Annons

Styr upp hemmakontoret med hjälp av Marie Kondos 3 steg

Ännu är hemmajobbandet långt ifrån över. Det ställer högre krav på ett proffsigt hemmakontor. Här är japanska städgurun Marie Kondos bästa tips hur du gör hemmakontoret till en glädjefylld och harmonisk plats.

Redaktionen

10 januari, 2021
Styr upp hemmakontoret med hjälp av Marie Kondos 3 steg
Dela inlägget

Ännu är hemmajobbandet långt ifrån över. Det ställer högre krav på ett proffsigt hemmakontor.
Här är japanska städgurun Marie Kondos bästa tips hur du gör hemmakontoret till en glädjefylld och harmonisk plats.

Med nya coronarestriktioner som avlöser varandra så lyser kontorsvardagen med sin frånvaro. Frågan är om vi någonsin kommer jobba på kontor i samma utsträckning som innan covid-19. Fyra av tio svenskar säger nämligen att de kommer att jobba mer på distans även sedan de fått återgå till sina kontor igen, visar en undersökning av Tele 2 och Kantar Sifo.
Vårt nya sätt att jobba på ställer därmed nya krav på att skapa sig ett bekvämt hemmakontor.

LÄS OCKSÅ: 7 övningar för att hålla igång kroppen på hemmakontoret

Skapa ordning
Att investera i ett skrivbord som passar dina behov, eller en ergonomisk stol är en bra start. Men det gäller också att skapa trivsel. Att sitta inklämd i sovrummet med ett berg av tvätt framför sig bidrar knappast till arbetsro. Den numera världskända japanska städgurun Marie Kondo, känd från Netflixsuccén ”Konsten att städa”, beskriver i sin nya bok ”Spark Joy” hur du skapar dig ett kontor som ger glädje. Och enligt henne gäller det att bestämma sig för att skapa ordning och tro på sig själv.

LÄS OCKSÅ: Nya trenden: så skapar du en “capsule wardrobe”

Annons

Lägg till lekfullhet
Onödig stress kan vi undvika genom att slänga alla onödiga papper, hålla skrivbordsområdet relativt fritt och organisera böcker Omslag till Marie Kondos bok "Spark joy"och material enligt våra egna regler. Hon varnar också för att inte enbart göra ditt kontor praktiskt, utan också komma ihåg att lägga till lite lekfullhet just därför att det är en plats för arbete – kanske en fin prydnadsväxt eller en rolig kaffekopp kan få samsas med datorn på skrivbordet? Och tumregeln när det gäller papper? Släng allt. Men lugn, målet är inte att slänga allt. Snarare menar Marie Kondo att du ska välja med antagandet att alltihop ska slängas.
– Ett enda pappersark tar nästan ingen plats alls, vilket gör det lätt hänt att samla på sig alldeles för många utan att inse det. Om du inte tar dig an urvalsprocessen med inställningen att du ska göra dig av med alltihop kommer du knappt att göra någon skillnad på den stora mängden papper, skriver hon.

3 tips för att få ordning på skrivbordet

Källa: ”Spark Joy” av Marie Kondo

    1. Gör allt i ett svep. Ta dig an uppgiften att rensa i följande ordning: böcker, papper, skrivbordsmaterial och slutligen övrig så kallat komono, det vill säga diverse föremål. Om du har ett normalstort skrivbord kommer det att ta dig totalt sex timmar. En genomsnittlig person lägger ungefär en halvtimme per dag på att leta efter saker, medan människor som förlägger mycket kan lägga så mycket som två timmar per dag. Om en person arbetar tjugo dagar i månaden innebär det att hen slösar bort upp till fyrtio timmar bara på att leta efter saker. Om du kan lösa det här problemet på bara sex timmar kommer avkastningen på din tidsinvestering att vara både omfattande och omedelbar. Med ett prydligt skrivbord som ger dig glädje kommer du dessutom jobba mer effektivt!
    2. Tänk på förvaringen. Kontorsmaterial innefattar sådant som vanligtvis inte minskar i volym, som pennor, saxar, häftapparater och linjaler. Testa alla pennor som inte har använts på ett tag för att se om de fortfarande fungerar. Har du ett tiotal anteckningsböcker som fortfarande är använda till hälften? Gör dig av med allt som har tjänat sitt syfte, inklusive reklamgåvor, såvida de inte ger dig glädje. Dela in kontorsmaterialen i trivsamma, väldefinierade avdelningar och förvara dem upprätt. Små föremål, som häftklammeraskar, suddgummin och pennstift passar bäst att förvara i mindre lådor.
    3. Glöm inte att rensa bland dina plastmappar. Det här är ett av föremålen som är lättast att samla på sig och rekordhållaren bland mina klienter ägde fyrahundratjugo stycken. Det slutade med att hon skänkte dem till sin arbetsplats. Små ting, såsom kom ihåg-listor och post-it-block, kan ställas upprätta i en liten låda, som för att det ska se prydligare ut i sin tur kan placeras på en hylla.

Av Tina Harr

Annons