Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Livias övning i mindfulness: ”10 minuter om dagen”

Stäng av ljudet på mobilen och sätt klockan på 10 minuter.
Sätt dig bekvämt.
Låt stolen bära dig.
Fokusera på din andning utan att ändra på den.

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

Livia Wanntorp är Kureras nya bloggare, som i grunden är forskare och docent i botanik, men av hälsoskäl vidareutbildade hon sig till personlig tränare, kostrådgivare och hälsocoach. Därpå tog hon sedan steget till att bli yogalärare med inriktning mot bland annat cancerrehabilitering, samt stresspedagog med kognitiv inriktning. Du hittar Livias blogg här! 

LÄS OCKSÅ: Andning – ett underskattat verktyg att hantera stress

Stressen återvänder snabbt

Idag hjälper hon människor genom sitt eget företag, med hjälp av kurser, workshops och retreater i yoga, meditation och mindfulness. Hon är även coach inom mental träning och stresshantering – och med detta sagt den perfekta experten att rådfråga för att bibehålla balans och lugn i kropp och själ under jobbhösten.

 

Livia Wanntorp är bland annat yogalärare, stresspedagog och Kureras bloggare.

Men vad händer egentligen i kropp och hjärna när vi drar i gång vardagen igen efter semestern?

– Det är ju så att när vi går tillbaka till vardagen efter sommarlovet kommer tyvärr även den stress som hör till denna vardag tillbaka väldigt lätt. Vårt nervsystem, vars viktigaste funktion är att skydda kroppen så att vi kan överleva, är ju sådant att vi hela tiden behöver vara alerta och beredda på att agera för att rädda kroppen från faror. Denna ”vakenhet” i nervsystemet gör att avslappningen inte håller särskilt länge.

Vad har du själv för enkla knep för att slappna av och behålla känslan av lugn från sommaren. Som motverkar att stressen tar över direkt?

– Jag brukar boka in mig på avslappnings – och återhämtningsretreater eller helger under hösten och vintern. Det förlänger min sommarkänsla och motverkar definitivt stress att veta att ”jag börjar jobba nu, men om några veckor har jag återigen möjlighet att pausa en stund och ta hand om mig genom yoga och miljöombyte”.

 

Det är generellt sett väldigt viktigt att vi lär oss sätt att återhämta kropp och sinne, även när vi inte har långledigt, understryker Livia Wanntorp. Till exempel genom regelbundna kortare pauser med medveten andning och avslappning, mindfulness och yoga. Om vi lär oss hur vi gång på gång kan lugna oss själva igen och övar på detta, kan vi lättare ta oss an vardagen, menar hon.

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet hjälper vid stress

 Yoga hellre lite varje dag

Många av oss har svårt att lyckas hålla i en rutin med yoga eller avslappning, trots att vi vill.

Har du tips på enkla rutiner som man faktiskt kan lyckas göra varje dag?

– Det handlar om att först hitta någon form av yoga eller avslappning som ger dig den önskade effekten. När du väl har insett de fördelar du får av att praktisera yoga och meditation regelbundet, ger detta många gånger en tillräckligt stor motivation för att prioritera denna rutin. Sedan gäller det att inte gå in i prestation, utan välja att helst praktisera en kort stund varje dag. Hellre det än att tvinga dig till överambitiösa längre stunder av yoga som du inte kan leva upp till efter ett tag. Det ger eventuellt extra stress.

 

Vilka fördelar för hälsa och välmående kan vi förvänta om vi faktiskt låter avslappning och yoga bli en del av vår vardag?

– Studier har visat att om vi regelbundet tar hand om oss genom stresshanteringsverktyg som avslappning, yoga, meditation och mindfulness, kan vi ha lättare att gång på gång återhämta och grunda oss efter stressiga stunder. Vår resiliens eller återhämtningsförmåga ökar alltså. Vi kan då lära oss att se på eventuella negativa känslor som uppstår på lite avstånd. Utan att bli lika indragna i de känslor som vi kan få av stress.

LÄS OCKSÅ: Våra digitala vanor får konsekvenser för hjärnan

Av Carolina Eriksson

Följ Livia på Instagram: @livias_yoga. Facebook: https://www.facebook.com/liviasyoga


Livias övning i mindfulness: ”10 minuter om dagen”

Stäng av ljudet på mobilen och sätt klockan på 10 minuter.
Sätt dig bekvämt.
Låt stolen bära dig.
Fokusera på din andning utan att ändra på den.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bilkö i storstad med avgaser

Partiklar i luften kan orsaka spridd inflammation

Eko/miljö

Luftföroreningar bidrar årligen till nästan 8000 för tidiga dödsfall i Sverige. Enligt forskare kan det bero på att pyttesmå partiklar tar sig ner i luftvägarna och orsakar inflammation i kroppen. Bland annat leder hög exponering för luftföroreningar till hjärt-kärlsjukdomar.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

 

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

 

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

 

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.