Tänk på hållningen när du promenerar | Kurera.se
young-woman-walking-in-forest-path-at-sunset-summer-night-in-nature-

Tänk på hållningen när du promenerar

Dålig hållning belastar både ländrygg, nacke och dina leder.
Här är några tips hur du behåller en god hållning - även ute på promenaden.

Sträck på dig!
Faktum är att en dålig hållning, förutom en sämre blodcirkulation, smärta och olika belastningsskador också kan påverka matsmältningen och hindra dig från att nå önskade träningsresultat.
Ändå är det lätt att glömma bort just hållningen – särskilt när vi är ute och promenerar.

 

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

Det här är synd menar Jamina Gatti, Kureras träningsexpert som driver träningsföretaget Gatti Training i Årsta.
För förutom att det blir mindre tryck på leder och ländrygg så får du också bättre steglängd och det blir lättare att andas om du får till en bra hållning när du är ute och går.
- För varje 2,5 centimeter som huvudet hamnar framför sin tänkta lodlinje så ökar belastningen på nackens muskulatur med cirka 4,5 kilo, detta gör att vi ofrånkomligt kommer få spänningshuvudvärk och nacksmärtor.

Läs också: Promenera mera

Genom att aktivt spänna magen och även rumpan och försöka känna att den är aktiv när vi rör oss, är vi några steg närmare en bra hållning.
– Se till att ha lite aktivitet i skulderbladen hela tiden genom att skjuta bak axlarna, och undvik att säcka ihop. Många gör dock misstaget att ”storsvanka” för att få tillbaka axlarna istället för att låta musklerna som rätar upp skulderbladen göra jobbet. Har du för stor svank eller är krum så kommer detta leda till ländryggsmärta och låsningar i ryggen, säger Jamina Gatti.

Här är några enkla saker att tänka på under promenaden

• Ett av de vanligaste misstagen är att man faller framåt i hållningen. Se till att vara rak i ryggen och ha aktivitet i skulderbladen genom att skjuta bak axlarna. Testa att gå med stavar, det hjälper till att få med armarna.

Läs också: Pausgympa – fem snabba övningar

 

• Aktivera magmusklerna och håll dem spända under hela promenaden, det hjälper till att hålla en god hållning.

• Låt tår och knän gå rakt fram, inte inåt. Landa på hälen och rulla fram på foten.

Läs också: Ta en lunchpromenad – bli gladare och bättre på hantera stress

• Sänk axlarna och tänk att tummarna ska vara riktade framåt när armarna rör sig. Ju mer tummarna är vikta inåt mot kroppen desto mer har axeln framåtroterat.

• Tänk på andningen. Andas djupa, långa andetag med magen, det hjälper till att sänka axlarna och få en bra hållning.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

 

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.