Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Städgurun Marie Kondo

Städgurun Marie Kondo Foto: Marie Kondo Inc

Styr upp hemmakontoret med hjälp av Marie Kondos 3 steg

Ännu är hemmajobbandet långt ifrån över. Det ställer högre krav på ett proffsigt hemmakontor.
Här är japanska städgurun Marie Kondos bästa tips hur du gör hemmakontoret till en glädjefylld och harmonisk plats.

Med nya coronarestriktioner som avlöser varandra så lyser kontorsvardagen med sin frånvaro. Frågan är om vi någonsin kommer jobba på kontor i samma utsträckning som innan covid-19. Fyra av tio svenskar säger nämligen att de kommer att jobba mer på distans även sedan de fått återgå till sina kontor igen, visar en undersökning av Tele 2 och Kantar Sifo.
Vårt nya sätt att jobba på ställer därmed nya krav på att skapa sig ett bekvämt hemmakontor.

LÄS OCKSÅ: 7 övningar för att hålla igång kroppen på hemmakontoret

Skapa ordning
Att investera i ett skrivbord som passar dina behov, eller en ergonomisk stol är en bra start. Men det gäller också att skapa trivsel. Att sitta inklämd i sovrummet med ett berg av tvätt framför sig bidrar knappast till arbetsro. Den numera världskända japanska städgurun Marie Kondo, känd från Netflixsuccén ”Konsten att städa”, beskriver i sin nya bok ”Spark Joy” hur du skapar dig ett kontor som ger glädje. Och enligt henne gäller det att bestämma sig för att skapa ordning och tro på sig själv.

 

LÄS OCKSÅ: Nya trenden: så skapar du en “capsule wardrobe”

Lägg till lekfullhet
Onödig stress kan vi undvika genom att slänga alla onödiga papper, hålla skrivbordsområdet relativt fritt och organisera böcker Omslag till Marie Kondos bok "Spark joy"och material enligt våra egna regler. Hon varnar också för att inte enbart göra ditt kontor praktiskt, utan också komma ihåg att lägga till lite lekfullhet just därför att det är en plats för arbete – kanske en fin prydnadsväxt eller en rolig kaffekopp kan få samsas med datorn på skrivbordet? Och tumregeln när det gäller papper? Släng allt. Men lugn, målet är inte att slänga allt. Snarare menar Marie Kondo att du ska välja med antagandet att alltihop ska slängas.
– Ett enda pappersark tar nästan ingen plats alls, vilket gör det lätt hänt att samla på sig alldeles för många utan att inse det. Om du inte tar dig an urvalsprocessen med inställningen att du ska göra dig av med alltihop kommer du knappt att göra någon skillnad på den stora mängden papper, skriver hon.

3 tips för att få ordning på skrivbordet

Källa: ”Spark Joy” av Marie Kondo

    1. Gör allt i ett svep. Ta dig an uppgiften att rensa i följande ordning: böcker, papper, skrivbordsmaterial och slutligen övrig så kallat komono, det vill säga diverse föremål. Om du har ett normalstort skrivbord kommer det att ta dig totalt sex timmar. En genomsnittlig person lägger ungefär en halvtimme per dag på att leta efter saker, medan människor som förlägger mycket kan lägga så mycket som två timmar per dag. Om en person arbetar tjugo dagar i månaden innebär det att hen slösar bort upp till fyrtio timmar bara på att leta efter saker. Om du kan lösa det här problemet på bara sex timmar kommer avkastningen på din tidsinvestering att vara både omfattande och omedelbar. Med ett prydligt skrivbord som ger dig glädje kommer du dessutom jobba mer effektivt!
    2. Tänk på förvaringen. Kontorsmaterial innefattar sådant som vanligtvis inte minskar i volym, som pennor, saxar, häftapparater och linjaler. Testa alla pennor som inte har använts på ett tag för att se om de fortfarande fungerar. Har du ett tiotal anteckningsböcker som fortfarande är använda till hälften? Gör dig av med allt som har tjänat sitt syfte, inklusive reklamgåvor, såvida de inte ger dig glädje. Dela in kontorsmaterialen i trivsamma, väldefinierade avdelningar och förvara dem upprätt. Små föremål, som häftklammeraskar, suddgummin och pennstift passar bäst att förvara i mindre lådor.
    3. Glöm inte att rensa bland dina plastmappar. Det här är ett av föremålen som är lättast att samla på sig och rekordhållaren bland mina klienter ägde fyrahundratjugo stycken. Det slutade med att hon skänkte dem till sin arbetsplats. Små ting, såsom kom ihåg-listor och post-it-block, kan ställas upprätta i en liten låda, som för att det ska se prydligare ut i sin tur kan placeras på en hylla.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".