Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Fakta

Namn: Ulrika Hoffer
Yrke: Kostrådgivare, journalist och författare
Bor: Sollentuna
Intressen utöver hälsa: Silversmide (mitt alternativ till meditation och mindfulness) och samhällsfrågor.

Böcker av Ulrika: "Råsmart familj", "Supersnacks och fler smarta sötsaker" och "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk"

Det var barnen förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken ”Råsmart familj” delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj, i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet ”Matsmart familj”.

Vad är hälsa för dig?
– Att jag känner mig glad, stark, vårdar mina relationer och är smärtfri.

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– Jag har tre barn, varav en är häftigt mjölkproteinallergisk och en har celiaki. Det gjorde att jag fick börja se på mat på ett annat sätt, inte enbart som ett medel som kan påverka träningsresultat eller vikt. När ens lilla unge viker sig dubbel av magsmärtor, sitter håglös med maten orörd på tallriken för hon vill bara sova eller det kommer blod i toaletten, så blir det plötsligt en mycket större och viktigare fråga vad som ligger på tallriken. Det startade vår resa för drygt tio år sedan.

 

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerans ökar bland vuxna

Hur äter du för att ta hand om din hälsa?
– Jag äter nog vad många skulle kalla medelhavsinspirerat, med mycket grönsaker, bönor, fisk och nötter, men sparsamt med kött och mjölkprodukter. Eftersom jag utbildar både raw foodkockar och vegankockar, så är det rätt många som tror att jag ”är” raw eller vegan. Jag gillar verkligen all inspiration raw food kan ge och tycker att det är ett fantastiskt sätt att få in mer grönt och nötter i kosten på ett kul och spännande sätt, men jag kommer aldrig att definiera mig själv utifrån vad jag lägger på tallriken. Mat är bara mat, som vi ska äta i förnuftiga mängder. Jag möter allt för många som trasslat in sig i regler och ramar för vad som är ”bra” och ”dåligt” och ”tillåtet” och ”förbjudet” – och mest av allt bara längtar efter ett avspänt, naturligt förhållande till mat och kropp igen. Sorgligt och tankeväckande.

LÄS OCKSÅ: Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Väljer du bort något?
– Vardagen är i regel ganska fri från mat med gluten och mjölkprodukter, mest av praktiska skäl och för att göra det hållbart för barnen som måste avstå. Annars nej. Jag äter allt, med viss måtta.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Till frukost gör jag en vad jag kallar Crazy smoothie. Den kan innehålla kokt sötpotatis, fryst broccoli, spenat, paprika, selleri, chili, ingefära och lite söt frukt som banan eller päron. Ofta bär, gärna lingon. Samt lite olika nötter och frön. Eller avokado. En näve havregryn. Vatten, mandelmjölk, kallt örtte eller äppeljuice. Lite sukrin eller honung om det behövs för sötman. Mina smoothies är en grundpelare här hemma och alltid en improvisation, vissa dagar mer galna än andra och ungarna är med på noterna de också. Men det kan också vara en tallrik havregrynsgröt med blåbär och ett kokt ägg i all enkelhet.

Till lunch kan det bli ett par deciliter bönor eller några ägg med olika former av kål till, olivolja och citron, berättar Ulrika. Gärna smaksättare i form av kapris, en god tomatsås eller oliver. En frukt eller två. Till middag äter Ulrika ofta fisk, kyckling eller bönor med massor av kål och rotfrukter.
Mellan måltiderna slinker det ned en del kaffe ibland med en blir mörk choklad och  på kvällen äter Ulrika gärna snacks. I bästa fall körsbär och grönt te. I andra fall ett glas rött vin och salta chips.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Bönor, linser, havre, nötter och frön, kål, rotfrukter, lök, chili, vitlök, äpplen, jordnötssmör, ägg, olivolja, vitvinsvinäger, bär, frysta grönsaker, haricot verts, dijonsenap, kapris och tamari.

LÄS OCKSÅ: Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Pinfärsk torsk med brynt smör, färskpotatis, massor av dill, citron och salt.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Linser och bönor! Suveräna ur alla perspektiv: De ger protein, grova kolhydrater, fibrer, antioxidanter, mineraler, de är prebiotiska, dvs fungerar som mat för tarmens goda bakterier, de håller blodsockret stabilt och de mättar kopiöst bra! Plus att de är billiga och klimatsmarta också.

Och mindre?
– Puffat, sockerindränkt frukostgodis. Det är en dålig referens för barn som har stor nytta av att vänja sig vid frukostar som ger näring och mättnad, inte bara snabb energi.

Har du några hemliga laster?
– Rött vin. Varken hemligt eller belastande, egentligen, men jag ska vara observant på att det inte blir vin flera kvällar i rad. Det går ut över sömn och gör mig lätt chipssugen, tyvärr. Men ja, jag äter chips då och då också.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att små, enkla förändringar kan ge enorma hälsovinster och höja livskvaliteten för så många. Ibland får man intrycket av att det inte är gott nog om man inte fyller skåpen med dyra pulver från andra sidan jordklotet, men forskningen visar ju igen och igen och igen att genom att följa ett par enkla principer, exempelvis att äta proteinrikt och välja protein i form av fisk och bönor, äta rejält med grönsaker, välja fullkorn, dricka (ganska många!) koppar kaffe och gärna te, äta nötter och frön istället för raffinerade oljor, så kan vi skydda oss mot diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet, övervikt och möjligen även demenssjukdomar och vissa typer av cancer. På ganska kort tid kan det påverka blodfetter, insulinkänslighet och kroppssammansättning i rätt riktning. Väldigt häftigt!

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Extremt lustfyllt. Och nödvändigt, jag har haft diskbråck och måste verkligen träna tungt för att inte få problem igen. Så jag vill helst röra på mig varje dag. Som bas tränar jag tyngdlyftning 2-3 gånger i veckan, vi har mycket diabetes i släkten och muskelmassa är ett bra skydd mot insulinresistens. Jag crawlar och springer, både själv och med ungarna, så ofta om möjligt. Då och då utmanar jag mig lite extra och cyklar mountainbike, paddlar kajak och klättrar. Vi precis flyttat från stan till radhus och det innebär studsmatta, sanslöst jobbigt och roligt.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Jag äter D-vitamin vintertid och lite magnesium mot kramp efter hårdare träning, oklart om det har någon effekt, men jag gör det ändå. Kalcium kompletterar vi med i perioder, men jag ser främst till att välja berikad havremjölk. Jag är dessutom blodgivare med tendens till låga järnvärden, så jag tar även järntillskott. När det gäller så kallad superfoods kan det vara kul att lägga lite lucumapulver i dadelbollarna för smakens skull, det är även spännande med alger. Men det florerar många missvisande påståenden, bland annat stötte jag på en bloggtext som påstod att moringa innehåller mer kalium än bananer och mer karotenoider än morötter. Men det bygger ju på att man jämför moringapulver med hela råvaror. Om man istället torkar och pulveriserar banan och morot, så blir faktiskt förhållandet tvärtom. Jag föredrar superfoods i form av fantastiska råvaror som bönor, nötter, bör, havre, ägg, fet fisk och så vidare och lämnar pulvren på hyllan om de inte tillför något rent smakmässigt.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Sov! Sömn är antagligen den mest underskattade och effektivaste hälsoåtgärden som finns. Inget superpulver eller tillskott kan skölja bort sömnbrist. När vi sover ägnar sig kroppen åt återhämtning och reparation. Sömnbrist kan öka risken för diabetes, övervikt och fetma, hjärt-kärlsjukdom, ångest och depression. Har man svårt att sova kan det vara hög tid att söka hjälp, bland annat KBT har visat sig kunna hjälpa många.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ulrika Hoffer
Yrke: Kostrådgivare, journalist och författare
Bor: Sollentuna
Intressen utöver hälsa: Silversmide (mitt alternativ till meditation och mindfulness) och samhällsfrågor.

Böcker av Ulrika: "Råsmart familj", "Supersnacks och fler smarta sötsaker" och "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

smed titti holmer

Tittis lyckoskola: Var din egen lyckas smed!

Mental hälsa

Hur ofta går vi inte omkring och förbereder oss på värsta tänkbara? Visst är det bra att vara beredd om livet skickar svårigheter vår väg men bara i snitt 15 procent av det vi oroar oss för inträffar, resten har ingen verklighetsförankring så varför inte istället visualisera bästa tänkbara. 

Tre tips för barnens hälsa

Tre tips för barnens hälsa

Gravid/barn

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar hon om tre sätt att förbättra dina barns hälsar, hur man kan få in mer aktivitet och ge barnen bra och hälsosam träning. Nyttig mat som håller barnens känsliga blodsocker i balans och vad för kosttillskott som kan vara lämpliga att komplettera kosten med. 

saffran_vande_andreas_nedstamdhet

Saffran vände Andreas nedstämdhet

Mental hälsa

Andreas Nilsson är en levnadsglad och sportig man på 38 år. Han lever sunt, har ett roligt jobb och trivs med familjelivet. Därför kom det som en obehaglig överraskning att han hösten 2016 plötsligt blev trött och orkeslös. Räddningen blev ett kosttillskott baserat på saffran. Det vände Andreas sinnesstämning på bara några dagar.

Nötter – bra för knoppen och resten av kroppen

Kost

En studie visar att vissa nötter bidrar till att förbättra våra hjärnvågor. Vad betyder det då? Jo, det innebär att man bättrar på sitt minne, förmågan till inlärning och sin kreativitet genom att äta nötter. Även på kroppens läkningsförmåga förstärks.

Kristins fem bästa tips för morgontrötta

Övrigt

Kristin Kaspersen har vana av att gå upp tidigt, ett måste för jobbet som programledare för Nyhetsmorgon i TV4 under många år. Men det har inte varit lätt då hon alltid varit morgontrött, något hon fått jobba med.  Här delar hon med sig av sina fem bästa morgontips.

Anders Olsson kan konsten att andas

Intervju

2012 instiftades Andningens dag för att öka kunskapen om vår andnings betydelse för olika aspekter av hälsan. Vi frågade Anders Olsson, grundaren av andningsprogrammet Medveten andning varför andningen behöver uppmärksammas.

Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Mage

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

hjarna och hjarncelelr

Så vinner du kampen om dina hjärnceller

Mental hälsa

Vi lär enligt uppgifter förlora cirkla 85 000 hjärnceller per dag. Fler om vi dricker alkohol och får i oss andra gifter. Men lugn, det finns hopp – vi genererar nämligen nya. Det finns dessutom knep att ta till för att stimulera produktinen av nya hjärnceller och se till att vi får behålla dem.

Couple in winter running together in nature

Sjuk efter träning – ämne i bakjäst hjälper immunförsvaret

Förkylning

Fysisk aktivitet och träning är gynnsamt för hälsan och stärker immunförsvaret på sikt. Många som lagt i en högre växel i sin träning har dock fått erfara att träningen tillfälligt sänker immunförsvaret och gör oss mer mottagliga för infektioner. Ett naturligt ämne som utvinns ur bakjäst har i studier visats aktivera immunförsvaret och minska risken för insjuknande.

50000_likes_grattis_kurera

50 000 likes – det firar vi med tävling

Tävling

Nu har Kurera passerat 50 000 likes på Facebook! Vi är väldigt glada för att så många uppskattar och gillar vår Facebooksida. Med anledning av det vill vi fira detta med dig genom att anordna en liten tävling där du kan vinna härlig svensk ekologisk hudvård - ett hudvårds-kit från Rosenserien.

kvinna framför dator, himmel. lampor

Grön omställning: Blått ljus på gott och ont

Hud

Det räcker att gå ut en solig dag, sätta på datorn eller tända lampan inomhus så utsätts vi för både synlig och osynlig strålning. Viss är bra men viss är mindre bra och på senare år har exponeringen för blått ljus ökat enligt Iréne von Arronet hudexpert i Kureras expertpanel. Hon menar att den ökade exponeringen för blått ljus ställer nya krav på vår dagliga hudvård för att den ska klara av att skydda oss. 

cornelia södergren gelehjärtan och par som kysser varandra

Cornelia vill att vi ska veta vad kärlek är

Sex- och relationer

Alla hjärtans dag förknippas kanske mer med geléhjärtan, blommor och chokladkartonger än med kärlek. Det finns många vanföreställningar om vad kärlek är och få är nog helt immuna mot romantiska illusioner. Något vi får med oss tidigt från sagornas, filmens och medias värld. Lägg ovanpå det internetporren och det är inte så konstigt att många får en förvriden bild. Detta ska relationsterapeuten Cornelia Södergren ska hjälpa oss råda bot på i en kommande artikelserie här på Kurera.

chokladtårta ulrika hoffer

Humörhöjande chokladkaka med frosting

Recept

Oavsett om vi är singlar eller lever i en relation vill väl de flesta vara glada på Alla hjärtans dag. En chokladkaka är alltid bra för humöret. Denna signerad Ulrika Hoffer är helt vegansk och kan även göras raw, ingen ugn behövs – bara lite tålamod.

ostar

Är ost en del av en hälsosam diet?

Kost

Ost är ett ifrågasatt livsmedel i hälsokretsar, men det är kanske dags att tänka om? Ny forskning visar nämligen att ost kan skydda såväl tänderna som levern. Dessutom har det inte den negativa påverkan på kolesterolet som man tidigare trott.

mikaela almroth

Mikaela njuter av att kunna sova igen

Naturlig hälsa

Mikaela Almroth, 32 år, har haft svårt att sova ändå sedan hon var i tonåren. Hon är en högpresterande ung kvinna som höll ett alldeles för högt tempo och blev utbränd för några år sedan. I dag mår hon bra. Hon har startat eget hälsoföretag och för ett år sedan fick hon äntligen ordning på nattsömnen tack vare en ny form av antistressvitaminer som sänker stresshormonet och gör att man kommer till ro på kvällen.

kvinna sover

Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Forskning

Kan nyckeln till att komma till rätta med sitt sockersug stå att finna i sängen? Att utebliven eller för lite sömn kan bidra till olika ohälsotillstånd som övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdom och stroke är redan känt. Men nu finns det även en studie som visar att hur mycket vi sover kan påverka vad vi äter.

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Naturlig hälsa

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

publikhav vid konsert

Dansk studie: Livemusik är bra för hälsan

Forskning

Tillhör du de som tycker om att gå och lyssna på en konsert då och då? Då är chansen stor att du även har god hälsa. En dansk studie från universitetet i Aalborg visar nämligen att de som deltar aktivt i musiklivet antingen genom att själv utöva musik eller genom att gå och lyssna när andra spelar mår bättre både fysiskt och psykiskt jämfört med de som aldrig går på konsert.

kvinna med många armar håller i telefon,och dator med mera

”Gör uppror mot prestationssamhället”

Mental hälsa

Andelen som känner sig trötta har ökat dramatiskt de senaste åren enligt en rapport från Stressforskningsinstitutet. Krav på arbetsplatsen och i familjelivet ihop med det så kallade 24-timmarssamhället försvårar vila enligt rapporten, som lyfter fram återhämtning som en viktig faktor för att vi ska må bra. Protesterna och motrörelserna låter inte vänta på sig och nu höjs allt fler röster för att vi ska slå av på takten och minska pressen.

kvinna tvättar ansiktet, gröna blad och orden grön omställning

Grön omställning: ”Byt ut dina rengöringsprodukter”

Hud

Många undrar kanske varför det är så viktigt att använda hudvård som är fri från kemikalier. Kemikalierna fyller i vissa fall en viktig funktion men många är också skadliga och i stora mängder kan de belasta både kropp och miljö i onödan. Därför är vi på Kurera glada att hudterapeuten Johanna Bjurström hjälper oss att ställa om till en mer skonsam och naturlig hudvård. Först ut är det som löddrar och gör rent.

små flaskor med shots och glas med grön juice

Pigg och frisk med shots och juicer

Drycker och smoothies

Under vintern och förkylningstider kan det vara bra att ge kroppen lite extra stöd genom att äta hälsosamt. Det finns en uppsjö kryddor, frukter och grönsaker som är både nyttiga och stärkande. Här kommer några tips från Kureras Maya Dilek som kan hjälpa dig att hålla dig pigg och frisk i vinter.

vinnaren_av_lust_och_energi

Ja tack till mer energi och lust i vardagen

Sex- och relationer

Energi och lust är två viktiga beståndsdelar i en relation. Tyvärr möts vi av många energi- och lusttjuvar i vår vardag, men det finns hjälp att få när energin och lusten tryter. I Swedish Health Awards röstades en sedan många år älskad lustprodukt med aminosyror fram som Årets energiboost 2017. Här får du veta hur aminosyrorna kan påverka din lust och energi. 

titti holmer

Lyckoexperten: ”Räkna dina välsignelser”

Mental hälsa

Ofta tror vi att livet är bättre någon annanstans. Bara vi har fått det där jobbet, gått ner de där sju kilona eller träffat den där mannen, då kommer livet att vara perfekt. Vad vi missar då är att se att livet är perfekt precis som det är menar psykologen Titti Holmer.

vatten glas

Regeringen stärker skyddet för dricksvatten

Politik

Nu ska arbetet med att skydda det svenska dricksvattnet stärkas. Regeringen har givit Livsmedelsverket i uppdrag att bilda ett nationellt dricksvattenråd. Men än är det för tidigt att säga vilka frågor som blir centrala, säger Livsmedelsverket till Kurera.

grillad kyckling och majs

Framkallar bränd mat cancer?

Kost

Om du erbjuds en tallrik bränt kött bör du kanske tänka efter en gång extra innan du hugger in. Det råder sedan länge en allmän uppfattning om att bränd mat kan orsaka cancer. Detta då det bildas akrylamid. Akrylamid är ett känt miljögift men hittills har länken mellan den akrylamid som finns i maten och cancer inte varit helt tydlig.