Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kork som det står 2014 på

Så håller du dina nyårslöften

Det nya året är snart här. Har du ett nyårslöfte som rör din hälsa i år? Vi bad två av våra experter, Carolin Helt och Zarah Öberg, råda om hur man väljer – och framförallt håller sitt löfte.

Zarah Öberg, Näringsexpert, råder:
"Det jag skulle vilja tipsa om är att de som vill avlägga ett nyårslöfte, faktiskt väljer något som de verkligen ser som en realistisk långsiktig förändring. Om du till exempel väljer att börja träna så kan det vara klokt att se över hur mycket tid du kan lägga på lång sikt. Annars blir det lätt så att man försöker ändra allt på en gång, tränar varje dag och lever på näringsfattig sallad med resultatet att man blir trött, sjuk och inte heller får det resultat som man önskar. Inför det nya året vill jag gärna tipsa om vikten av balans. När kroppen är i balans, i harmoni och lugn, så är det lättare att känna vad den mår bra av och vad som gör dig lycklig. Fyll på kroppen med gott om näring, ren och livsgivande mat, gott om sömn och vila och rörelse och frisk luft. Låt det nya året bli det år då DU får den viktigaste platsen i ditt liv och fyll din tid med människor som älskar dig, som gör dig glad och som vill dig väl."

 

 

Carolin Helt, PT, råder:
"Oavsett om du tänker börja träna eller tänker höja ribban och träna hårdare så kommer ett SMART mål att hjälpa dig att nå dit.

S- pecifikt: Målet ska vara tydligt och väldefinierat. Det räcker inte bara med att ”må bättre”, ”gå ner i vikt” eller ”bli starkare”. Du ska kunna se målet för ditt inre öga..

M-ätbart: För att det inte ska råda något tvivel om att du har nått målet måste det gå att mäta. Träna tre gånger i veckan är inte två eller inget alls. Springa maraton är inte två mil, det är 42 kilometer, tio armhävningar är tio och inte åtta, och så vidare.

A-ttraktivt: DU måste vilja nå målet. Det ska vara ett mål som du riktigt går igång på. VILL du så KAN du! Snudd på viktigaste delen i ett SMART mål..

 

R-ealisktiskt: Välj ett mål som utmanar dig men som är förankrat i verkligheten. Tränar du inte alls nu och drar igång med 6 stenhårda träningspass i veckan kommer du med all säkerhet inte lyckas hålla dig frisk och så har du ännu en gång bara börjat men inte uppfyllt ditt löfte. Du måste även ha de praktiska möjligheterna för att nå målet. En långsiktig och realistisk handlingsplan krävs.

T-idsbetsämt: Ange ett datum när målet ska vara uppnått. Låt inte Beach 2014 bli Beach 2018.

Ytterligare ett A är på sin plats- A som i accepterat. Berätta för andra om ditt Nyårslöfte. Om du berättar för andra vilket mål du har med 2014 är det så mycket svårare att dra sig ur när/om latmasken börjar viska i örat."

 

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.