynkan. Men det finns alternativa sätt att ta hand om kråksparkarna.  Testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet!

Ansiktsgympa är enligt Katties Åkesson bättre än nervgiftet botox som många väljer att injicera i ansiktet för motverkar rynkor. Enligt Katties ger ansiktgympan flera fördelar. Genom att stimulera blodcirkulationen och träna ansiktets muskler får vi både fylligare muskler och en fastare hud. Nedan delar hon med sig av några övningar till Kureras läsare som vi kan göra dagligen som en del av hudvårdsrutinen, det behöver inte ta längre än 3-4 minuter och att motionera ansiktsmusklerna och hålla dem i trim.

"En stark muskel är inte förslappad"
Katties uppmanar till att göra gympan regelbundet för bästa resultat.
– Vi har stora muskler som vi vill stärka och stretcha upp, en stark muskel är inte förslappad, säger Katties som förklarar att en fyllig muskel har större muskelceller som ger ett slätare intryck.
Bättre cirkulation och flöde ger dessutom mer näring och energi till huden, förklarar hon.
Ansiktsgympan kan enligt Katties ge lyster, en härlig utstrålning och ett piggare utseende och bidra till ett allmänt ökat välbefinnande.

 

LÄS OCKSÅ: Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Enkelt och lätt med daglig motion

Ett gympapass innehåller flera olika moment.
– Vi stretchar och flexar precis som på gymmet eller ett gympapass fast med mimiken, förklarar Katties.

Momenten som ingår

• Uppvärmning
• Styrka
• Stretch
Glöm inte att andas, det ger bästa syresättningen till våra celler, tipsar Katties

LÄS OCKSÅ: Hudexperten om blått ljus på gott och ont

Att tänka på före passet
Rengör ansiktet före gympan, spraya med ansiktsvatten och smörj in huden med en valfri olja eller ansiktskräm.

Uppvärmning. Foto: Katriina Mäkinen

 



Uppvärmning
1. Klappa med fingrar och händer, börja på dekolletaget och jobba uppåt.
2. Klappa över ansiktet. Glöm inte runt munnen, genom att ta i lite förbättras cirkulationen.
Se bilder ovan.

Styrka övning 1-5. Foto: Katriina Mäkinen

Styrka
Gör alla övningar cirka fem gånger
1. Titta ömsom uppåt och nedåt med stängd mun för att sträcka på halsmusklerna.

2. Spänn halsen och håll.
3. Gapa stort med munnen.
4. Stäng igen munnen och spänn halsen.
5. Flytta hakan från sida till sida.
6. Skjut ömsom ut hakan och ömsom fram överkäken som ett överbett.
7. Stick ut tungan så långt du kan eller upp mot näsan.
8. Massera kinderna med knogarna, ut mot öronen.
9. Klappa lätt med fingrarna under ögonen.
10. Pressa ögonbrynen uppåt med fingrarna.

 

Styrka övning 6-10. Foto: Katriina Mäkinen


Avslutande stretch


1. Lyft pannan med fingrarna och slappna sedan av fem gånger.
2. Avsluta med att massera hårbotten med fingertopparna. Ta gärna i lite! Det stimulerar blodcirkulationen och piggar upp

Se bilder nedan.

Bra jobbat! Nu har du gjort ditt första gympapass – kör på och lycka till!

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Katties Åkesson

Gör: Hud-, spa- och aromaterapeut med en bakgrund på Sturebadet i Stockholm och Kerstin Florian. Grundare av det naturliga hudvårdsmärket Me Anima – som tillverkar naturlig hudvård med oljor.
Katties på sociala medier: Finns på Facebook och Instagram

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.