Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

par fikar vid vattnet

En kvart om dagen räcker för att sänka stressen

Så motverkar du ohälsosam stress

Varva ner: Vad är vila och återhämtning för dig? En skogspromenad, meditation eller trädgårdsarbete. Välj det som passar bäst och är roligast.
Krav på dig själv: Att alltid vara duktig och prestera på topp klarar ingen i längden. Sänk kraven.
Socialt umgänge: Människan är ett flockdjur och vi behöver varandra för att må bra. Ensamhet kan betyda stress, medan umgänge med andra kan vara vilsamt.
Privatlivet: Allt från skilsmässor till för mycket måsten i familjen kan ge stressreaktioner i kroppen. Lär dig sätta gränser.
Nattsömnen: En sömnlös natt ger omedelbar stress i kroppen. Skapa bra sovrutiner och lär dig varva ner på kvällarna.
Jobbstress: För en dialog med din chef och dina kollegor om hur ni kan motverka stress på din arbetsplats.

Psykisk ohälsa som är stressrelaterad har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som ett stort hot mot folkhälsan. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Antalet sjukskrivningar som är kopplade till arbetsbelastning har fördubblats på bara några år. Långtidssjukskrivningarna har ökat med 80 procent sedan 2010. Det är dystra siffror och den som befinner sig i hög stress ser oftast ingen ljusning på problemen utan fortsätter kanske att stressa tills kroppen säger ifrån.

Men innan du hamnar där kan du dra i nödbromsen, det vill säga gasa och bromsa inte samtidigt. Stanna upp, lär dig att återhämta dig, så att du får den nödvändiga vilan som gör att både kropp och själ orkar ladda om.

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet hjälper vid stress

Att gasa och bromsa

Det finns så mycket i dagens moderna samhälle som skapar stress och som kan vara svåra att påverka. Dålig ekonomi, långa resor till jobbet och krav på prestation i både privatliv som yrkesliv samt sjukdomar som drabbar närstående är några exempel.

Stress påverkar vårt autonoma nervsystem, det vill säga, det påverkas av den stress vi känner. Detta system är uppdelat i det sympatiska och parasympatiska systemet och det samarbetar med olika hormoner som fungerar som budbärare i kroppen. Enkelt förklarat är det kroppens gas och broms.

Det parasympatiska systemet är bromsen, det som sköter om matsmältningen, sömnen och reparationer när vi sover och det sympatiska nervsystemet skapar energi i kroppen och är gasen som driver oss framåt. Dessa system samarbetar också och sysslar med blodtryck, kroppstemperatur och andning.

LÄS OCKSÅ: Har du mobilabstinens?

Vissa jobb kräver mer återhämtning

När du stressar ökar alltså aktivitet i sympatiska systemet. Du blir pigg, dina sinnen skärps och du känner inte trötthet och hunger lika tydligt. Den här stressen behövs för att du ska uträtta saker. På kort sikt är det bra, men är stressen långvarig får du problem med matsmältningen, med sömnen och minnet. Då måste du dra ner på tempot för att inte driva dig själv till kollaps.

Det är fler kvinnor än män som upplever stress på sin arbetsplats och som blir sjukskrivna av utmattning. En förklaring till detta är att det är fler kvinnor som jobbar inom vårdyrken där förmågan att känna empati och känna för andra människor är mer uttömmande och kräver längre återhämtning än mer känsloneutrala jobb.

 

LÄS OCKSÅ: Våra digitala vanor får konsekvenser för hjärnan

Att bara vara

Att återhämta sig, att bara få vara och vila hjärnan från stress är lösningen på en problematisk utveckling. Börja med att ge dig själv lite egentid varje dag. Gör något du tycker är roligt. Har du bara en kvart över är det en perfekt stund för meditation.

Den stunden kan göra underverk för din hälsa. Mer behövs inte, men har du mer tid så bege dig ut i naturen där det digitala samhället inte når. Den som följt Anders Hansens program på SVT har lärt sig att våra hjärnor inte är gjorde för det informationssamhälle vi lever i dag. Skogen utsöndrar dessutom ett ämne som stärker immunförsvaret.

Av Inger Palm

Källa: SVT, Arbetsgivarverket.


Så motverkar du ohälsosam stress

Varva ner: Vad är vila och återhämtning för dig? En skogspromenad, meditation eller trädgårdsarbete. Välj det som passar bäst och är roligast.
Krav på dig själv: Att alltid vara duktig och prestera på topp klarar ingen i längden. Sänk kraven.
Socialt umgänge: Människan är ett flockdjur och vi behöver varandra för att må bra. Ensamhet kan betyda stress, medan umgänge med andra kan vara vilsamt.
Privatlivet: Allt från skilsmässor till för mycket måsten i familjen kan ge stressreaktioner i kroppen. Lär dig sätta gränser.
Nattsömnen: En sömnlös natt ger omedelbar stress i kroppen. Skapa bra sovrutiner och lär dig varva ner på kvällarna.
Jobbstress: För en dialog med din chef och dina kollegor om hur ni kan motverka stress på din arbetsplats.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

 

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!