Kork som det står 2014 på

Så håller du dina nyårslöften

Det nya året är snart här. Har du ett nyårslöfte som rör din hälsa i år? Vi bad två av våra experter, Carolin Helt och Zarah Öberg, råda om hur man väljer – och framförallt håller sitt löfte.

Zarah Öberg, Näringsexpert, råder:
“Det jag skulle vilja tipsa om är att de som vill avlägga ett nyårslöfte, faktiskt väljer något som de verkligen ser som en realistisk långsiktig förändring. Om du till exempel väljer att börja träna så kan det vara klokt att se över hur mycket tid du kan lägga på lång sikt. Annars blir det lätt så att man försöker ändra allt på en gång, tränar varje dag och lever på näringsfattig sallad med resultatet att man blir trött, sjuk och inte heller får det resultat som man önskar. Inför det nya året vill jag gärna tipsa om vikten av balans. När kroppen är i balans, i harmoni och lugn, så är det lättare att känna vad den mår bra av och vad som gör dig lycklig. Fyll på kroppen med gott om näring, ren och livsgivande mat, gott om sömn och vila och rörelse och frisk luft. Låt det nya året bli det år då DU får den viktigaste platsen i ditt liv och fyll din tid med människor som älskar dig, som gör dig glad och som vill dig väl.”

 

 

Carolin Helt, PT, råder:
“Oavsett om du tänker börja träna eller tänker höja ribban och träna hårdare så kommer ett SMART mål att hjälpa dig att nå dit.

S- pecifikt: Målet ska vara tydligt och väldefinierat. Det räcker inte bara med att ”må bättre”, ”gå ner i vikt” eller ”bli starkare”. Du ska kunna se målet för ditt inre öga..

M-ätbart: För att det inte ska råda något tvivel om att du har nått målet måste det gå att mäta. Träna tre gånger i veckan är inte två eller inget alls. Springa maraton är inte två mil, det är 42 kilometer, tio armhävningar är tio och inte åtta, och så vidare.

A-ttraktivt: DU måste vilja nå målet. Det ska vara ett mål som du riktigt går igång på. VILL du så KAN du! Snudd på viktigaste delen i ett SMART mål..

R-ealisktiskt: Välj ett mål som utmanar dig men som är förankrat i verkligheten. Tränar du inte alls nu och drar igång med 6 stenhårda träningspass i veckan kommer du med all säkerhet inte lyckas hålla dig frisk och så har du ännu en gång bara börjat men inte uppfyllt ditt löfte. Du måste även ha de praktiska möjligheterna för att nå målet. En långsiktig och realistisk handlingsplan krävs.

T-idsbetsämt: Ange ett datum när målet ska vara uppnått. Låt inte Beach 2014 bli Beach 2018.

Ytterligare ett A är på sin plats- A som i accepterat. Berätta för andra om ditt Nyårslöfte. Om du berättar för andra vilket mål du har med 2014 är det så mycket svårare att dra sig ur när/om latmasken börjar viska i örat.”

 

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.