kvinna vid sitt skrivbord

Hur du känner dig tillfredsställd efter jobbet – expertens tips

Du jobbar stenhårt - men när det är dags att gå hem vet du knappt vad du gjort eller lyckats åstadkomma.
Känner du igen dig?
Det finns dock några knep för att känna sig mer tillfredsställd när arbetsdagen är slut.

Känns det som att du inte hunnit bocka av en tredjedel på att-göra-listan trots en lång arbetsdag på kontoret?

Det här är ett effektivt sätt att se till att tillfredsställelsen uteblir och att du töms på energi, menar motivationskonsulten Anna Zetterberg. Hon är aktuell med boken ”Stressa hjärna – gör stressen till en positiv kraft”, och är övertygad om att många hade gjort stora förändringar i sina liv om vi hade känt till mer om stress och förutsättningarna för att den istället ska hjälpa oss.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Dra ner på ambitionsnivån
Bland annat hade vi dragit ner på ambitionsnivån av vad vi ska hinna med tror hon.
– Idag matar vi in fler stressorer i systemet än vad vi har möjlighet att hantera och ha kontroll över. Stressen pumpar upp hjärta, puls och hjärnans fokus, men kraften vet inte vart den ska ta vägen.

 

För i grunden fungerar stress som ett prestationshöjande medel. Rent fysiologiskt är det en reaktion som vrider upp våra kraftresurser för att hjälpa oss med livets alla utmaningar som att ta sig upp ur sängen, göra sig klar för jobbet och göra de utmaningar du får betalt för att göra, nämligen ditt jobb.
Problemen startar när vi inte anser oss ha kontroll på stressen och när vi inte får tillräcklig återhämtning.

LÄS OCKSÅ: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Stressen kan vara en positiv kraft
För att stressen ska kunna vara en positiv kraft är det därför en förutsättning att vi vet vad det är vi ska göra med vår prestation på jobbet så att vi kan fokusera stresskrafterna på just det, poängterar Anna Zetterberg.
– Och att vi kan se en nytta med det vi anstränger oss för att göra, såsom när vi anstränger oss varje dag på jobbet. Det är därför viktigt att veta vad jobbet är och vad som förväntas av oss, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Vi jobbstressar mest på vår fritid

Sätt gränser för prestationen
En metod som funkar för de flesta är att stanna upp, skriva ner vad som stressar och hänger över dig och göra en konkret plan för när du ska ta tag i de olika delarna. På så sätt frigör du huvudet från stressorer, menar Anna Zetterberg.
Det är också viktigt att sätta gränser för vår prestation.
– Inför en ny dag är det därför smart att ha gjort en plan för vad du ska ha åstadkommit för att kunna känna dig nöjd och klar. Med rimlig ambitionsnivå! Sätt gränser för din uppkoppling och tillgänglighet och gör saker du tycker om och som fyller på dig med energi.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!