kvinna tittar på stökigt golv fyllt av prylar

“Minimalism handlar om mer än att rensa bort överflödiga prylar”

Minimalism är vare sig något du bockar av på att-göra-listan eller lösningen på alla problem - utan en livsfilosofi. Det menar Elisabeth Byström och Johan Ernfors vars minimalistiska resa började med att de prylbantande.

I början av 2013 rann vår bägare över.
Jag och min sambo hade precis flyttat ihop till en gemensam lägenhet där garderober och andra förvaringsutrymmen fullständigt svämmade över av vårt gemensamma bohag.

Läs också: Tio tips som hjälper dig att shoppa mindre

Den konventionella lösningen att köpa en ännu större bostad eller fler förvaringsmöbler kändes varken logisk eller lockande. Vi hade nyligen rensat ut ett dödsbo där vi sett hur stora mängder egendom såldes, skänktes och slängdes.

I samma veva reste vi runt i Asien i två månader med varsin ryggsäck och träffade människor som enligt våra referensramar levde väldigt fattigt materiellt sett, men som ändå verkade väldigt lyckliga och närvarande.

 

Någonstans där insåg vi båda att det är upplevelser, relationer och att tillbringa tid med dem du älskar, som är det allra viktigaste i livet.

Liksom att kläder, prylar och konsumtion av detsamma, aldrig är det som kommer leda till långvarig lycka och harmoni. Kanske är det till och med det som vi trodde skulle göra oss lyckliga, som i själva verket står i vägen för ett meningsfullt och lyckligt liv?

Läs också: Medveten konsument – med stil

Elisabeth Byström och Johan Ernfors som driver Minimalisterna

Johan Ernfors och Elisabeth Byström som driver bloggen och Instagramkontot Minimalisterna

Minimalism är inte lösningen på alla problem eller det som garanterat kommer göra dig lycklig, utan minimalism är ett verktyg för att frigöra mer tid, pengar, energi och utrymme till det som är viktigt och högt prioriterat hos just dig. Det är inte ett projekt du genomför och bockar av, utan en livsstil och en filosofi. Och den handlar om otroligt mycket mer än att rensa bort överflödiga och onödiga prylar.

Det handlar om prioriteringar av din tid, ekonomi, intressen och åtaganden, ja prioriteringar kring hela ditt liv.

För oss började den minimalistiska resan med att prylbanta och göra oss av med överflödiga prylar och kläder. Det är konkret, du märker skillnad och känner mening, men det sätter också igång en process. En process som vi inte var medvetna om förrän vi var mitt uppe i den.

För när vi väl började fundera på vilka prylar som egentligen adderar värde i vårt liv och vad som är viktigt för oss att ha kvar, spillde det tillslut över på fler av livets delar.

 

Mår jag verkligen bra av att göra det här? Tillför de här åtagandena värde i mitt liv? Vilka personer ger energi att umgås med? Vilka aktiviteter gör mig glad? Man kan säga att vi började bli mer medvetna, och slutade gå runt i en dimma av omedveten acceptans kring sådant som egentligen inte gör oss lyckliga.

Läs också: Både miljö- och modenörd? Så klär du dig grönare!

I dagens samhälle drillas vi tidigt i att inte vara nöjda, liksom att sträva efter mer och bättre. Konsumera mera, resa mer, göra mera. Valfriheten och möjligheten att göra ”allt”, i kombination med att vi kan se vad andra har och gör via sociala medier, skapar för många en missnöjdhet med det man har. Men det går att träna sig i förnöjsamhet och öva sig i att vara nöjd med det man har istället för att sukta efter det man inte har.

Vi får såklart också shoppingsug då och då. Men vi har övat frekvent på att stå emot lockande erbjudanden, tagit bort onödiga frestelser och lärt känna oss själva, våra beteenden och akilleshälar.

Kort och gott, blivit mer medvetna kring våra konsumtionsbeteenden. Därför gör vi sällan kortsiktiga eller dåliga köp, utan utgår från konkreta behov i vår konsumtion. Det vi äger ska användas och skapa värde i våra liv, hålla länge och tåla ögats slitage över lång tid.

Vi har gått från att ”äga få saker”, till att ”vilja ha få saker” genom att se, uppleva och förstå alla de fördelar som färre saker ger.

Som exempelvis mer luft i kalendern, mer pengar på kontot, mer energi i slutet av dagen och mer frihet i livet, men också mindre stress i vardagen och färre distraktioner.

 

Tanken är att minimalism ska fungera som en tjänare och positiv katalysator, och inte som härskare eller diktator kring din livskvalitet och värderingar i livet. Minimalism är inte ett självändamål i sig.

Läs också: Sanna Ehdin ”Materialism är inte bara ohållbart – det är ohälsosamt”

Vi blir heller aldrig helt klara. Vilket är precis det som är minimalismens kärna; att det är resan och inte målet som räknas.

För det kommer på ett eller annat sätt alltid in nya prylar i våra liv, och det dyker ständigt upp nya frestelser i form av onödig konsumtion som aspirerar på våra pengar, nya erbjudanden eller intressen att tacka ja eller nej till, och nya distraktioner som stjäl vår begränsade tid och vårt fokus.

Den minimalistiska livsstilen hjälper oss dock att fokusera på det som verkligen betyder något i livet, men också att leva mer hållbart samt att vara lite mer närvarande och levande varje dag.

Av Elisabeth Byström och Johan Ernfors som driver bloggen och Instagramkontot Minimalisterna

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

 

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.

tjej med ont i magen

Så blir du vän med din IBS-mage

Kost

Stress och allergier är vanliga anledningar till en ledsen mage, men när problemen inte går över då kan det bero på något annat. Lider du av illamående, ont i magen, gaser och diarré? Då kan du ha IBS, Irritable Bowl Syndrome.

 

“Vad är det som driver denna galenskap?”

Krönikan

Är det verkligen så jädra roligt?  I den här krönikan skriver Jessica Odén Strand, ledarskapskonsult om drivkraft, stress och själens plats i arbetslivet. Hon ställer frågan vad som skulle hända om vi skulle göra ett försök att höra hemma i världen istället för att försöka äga den.