“Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Bra råvaror är A och O för den som vill äta mer hälsosamt, hur vi tillagar maten är också viktigt. Höga temperaturer minskar vissa näringsämnen och bidrar till att bilda skadliga ämnen. Nutritionisten Lina Åhlén tipsar om hur du väljer rätt och slår ett slag för att periodisk fasta.

För att äta hälsosammare är det viktigt att välja med omsorg. Lina uppmanar alla att läsa noga på innehållsförteckningen för att undvika onödiga tillsatser och tipsar om ”Äkta varas” hemsida för den som vill ha koll på e-medlen.
Det är också viktigt att tillaga maten skonsamt.
– När vi hettar upp mat och tillagar den vid höga temperaturer, minskar vissa näringsämnen och det bildas farliga ämnen.
Vissa av dessa ämnen kan öka risken för cancer och vissa av dem orsakar inflammation. Som exempel nämner Lina polycykliska aromatiska kolväten (PAH) som bildas när kött grillas på öppen låga.

 

Vi är inte skapta för tomma kalorier
Vår kropp är inte gjord för att ständigt få i sig mat med högt kaloriinnehåll och lite näring, så kallade tomma kalorier. Lina vill slå ett slag för fasta, något som har utövats i många religioner och kulturer sedan urminnes tider.
Många fastar för att gå ner i vikt, men faktum är att avstå från att äta vissa timmar av dygnet, exempelvis genom periodisk fasta, har visat sig ha många positiva effekter på hälsan
– Under fasta ställs kroppen och cellerna in på ”överlevnadsmode”. Bland annat minskar nivåer av tillväxthormonet glukostoleransfaktor 1, som kopplas till cancer.

LÄS OCKSÅ: Ny studie visar att grönsaker dämpar inflammation

Periodisk fasta gynnar hälsan
Fasta triggar även igång en process i cellerna som kallas autofagi, vilket är cellernas eget reningssystem och verkar återställa immunförsvaret förklarar Lina.
– Jag är övertygad om att periodisk fasta inte är en trend, utan är här för att stanna.
Lina rekommenderar den som vill prova periodisk fasta att äta åtta timmar av dygnet och fasta 16 timmar. Det gör man förslagsvis genom att äta frukost vid nio på morgonen, lunch mitt på dagen och sista målet för dagen vid femsnåret. Att dricka vatten eller kaffe och te utan mjölk, socker eller honung är ok.

LÄS OCKSÅ: “Mixa dina grönsaker för bästa upptag av lutein”

Minska belastningen på kroppen
Socker, snabba kolhydrater och tillsatser är inte något vi är skapta för enligt Lina.
– Vi utsätts idag för mycket som våra förfäder aldrig kom i närheten av säger Lina som uppmanar oss att se över hur vi kan minska onödig belastning på kroppen.
– Kemikalier från kosmetika, plaster, textilier, bekämpningsmedel, mycket alkohol, tobak, energidrycker är bara några av alla de ämnen som våra kroppar exponeras för.

När vi inte tål vanlig mat
För vissa kan även vanlig, nyttig mat ställa till med problem enligt Lina. Då gäller det att identifiera vad som orsakar problemen och avstå från det under en period och sedan introducera dessa livsmedel i kosten igen för att se om symtomen återkommer. Många märker en förbättring av diverse symtom när de minskar intaget av vissa livsmedel.

 

LÄS OCKSÅ: Nollställ systemet – så gör du!

Livsmedel som kan ställa till besvär
• Mejerivaror
• Mjöl då framförallt vetemjöl
• Livsmedel från släktet nattskuggeväxter som potatis, tomat och aubergine
• Baljväxter som bönor och linser

Om du upplever problem när du äter den här typen av mat eller andra livsmedel för den delen rekommenderar Lina att du utesluter dem från kosten och vänta ett par månader innan du sakta börjar introducera dem ett och ett igen.
– Var noga med hur du mår när du introducerar dem igen. Ett tips är att föra dagbok för att kunna koppla ihop kost och livsstil med eventuella symtom.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Lina Åhlén
Bor: Uppsala
Ålder: 40
Familj: Sambo Johannes, döttrarna Julia, 4 år och Klara, 2 år.
Yrke: Grundare av utbildningsverksamheten Nutrition Matters Sverige som erbjuder webbkurser, föreläsningar och workshops inom området kost, näring och hälsa. Redaktionsmedlem Näringsmedicinsk Tidskrift samt kursledare på Medborgarskolan,
Utbildning: BSc (Hons) Nutritional Science från CNELM och Middlesex University.

Erbjudande: Med Linas onlinekurser kan du lära dig hur kosten och näringen påverkar hälsan och få en större förståelse för hur kroppen fungerar.  Fram till och med 31 mars får du som läser Kurera får 25 procent rabatt. Skriv bara KURERA2019 när du kommer till kassan. Klicka på länken ovan för att anmäla dig!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.