Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

young-woman-walking-in-forest-path-at-sunset-summer-night-in-nature-

Tänk på hållningen när du promenerar

Dålig hållning belastar både ländrygg, nacke och dina leder.
Här är några tips hur du behåller en god hållning - även ute på promenaden.

Sträck på dig!
Faktum är att en dålig hållning, förutom en sämre blodcirkulation, smärta och olika belastningsskador också kan påverka matsmältningen och hindra dig från att nå önskade träningsresultat.
Ändå är det lätt att glömma bort just hållningen – särskilt när vi är ute och promenerar.

 

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

Det här är synd menar Jamina Gatti, Kureras träningsexpert som driver träningsföretaget Gatti Training i Årsta.
För förutom att det blir mindre tryck på leder och ländrygg så får du också bättre steglängd och det blir lättare att andas om du får till en bra hållning när du är ute och går.
- För varje 2,5 centimeter som huvudet hamnar framför sin tänkta lodlinje så ökar belastningen på nackens muskulatur med cirka 4,5 kilo, detta gör att vi ofrånkomligt kommer få spänningshuvudvärk och nacksmärtor.

Läs också: Promenera mera

Genom att aktivt spänna magen och även rumpan och försöka känna att den är aktiv när vi rör oss, är vi några steg närmare en bra hållning.
– Se till att ha lite aktivitet i skulderbladen hela tiden genom att skjuta bak axlarna, och undvik att säcka ihop. Många gör dock misstaget att ”storsvanka” för att få tillbaka axlarna istället för att låta musklerna som rätar upp skulderbladen göra jobbet. Har du för stor svank eller är krum så kommer detta leda till ländryggsmärta och låsningar i ryggen, säger Jamina Gatti.

Här är några enkla saker att tänka på under promenaden

• Ett av de vanligaste misstagen är att man faller framåt i hållningen. Se till att vara rak i ryggen och ha aktivitet i skulderbladen genom att skjuta bak axlarna. Testa att gå med stavar, det hjälper till att få med armarna.

Läs också: Pausgympa – fem snabba övningar

 

• Aktivera magmusklerna och håll dem spända under hela promenaden, det hjälper till att hålla en god hållning.

• Låt tår och knän gå rakt fram, inte inåt. Landa på hälen och rulla fram på foten.

Läs också: Ta en lunchpromenad – bli gladare och bättre på hantera stress

• Sänk axlarna och tänk att tummarna ska vara riktade framåt när armarna rör sig. Ju mer tummarna är vikta inåt mot kroppen desto mer har axeln framåtroterat.

• Tänk på andningen. Andas djupa, långa andetag med magen, det hjälper till att sänka axlarna och få en bra hållning.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.