En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot vår hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Antalet sjukskrivningar som är kopplade till arbetsbelastning har fördubblats på bara några år. Långtidssjukskrivningarna har ökat med 80 procent sedan 2010. Det är dystra siffror och den som befinner sig i hög stress ser oftast ingen ljusning på problemen utan fortsätter kanske att stressa tills kroppen säger ifrån. Men innan du hamnar där kan du dra i nödbromsen, det vill säga gasa och bromsa inte samtidigt. Stanna upp, lär dig att återhämta dig, så att du får den nödvändiga vilan som gör att både kropp och själ orkar ladda om.

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet hjälper vid stress

Att gasa och bromsa
Det finns så mycket i dagens moderna samhälle som skapar stress och som kan vara svåra att påverka. Dålig ekonomi, långa resor till jobbet och krav på prestation i både privatliv som yrkesliv samt sjukdomar som drabbar närstående är några exempel.

Stress påverkar vårt autonoma nervsystem, det vill säga, det påverkas av den stress vi känner. Detta system är uppdelat i det sympatiska och parasympatiska systemet och det samarbetar med olika hormoner som fungerar som budbärare i kroppen. Enkelt förklarat är det kroppens gas och broms.

Det parasympatiska systemet är bromsen, det som sköter om matsmältningen, sömnen och reparationer när vi sover och det sympatiska nervsystemet skapar energi i kroppen och är gasen som driver oss framåt. Dessa system samarbetar också och sysslar med blodtryck, kroppstemperatur och andning.

LÄS OCKSÅ: Har du mobilabstinens?

Empatiska jobb kräver mer återhämtning
När du stressar ökar alltså aktivitet i sympatiska systemet. Du blir pigg, dina sinnen skärps och du känner inte trötthet och hunger lika tydligt. Den här stressen behövs för att du ska uträtta saker. På kort sikt är det bra, men är stressen långvarig får du problem med matsmältningen, med sömnen och minnet. Då måste du dra ner på tempot för att inte driva dig själv till kollaps.

 

Det är fler kvinnor än män som upplever stress på sin arbetsplats och som blir sjukskrivna av utmattning. En förklaring till detta är att det är fler kvinnor som jobbar inom vårdyrken där förmågan att känna empati och känna för andra människor är mer uttömmande och kräver längre återhämtning än mer känsloneutrala jobb.

LÄS OCKSÅ: Våra digitala vanor får konsekvenser för hjärnan

Att bara vara
Att återhämta sig, att bara få vara och vila hjärnan från stress är lösningen på en problematisk utveckling. Börja med att ge dig själv egentid varje dag. Gör något du tycker är roligt. Har du bara en kvart över är det en perfekt stund för meditation. Den stunden kan göra underverk för din hälsa. Mer behövs inte, men har du mer tid så bege dig ut i naturen där det digitala samhället inte når. Den som följt Anders Hansens program på SVT har lärt sig att våra hjärnor inte är gjorde för det informationssamhälle vi lever i dag. Skogen utsöndrar dessutom ett ämne som stärker immunförsvaret.

Av Inger Palm

Källa: SVT, Arbetsgivarverket.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.