En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot vår hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Antalet sjukskrivningar som är kopplade till arbetsbelastning har fördubblats på bara några år. Långtidssjukskrivningarna har ökat med 80 procent sedan 2010. Det är dystra siffror och den som befinner sig i hög stress ser oftast ingen ljusning på problemen utan fortsätter kanske att stressa tills kroppen säger ifrån. Men innan du hamnar där kan du dra i nödbromsen, det vill säga gasa och bromsa inte samtidigt. Stanna upp, lär dig att återhämta dig, så att du får den nödvändiga vilan som gör att både kropp och själ orkar ladda om.

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet hjälper vid stress

Att gasa och bromsa
Det finns så mycket i dagens moderna samhälle som skapar stress och som kan vara svåra att påverka. Dålig ekonomi, långa resor till jobbet och krav på prestation i både privatliv som yrkesliv samt sjukdomar som drabbar närstående är några exempel.

Stress påverkar vårt autonoma nervsystem, det vill säga, det påverkas av den stress vi känner. Detta system är uppdelat i det sympatiska och parasympatiska systemet och det samarbetar med olika hormoner som fungerar som budbärare i kroppen. Enkelt förklarat är det kroppens gas och broms.

Det parasympatiska systemet är bromsen, det som sköter om matsmältningen, sömnen och reparationer när vi sover och det sympatiska nervsystemet skapar energi i kroppen och är gasen som driver oss framåt. Dessa system samarbetar också och sysslar med blodtryck, kroppstemperatur och andning.

LÄS OCKSÅ: Har du mobilabstinens?

Empatiska jobb kräver mer återhämtning
När du stressar ökar alltså aktivitet i sympatiska systemet. Du blir pigg, dina sinnen skärps och du känner inte trötthet och hunger lika tydligt. Den här stressen behövs för att du ska uträtta saker. På kort sikt är det bra, men är stressen långvarig får du problem med matsmältningen, med sömnen och minnet. Då måste du dra ner på tempot för att inte driva dig själv till kollaps.

 

Det är fler kvinnor än män som upplever stress på sin arbetsplats och som blir sjukskrivna av utmattning. En förklaring till detta är att det är fler kvinnor som jobbar inom vårdyrken där förmågan att känna empati och känna för andra människor är mer uttömmande och kräver längre återhämtning än mer känsloneutrala jobb.

LÄS OCKSÅ: Våra digitala vanor får konsekvenser för hjärnan

Att bara vara
Att återhämta sig, att bara få vara och vila hjärnan från stress är lösningen på en problematisk utveckling. Börja med att ge dig själv egentid varje dag. Gör något du tycker är roligt. Har du bara en kvart över är det en perfekt stund för meditation. Den stunden kan göra underverk för din hälsa. Mer behövs inte, men har du mer tid så bege dig ut i naturen där det digitala samhället inte når. Den som följt Anders Hansens program på SVT har lärt sig att våra hjärnor inte är gjorde för det informationssamhälle vi lever i dag. Skogen utsöndrar dessutom ett ämne som stärker immunförsvaret.

Av Inger Palm

Källa: SVT, Arbetsgivarverket.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.