Ulrika Davidsson ute och går i träningsbyxor

Foto: Malte Danielsson

Ulrika Davidsson väljer 10 hälsofavoriter

Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Familj: Tvåbarnsmamma, fru till Lasse och matte till katten Hugo och hunden Mimmi.
Bor: Sollentuna på vintern och Gotland på sommaren.
Sysselsättning: Kostrådgivare, hälsoprofil och kokboksförfattare. Driver tre företag, bland annat Ulrikas Kickstart AB. Ulrika arrangerar allt ifrån hälsoresor, events, föreläsningar, catering till företag och privatpersoner. På Gotland driver Ulrika restaurangen ”Hemma Hos Ulrika”.
Aktuell med: Föreläsningsturné med "Kickstarten" som fortsätter under hösten 2017. Ny medlem av Kureras expertpanel. Ställ din fråga om kost och vikt till Ulrika här direkt.
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Snabbfakta om Ulrika

Finns alltid i kylskåpet: Ägg och citroner.
Tränar: Tar en timmes promenad varje dag. Joggar ibland och åker långfärdsskridskor på vintern.
Gymmet: Har ett gymkort men utnyttjar det inte så ofta.
Matlagningsintresset: Startade när hon var au pair i Luxemburg.
På TV: På måndagar kan man se Ulrika hos "Malou efter Tio" där Ulrika är programmets hälso- och matinspiratör.
Böcker: Har gett ut 26 böcker, den senaste heter Nya kickstarter med Ulrika.

Hälsoprofilen Ulrika Davidsson började gå upp i vikt som tonåring. När hon fyllt 15 år hade hon så mycket övervikt att hon var ständigt missnöjd med sitt utseende. Hon försökte på olika sätt att bli av med sina överflödskilon, men oavsett diet gick hon alltid upp igen. Vändningen kom när hon fick ett intresse för matlagning och utbildade sig till kostrådgivare – plötsligt tappade hon 30 kilo. 
Idag brinner hon för att sprida sin kunskap om kost till andra. 
Här presenterar hon sina tio hälsofavoriter.

Det händer ofta att hon får kommentarer om hon äter något som anses onyttigt, berättar Ulrika Davidsson för Kurera. Om någon sett henne gå in på en snabbmatsrestaurang till exempel dimper det inte sällan ner ett mejl dagen efter där detta ifrågasätts.
– Det känns tråkigt eftersom jag uppmuntrar alla att unna sig att ta ut svängarna lite då och då. För mig är det viktigt att inte bli fanatisk.

► Läs också: 12 punkter som kan förändra och berika ditt liv

 

”Förr åt jag alltid upp semlan, även om jag var mätt”
Men resan till att ha en sund syn på mat och vikt var inte jättelätt – däremot framgångsrik när hon väl fick kläm på det.
– I dag kan jag börja äta en semla och lämna den efter några tuggor om jag inte vill ha mer. Förut åt jag alltid upp semlan, även om jag var mätt eller inte gillade den. Att förändra sig är inte lätt. Det kräver tid, planering och motivation. Men det första steget är att vara ärlig mot sig själv. Alla kan lyckas. Det är jag ett levande bevis på.
Läs Kureras längre intervju med Ulrika Davidsson här: ”Jag har provat dieterna och hittat min egen väg!”

Ulrika Davidssons 10 hälsofavoriter:

 

1. Ägg
– Det är den bästa frukosten och lunchen. Ägg är både billigt och näringsrikt. Förut varnade man för att äta för mycket ägg, men det är gammal forskning. I dag säger man att det går bra att äta upp till 40 ägg i veckan och så många ägg är det väl knappt någon som äter.

2. Citron
 Citron är utrensande och stärker immunförsvaret. Dessutom är citronvatten betydligt godare än bara vatten. Jag brukar börja dagen med ett glas citronvatten.

3. Sjögräsnudlar
– Dessa är enormt hälsosamma och innehåller nästan inga kolhydrater och väldigt få kalorier, vilket livsmedel gör det? Sjögräsnudlar är dessutom väldigt mättande.

4. Gröna smoothies
– Att göra smoothies på olika grönsaker är både gott och mättande. Om man till exempel bara tar bladspenat så blir det lagom som mellanmål. Och om du lägger till broccoli och avokado så blir det som en halv måltid.

5. Grönsakssoppa
– Olika grönsakssoppor ger näring och bra med fibrer för tarmen att arbeta med. Soppor är mättande och man håller sig mätt länge. Min favorit är min tomatsoppa med stekt halloumi på toppen.

6. Spikmatta
– Min spikmatta ligger jag på varje kväll innan jag går och lägger mig. Egentligen ska man bara ligga på den i 20 minuter men det händer att jag somnar där. Spikmattan får mig att må bra.

7. Sömn
– Ända sedan jag var liten har jag varit noga med sömnen. Jag sover bra och kan i princip somna överallt. Jag behöver mycket sömn för att må bra. Minst åtta timmar per natt, gärna tio timmar om jag hinner.

8. Ost och nötter
– Det är nyttigt, gott, näringsrikt och mättande. Men jag väljer fårost framför ost gjord av komjölk. I fårost finns ett annat casein än i ko-ost som är nyttigare då det är mindre inflammationsbenäget.

9. Kaffe
– Jag älskar kaffe. Det är en last. Och jag föredrar vanligt hederligt bryggkaffe.

10. Misosoppa
– Japansk misosoppa äter jag under mina fastedagar för att den är näringsrik och mättande.

 Läs också: 5 knep: Så kickstartar du förbränningen

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Familj: Tvåbarnsmamma, fru till Lasse och matte till katten Hugo och hunden Mimmi.
Bor: Sollentuna på vintern och Gotland på sommaren.
Sysselsättning: Kostrådgivare, hälsoprofil och kokboksförfattare. Driver tre företag, bland annat Ulrikas Kickstart AB. Ulrika arrangerar allt ifrån hälsoresor, events, föreläsningar, catering till företag och privatpersoner. På Gotland driver Ulrika restaurangen ”Hemma Hos Ulrika”.
Aktuell med: Föreläsningsturné med "Kickstarten" som fortsätter under hösten 2017. Ny medlem av Kureras expertpanel. Ställ din fråga om kost och vikt till Ulrika här direkt.
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Snabbfakta om Ulrika

Finns alltid i kylskåpet: Ägg och citroner.
Tränar: Tar en timmes promenad varje dag. Joggar ibland och åker långfärdsskridskor på vintern.
Gymmet: Har ett gymkort men utnyttjar det inte så ofta.
Matlagningsintresset: Startade när hon var au pair i Luxemburg.
På TV: På måndagar kan man se Ulrika hos "Malou efter Tio" där Ulrika är programmets hälso- och matinspiratör.
Böcker: Har gett ut 26 böcker, den senaste heter Nya kickstarter med Ulrika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.