Ulrika Hoffer – med ett smart förhållande till mat

Fakta

Namn: Ulrika Hoffer
Yrke: Kostrådgivare, journalist och författare
Bor: Sollentuna
Intressen utöver hälsa: Silversmide (mitt alternativ till meditation och mindfulness) och samhällsfrågor.

Böcker av Ulrika: "Råsmart familj", "Supersnacks och fler smarta sötsaker" och "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk"

Det var barnen förde journalisten Ulrika Hoffer in på hälsans område. Hon har sedan dess givit ut ett antal kokböcker och kan numera även kalla sig kokboksförfattre och kostrådgivare. Med boken ”Råsmart familj” delade hon med sig av de recept och förändringar som hjälpt hennes familj, i höst kommer boken ut i en omarbetad version under namnet ”Matsmart familj”.

Vad är hälsa för dig?
– Att jag känner mig glad, stark, vårdar mina relationer och är smärtfri.

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– Jag har tre barn, varav en är häftigt mjölkproteinallergisk och en har celiaki. Det gjorde att jag fick börja se på mat på ett annat sätt, inte enbart som ett medel som kan påverka träningsresultat eller vikt. När ens lilla unge viker sig dubbel av magsmärtor, sitter håglös med maten orörd på tallriken för hon vill bara sova eller det kommer blod i toaletten, så blir det plötsligt en mycket större och viktigare fråga vad som ligger på tallriken. Det startade vår resa för drygt tio år sedan.

 

LÄS OCKSÅ: Glutenintolerans ökar bland vuxna

Hur äter du för att ta hand om din hälsa?
– Jag äter nog vad många skulle kalla medelhavsinspirerat, med mycket grönsaker, bönor, fisk och nötter, men sparsamt med kött och mjölkprodukter. Eftersom jag utbildar både raw foodkockar och vegankockar, så är det rätt många som tror att jag ”är” raw eller vegan. Jag gillar verkligen all inspiration raw food kan ge och tycker att det är ett fantastiskt sätt att få in mer grönt och nötter i kosten på ett kul och spännande sätt, men jag kommer aldrig att definiera mig själv utifrån vad jag lägger på tallriken. Mat är bara mat, som vi ska äta i förnuftiga mängder. Jag möter allt för många som trasslat in sig i regler och ramar för vad som är ”bra” och ”dåligt” och ”tillåtet” och ”förbjudet” – och mest av allt bara längtar efter ett avspänt, naturligt förhållande till mat och kropp igen. Sorgligt och tankeväckande.

LÄS OCKSÅ: Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Väljer du bort något?
– Vardagen är i regel ganska fri från mat med gluten och mjölkprodukter, mest av praktiska skäl och för att göra det hållbart för barnen som måste avstå. Annars nej. Jag äter allt, med viss måtta.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Till frukost gör jag en vad jag kallar Crazy smoothie. Den kan innehålla kokt sötpotatis, fryst broccoli, spenat, paprika, selleri, chili, ingefära och lite söt frukt som banan eller päron. Ofta bär, gärna lingon. Samt lite olika nötter och frön. Eller avokado. En näve havregryn. Vatten, mandelmjölk, kallt örtte eller äppeljuice. Lite sukrin eller honung om det behövs för sötman. Mina smoothies är en grundpelare här hemma och alltid en improvisation, vissa dagar mer galna än andra och ungarna är med på noterna de också. Men det kan också vara en tallrik havregrynsgröt med blåbär och ett kokt ägg i all enkelhet.

Till lunch kan det bli ett par deciliter bönor eller några ägg med olika former av kål till, olivolja och citron, berättar Ulrika. Gärna smaksättare i form av kapris, en god tomatsås eller oliver. En frukt eller två. Till middag äter Ulrika ofta fisk, kyckling eller bönor med massor av kål och rotfrukter.
Mellan måltiderna slinker det ned en del kaffe ibland med en blir mörk choklad och  på kvällen äter Ulrika gärna snacks. I bästa fall körsbär och grönt te. I andra fall ett glas rött vin och salta chips.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Bönor, linser, havre, nötter och frön, kål, rotfrukter, lök, chili, vitlök, äpplen, jordnötssmör, ägg, olivolja, vitvinsvinäger, bär, frysta grönsaker, haricot verts, dijonsenap, kapris och tamari.

LÄS OCKSÅ: Josefine Jäger – raw foodgurun från de värmländska skogarna

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Pinfärsk torsk med brynt smör, färskpotatis, massor av dill, citron och salt.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Linser och bönor! Suveräna ur alla perspektiv: De ger protein, grova kolhydrater, fibrer, antioxidanter, mineraler, de är prebiotiska, dvs fungerar som mat för tarmens goda bakterier, de håller blodsockret stabilt och de mättar kopiöst bra! Plus att de är billiga och klimatsmarta också.

Och mindre?
– Puffat, sockerindränkt frukostgodis. Det är en dålig referens för barn som har stor nytta av att vänja sig vid frukostar som ger näring och mättnad, inte bara snabb energi.

Har du några hemliga laster?
– Rött vin. Varken hemligt eller belastande, egentligen, men jag ska vara observant på att det inte blir vin flera kvällar i rad. Det går ut över sömn och gör mig lätt chipssugen, tyvärr. Men ja, jag äter chips då och då också.

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att små, enkla förändringar kan ge enorma hälsovinster och höja livskvaliteten för så många. Ibland får man intrycket av att det inte är gott nog om man inte fyller skåpen med dyra pulver från andra sidan jordklotet, men forskningen visar ju igen och igen och igen att genom att följa ett par enkla principer, exempelvis att äta proteinrikt och välja protein i form av fisk och bönor, äta rejält med grönsaker, välja fullkorn, dricka (ganska många!) koppar kaffe och gärna te, äta nötter och frön istället för raffinerade oljor, så kan vi skydda oss mot diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet, övervikt och möjligen även demenssjukdomar och vissa typer av cancer. På ganska kort tid kan det påverka blodfetter, insulinkänslighet och kroppssammansättning i rätt riktning. Väldigt häftigt!

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Extremt lustfyllt. Och nödvändigt, jag har haft diskbråck och måste verkligen träna tungt för att inte få problem igen. Så jag vill helst röra på mig varje dag. Som bas tränar jag tyngdlyftning 2-3 gånger i veckan, vi har mycket diabetes i släkten och muskelmassa är ett bra skydd mot insulinresistens. Jag crawlar och springer, både själv och med ungarna, så ofta om möjligt. Då och då utmanar jag mig lite extra och cyklar mountainbike, paddlar kajak och klättrar. Vi precis flyttat från stan till radhus och det innebär studsmatta, sanslöst jobbigt och roligt.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Jag äter D-vitamin vintertid och lite magnesium mot kramp efter hårdare träning, oklart om det har någon effekt, men jag gör det ändå. Kalcium kompletterar vi med i perioder, men jag ser främst till att välja berikad havremjölk. Jag är dessutom blodgivare med tendens till låga järnvärden, så jag tar även järntillskott. När det gäller så kallad superfoods kan det vara kul att lägga lite lucumapulver i dadelbollarna för smakens skull, det är även spännande med alger. Men det florerar många missvisande påståenden, bland annat stötte jag på en bloggtext som påstod att moringa innehåller mer kalium än bananer och mer karotenoider än morötter. Men det bygger ju på att man jämför moringapulver med hela råvaror. Om man istället torkar och pulveriserar banan och morot, så blir faktiskt förhållandet tvärtom. Jag föredrar superfoods i form av fantastiska råvaror som bönor, nötter, bör, havre, ägg, fet fisk och så vidare och lämnar pulvren på hyllan om de inte tillför något rent smakmässigt.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Sov! Sömn är antagligen den mest underskattade och effektivaste hälsoåtgärden som finns. Inget superpulver eller tillskott kan skölja bort sömnbrist. När vi sover ägnar sig kroppen åt återhämtning och reparation. Sömnbrist kan öka risken för diabetes, övervikt och fetma, hjärt-kärlsjukdom, ångest och depression. Har man svårt att sova kan det vara hög tid att söka hjälp, bland annat KBT har visat sig kunna hjälpa många.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Ulrika Hoffer
Yrke: Kostrådgivare, journalist och författare
Bor: Sollentuna
Intressen utöver hälsa: Silversmide (mitt alternativ till meditation och mindfulness) och samhällsfrågor.

Böcker av Ulrika: "Råsmart familj", "Supersnacks och fler smarta sötsaker" och "Smarta sötsaker utan socker, gluten och mjölk"

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vilka är de vanligaste tecknen på B6-brist?

Naturlig hälsa

Det talas mycket om B12 och folysra, men alla B-vitaminer är viktiga – inte minst B6 eller pyridoxin som är lite av en doldis bland B-vitaminerna. B6 behövs bland annat för att bilda serotonin och en brist är inte ovanlig bland de som lider av depression. Vitaminet behövs även för ett väl fungerande nervsystem.

Sebastian_Gabrielsson

Probiotika fick ordning på Sebastians mage

Mage

På högstadiet var Sebastian Gabrielsson ofta hemma från skolan på grund av smärta och knip i magen. En läkare konstaterade att Sebastian hade IBS och rådde honom att äta långsamt och tugga maten rejält. Men det tog gjorde inte Sebastian bättre. För snart fem år sedan provade han probiotika och blev äntligen av med sina magproblem.

Kerstin

Årets ledprodukt gav Kerstin livet tillbaka

Hälsa

Undan för undan smög sig smärtan på tills Kerstin Bergström en dag knappt kunde ta sig utanför huset. Vänstra knät var som en enda hetsigt värkande ballong. Idag är hon en helt annan människa. En glad kvinna som klarar en hel runda på Ikea utan att få ont.

Eva_Appring

Fick sänkt blodtryck med ekologisk rödbetsjuice

Naturlig hälsa

Eva jobbade som servitris i många år. Hennes höfter blev utslitna på grund av det påfrestande arbetet. När Eva förtidspensionerades och blev stillasittande på grund av smärtorna fick hon högt blodtryck. Men medicinen sänkte inte blodtrycket tillräckligt – när Eva istället valde att dricka rödbetsjuice återfick hon normalt blodtryck förhållandevis snabbt.

vinnare_original_silicea

Årets hårvårdsprodukt – skönhet kommer inifrån

Hälsa

Original Silicea av Octean AB röstades fram av allmänheten till Årets hårvårdsprodukt i Swedish Health Awards 2017.  Swedish Health Awards uppmärksammar människor, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Bland de 35 549 röster som kom in under omröstningen korades Original Silicea som vinnare i kategorin Årets hårvårdsprodukt.

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Kost

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkarn om insomningstabletter men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

adaptogener_kan_jang

Adaptogener mot hosta och förkylningar

Förkylning

Naturen har mycket erbjuda i förkylningstider. En nyligen gjord studie på det växtbaserade läkemedlet Kan Jang visar att det lindrar hosta och irritation i halsen snabbare och effektivare än hostmedicinen Bromhexin. Bakom effekten ligger örterna echinacea, malabarnöt och rysk rot, som alla är adaptogener.

Agneta Sjödin

Agneta Sjödin står stark och stadig mitt i livet

Intervju

Agneta Sjödin varvar TV-uppdragen med att skriva böcker. Just nu är hon författaren Agneta. Den sjätte romanen håller på att ta form. Men de senaste åren har hon ägnat tid åt sin inre resa och i dag känner hon sig starkare är någonsin. Agneta, som fyllde 50 år i somras, njuter till fullo av livet och med åren har hon lärt sig att sätta gränser och ta ansvar för sig själv. Men lika mycket handlar om att våga leva, våga älska och bryta gamla invanda mönster, säger hon i en intervju med Kurera.

emanuel nilsson

”Att inte hela tiden prestera är en prestation i sig”

Krönikan

Emanuel Nilsson var en ung lovande entreprenör när han gick rakt in i väggen. Trots stark drivkraft och framgångar började det hacka rejält i maskineriet. Till slut hamnade Emanuel i sjukskrivning och tvingades lämna företaget. Idag har han en helt annan kunskap och förståelse för sina behov och är åter på banan. För Kurera skriver han om sin syn på prestation och vad som behövs för att vi ska kunna fungera långsiktigt.

jordnötter

Probiotika kan hjälpa vid jordnötsallergi

Övrigt

Jordnötsallergi kan vara extremt handikappade och direkt livshotande och olika försök görs för att hitta en bot för problemet. Ett av dem kan vara en lösning på spåret, det har nämligen visat sig att probiotika kan hjälpa jordnötsallergiker att bli fria från sin allergi.

Erik Grönberg utsedd till årets hälsohjälte

Nöje

Swedish health awards första hälsohjälte heter Erik Grönberg och få förtänar väl epitetet hjälte mer. När han läste Patrik Sjöbergs självbiografi där höjdhopparen för första gången berättade om de övergrepp han utsatts för av sin tränare och styvfar som barn inspirerades Erik att göra något själv. Erik har själv vuxit upp med övergrepp och har bestämt sig för att vända det till en styrka i kampen mot sexuella övergrepp mot barn.

ekina_stressbalans

Dropparna gav Ekina hjälp att sova

Naturlig hälsa

För tio år sedan flyttade Ekina Hed till USA för att hennes söner skulle få en träna i ett amerikanskt basketlag. Själv fick hon jobb som chef för ett hotell. Ett arbete som innebar att hon sällan fick sova en hel natt. Det krävdes ofta att hon gick upp mitt i natten för att lösa problem som uppstod, vilket gav Ekina sömnstörningar. Men när Ekina flyttade hem till Sverige hittade hon ett kosttillskott som hjälpte henne att sova gott igen.

linnea_claeson_vinnare_influencer

Linnea Claeson är årets influencer

Nöje

Handbollspelaren Linnea Claeson utsågs under Swedish health awards till årets influencer, Linnea vill med sitt arbete bidra till hur förutsättningarna för kvinnors hälsa och välmående förbättras. De förväntningar som råder idag kan göra kvinnors liv nästintill omöjliga, när krav på karriär, utseende och att vara den perfekta föräldern ställs mot risk för övergrepp och ojämlilkhet på arbetsplatsen.

sofia_mage

FODMAP – Sofia går på magkänslan

Mage

När Sofia Antonsson jobbade som dietist inom primärvården kunde hon sällan hjälpa de som drabbats av mag- och tarmbesvär. Men för åtta år sedan när hon snubblade över FODMAP, en behandlingsmetod för IBS-magar, som tagits fram av forskare i Australien hittade hon äntligen de verktyg hon behövde för att hjälpa sina patienter. Dessutom hjälpte FODMAP Sofias egen oroliga mage efter bara några dagar.

par badar bastu

Därför är det bra att basta

Forskning

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Här är vinnarna i Swedish Health Awards 2017

Nöje

Hälsogalan Swedish Health Awards inledde årets Allt för hälsan och utsåg de 25 bästa inspiratörerna, företagen och produkterna som alla har gemensamt att de främjar hälsa och välmående. Av de 634 nomineringar som inkom valde juryn ut 100 som allmänheten fick rösta på. Totalt 35 549 röster kom in, här presenteras vinnarna i Swedish Health Awards 2017.

hjärnor i form av träd

Fyra sätt att motverka demens

Mental hälsa

Det är sällan ett symptom på sjukdom att glömma var vi lagt våra nycklar, men om vi börjar glömma viktiga saker som möten eller namn på en nära vän kan det vara dags att ana oråd. Det finns steg man kan ta för att motverka demens och det kan vara en bra idé att börja i god tid.



Kvinnohälsa: Sju tips för friska bröst

Naturlig hälsa

Hela oktober har gått i rosa för att uppmärksamma bröstcancer. Med anledning av det tycker vi på Kurera att det är dags att istället fokusera lite på brösthälsa. Jodå, det finns saker man kan göra för att främja god brösthälsa – här följer några exempel.

tia jumbe mediterar

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Krönikan

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Rekordhöga halter av koldioxid uppmätta

Eko/miljö

År 2015 låg årsmedelvärdet av koldioxid över 400 ppm i atmosfären över Svalbard i norra Ishavet, visar data från mätstationen Zeppelin. Det är första gången i mänsklighetens historia som så höga medelvärden har förekommit rapporterar Naturvårdsverket.

kaatsu_training

Så kan du bygga muskler snabbare och säkrare

Träning

Tänk om det vore möjligt att träna med lättare vikter men ändå få samma resultat som att träna riktigt tungt? Med en japansk träningsmetod som har använts för att träna professionella fotbollsspelare och skidåkare, kan du få snabbare muskeltillväxt och bli starkare.