Allvarlig ung kvinna med långt hår

Stressar du sönder håret?

Håret

Tillväxthastigheten för håret är 0,4 millimeter per dygn eller drygt en centimeter per månad. Håret växer lika fort under hela livet, men från 20-årsåldern börjar en del hårsäckar dö. Det gör att både kvinnor och män ofta får tunnare hår med åren.

Varje hårstrå har en tillväxtfas mellan två och sju år. Efter det går hårstrået in i vilofas där det inte längre växer. När strået slutligen trillar av börjar ett nytt hårstrå växa.

Kvaliteten på hår och hud är bra indikatorer på hur kroppen mår. Om du plötsligt får risig hårkvalitet eller tappar onormalt mycket hår kan det vara bra att tänka på hur du lever. Både stress, sjukdomar, psykisk hälsa, sömn, kost och motionsvanor kan påverka hårets välmående.

Omedveten stress kan påverka ditt hår negativt. Lena tappade hår av sitt hektiska jobb som tågmästare, tills hon hittade lösningen som förbättrade både hennes hårkvalitet och hennes livsenergi.

Lena älskar sitt jobb som tågmästare. Eller konduktör, som resenärerna säger. På tågen är det full fart och Lena är hela tiden på alerten. Visst är det ett hektiskt jobb, men att det skulle vara en källa till negativ stress var inget Lena hade reflekterat över. Inte förrän hon var hos frisören en dag i höstas.
– Frisören frågade om jag nyligen varit sjuk eller om jag stressade mycket, berättar Lena. Tydligen tappade jag extremt mycket hår när hon borstade igenom håret. Jag tänkte spontant att ”nej, jag stressar väl inte”, men sen började jag tänka efter…

Lena äter Hårkontroll

Foto: Porträttstudion

 

Tittar på klockan varannan minut
När Lena rannsakade sig själv insåg hon att hon nog tittar på klockan var och varannan minut under sin vakna tid. Att hålla koll på tiden är en naturlig del av hennes arbete. Om ett tåg är någon minut sen är hennes jobb att hålla koll på anslutande tåg och att meddela alla som är berörda.
– Det har dessutom varit lite tuffare tider på jobbet under hösten, berättar Lena, så jo lite stressade hon kanske ändå.

Håret växer så det knakar
Frisören tipsade Lena om att det fanns kosttillskott som kunde hjälpa sprött och livlöst hår på traven. När Lena gick till hälsokostaffären så rekommenderade personalen henne att välja Hårkontroll. Det innehåller kisel, biotin, selen och zink som stärker både hår och naglar och hjälper till att bibehålla en normal hårtillväxt. Hårkontroll innehåller också extrakt av hirs som är rikt på B-vitamin och fleromättat fett.
– Nu växer håret så det knakar! Jag ser det speciellt i hårfästet i pannan där det börjat växa en massa nya hårstrån. Dessutom känns hela håret tjockare och kraftigare, säger Lena.

Kollegorna undrar
Inte bara Lena har märkt av sitt tjockare och mer livskraftiga hår. Kollegorna på tågen undrar vad hon har gjort med håret. Det ser ju så fint ut. Förutom att håret fått mer växtkraft känner sig Lena dessutom piggare sedan hon började äta kosttillskott. Hon har fått en helt annan geist.
– Jag har fått lite mer jäklar anamma, beskriver Lena.
Kanske hänger det ihop med att hennes självförtroende blivit bättre? Att håret mår bra och ser bra ut är viktigt för Lena.
– Jag mår mycket bättre mentalt nu när håret har fått mer ”stuns”, säger hon.
De flesta vet ju att man inte känner sig särskilt snygg om håret ligger platt och livlöst. När håret inte kändes bra var inte heller Lena själv på topp.
– Nu sträcker jag på mig och känner ”Här kommer jag”.

Av Maja Sönnerbo


Håret

Tillväxthastigheten för håret är 0,4 millimeter per dygn eller drygt en centimeter per månad. Håret växer lika fort under hela livet, men från 20-årsåldern börjar en del hårsäckar dö. Det gör att både kvinnor och män ofta får tunnare hår med åren.

Varje hårstrå har en tillväxtfas mellan två och sju år. Efter det går hårstrået in i vilofas där det inte längre växer. När strået slutligen trillar av börjar ett nytt hårstrå växa.

Kvaliteten på hår och hud är bra indikatorer på hur kroppen mår. Om du plötsligt får risig hårkvalitet eller tappar onormalt mycket hår kan det vara bra att tänka på hur du lever. Både stress, sjukdomar, psykisk hälsa, sömn, kost och motionsvanor kan påverka hårets välmående.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.