Anders Hansen

Foto: Stefan Tell

“Våra nya digitala vanor får konsekvenser för vår hjärna”

Fakta

Goda råd i en digital tidsålder:

• Sociala medier: Följ bara personer du aktivt vill interagera med.

• Öppna inte jobbmejlen strax innan du ska lägga dig.

• Stäng av alla pushnotiser.

• Sätt gränser för skärmtiden och gör annat. Föregå med gott exempel.

• Var observant på stressymtom (vilka de är kan du läsa på sidan 44 i boken), men glöm inte att symtomen också kan bero på annat än stress. Är du osäker, ta kontakt med sjukvården.

• All fysisk aktivitet är bra för hjärnan, men det allra bästa är att få upp pulsen.
– Vill du göra maximalt för att få ner din stressnivå och förbättra din koncentration bör du röra på dig tre gånger i veckan, 45 minuter varje gång, och helst bli både andfådd och svettig.

Källa: "Skärmhjärnan" (Bonnier Fakta).



Namn: Anders Erik Hansen.
Ålder: 45 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Överläkare i psykiatri och författare.
Aktuell med: Nya boken "Skärmhjärnan – Hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda” (Bonnier Fakta) som har utgivningsdag den 1 mars och ges ut i formaten inbunden bok, e-bok och ljudbok.
Bakgrund: Leg. läkare från Karolinska Institutet och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.
Har tidigare släppt böckerna:
• ”Hälsa på recept: träna smartare, må bättre, lev längre” (2014).
• ”Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna” (2016).
• ”Fördel ADHD – var på skalan ligger du?” (2017).
Anders på Instagram: @andersehansen

Högt tempo, en livsstil med ständig uppkoppling – och allt fler larm om psykisk ohälsa som vår tids nya stora hälsohot. Vad händer egentligen med våra hjärnor när vi allt mer lever våra liv på, med och genom våra skärmar?
Den frågan ställde sig psykiatrikern Anders Hansen, vilket resulterade i att han skrev boken ”Skärmhjärnan”.
– Den handlar om hur hjärnan påverkas i vår digitala värld och vad mobiler, allt mindre sömn och mer stillasittande gör med vårt mående, och vad vi kan göra åt det, berättar han.

Till vardags är Anders Hansen överläkare i psykiatri vid Sophiahemmet i Stockholm – men det är långt ifrån allt denne man hinner med.
Utöver sin läkartjänst pratar han i radio, gästar tv-soffor, håller föreläsningar (däribland ett TED-talk) – och skriver mängder av artiklar om medicinsk forskning. Dessutom är han författare, där hans hittills största succé är boken ”Hjärnstark” som sålts i över 350 000 exemplar och även släppts i USA och Kina.

Hjärnan – hans stora intresse
Han säger att hans stora intresse som psykiatriker är hjärnan. Inte så konstigt kanske att alla hans böcker – ja, bortsett från ”Hälsa på recept” – handlar om just hjärnan på något sätt. Bästsäljaren ”Hjärnstark” till exempel, som han skrev efter att han märkt att patienter som fått fysisk aktivitet utskrivet på recept – och som faktiskt kommit igång med träningen – inte behövde komma tillbaka. Effekten de fick av att röra sig fungerade helt enkelt på samma sätt som antidepressiv medicin.

 

Nu är Anders Hansen hjärnaktuell igen, denna gång med boken ”Skärmhjärnan”, där han bland annat beskriver mobilen som vår nya drog, sociala medier som vår tids starkaste (och kanske mest ångestframkallande) "Influencer" – och, så klart, lyfter motion som ett smart motmedel.

LÄS OCKSÅ: Benträning avgörande för hjärnans hälsa enligt ny forskning

Frågan engagerar världens experter
Han berättar att han fick idén till boken i maj 2018 när han deltog på den amerikanska psykiatriorganisationen APA:s årliga möte. I pauserna, mellan föreläsningarna, när han samspråkade med sina internationella kollegor fick han en känsla för vilken fråga som i dagsläget intrigerar psykiatriker och forskare allra mest, berättar han.
– Överallt hörde jag kollegor ställa samma fråga till varandra: "Vad är det egentligen vi utsätter oss för i och med digitaliseringen? Håller vi på med ett gigantiskt experiment där vi själva och våra barn ingår?”

Många misstänkte även att det fanns en direkt koppling mellan detta och den enorma ökning av, framför allt unga, människor som sökt hjälp för psykisk ohälsa under det senaste decenniet.

”En förändring som påverkar oss djupare än vi tror”
Ingen hade några säkra svar, berättar Anders Hansen, men alla var de överens om en sak.
– Att den förändring som noterats gällande mänskligt beteende de senaste tio åren – när det kommer till hur vi kommunicerar och jämför oss med varandra – är extremt omfattande och förmodligen påverkar oss på ett djupare plan än vi tror.

Detta fick Anders Hansens hjärna att börja jobba och han insåg att människan, i och med sitt blixtsnabba anammande av en digital livsstil, aldrig tidigare under hela sin historia förändrat sitt beteende så snabbt som under de senaste decennierna.
– Det är inte bara våra digitala vanor vi har förändrat. Vi upplever också en annan form av stress än tidigare i historien, och vi sover mindre och är mer stillasittande.

En värld fylld av näthandel och ständiga jämförelser 
Allt detta innebär att hjärnan befinner sig i en okänd värld, menar han.
– Vi befinner oss i en värld långt från vad vi är utvecklade för. En värld fylld av mobiler, matleveranser till dörren och ständiga jämförelser med varandra i sociala medier.
– Detta påverkar oss. Våra nya digitala vanor får konsekvenser för vår hjärna, berättar Anders Hansen.

 

LÄS OCKSÅ: Folkhälsomyndigheten: Psykisk ohälsa hos barn och unga ökar

Sämre sömn med blått ljus
Mer om konsekvenserna berättar han om i boken. Men en av dem är digitaliseringens negativa inverkan på vår sömn.
Här är mobilerna gissningsvis den största boven, eftersom de ofta följer med oss ända upp i sängen.
– Vår dygnsrytm styrs bland annat av hur mycket ljus vi utsätts för. Det gör den genom hormonet melatonin, som talar om för kroppen när det är dags att sova. När vi utsätts för mycket ljus bromsar melatoninproduktionen in och kroppen tror att det är dag, förklarar han.
– När vi använder mobiler och surfplattor innan vi ska somna väcker det blå ljuset upp hjärnan och trycker inte bara ner melatoninproduktionen utan fördröjer den med två till tre timmar. Blått ljus vrider alltså tillbaka vår bxiologiska dygnsklocka med ett par, tre timmar. Lite tillspetsat kan man säga att det skapar en jetlag som motsvarar en resa till Grönland eller Västafrika.

Hjärnan väcks vid möjlighet till dopaminkick
Dessutom skapar mobilens närvaro stress, vilket också stör sömnen, berättar han. Hjärnan väcks nämligen av alla de möjligheter till dopaminkickar som våra skärmar erbjuder i form av appar, sociala medier och olika spel.

LÄS OCKSÅ: Unga dricker allt mindre – har inte tid med alkohol

Ökad stress får många konsekvenser 
Just stress är en annan viktig aspekt av denna nya digitaliserade tidsålder. Där särskilt den långsiktiga stressen riskerar att bli något mer konstant, vilket på sikt skulle kunna leda till en nedgradering av den mänskliga hjärnan.
– För dig och mig innebär stress att inte få ihop livspusslet, inte hinna plugga tillräckligt till en tenta eller att missa en deadline på jobbet. Men ur ett historiskt perspektiv är det inga vanliga sätt att belasta hjärnans stressystem, säger Anders Hansen.

Stressystemet är resultatet av miljoner års utveckling och finns inte bara hos människan utan hos i princip alla ryggradsdjur.
– En stressreaktion börjar i hypothalamus som ber hypofysen att i sin tur be binjurarna att släppa ut kortisol, som mobiliserar energi och får hjärtat att slå snabbare och hårdare. Vi har alla känt hur pulsen stiger när man blir stressad.
Kroppens stressystem finns där för att vi ska överleva, förklarar han. För att vi ska kunna slåss eller springa så fort som möjligt behöver kroppens muskler mer blod, och det är därför hjärtat börjar slå snabbare och hårdare och vi får högre puls.

Ett konstant fight or flight-läge
Men även om det här lever kvar i oss än i dag, och är själva anledningen till att pulsen ökar vid stress, behöver de flesta av oss inte oroa sig för livshotande situationer i samma utsträckning, säger Anders Hansen.
– Ändå är det samma system i hjärnan som är aktivt när vi blir stressade av psykosociala orsaker, som till exempel att inte få tillräckligt många ”gilla”.

 

Att under lång tid utsätta hjärnan för förhöjda doser stresshormoner kan leda till att den inte längre fungerar på ett bra sätt.
– Det innebär ju att man konstant går runt i ett fight or flight-läge och då prioriterar hjärnan ner allt utom just omedelbar problemlösning, som att slåss eller lägga benen på ryggen.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Långvarig stress extra farligt
Men listan över den långvariga stressens konsekvenser är längre än så. Den kan ge orolig mage, illamående, sömnsvårigheter och nedsatt sexlust. Den kan även ge oss kort stubin, eftersom vi vid stark stress inte har tid att vara trevliga mot omgivningen – och påverka våra tankemässiga funktioner.
– En funktion som hjärnan prioriterar bort är att lagra in långtidsminnen – med följden att många minns sämre under stressiga perioder.

Han menar att boken är en form av självhjälpsbok.
– Vi lägger idag runt tre timmar per dag på våra mobiler. Hur vi påverkas av det vet vi inte fullt ut men vi vet en del, och kunskapen växer snabbt. I "Skärmhjärnan" har jag försökt förklara vad forskningen säger om hur vår moderna livsstil påverkar oss och samlat några enkla råd som kommer göra att vi mår och fungerar bättre. Ökad insikt tror jag leder till en förmåga att ta kontroll. Det är anledningen till att jag skrev boken, summerar Anders Hansen.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Goda råd i en digital tidsålder:

• Sociala medier: Följ bara personer du aktivt vill interagera med.

• Öppna inte jobbmejlen strax innan du ska lägga dig.

• Stäng av alla pushnotiser.

• Sätt gränser för skärmtiden och gör annat. Föregå med gott exempel.

• Var observant på stressymtom (vilka de är kan du läsa på sidan 44 i boken), men glöm inte att symtomen också kan bero på annat än stress. Är du osäker, ta kontakt med sjukvården.

• All fysisk aktivitet är bra för hjärnan, men det allra bästa är att få upp pulsen.
– Vill du göra maximalt för att få ner din stressnivå och förbättra din koncentration bör du röra på dig tre gånger i veckan, 45 minuter varje gång, och helst bli både andfådd och svettig.

Källa: "Skärmhjärnan" (Bonnier Fakta).



Namn: Anders Erik Hansen.
Ålder: 45 år.
Bor: Stockholm.
Yrke: Överläkare i psykiatri och författare.
Aktuell med: Nya boken "Skärmhjärnan – Hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda” (Bonnier Fakta) som har utgivningsdag den 1 mars och ges ut i formaten inbunden bok, e-bok och ljudbok.
Bakgrund: Leg. läkare från Karolinska Institutet och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.
Har tidigare släppt böckerna:
• ”Hälsa på recept: träna smartare, må bättre, lev längre” (2014).
• ”Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna” (2016).
• ”Fördel ADHD – var på skalan ligger du?” (2017).
Anders på Instagram: @andersehansen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

 

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



 

Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.