Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tittar på stökigt golv fyllt av prylar

“Minimalism handlar om mer än att rensa bort överflödiga prylar”

Minimalism är vare sig något du bockar av på att-göra-listan eller lösningen på alla problem - utan en livsfilosofi. Det menar Elisabeth Byström och Johan Ernfors vars minimalistiska resa började med att de prylbantande.

I början av 2013 rann vår bägare över.
Jag och min sambo hade precis flyttat ihop till en gemensam lägenhet där garderober och andra förvaringsutrymmen fullständigt svämmade över av vårt gemensamma bohag.

Läs också: Tio tips som hjälper dig att shoppa mindre

Den konventionella lösningen att köpa en ännu större bostad eller fler förvaringsmöbler kändes varken logisk eller lockande. Vi hade nyligen rensat ut ett dödsbo där vi sett hur stora mängder egendom såldes, skänktes och slängdes.

I samma veva reste vi runt i Asien i två månader med varsin ryggsäck och träffade människor som enligt våra referensramar levde väldigt fattigt materiellt sett, men som ändå verkade väldigt lyckliga och närvarande.

 

Någonstans där insåg vi båda att det är upplevelser, relationer och att tillbringa tid med dem du älskar, som är det allra viktigaste i livet.

Liksom att kläder, prylar och konsumtion av detsamma, aldrig är det som kommer leda till långvarig lycka och harmoni. Kanske är det till och med det som vi trodde skulle göra oss lyckliga, som i själva verket står i vägen för ett meningsfullt och lyckligt liv?

Läs också: Medveten konsument – med stil

Elisabeth Byström och Johan Ernfors som driver Minimalisterna

Johan Ernfors och Elisabeth Byström som driver bloggen och Instagramkontot Minimalisterna

Minimalism är inte lösningen på alla problem eller det som garanterat kommer göra dig lycklig, utan minimalism är ett verktyg för att frigöra mer tid, pengar, energi och utrymme till det som är viktigt och högt prioriterat hos just dig. Det är inte ett projekt du genomför och bockar av, utan en livsstil och en filosofi. Och den handlar om otroligt mycket mer än att rensa bort överflödiga och onödiga prylar.

Det handlar om prioriteringar av din tid, ekonomi, intressen och åtaganden, ja prioriteringar kring hela ditt liv.

För oss började den minimalistiska resan med att prylbanta och göra oss av med överflödiga prylar och kläder. Det är konkret, du märker skillnad och känner mening, men det sätter också igång en process. En process som vi inte var medvetna om förrän vi var mitt uppe i den.

För när vi väl började fundera på vilka prylar som egentligen adderar värde i vårt liv och vad som är viktigt för oss att ha kvar, spillde det tillslut över på fler av livets delar.

 

Mår jag verkligen bra av att göra det här? Tillför de här åtagandena värde i mitt liv? Vilka personer ger energi att umgås med? Vilka aktiviteter gör mig glad? Man kan säga att vi började bli mer medvetna, och slutade gå runt i en dimma av omedveten acceptans kring sådant som egentligen inte gör oss lyckliga.

Läs också: Både miljö- och modenörd? Så klär du dig grönare!

I dagens samhälle drillas vi tidigt i att inte vara nöjda, liksom att sträva efter mer och bättre. Konsumera mera, resa mer, göra mera. Valfriheten och möjligheten att göra ”allt”, i kombination med att vi kan se vad andra har och gör via sociala medier, skapar för många en missnöjdhet med det man har. Men det går att träna sig i förnöjsamhet och öva sig i att vara nöjd med det man har istället för att sukta efter det man inte har.

Vi får såklart också shoppingsug då och då. Men vi har övat frekvent på att stå emot lockande erbjudanden, tagit bort onödiga frestelser och lärt känna oss själva, våra beteenden och akilleshälar.

Kort och gott, blivit mer medvetna kring våra konsumtionsbeteenden. Därför gör vi sällan kortsiktiga eller dåliga köp, utan utgår från konkreta behov i vår konsumtion. Det vi äger ska användas och skapa värde i våra liv, hålla länge och tåla ögats slitage över lång tid.

Vi har gått från att ”äga få saker”, till att ”vilja ha få saker” genom att se, uppleva och förstå alla de fördelar som färre saker ger.

Som exempelvis mer luft i kalendern, mer pengar på kontot, mer energi i slutet av dagen och mer frihet i livet, men också mindre stress i vardagen och färre distraktioner.

 

Tanken är att minimalism ska fungera som en tjänare och positiv katalysator, och inte som härskare eller diktator kring din livskvalitet och värderingar i livet. Minimalism är inte ett självändamål i sig.

Läs också: Sanna Ehdin ”Materialism är inte bara ohållbart – det är ohälsosamt”

Vi blir heller aldrig helt klara. Vilket är precis det som är minimalismens kärna; att det är resan och inte målet som räknas.

För det kommer på ett eller annat sätt alltid in nya prylar i våra liv, och det dyker ständigt upp nya frestelser i form av onödig konsumtion som aspirerar på våra pengar, nya erbjudanden eller intressen att tacka ja eller nej till, och nya distraktioner som stjäl vår begränsade tid och vårt fokus.

Den minimalistiska livsstilen hjälper oss dock att fokusera på det som verkligen betyder något i livet, men också att leva mer hållbart samt att vara lite mer närvarande och levande varje dag.

Av Elisabeth Byström och Johan Ernfors som driver bloggen och Instagramkontot Minimalisterna

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.