Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

young-woman-walking-in-forest-path-at-sunset-summer-night-in-nature-

Tänk på hållningen när du promenerar

Dålig hållning belastar både ländrygg, nacke och dina leder.
Här är några tips hur du behåller en god hållning - även ute på promenaden.

Sträck på dig!
Faktum är att en dålig hållning, förutom en sämre blodcirkulation, smärta och olika belastningsskador också kan påverka matsmältningen och hindra dig från att nå önskade träningsresultat.
Ändå är det lätt att glömma bort just hållningen – särskilt när vi är ute och promenerar.

 

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

Det här är synd menar Jamina Gatti, Kureras träningsexpert som driver träningsföretaget Gatti Training i Årsta.
För förutom att det blir mindre tryck på leder och ländrygg så får du också bättre steglängd och det blir lättare att andas om du får till en bra hållning när du är ute och går.
- För varje 2,5 centimeter som huvudet hamnar framför sin tänkta lodlinje så ökar belastningen på nackens muskulatur med cirka 4,5 kilo, detta gör att vi ofrånkomligt kommer få spänningshuvudvärk och nacksmärtor.

Läs också: Promenera mera

Genom att aktivt spänna magen och även rumpan och försöka känna att den är aktiv när vi rör oss, är vi några steg närmare en bra hållning.
– Se till att ha lite aktivitet i skulderbladen hela tiden genom att skjuta bak axlarna, och undvik att säcka ihop. Många gör dock misstaget att ”storsvanka” för att få tillbaka axlarna istället för att låta musklerna som rätar upp skulderbladen göra jobbet. Har du för stor svank eller är krum så kommer detta leda till ländryggsmärta och låsningar i ryggen, säger Jamina Gatti.

Här är några enkla saker att tänka på under promenaden

• Ett av de vanligaste misstagen är att man faller framåt i hållningen. Se till att vara rak i ryggen och ha aktivitet i skulderbladen genom att skjuta bak axlarna. Testa att gå med stavar, det hjälper till att få med armarna.

Läs också: Pausgympa – fem snabba övningar

 

• Aktivera magmusklerna och håll dem spända under hela promenaden, det hjälper till att hålla en god hållning.

• Låt tår och knän gå rakt fram, inte inåt. Landa på hälen och rulla fram på foten.

Läs också: Ta en lunchpromenad – bli gladare och bättre på hantera stress

• Sänk axlarna och tänk att tummarna ska vara riktade framåt när armarna rör sig. Ju mer tummarna är vikta inåt mot kroppen desto mer har axeln framåtroterat.

• Tänk på andningen. Andas djupa, långa andetag med magen, det hjälper till att sänka axlarna och få en bra hållning.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.