“Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Bra råvaror är A och O för den som vill äta mer hälsosamt, hur vi tillagar maten är också viktigt. Höga temperaturer minskar vissa näringsämnen och bidrar till att bilda skadliga ämnen. Nutritionisten Lina Åhlén tipsar om hur du väljer rätt och slår ett slag för att periodisk fasta.

För att äta hälsosammare är det viktigt att välja med omsorg. Lina uppmanar alla att läsa noga på innehållsförteckningen för att undvika onödiga tillsatser och tipsar om ”Äkta varas” hemsida för den som vill ha koll på e-medlen.
Det är också viktigt att tillaga maten skonsamt.
– När vi hettar upp mat och tillagar den vid höga temperaturer, minskar vissa näringsämnen och det bildas farliga ämnen.
Vissa av dessa ämnen kan öka risken för cancer och vissa av dem orsakar inflammation. Som exempel nämner Lina polycykliska aromatiska kolväten (PAH) som bildas när kött grillas på öppen låga.

 

Vi är inte skapta för tomma kalorier
Vår kropp är inte gjord för att ständigt få i sig mat med högt kaloriinnehåll och lite näring, så kallade tomma kalorier. Lina vill slå ett slag för fasta, något som har utövats i många religioner och kulturer sedan urminnes tider.
Många fastar för att gå ner i vikt, men faktum är att avstå från att äta vissa timmar av dygnet, exempelvis genom periodisk fasta, har visat sig ha många positiva effekter på hälsan
– Under fasta ställs kroppen och cellerna in på ”överlevnadsmode”. Bland annat minskar nivåer av tillväxthormonet glukostoleransfaktor 1, som kopplas till cancer.

LÄS OCKSÅ: Ny studie visar att grönsaker dämpar inflammation

Periodisk fasta gynnar hälsan
Fasta triggar även igång en process i cellerna som kallas autofagi, vilket är cellernas eget reningssystem och verkar återställa immunförsvaret förklarar Lina.
– Jag är övertygad om att periodisk fasta inte är en trend, utan är här för att stanna.
Lina rekommenderar den som vill prova periodisk fasta att äta åtta timmar av dygnet och fasta 16 timmar. Det gör man förslagsvis genom att äta frukost vid nio på morgonen, lunch mitt på dagen och sista målet för dagen vid femsnåret. Att dricka vatten eller kaffe och te utan mjölk, socker eller honung är ok.

LÄS OCKSÅ: “Mixa dina grönsaker för bästa upptag av lutein”

Minska belastningen på kroppen
Socker, snabba kolhydrater och tillsatser är inte något vi är skapta för enligt Lina.
– Vi utsätts idag för mycket som våra förfäder aldrig kom i närheten av säger Lina som uppmanar oss att se över hur vi kan minska onödig belastning på kroppen.
– Kemikalier från kosmetika, plaster, textilier, bekämpningsmedel, mycket alkohol, tobak, energidrycker är bara några av alla de ämnen som våra kroppar exponeras för.

När vi inte tål vanlig mat
För vissa kan även vanlig, nyttig mat ställa till med problem enligt Lina. Då gäller det att identifiera vad som orsakar problemen och avstå från det under en period och sedan introducera dessa livsmedel i kosten igen för att se om symtomen återkommer. Många märker en förbättring av diverse symtom när de minskar intaget av vissa livsmedel.

 

LÄS OCKSÅ: Nollställ systemet – så gör du!

Livsmedel som kan ställa till besvär
• Mejerivaror
• Mjöl då framförallt vetemjöl
• Livsmedel från släktet nattskuggeväxter som potatis, tomat och aubergine
• Baljväxter som bönor och linser

Om du upplever problem när du äter den här typen av mat eller andra livsmedel för den delen rekommenderar Lina att du utesluter dem från kosten och vänta ett par månader innan du sakta börjar introducera dem ett och ett igen.
– Var noga med hur du mår när du introducerar dem igen. Ett tips är att föra dagbok för att kunna koppla ihop kost och livsstil med eventuella symtom.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

 

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.