Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrika Davidsson, kostrådgivare

Foto: Malte Danielsson.

Ulrika Davidsson: “Därför är periodisk fasta så bra för hälsan”

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och en av Kureras experter med flera böcker i bagaget, är nu aktuell med en bok om periodisk fasta i alla dess former. I den guidar hon till en hälsosam livsstil med hjälp av en mängd recept och kostscheman.

Ulrika Davidsson har själv jobbat länge med olika typer av fasta. Och intresset för periodisk fasta har ökat stort, framförallt för att metoden är effektiv. Men det är också en så enkel metod menar Ulrika – att först fasta under några dagar i veckan eller timmar på dygnet och därefter kunna äta nästan vad man vill resten av tiden.

LÄS OCKSÅ: “Tänk på vad du äter och fasta ibland”

I boken "Allt om periodisk fasta" (The Book affair) förmedlar Ulrika Davidson också att periodvis fasta är bra för hälsan på så många sätt; det ger starkare immunförsvar, bättre koncentration och tankeförmåga, samt gör att inflammation i kroppen minskar och blodsockerhalten sänks. Samtidigt som man mår bättre och tappar onödiga kilon, för den som behöver det.

 

Boken innehåller 60 recept samt en guide till allt man behöver veta olika fastetyper, inklusive färdiga kostscheman att följa. Vi passade på att ställa ett gäng frågor till Ulrika inför boksläppet.

Bokomslag "Periodisk fasta"

Det var ett tag sedan 5:2 var som mest i ropet och "alla" testade det. Vilka utmaningar finns det med att hålla i vanan att fasta periodiskt under en längre tid?  

Det är inte så stora utmaningar och jag tror att det är därför det är så många som är intresserade av att använda sig av någon typ av fasta. Fasta är väldigt flexibelt och det går att prova sig fram och planera så att det fungerar med den kostplan man äter efter och hur dagar och veckor ser ut. Den största utmaningen är att börja med fasta, för vi är så vana att alltid stoppa något i munnen och upplärda att vi ska äta frukost, lunch, middag och flera mellanmål. Det tycker jag är fel och man ska istället ge kroppen vila från matsmältning, framförallt om man har hälsoproblem. I början kan hunger kännas ovant men det är inte farligt att känna hunger några timmar. Det är ett normalt tillstånd i kroppen och ska inte liknas med svält.

Hur viktigt är det med just långsiktighet för att nå hälsofördelarna med periodisk fasta?

 – Alla kostförändringar ska handla om att tänka långsiktigt, annars missar man de fördelar som en fasta kan ge. Korta försök på en till två veckor ger inte resultat och därför behöver man prova sig fram i början vad som passar för varje individ. Många väljer  en-två dagar i veckan där de håller sig till runt 500-600 kcal. Vissa väljer 16:8 för att det passar bättre in i deras vardag och vissa gör längre fastor, till exempel över en helg. Man bör ge fasta en chans på minst sex veckor och sen utvärdera resultatet och hur du mår.

LÄS OCKSÅ: Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Vilka skillnader och likheter finns det mellan de olika fastevarianterna du tar upp i boken, som 5:2, 16:8, matfönster med flera?

 

– Skillnaden är att vid metoderna "5:2" och "800 kalorier" så intar du kalorier under dagen, men tänker på att äta mindre och rätt mat som mättar bra, men innehåller lite fett. När du gör en periodisk fasta som kan vara "16:8", "20:4" eller en 24 timmarsfasta, så avstår du helt från kalorier under de timmar du har ett så kallat fastefönster. Du äter alltså dina kalorier de timmar du har ditt matfönster. Följer du till exempel 16:8 så fastar du från klockan åtta på kvällen till klockan 12 dagen därpå och då dricker du bara vatten, te, kaffe. Och mellan klockan 12-20 äter du dina måltider, som då inte har en kaloribegränsning, och jag rekommenderar då en lågkolhydratkost.

Varför är det viktigt att kombinera sin periodiska fasta med en lågkolhydratkost i övrigt?

– Fasta är ett komplement om du vill uppnå större effekt på exempelvis din viktminskning. När man kombinerar dessa metoder så äter man olika mängd kalorier varje dag och då uppnår man en större viktminskning, eftersom kroppen inte vänjer sig. Periodisk fasta i olika former bidrar också till jämnare blodsocker, lägre blodtryck och möjlighet till bättre kolesterolvärden.

LÄS OCKSÅ: Periodisk fasta hjälper vid diabetes typ 2

Vad har du själv för erfarenheter av periodisk fasta och finns det någon form som du föredrar personligen mer än andra?

– Jag har erfarenhet av alla typer av fasta och använder dessa regelbundet. Jag vattenfastar fyra dagar regelbundet, jag använder 16:8 några dagar i veckan och även 5:2, då jag äter betydligt mindre vissa dagar. Jag tycker att 800 kalorier-fastan är bra och ger väldigt fina resultat men som jag alltid säger: Man måste prova sig fram för det finns ingen kost eller fasteplan som passar alla. Det är anledningen att jag som kostrådgivare jobbar med flera olika kostscheman. Alla människor är olika och har olika behov.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.