Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrika Davidsson – ny expert inom kost, hälsa och vikt

Ulrika Davidsson – ny expert inom kost, hälsa och vikt

Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Bor: Sollentuna och Gotland
Familj: make, två barn 19 och 17 år samt katten Hugo och hunden Mimmi
Sysselsättning: Kostrådgivare och kokboksförfattare till 26 kokböcker
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Ställ din fråga till Ulrika direkt - här.

Ulrika Davidsson är kostrådgivare, hälsoprofil och med 26 böcker utgivna sedan 2006 även en av Sveriges mest produktiva kokboksförfattare. Hon är dessutom ny medlem av Kureras expertpanel och kommer att svara på läsarnas frågor om kost, hälsa och vikt.
Hennes eget intresse för kost och hälsa startade för 15 år sedan när hon vägde nästan 100 kilo. För att framgångsrikt lyckas med en viktminskning började hon att lära sig mer om näringslära och vad olika livsmedel faktiskt innehåller. Idag brinner hon för att lära andra människor samma viktiga kunskap.

Du är Kureras nya expert. Hur känns det och vad kommer du att svara på frågor om? 
– Det känns jätteroligt att få nå ut till Kureras läsare och Facebookföljare och att få inspirera både i tidningen och på nätet. Jag kommer att svara på frågor som rör kost, vikt och hälsa i allmänhet. Jag brinner verkligen för att människor ska få möjlighet att hitta en livsstil som de gillar och som passar för dem. Som kostrådgivare har jag insett att det finns ingen diet eller livsstil som passar alla. Vi behöver olika kostplaner för olika människor.

► Läs också: Krom minskar sötsuget

 

Hur länge har du brunnit för kostrådgivning och hur startade ditt intresse? 
– Jag har alltid varit intresserad av att äta god mat, men fram tills jag blev 30 år saknade jag kunskap om vad som är nyttigt och vad som är onyttigt. Då vägde jag också nästan hundra kilo och var i dålig form. Den första februari 2002 började jag förändra min kostplan och lärde mig mer om näringslära och vad livsmedel innehåller. Efter åtta månader hade jag tappat 30 kilo och mitt intresse för kost och hälsosam livsstil hade vuxit sig stort. Detta fick så stor plats i mitt liv att jag utbildade mig till kostrådgivare och slutade på mitt dåvarande arbete på marknad- och försäljningsavdelningen på Tele 2 i Kista.

Du har skrivit många böcker om olika dieter och det kan tyckas att du hoppar mellan olika väldigt ofta. Vad svarar du dem som tycker att du är en diethoppjerka? 
– Mitt stora intresse är matlagning och jag älskar verkligen att handla, laga mat, äta mat och prata mat. När jag blev kostrådgivare insåg jag betydelsen av att inspirera mina kunder och förenkla för dem så att det skulle bli lättare att hålla sig till en kostplan. Det är ju en sak att veta hur man ska äta men en annan sak att verkligen fullfölja sin plan. I början gav jag ut kokböcker för alla som var nyfikna på GI-metoden. Därefter kom LCHF och jag gav ut ett flertal kokböcker för den metoden och sedan har flera intressanta metoder kommit som Detox, Rawfood, 5:2-dieten samt att äta rätt för sin blodgrupp. Under mina 12 år som kostrådgivare har jag verkligen lärt mig att det finns ingen kostplan som passar alla och jag är stolt över att jag är kunnig och har erfarenhet inom olika kostplaner.
– Egentligen är jag förvånad att inte fler kostrådgivare jobbar med olika kostplaner, utan bara håller sig till en som de förespråkar. Det är ungefär som om en PT bara skulle lära ut en träningsform… Alla kan inte jogga eller simma – vi behöver olika träningsformer för att vi är olika och har olika behov. Samma sak är det med kost och kostplaner. Därför arbetar jag med olika kostplaner.

► Läs också: Fortfarande långt kvar till bra matvanor i de nordiska länderna

Vilket kosttänk har du själv?
– Jag följer en lågkolhydratskost i grunden och sen kombinerar jag detta med 5:2-dieten, vilket innebär att två dagar i veckan äter jag under 500 kilokalorier (kcal). Jag väljer också att äta efter min blodgrupp och följer kostplanen för blodgrupp AB, vilket innebär att jag äter mycket vegetariskt och gärna fisk som proteinkälla.

Vad finns alltid i ditt kylskåp?
– Ägg!

Vad finns aldrig i ditt kylskåp?
– Margariner och lättprodukter.

► Läs också: Studie: Rödkål får positiva hälsoeffekter ihop med fet mat

Vilka är dina bästa råd till den som vill äta nyttigt?
– Oavsett om man vill gå ner i vikt eller vill äta för att vara hälsosam bör man ta bort socker och livsmedel som påverkar blodsockret negativt. Anledningen är att då kan man lättare hålla sig till den kostplan man väljer att följa. Därför rekommenderar jag att man även plockar bort eller drar ner på snabba kolhydrater som bröd, pasta, ris och potatis. Satsa istället på att äta en naturlig kost med bra proteinkällor och naturligt fett samt rikligt med grönsaker.

 

Kan du berätta tre saker som väldigt få människor vet om dig?
– Ja, visst kan jag göra det. 1. Jag älskar att måla i olja och när tid finns gör jag gärna mina egna konstverk. Jag har en dröm om att när jag fyller 50 år ska jag ha en egen ateljé där jag kan måla och hålla på med keramik. 2. Jag älskar att resa och har varit på många platser i världen. Min favoritplats är Afrika och en liten övärld utanför Kenya som heter Lamu.
3. Jag är bra på svamp. När jag går i skogen vet jag namnen på nästan alla svampar och om de är ätliga eller oätliga. Det är min kära mamma som har lärt mig när jag växte upp och gick med henne i skogen.

 Läs också: 5 knep: Så kickstartar du förbränningen

Till sist, varmt välkommen till Kurera! 
– Stort tack. Det ska bli roligt att börja svara på frågor. Jag hoppas att jag får många.

Vill du ställa en fråga till Ulrika direkt?
Gör det här.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Bor: Sollentuna och Gotland
Familj: make, två barn 19 och 17 år samt katten Hugo och hunden Mimmi
Sysselsättning: Kostrådgivare och kokboksförfattare till 26 kokböcker
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Ställ din fråga till Ulrika direkt - här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Hjärnblödningen fick mig att omvärdera livet”  

Intervju

Hon är ett levande bevis på hur ohälsa kan vändas till hälsa. Efter en svår hjärnblödning i ungdomen har Zarah Öberg tagit sig tillbaka till livet – som hon viger helt till att förmedla kunskap och hjälpa människor till bättre hälsa ur ett holistiskt perspektiv. Hon vill ständigt utvecklas och lära nytt och brinner extra starkt för barn, djur och natur.