Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Will Rose och rawchefviktor.com

Så kommer du igång med rawfood! Rawfoodkockens bästa tips

Fakta

Rawfood, också kallat levande föda eller råkost, är mat som inte hettats upp över 42 grader. Mycket av näringen förstörs helt eller delvis när maten hettas upp - eller behandlas. De flesta rawfoodare äter därför så naturlig och "hel", obehandlad mat som möjligt. Helst helt ekologisk. Kosten är också fri från gluten och mejeri samt är ofta helt vegansk.
Det enda processning" som sker inom rawfood är att man fryser, torkar och mixar maten.
Redan vid 50 procent rawfood märker kroppen stor skillnad.

Namn: Viktor Ingemarsson.
Ålder: 31 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Mamma Carina, Pappa Torgny, syster Ida och bror Henrik.
Sysselsättning: Matkonstnär, kreatör, författare, entreprenör, passionerad rawfoodkock, föreläsare och konceptutvecklare.
Aktuell med: Med banbrytande, internationella eboken/bok-appen Raw & Delicious
Synlig på: Instagram rawchefviktor Hemsida: www.rawchefviktor.com
Favoritkonton på Instagram: loveliveraw, wellnessjulia, chadcopeland och brandimilne

Raw hit och raw dit. Ordet "rawfood" är överallt just nu. Men vad innebär egentligen fenomenet och hur kommer man igång?
Rawfoodkocken Viktor Ingemarsson ger dig svaren. 

Konceptet med rawfood kan tyckas vara en ny trend, men faktum är att fenomenet råkost - och vetskapen om dess nytta - är välkänt sedan länge.
Hälsoprofilen Are Waerland förspråkade till exempel "icke eld-behandlad" mat redan under tidigt 1900-tal.
I Sverige etablerades begreppet "levande föda" under tidigt 1970-tal av den litauenfödda amerikanskan Ann Wigmore, som gjorde dieten känd för allmänheten.

Ännu större utomlands
– Idag är konceptet med rawfood väl utbrett över världen men Kalifornien är kanske idag världens hetaste plats just för den här kosten. Det var även där världens första rawfood-restaurang öppnades: Planet Raw. Andra väl omtyckta rawfoodplatser är Bali och New York, berättar rawfoodkocken Viktor Ingemarsson, som i vintras lanserade sin banbrytande, internationella bokapp Raw & Delicious. En alldeles speciell typ av ebok där han låter funktioner komma fram som inte kan göra sig i tryckt form.
– Appen innehåller 51 recept och funktioner som filmer, röststyrning, antal-ändring i recepten, mailad ingredienslista, instruktioner steg för steg med mera. Plus att man kan man ha med sig den när man reser och den är väl värd sina 49 kronor, skulle jag ödmjukt säga, skrattar härliga Viktor.

Läs också: Nötälskare lever längre

Vad är egentligen rawfood?
– Grundtanken med rawfood - eller levande föda - är att vi behöver enzymer för att bryta ner maten. Människokroppen tillverkar en del av dessa, men vi behöver också fylla på förrådet genom födan.

 

#rawchefviktor Viktor Ingemarsson

Foto: Will Rose

Hur gör man det?
– När vi värmer upp maten över 42-43 grader Celsius förstörs enzymerna i maten och kommer inte kroppen till del. Inom rawfood äter man därmed inte kokt eller stekt mat utan främst frukt, grönsaker, färska gärna egenpressade juicer, groddar, svampar, örter, frön, nötter, fermenterade grönsaker, sjögräs, alger. Nu har jag säkert glömt något, men i stort sett så är detta basen. Man önskar helst att allting ska tas tillvara på så naturligt sätt som möjligt för att bevara alla näringsämnen och nyttigheter naturen skapat från grunden!

Hur får man i sig protein?
– Kroppen behöver inte protein från djur, då proteinet i groddad säd ökar 2,5 gånger och under groddningen bryts proteinet ner till enkla aminosyror. Fett får man i sig främst från avokado och banan, men även från oljor, som till exempel kokosolja. Rawfood-kosten är extremt rik på vitaminer och enzymer och innehåller främst långsamma kolhydrater som ger en jämn och balanserad blodsockernivå, vilket bland annat motverkar inflammationer i kroppen.

Vad är viktigast att tänka på som nybörjare om man vill komma igång?
 Det viktiga är att inte stressa in i nya matvanor, utan att ge det tid och ta en rätt i taget. Och att börja med frukosten är en bra idé eftersom du, om du lägger en bra start på dagen, ofta känner för att fortsätta att äta bra resten av dagen. Och om inte, så har du i alla fall fått i dig bra med näring för att boosta kroppen och ge den en bra skjuts.

Är det mycket fix?
– En del tycker man nog i början, men när man väl börjat tycker man snart att det går smidigt och kanske till och med att det är lättare än traditionell matlagning. Man blötlägger tioll exempel fröer och nötter så att man lättare kan ta vara på näringen och det blir så mycket snällare mot magen. Man använder gärna superfoods för att boosta näringen ytterligare men det är inget måste för att hålla sig till rawfoodkonceptet.

Hur stor del av kosten ska vara raw tycker du?
 Det är väldigt individuellt och det är något som är viktigt att acceptera tycker jag. Man måste lyssna på sin egen kropp och känna efter vad som är bäst för just dig. Det finns väldigt stora fördelar att äta mycket råa grönsaker, det vet vi alla. Men våra kroppar är olika och det är viktigt att man inte är någon extremist när det gäller kosttrender.
– Börja lätt, känn efter och lägg till allt eftersom är mitt råd.

 

Läs också: Juicer som påskyndar självläkning

Hur äter du själv?
– Jag föredrar veganskt och stor del är så klart rawfood i min vardag. Men jag är ingen extremist. Jag äter kanske 60-70 procent raw och det funkar väldigt bra för mig. Men det finns vissa perioder då jag äter 90-100 procent rawfood också.

Vilka är dina absoluta favoritingredienser?
Ingefära, avokado, koriander, grönkål, chili, limeblad, havtorn... Hm, alltså den här frågan är för svår! Det finns så mycket och jag älskar nästan allt lika mycket. Men det finns en smak från h**l, om du frågar mig: rosésallad! Den har mycket att ge för att vi ska bli vänner i munnen.

Har du själv något rawfoodmåste?
– Jag är väldigt förtjust i koriander och i min egna gröna morgonsmoothies så existerar det sällan en utan det. Just gröna smoothies på morgonen är ett livselixir för mig. Jag dricker dem varje dag på vagnen till jobbet och det är sådan underbar start på dagen som jag har svårt att vara utan.

 

Viktors 4 bästa tips för att komma igång med rawfood: 

 

1. Köp en blender/mixer!
– För vad skulle jag vara utan min blender? Med den kan jag skapa allt från de godaste smoothies till den krämiga nötmjölken. Med en blender kommer du långt i raw-köket! En vass kniv kan också vara en bra start men är inget måste. Men man behöver egentligen inte så mycket för att komma igång.

2. Våga pröva nya recept!
– Googla fram lite roliga recept eller ladda ner min app, Raw & Delicious, det är två billiga och bra sätt att få mycket inspiration. Det finns många duktiga inspiratörer som bloggar och, eller ger ut tryckta böcker.

 

3. Smyg in rawfood i din kost - börja med frukosten!
– Lägg till  rawfood i den vardag du lever i. Du behöver inte ta bort de rätter du äter idag utan lägg snarare till en rätt som är rawfood. På så vis får du in den här underbara grönsakskosten på ett smygande vis. Framförallt är det väldigt lätt att börja med en smoothie som frukost istället för de tråkiga och ofta näringsfattiga mackorna.

4. Välj bra och eko råvaror
– Välj rätt råvaror, försök att välja ekologiskt så långt din ekonomi tillåter men samtidigt låt inte bli att äta ifall det inte är ekologiskt. Extremist är sällan till ens fördel. Men tänk ekologiskt i grunden och utgå från det. Det gynnar inte bara dig utan också miljön.
– När du väljer ingredienser så tänk vegansk, vetefritt, ska inte kokas utan går att äta rå och gärna ekologisk så klart.

Viktors bra-att-ha-hemma-ingredienser:

1. Chiafrön
2. Kallpressad kokosolja
3. Hampafrön
4. Diverse nötter
5. Alla möjliga fröer av vad du kan komma över
6. Färsk eller frusen mango
7. Avokados - ett absolut måste
8. Tamarisoja
9. Bär av alla slag

Läs också: "Varje munsbit ska vara proppfull med näring"

Av Isabelle Hedander


Fakta

Rawfood, också kallat levande föda eller råkost, är mat som inte hettats upp över 42 grader. Mycket av näringen förstörs helt eller delvis när maten hettas upp - eller behandlas. De flesta rawfoodare äter därför så naturlig och "hel", obehandlad mat som möjligt. Helst helt ekologisk. Kosten är också fri från gluten och mejeri samt är ofta helt vegansk.
Det enda processning" som sker inom rawfood är att man fryser, torkar och mixar maten.
Redan vid 50 procent rawfood märker kroppen stor skillnad.

Namn: Viktor Ingemarsson.
Ålder: 31 år.
Bor: Göteborg.
Familj: Mamma Carina, Pappa Torgny, syster Ida och bror Henrik.
Sysselsättning: Matkonstnär, kreatör, författare, entreprenör, passionerad rawfoodkock, föreläsare och konceptutvecklare.
Aktuell med: Med banbrytande, internationella eboken/bok-appen Raw & Delicious
Synlig på: Instagram rawchefviktor Hemsida: www.rawchefviktor.com
Favoritkonton på Instagram: loveliveraw, wellnessjulia, chadcopeland och brandimilne

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nina Funke

Nina Gunke: “Jag måste acceptera min Alzheimers”

Intervju

Hon är känd från roller i allt från Hedebyborna till Skilda världar och har spelat på landets största teaterscener. Men för en skådespelare är minnet ett av de viktigaste redskapen – så när Nina Gunke fick Alzheimers rämnade hennes värld. Hon isolerade sig och skämdes över sin diagnos. Men inte längre. Idag jobbar hon aktivt på att acceptera sin sjukdom och vill med sin historia hjälpa andra.

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när det har gått lite tid sedan vi ätit julmaten kanske det känns som att det är dags att äta lite mindre och lite sundare. Ibland är det svårt att få in regelbundenhet och hälsosammare matvanor, men det finns bra knep för det. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, tipsar om hur vi kan hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

några personer lyfter vikter

Hoppa över din träning om du är stressad

TRÄNING

Om du känner dig stressad efter en jobbig arbetsdag kan det kännas skönt att träna – då brukar stressen rinna av. Men om du  känner hög psykologisk stress och samtidigt tränar hårt, då får du inte alls ut lika mycket av träning. Dessutom kan du skada dig. Dra ner på träningsintensiteten och ge dig tid till återhämtning när huvudet är överbelastat.

Collage: händer som smörjer in sig och 5 handkrämer

Skönhetspanelen testar: Handkräm

Hud

Vinter och förkylningstider innebär att vi tvättar händerna extra flitigt. En riktigt bra handkräm som vårdar, mjukgör, stärker och återfuktar är ett måste. Vi har testat fem naturliga och ekologiska handkrämer. Vilken passar oss som hand i handske?

En flaska vitt vin och hand som håller för ett halvfullt vinglas

3 hälsovinster med en vit månad

Hälsa

Tillhör du de som redan har tagit, eller är sugen på att ta en ”vit månad”? Då tänker du rätt, för det finns många fördelar med att skippa drickande. Bland annat en minskad risk för hjärt-kärlsjukdom och en rad cancerformer. Dessutom kan du gå ner i vikt om du behöver det.

 

ginkgo biloba

Bladen som kan ge bättre minne

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

Ny metod att snabbt släppa svårkontrollerad ilska

Mental hälsa

Plötsliga utbrott, ilska och vrede som är svår att kontrollera – ett plötsligt sinnestillstånd som efter ett utbrott kan skapa och skuld hos den som skrikit åt någon. Men nu har forskare i Örebro hittat en kombinationsmetod som gör att arga personer kan hantera sin vrede betydligt bättre på bara en månad.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

kvinna hänger över printer

Därför sov svensken sämre förra året

Hälsa

Det förskrivs allt mer sömntabletter till svensken. En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio haft svårt att sova det senaste året. Anledningen till den dåliga nattsömnen berodde ofta på konflikter i nära relationer och oro för världsläget.

 

Leende kvinna i mössa i vinterlandskap

Slipp torr och narig vinterhud

Hud

När vinden viner, snön piskar och det är minusgrader ute behöver vi vårda huden extra mycket. Men hur gör vi det bäst? Och i vilken ordning ska vi använda hudvårdsprodukterna, om vi har flera? Här är knepen för att slippa torr och narig vinterhy.

Två foton: Jessie Inchauspé och ägg, avokado och apelsin på tallrik

Balansera ditt blodsocker – bli friskare och piggare!

Kost

Trött, konstant sug eller hunger, hudproblem eller övervikt som vägrar ge med sig? Det kan bero på höga blodscockertoppar – vilket på sikt kan leda till ohälsa och sjukdom. Men lösningen handlar inte om tuffa dieter, utan om i vilken ordning du äter din mat och vad du gör före och efter måltiden. Det menar bokaktuella biokemisten Jessie  Inshauspé, även känd som "Glucose Goddess".

Röd linsgryta med grön chilisås

Värmande indisk linssoppa med rostade frön

Recept

Den perfekta rätten när det är kallt och regnar eller snöar ute! Indisk mat är både färgstark, hälsosam och god och denna linssoppa är inget undantag. Full med välgörande kryddor och toppad med knapriga frön och lite sting i form av en grön chilisås.

Därför ska du äta zink

Kost

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

Dags att skapa nya träningsrutiner

TRÄNING

Efter jul- och nyårshelgerna och massor av ätande känns det naturligt och lite skönt att få komma in i nya vanor. Försök komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Även din mentala hälsa mår bra av aktivitet.

kvinna tar sig i sitt knä

Ingefära och gurkmeja för värkande leder

Leder

Inom folkmedicinen har gurkmeja och ingefära använts var för sig för sina hälsobringande egenskaper vid bland annat ledvärk. Tillsammans blir de inte bara dubbelt så bra – de förstärker varandra. Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap berättar varför relativt små doser räcker för att dämpa smärta i inflammerade leder.

 

Närbild på kvinna som applicerar cerat på läpparna

Så tacklar du torra vinterläppar

Hud

Vinter innebär inte bara kyla utan även torr luft både ute och inne. Huden och inte minst läpparna kan bli extra torra – och vips är narigheten ett faktum. Så här gör du för att behålla mjuka, återfuktade läppar vintern ut!

pimpett med olja

D-vitamin och fiskolja kan motverka autoimmuna sjukdomar

Forskning

Ett dagligt intag av D-vitamin- och fiskoljetillskott kan bidra till att skydda personer, 50 år och uppåt, från att utveckla autoimmuna sjukdomar som reumatoid artrit, psoriasis, sköldkörtelsjukdomar och en inflammatorisk sjukdom som orsakar muskelsmärta och stelhet i axlar och höfter. Det visar en amerikansk studie på drygt 25 000 personer.