Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrika Davidsson

Foto: Ulrika Pousette

Ulrika Davidsson: “Jag har provat dieterna och hittat min egen väg!”

Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Familj: Tvåbarnsmamma, fru till Lasse och matte till katten Hugo och hunden Mimmi.
Bor: Sollentuna på vintern och Gotland på sommaren.
Sysselsättning: Kostrådgivare, hälsoprofil och kokboksförfattare. Driver tre företag, bland annat Ulrikas Kickstart AB. Ulrika arrangerar allt ifrån hälsoresor, events, föreläsningar, catering till företag och privatpersoner. På Gotland driver Ulrika restaurangen ”Hemma Hos Ulrika”.
Aktuell med: Föreläsningsturné med "Kickstarten" som fortsätter under hösten 2017. Ny medlem av Kureras expertpanel. Ställ din fråga om kost och vikt till Ulrika här direkt.
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Snabbfakta om Ulrika

Finns alltid i kylskåpet: Ägg och citroner.
Tränar: Tar en timmes promenad varje dag. Joggar ibland och åker långfärdsskridskor på vintern.
Gymmet: Har ett gymkort men utnyttjar det inte så ofta.
Matlagningsintresset: Startade när hon var au pair i Luxemburg.
På TV: På måndagar kan man se Ulrika hos "Malou efter Tio" där Ulrika är programmets hälso- och matinspiratör.
Böcker: Har gett ut 26 böcker, den senaste heter Nya kickstarter med Ulrika.

Under au-pair-vistelsen i Luxemburg upptäckte hälsoprofilen Ulrika Davidsson sin passion för vällagad och nyttig mat.
Den nyfunna matglädjen fick henne inte bara att bli av med sin egen övervikt, utan ledde även fram till 26 böcker, föreläsningsturnéer samt inspirerande hälsoresor till sol och värme.
Och visste du att du kan äta hemma hos Ulrika på Gotland?

Som tonåring började Ulrika gå upp i vikt. När hon fyllt 15 år hade hon så pass mycket övervikt att hon ständigt var missnöjd med sitt utseende. Hon försökte på olika sätt att bli av med sina överflödskilon, men oavsett vilken diet hon använde sig av gick hon alltid upp igen.

► Läs också: 12 livsstilsförändringar för en effektiv viktminskning

Intresset för matlagning väcktes som au pair
Det var först när hon var i 30 års-åldern som hon hade tillräckligt med kunskap för att bli av med 30 kilos övervikt och sedan dess har Ulrika lyckats bibehålla viktnedgången.
– När jag var 22 år flyttade jag till Luxemburg för att arbeta som au pair. Mitt jobb bestod i att hämta barnen på skolan och laga middag till familjen fem dagar i veckan. Det gjorde att jag var tvungen att lära mig grunderna i att laga mat. Under ett skollov åkte jag hem till min mamma och det lovet ägnade jag mycket tid åt att klippa ut recept från olika tidningar, som jag tog med till familjen i Luxemburg. De uppskattade verkligen min matlagning och att få beröm efter varje måltid sporrade mig att lära mig mer. Då väcktes mitt stora intresse för matlagning.

 

"Drog ner på kolhydraterna och slapp blodsockersvängningarna"
Ganska snart efter au pair-jobbet träffade Ulrika sin blivande man Lasse. De fick två barn tätt inpå varandra och blev vad Ulrika kallar för en typisk ”barnmatsskräckfamilj”. De åt tacos, köttbullar, pannkakor, korv och makaroner.
– När jag utbildade mig till kostrådgivare lärde jag mig hur jag skulle laga näringsriktig mat. Jag tyckte att det var roligt att komponera nya rätter till familjen. Och att jag lagade hälsosam mat gjorde att jag äntligen rådde bot på min egen övervikt. Det som blev nyckeln till framgång för mig var när jag drog ner på kolhydraterna och slapp blodsockersvängningarna. Då, för 15 år sedan, var det inte så känt vad man kan uppnå med att plocka bort potatis, ris och pasta. Den kostplan jag följde var Atkinsmetoden.

► Läs också: Krom minskar sötsuget

Genombrottet: GI-kokbok ihop med Ola Lauritzon
Viktnedgången förde med sig många hälsovinster. Ulrika blev piggare och gladare. Värken, som hon hade i kroppen redan som ung, försvann. Mage och tarm började fungera normalt, blodcirkulationen förbättrades och hon samlade inte längre på sig för mycket vätska i kroppen vilket gjorde att svullnaden försvann. Ulrikas egen viktresa, hennes förmåga att laga näringsrik och välsmakande mat banade vägen för framgång.
– Mitt stora genombrott kom 2004 när Ola Lauritzon frågade om jag ville göra en kokbok med honom. Han hade själv gått ner i vikt med hjälp av GI-metoden men han kunde ingenting om matlagning. Så jag skapade recepten och Ola skrev. Boken, "Våra bästa GI-recept", har sålts i hela 200 000 exemplar.

► Läs också: Ulrika Davidsson – ny expert inom kost, hälsa och vikt

Testat alla dieter hon skrivit om
I dag när Ulrika räknar till 26 böcker har dessa handlat om GI-metoden, LCHF, rawfood, om hur man detoxar, att äta utifrån sin blodgrupp och 5:2-dieten. Själv har hon testat alla dieter men mår bäst av att äta mindre kolhydrater, en hel del rawfood och att lägga in periodisk fasta lite då och då samt att detoxa kroppen två gånger per år. Ulrika undviker i största möjliga mån socker och gluten. Att hon dragit ner på mejeriprodukter beror inte på mängden fett utan på att hon inte vill ha i sig de inflammationsbildande mjölkproteinerna. Hon är duktig på att läsa innehållsförteckningen på livsmedel och går noga igenom varje ny produkt hon tänkt inhandla.

Äter allt utom sniglar
Det finns egentligen inte något som Ulrika inte äter, hon ser bara till att det blir rätt mängd. Fast när hon tänker efter ett tag så har hon faktisk aldrig ätit sniglar och ryggar för tanken om dem, varför vet hon inte.
– Det är fel att säga att en diet passar alla människor. Det gör det inte. Alla tycker inte om att konsumera mycket kött lika lite som det passar alla att vara vegetarianer. Det är upp till var och en vad de vill äta. Det viktigaste är hälsan och att man mår bra. Jag har mycket kunskap om de olika sätten att äta och jag lägger upp individuella kostplaner i samråd med mina kunder. Det handlar så mycket om att kunna handskas med valet av kost i sin vardag och verkligen känna att den mat man väljer också leder till bättre hälsa.

 

► Läs också: Guide till viktminskningsprodukter

"Vill kunna ta en pizza i Venedig och en pasta i Rom"
Ulrika tror inte att det är bra att ständigt stoppa mat i munnen och ibland är det riktigt bra för kroppen att hoppa över ett mål mat. Framförallt ska man känna efter om man är hungrig och inte äta bara för att klockan visar att det är lunch eller middagstid. Ulrika är inte heller någon slav under sina dieter. Hon menar att av de 365 dagar som det finns på ett år så kan man hålla sin kostplan under 300 av dessa dagar. Och i hennes böcker är en återkommande tanke att äta mindre av de snabba kolhydraterna.
– Jag vill kunna ta en pizza i Venedig och en pasta i Rom. Jag gillar ostbågar och livet får inte bli svart eller vitt. Det vill säga, man måste få njuta av sådant man verkligen gillar. I vardagen ska man inte äta snabbmat men självklart kan man gå in på ett snabbmatsställe några gånger per år för att man tycker att det är gott.

Hon fortsätter:
– Det händer faktiskt ofta att jag får kommentarer om jag äter något som inte är nyttigt. Det var inte länge sedan jag fick ett mejl efter att någon sett mig gå in på McDonalds. Den som skrev mejlet ifrågasatte mitt val av mat och det känns tråkigt eftersom jag uppmuntrar alla att unna sig att ta ut svängarna lite då och då. För mig är det viktigt att inte bli fanatisk.

 Läs också: 5 knep: Så kickstartar du förbränningen

ulrika davidsson

Foto: Ulrika Pousette

Svenskarna går stadigt upp i vikt
Mat betyder för Ulrika att hålla sig frisk. Hon tar därför avstånd från smal- och träningshetsen där det mesta kretsar runt kilon och inte hälsa. Själv tar Ulrika en längre promenad varje dag. Ibland joggar hon och på vintern åker hon gärna långfärdsskridskor. Det är hälsa och friskvård för henne. Hon har ett gymkort och tycker att hon borde träna mer styrketräning, men så länge hon mår bra så får det förbli så.
– Mitt råd till folk är att de snarare borde prioritera att ta det lugnt än att aktivera sig mer. Att koppla av och framförallt att se till att sova mer känns aktuellt i den tid vi lever nu. Jag pratar aldrig om vikt när jag föreläser. Mitt budskap handlar om att leva hälsosamt och då ska man träna rätt, det vill säga inte för hårt och inte för mycket. Men jag är väl medveten om att svenskarna fortsätter att gå upp i vikt. I dag är 63 procent av männen överviktiga och 39 procent av kvinnorna. Och det vi inte vågar prata om så öppet ännu är barns övervikt, säger hon och fortsätter:
– Dessa siffror är alarmerande och jag upplever att det finns en polarisering i samhället i dag. De som sköter om sin hälsa, tränar och äter bra och de som inte tränar och äter skräpmat. Den sistnämnda gruppen behöver vi anstränga oss för att nå.

 

► Läs också: Fortfarande långt kvar till bra matvanor i de nordiska länderna

Åt i smyg – sedan gick hon ner 30 kilo
Ulrikas egen viktresa gav henne värdefulla verktyg som hon nu har nytta av när hon coachar sina klienter, skriver sina böcker och håller sina föreläsningar. Det har inte bara varit att lära sig laga näringsriktig mat som ska smaka bra och ge mättnad. En viktig del av att må bra och göra hälsosamma val har varit att jobba med den mentala biten.
– När jag gick ner mina 30 kilo och kunde behålla den viktnedgången så letade jag efter anledningen till att jag överåt och jag lyckades identifiera vad som triggade mitt negativa ätbeteende. Och för mig handlade det om att jag tänkte negativa tankar om mig själv som skapade en dålig känsla. Dessutom åt jag i smyg. Jag åt det onyttiga hemma för mig själv när ingen såg och det gav mig alltid dåligt samvete.

► Läs också: Fem egenskaper som påverkas av din självkänsla

"Alla kan lyckas – det är jag ett levande bevis på"
Hon fortsätter:
– Att erkänna detta för mig själv var viktigt. Jag har jobbat jättemycket med det här beteendet. I dag kan jag börja äta en semla och lämna den efter några tuggor om jag inte vill ha mer. Förut åt jag alltid upp semlan, även om jag var mätt eller inte gillade den. Att förändra sig är inte lätt. Det kräver tid, planering och motivation. Men det första steget är att vara ärlig mot sig själv. Alla kan lyckas. Det är jag ett levande bevis på.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Familj: Tvåbarnsmamma, fru till Lasse och matte till katten Hugo och hunden Mimmi.
Bor: Sollentuna på vintern och Gotland på sommaren.
Sysselsättning: Kostrådgivare, hälsoprofil och kokboksförfattare. Driver tre företag, bland annat Ulrikas Kickstart AB. Ulrika arrangerar allt ifrån hälsoresor, events, föreläsningar, catering till företag och privatpersoner. På Gotland driver Ulrika restaurangen ”Hemma Hos Ulrika”.
Aktuell med: Föreläsningsturné med "Kickstarten" som fortsätter under hösten 2017. Ny medlem av Kureras expertpanel. Ställ din fråga om kost och vikt till Ulrika här direkt.
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Snabbfakta om Ulrika

Finns alltid i kylskåpet: Ägg och citroner.
Tränar: Tar en timmes promenad varje dag. Joggar ibland och åker långfärdsskridskor på vintern.
Gymmet: Har ett gymkort men utnyttjar det inte så ofta.
Matlagningsintresset: Startade när hon var au pair i Luxemburg.
På TV: På måndagar kan man se Ulrika hos "Malou efter Tio" där Ulrika är programmets hälso- och matinspiratör.
Böcker: Har gett ut 26 böcker, den senaste heter Nya kickstarter med Ulrika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.