Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Fakta

Namn: Ulrika Hoffer
Yrke: Kostrådgivare, journalist och författare
Bor: Sollentuna
Intressen utöver hälsa: Silversmide (mitt alternativ till meditation och mindfulness) och samhällsfrågor.

Böcker av Ulrika: "Råsmart familj", "Supersnacks och fler smarta sötsaker" och "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk"

Det var barnen förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken "Råsmart familj" delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj, i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet "Matsmart familj".

Vad är hälsa för dig?
– Att jag känner mig glad, stark, vårdar mina relationer och är smärtfri.

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– Jag har tre barn, varav en är häftigt mjölkproteinallergisk och en har celiaki. Det gjorde att jag fick börja se på mat på ett annat sätt, inte enbart som ett medel som kan påverka träningsresultat eller vikt. När ens lilla unge viker sig dubbel av magsmärtor, sitter håglös med maten orörd på tallriken för hon vill bara sova eller det kommer blod i toaletten, så blir det plötsligt en mycket större och viktigare fråga vad som ligger på tallriken. Det startade vår resa för drygt tio år sedan.

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerans ökar bland vuxna

Hur äter du för att ta hand om din hälsa?
– Jag äter nog vad många skulle kalla medelhavsinspirerat, med mycket grönsaker, bönor, fisk och nötter, men sparsamt med kött och mjölkprodukter. Eftersom jag utbildar både raw foodkockar och vegankockar, så är det rätt många som tror att jag ”är” raw eller vegan. Jag gillar verkligen all inspiration raw food kan ge och tycker att det är ett fantastiskt sätt att få in mer grönt och nötter i kosten på ett kul och spännande sätt, men jag kommer aldrig att definiera mig själv utifrån vad jag lägger på tallriken. Mat är bara mat, som vi ska äta i förnuftiga mängder. Jag möter allt för många som trasslat in sig i regler och ramar för vad som är ”bra” och ”dåligt” och ”tillåtet” och ”förbjudet” – och mest av allt bara längtar efter ett avspänt, naturligt förhållande till mat och kropp igen. Sorgligt och tankeväckande.

 

LÄS OCKSÅ: Nilla Gunnarsson: "Min förändrade kosthållning läkte mig"

Väljer du bort något?
– Vardagen är i regel ganska fri från mat med gluten och mjölkprodukter, mest av praktiska skäl och för att göra det hållbart för barnen som måste avstå. Annars nej. Jag äter allt, med viss måtta.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Till frukost gör jag en vad jag kallar Crazy smoothie. Den kan innehålla kokt sötpotatis, fryst broccoli, spenat, paprika, selleri, chili, ingefära och lite söt frukt som banan eller päron. Ofta bär, gärna lingon. Samt lite olika nötter och frön. Eller avokado. En näve havregryn. Vatten, mandelmjölk, kallt örtte eller äppeljuice. Lite sukrin eller honung om det behövs för sötman. Mina smoothies är en grundpelare här hemma och alltid en improvisation, vissa dagar mer galna än andra och ungarna är med på noterna de också. Men det kan också vara en tallrik havregrynsgröt med blåbär och ett kokt ägg i all enkelhet.

Till lunch kan det bli ett par deciliter bönor eller några ägg med olika former av kål till, olivolja och citron, berättar Ulrika. Gärna smaksättare i form av kapris, en god tomatsås eller oliver. En frukt eller två. Till middag äter Ulrika ofta fisk, kyckling eller bönor med massor av kål och rotfrukter.
Mellan måltiderna slinker det ned en del kaffe ibland med en blir mörk choklad och  på kvällen äter Ulrika gärna snacks. I bästa fall körsbär och grönt te. I andra fall ett glas rött vin och salta chips.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Bönor, linser, havre, nötter och frön, kål, rotfrukter, lök, chili, vitlök, äpplen, jordnötssmör, ägg, olivolja, vitvinsvinäger, bär, frysta grönsaker, haricot verts, dijonsenap, kapris och tamari.

LÄS OCKSÅ: Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Pinfärsk torsk med brynt smör, färskpotatis, massor av dill, citron och salt.

 

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Linser och bönor! Suveräna ur alla perspektiv: De ger protein, grova kolhydrater, fibrer, antioxidanter, mineraler, de är prebiotiska, dvs fungerar som mat för tarmens goda bakterier, de håller blodsockret stabilt och de mättar kopiöst bra! Plus att de är billiga och klimatsmarta också.

Och mindre?
– Puffat, sockerindränkt frukostgodis. Det är en dålig referens för barn som har stor nytta av att vänja sig vid frukostar som ger näring och mättnad, inte bara snabb energi.

Har du några hemliga laster?
– Rött vin. Varken hemligt eller belastande, egentligen, men jag ska vara observant på att det inte blir vin flera kvällar i rad. Det går ut över sömn och gör mig lätt chipssugen, tyvärr. Men ja, jag äter chips då och då också.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att små, enkla förändringar kan ge enorma hälsovinster och höja livskvaliteten för så många. Ibland får man intrycket av att det inte är gott nog om man inte fyller skåpen med dyra pulver från andra sidan jordklotet, men forskningen visar ju igen och igen och igen att genom att följa ett par enkla principer, exempelvis att äta proteinrikt och välja protein i form av fisk och bönor, äta rejält med grönsaker, välja fullkorn, dricka (ganska många!) koppar kaffe och gärna te, äta nötter och frön istället för raffinerade oljor, så kan vi skydda oss mot diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet, övervikt och möjligen även demenssjukdomar och vissa typer av cancer. På ganska kort tid kan det påverka blodfetter, insulinkänslighet och kroppssammansättning i rätt riktning. Väldigt häftigt!

 

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Extremt lustfyllt. Och nödvändigt, jag har haft diskbråck och måste verkligen träna tungt för att inte få problem igen. Så jag vill helst röra på mig varje dag. Som bas tränar jag tyngdlyftning 2-3 gånger i veckan, vi har mycket diabetes i släkten och muskelmassa är ett bra skydd mot insulinresistens. Jag crawlar och springer, både själv och med ungarna, så ofta om möjligt. Då och då utmanar jag mig lite extra och cyklar mountainbike, paddlar kajak och klättrar. Vi precis flyttat från stan till radhus och det innebär studsmatta, sanslöst jobbigt och roligt.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Jag äter D-vitamin vintertid och lite magnesium mot kramp efter hårdare träning, oklart om det har någon effekt, men jag gör det ändå. Kalcium kompletterar vi med i perioder, men jag ser främst till att välja berikad havremjölk. Jag är dessutom blodgivare med tendens till låga järnvärden, så jag tar även järntillskott. När det gäller så kallad superfoods kan det vara kul att lägga lite lucumapulver i dadelbollarna för smakens skull, det är även spännande med alger. Men det florerar många missvisande påståenden, bland annat stötte jag på en bloggtext som påstod att moringa innehåller mer kalium än bananer och mer karotenoider än morötter. Men det bygger ju på att man jämför moringapulver med hela råvaror. Om man istället torkar och pulveriserar banan och morot, så blir faktiskt förhållandet tvärtom. Jag föredrar superfoods i form av fantastiska råvaror som bönor, nötter, bör, havre, ägg, fet fisk och så vidare och lämnar pulvren på hyllan om de inte tillför något rent smakmässigt.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Sov! Sömn är antagligen den mest underskattade och effektivaste hälsoåtgärden som finns. Inget superpulver eller tillskott kan skölja bort sömnbrist. När vi sover ägnar sig kroppen åt återhämtning och reparation. Sömnbrist kan öka risken för diabetes, övervikt och fetma, hjärt-kärlsjukdom, ångest och depression. Har man svårt att sova kan det vara hög tid att söka hjälp, bland annat KBT har visat sig kunna hjälpa många.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Ulrika Hoffer
Yrke: Kostrådgivare, journalist och författare
Bor: Sollentuna
Intressen utöver hälsa: Silversmide (mitt alternativ till meditation och mindfulness) och samhällsfrågor.

Böcker av Ulrika: "Råsmart familj", "Supersnacks och fler smarta sötsaker" och "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

 

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

 

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.