Annons
Annons

Hur du känner dig tillfredsställd efter jobbet – expertens tips

Du jobbar stenhårt - men när det är dags att gå hem vet du knappt vad du gjort eller lyckats åstadkomma. Känner du igen dig? Det finns dock några knep för att känna sig mer tillfredsställd när arbetsdagen är slut.

Redaktionen

16 oktober, 2019
Hur du känner dig tillfredsställd efter jobbet  – expertens tips
Dela inlägget

Du jobbar stenhårt – men när det är dags att gå hem vet du knappt vad du gjort eller lyckats åstadkomma.
Känner du igen dig?
Det finns dock några knep för att känna sig mer tillfredsställd när arbetsdagen är slut.

Känns det som att du inte hunnit bocka av en tredjedel på att-göra-listan trots en lång arbetsdag på kontoret?

Det här är ett effektivt sätt att se till att tillfredsställelsen uteblir och att du töms på energi, menar motivationskonsulten Anna Zetterberg. Hon är aktuell med boken ”Stressa hjärna – gör stressen till en positiv kraft”, och är övertygad om att många hade gjort stora förändringar i sina liv om vi hade känt till mer om stress och förutsättningarna för att den istället ska hjälpa oss.

LÄS OCKSÅ: Skadar ditt jobb hälsan?

Dra ner på ambitionsnivån
Bland annat hade vi dragit ner på ambitionsnivån av vad vi ska hinna med tror hon.
– Idag matar vi in fler stressorer i systemet än vad vi har möjlighet att hantera och ha kontroll över. Stressen pumpar upp hjärta, puls och hjärnans fokus, men kraften vet inte vart den ska ta vägen.

För i grunden fungerar stress som ett prestationshöjande medel. Rent fysiologiskt är det en reaktion som vrider upp våra kraftresurser för att hjälpa oss med livets alla utmaningar som att ta sig upp ur sängen, göra sig klar för jobbet och göra de utmaningar du får betalt för att göra, nämligen ditt jobb.
Problemen startar när vi inte anser oss ha kontroll på stressen och när vi inte får tillräcklig återhämtning.

LÄS OCKSÅ: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Stressen kan vara en positiv kraft
För att stressen ska kunna vara en positiv kraft är det därför en förutsättning att vi vet vad det är vi ska göra med vår prestation på jobbet så att vi kan fokusera stresskrafterna på just det, poängterar Anna Zetterberg.
– Och att vi kan se en nytta med det vi anstränger oss för att göra, såsom när vi anstränger oss varje dag på jobbet. Det är därför viktigt att veta vad jobbet är och vad som förväntas av oss, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Vi jobbstressar mest på vår fritid

Sätt gränser för prestationen
En metod som funkar för de flesta är att stanna upp, skriva ner vad som stressar och hänger över dig och göra en konkret plan för när du ska ta tag i de olika delarna. På så sätt frigör du huvudet från stressorer, menar Anna Zetterberg.
Det är också viktigt att sätta gränser för vår prestation.
– Inför en ny dag är det därför smart att ha gjort en plan för vad du ska ha åstadkommit för att kunna känna dig nöjd och klar. Med rimlig ambitionsnivå! Sätt gränser för din uppkoppling och tillgänglighet och gör saker du tycker om och som fyller på dig med energi.

Av Tina Harr

Annons
Annons