Ulrika Davidsson ute och går i träningsbyxor

Foto: Malte Danielsson

Ulrika Davidsson väljer 10 hälsofavoriter

Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Familj: Tvåbarnsmamma, fru till Lasse och matte till katten Hugo och hunden Mimmi.
Bor: Sollentuna på vintern och Gotland på sommaren.
Sysselsättning: Kostrådgivare, hälsoprofil och kokboksförfattare. Driver tre företag, bland annat Ulrikas Kickstart AB. Ulrika arrangerar allt ifrån hälsoresor, events, föreläsningar, catering till företag och privatpersoner. På Gotland driver Ulrika restaurangen ”Hemma Hos Ulrika”.
Aktuell med: Föreläsningsturné med "Kickstarten" som fortsätter under hösten 2017. Ny medlem av Kureras expertpanel. Ställ din fråga om kost och vikt till Ulrika här direkt.
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Snabbfakta om Ulrika

Finns alltid i kylskåpet: Ägg och citroner.
Tränar: Tar en timmes promenad varje dag. Joggar ibland och åker långfärdsskridskor på vintern.
Gymmet: Har ett gymkort men utnyttjar det inte så ofta.
Matlagningsintresset: Startade när hon var au pair i Luxemburg.
På TV: På måndagar kan man se Ulrika hos "Malou efter Tio" där Ulrika är programmets hälso- och matinspiratör.
Böcker: Har gett ut 26 böcker, den senaste heter Nya kickstarter med Ulrika.

Hälsoprofilen Ulrika Davidsson började gå upp i vikt som tonåring. När hon fyllt 15 år hade hon så mycket övervikt att hon var ständigt missnöjd med sitt utseende. Hon försökte på olika sätt att bli av med sina överflödskilon, men oavsett diet gick hon alltid upp igen. Vändningen kom när hon fick ett intresse för matlagning och utbildade sig till kostrådgivare – plötsligt tappade hon 30 kilo. 
Idag brinner hon för att sprida sin kunskap om kost till andra. 
Här presenterar hon sina tio hälsofavoriter.

Det händer ofta att hon får kommentarer om hon äter något som anses onyttigt, berättar Ulrika Davidsson för Kurera. Om någon sett henne gå in på en snabbmatsrestaurang till exempel dimper det inte sällan ner ett mejl dagen efter där detta ifrågasätts.
– Det känns tråkigt eftersom jag uppmuntrar alla att unna sig att ta ut svängarna lite då och då. För mig är det viktigt att inte bli fanatisk.

► Läs också: 12 punkter som kan förändra och berika ditt liv

 

“Förr åt jag alltid upp semlan, även om jag var mätt”
Men resan till att ha en sund syn på mat och vikt var inte jättelätt – däremot framgångsrik när hon väl fick kläm på det.
– I dag kan jag börja äta en semla och lämna den efter några tuggor om jag inte vill ha mer. Förut åt jag alltid upp semlan, även om jag var mätt eller inte gillade den. Att förändra sig är inte lätt. Det kräver tid, planering och motivation. Men det första steget är att vara ärlig mot sig själv. Alla kan lyckas. Det är jag ett levande bevis på.
Läs Kureras längre intervju med Ulrika Davidsson här: “Jag har provat dieterna och hittat min egen väg!”

Ulrika Davidssons 10 hälsofavoriter:

 

1. Ägg
– Det är den bästa frukosten och lunchen. Ägg är både billigt och näringsrikt. Förut varnade man för att äta för mycket ägg, men det är gammal forskning. I dag säger man att det går bra att äta upp till 40 ägg i veckan och så många ägg är det väl knappt någon som äter.

2. Citron
 Citron är utrensande och stärker immunförsvaret. Dessutom är citronvatten betydligt godare än bara vatten. Jag brukar börja dagen med ett glas citronvatten.

3. Sjögräsnudlar
– Dessa är enormt hälsosamma och innehåller nästan inga kolhydrater och väldigt få kalorier, vilket livsmedel gör det? Sjögräsnudlar är dessutom väldigt mättande.

4. Gröna smoothies
– Att göra smoothies på olika grönsaker är både gott och mättande. Om man till exempel bara tar bladspenat så blir det lagom som mellanmål. Och om du lägger till broccoli och avokado så blir det som en halv måltid.

5. Grönsakssoppa
– Olika grönsakssoppor ger näring och bra med fibrer för tarmen att arbeta med. Soppor är mättande och man håller sig mätt länge. Min favorit är min tomatsoppa med stekt halloumi på toppen.

6. Spikmatta
– Min spikmatta ligger jag på varje kväll innan jag går och lägger mig. Egentligen ska man bara ligga på den i 20 minuter men det händer att jag somnar där. Spikmattan får mig att må bra.

7. Sömn
– Ända sedan jag var liten har jag varit noga med sömnen. Jag sover bra och kan i princip somna överallt. Jag behöver mycket sömn för att må bra. Minst åtta timmar per natt, gärna tio timmar om jag hinner.

8. Ost och nötter
– Det är nyttigt, gott, näringsrikt och mättande. Men jag väljer fårost framför ost gjord av komjölk. I fårost finns ett annat casein än i ko-ost som är nyttigare då det är mindre inflammationsbenäget.

9. Kaffe
– Jag älskar kaffe. Det är en last. Och jag föredrar vanligt hederligt bryggkaffe.

10. Misosoppa
– Japansk misosoppa äter jag under mina fastedagar för att den är näringsrik och mättande.

 Läs också: 5 knep: Så kickstartar du förbränningen

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ulrika Davidsson
Ålder: 45 år
Familj: Tvåbarnsmamma, fru till Lasse och matte till katten Hugo och hunden Mimmi.
Bor: Sollentuna på vintern och Gotland på sommaren.
Sysselsättning: Kostrådgivare, hälsoprofil och kokboksförfattare. Driver tre företag, bland annat Ulrikas Kickstart AB. Ulrika arrangerar allt ifrån hälsoresor, events, föreläsningar, catering till företag och privatpersoner. På Gotland driver Ulrika restaurangen ”Hemma Hos Ulrika”.
Aktuell med: Föreläsningsturné med "Kickstarten" som fortsätter under hösten 2017. Ny medlem av Kureras expertpanel. Ställ din fråga om kost och vikt till Ulrika här direkt.
Ulrika på sociala medier:
Hemsidor: Ulrikaskickstart.se
och Ulrikadavidsson.se
Facebook: Kostrådgivare Ulrika Davidsson
Instagram: kostradgivareulrikadavidsson

Snabbfakta om Ulrika

Finns alltid i kylskåpet: Ägg och citroner.
Tränar: Tar en timmes promenad varje dag. Joggar ibland och åker långfärdsskridskor på vintern.
Gymmet: Har ett gymkort men utnyttjar det inte så ofta.
Matlagningsintresset: Startade när hon var au pair i Luxemburg.
På TV: På måndagar kan man se Ulrika hos "Malou efter Tio" där Ulrika är programmets hälso- och matinspiratör.
Böcker: Har gett ut 26 böcker, den senaste heter Nya kickstarter med Ulrika.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bountybitar susanne hovenäs

Recept på gudomligt goda Bountybitar

Recept

Receptet på denna mumsbit kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randenie.  Tar du en finns det en risk för att du vill tömma hela kakfatet varnar kokboksförfattarna.

Guide: Så tolkar du ditt sköldkörteltest

Naturlig hälsa

Idag är det World Thyroid Day, en dag som uppmärksammar sköldkörtelsjukdomar som är ett växande problem världen över. Framförallt hos kvinnor. Ett blodprov, andra undersökningar och en kartläggning av symptom visar på om sköldkörteln fungerar eller inte. Här får du veta hur du ska tolka ditt blodprov.  

röntgad sköldkörtel

Här är de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna

Naturlig hälsa

International Thyroid Awareness Week pågår, en vecka vars uppgift är att öka kunskapen om sjukdomar och rubbningar i sköldkörteln. Allt fler drabbas, av dom främst kvinnor. Stress misstänks som en bov, men det finns flera sjukdomar och orsaker till att sköldkörtelns funktion störs. Här listar vi de vanligaste.     

balans

Få balans på hormonerna och må bra

Naturlig hälsa

Att hormonerna är i balans är viktigt för vårt välmående. Hamnar de i obalans påverkas vi på olika negativa sätt. Till exempel kan vi få besvär som akne, PMS, klimakteriebesvär, ändrad ämnesomsättning, minskad sexlust och problem med fertiliteten. Ekologisk, näringsrik bidrottninggelé har en vitaliserande effekt i kroppen. Den kan balansera vissa hormoner, vilket påverkar hälsan positivt.

sköldkörtelpussel

Kombinationsbehandling vid hypotyreos – det enda rätta?

Forskning

Underfunktion i sköldkörteln eller hypotyreos innebär att många av kroppens funktioner går på lågvarv. Bara i Sverige behandlas enligt Sköldkörtelförbundet cirka 458 000 personer, det vill säga 4 procent av befolkningen för tillståndet. Forskning visar dock att långt ifrån alla blir hjälpta av standardbehandlingen – snarare tvärtom.

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Testa dina sköldkörtelhormoner

Testa dina sköldkörtelhormoner

Erbjudanden

Med anledning av International Thyroid Awareness Week har du som Kureraläsare möjligheten att testa dina sköldkörtelhormoner hos Medisera som erbjuder Hälsokontroller via blodprov online till ett förmånligare pris.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

Så får du fötterna fina inför sommaren

Hud

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men de är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Petra Månström

Större löparlycka med magnesium

Naturlig hälsa

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.