Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: “Min förändrade kosthållning läkte mig”

Fakta

Namn: Nilla Gunnarsson
Ålder: 40 år
Bor: Hägersten
Familj: Hunden Bollo
Sysselsättning: Egenföretagare - främst som kostrådgivare, matkonsult
Aktuell med: Böckerna "Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk och socker" 2016 (Max Ström) och "Laga glutenfritt : pasta, pizza, pajer, piroger och andra klassiker" 2016 (Semic)
Bakgrund: Utbildad kock och pedagog
BloggNillaskitchen.com - recept och kostrådgivning

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse.
Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från
muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär.
– Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten, säger hon till Kurera.

Nilla Gunnarsson är kostrådgivare, matkonsult, hälsocoach och aktuell med sina två böcker: "Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk och socker" och "Laga glutenfritt: pasta, pizza, pajer, piroger och andra klassiker". Dessutom är hon toppbloggare och kvinnan bakom populära Nillaskitchen.com.

Uppvuxen med en generellt sund inställning till mat snarare än förmaningar
Att maten är viktig för välmåendet har Nilla Gunnarsson vuxit upp med. Men hon berättar att det var mer en generell inställning än sträng förmaning.
– Mer att man ska äta ordentliga hemlagade måltider tillsammans. En rejäl frukost varje dag, sallad till maten, bara socker på helgen och så vidare. De riktlinjerna höll jag mig enkelt till på egen hand även när jag i 20-årsåldern i övrigt levde väldigt ohälsosamt.

Skalade bort osunda vanor för tio år sedan
Hennes egna hälsoresa började år 2007 då hon på riktigt började ta hand om hälsan, berättar hon. Det var en upptäckt hon gjorde lite pö om pö under några år och som – så ofta – grundade sig i en viss hälsoproblematik.
– Jag skalade bort osunda vanor, drack ingen alkohol, åt normalt och började att yoga fyra gånger i veckan, berättar hon.

LÄS OCKSÅ: Bertil Wosk: ”Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp

La om till en ren och läkande kost – blev av med smärtor, dimmig blick och PMS 
Men trots att hon hade började leva väldigt mycket mer sunt än innan led hon fortfarande av problem med muskelsmärtor, dimmig blick, trötthet, PMS och en allt för snabb mage, berättar hon.
– År 2010 la jag om kosten till en ren och läkande kost utan gluten, vete, mjölk och socker. Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker, och i övrigt åt hälsosamt, förbättrades mina symtom i en handvändning inom ett par veckor. Jag kände stor skillnad redan inom några dagar. Efter bara någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte då hade upplevt sedan innan puberteten.

 

Äter inflammationsdämpande, blodsockerbalanserande och basbildande
För Nilla handlar det framför allt om att äta gott och naturligt, berättar hon.
– Så som vi människor är menade att äta från början. I enlighet med, och med respekt för, naturen. Det betyder råvaror från en så naturlig originalmiljö som möjligt, utan framavling och genetisk påverkan från människor. Det betyder också att maten får ta mycket fokus i vardagen och nästan alltid tillagas från grunden i hemmet.
– Kosten jag äter till vardags och har satt samman för boken ”Sju steg” är egentligen densamma: inflammationsdämpande, blodsockerbalanserande och jag tänker även på att den ska vara basbildande. Att få med alla aspekter är lättare än vad man tror och går ut på vissa enkla principer, till exempel att basera maten på grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

Tankar kring så kallade superfoods
I första hand "näringsmaxar" Nilla den mat hon äter genom att äta mängder med grönsaker.
– Jag äter till exempel mörkgröna grönsaker varje dag och bär flera gånger i veckan, som blåbär och hallon. I läkande perioder rekommenderar jag olika gröna pulver för dem som vill ta till något extra. Jag själv använder olika gröna pulver, som till exempel spirulina och vetegräs, i mina gröna smoothies. Jag använder också en hel del raw food-pulver från till exempel frystorkade hallon, blåbär, lucuma, mesquite och rödbetor som naturlig sötning och smaksättning i raw food-desserter och smoothies. De bidrar ju dessutom med vitaminer, mineraler, antioxidanter och fytokemikalier.

LÄS OCKSÅ: Vill äta superfoods men orkar inte? Guide till supermat i kapselform

Hon tillägger:
– Men annars ger bra råvaror mer än de flesta tror. Lax och annan fet fisk, havre, teff, bönor, färgglada grönsaker, frukter och bär, nötter och frön är fantastiska superfoods.

Tankar kring kosttillskott
Även om Nilla i första hand är mån om att äta näringsmaxat men hon är inte främmande för att då och då komplettera med kosttillskott:
– Kosten kan och bör i slutänden tillföra det mesta en människa behöver men jag äter kosttillskott av olika slag i läkande perioder, säger hon och fortsätter:
– Jag rekommenderar även ofta personer med till exempel utmattning att ta B-vitaminkomplex, omega-3 och magnesium. Det kan verkligen hjälpa en person att komma på rätt köl. Men det är ett långsiktigt tänk med en livsstilsförändring som hjälper människor att läka i det långa loppet. Om man behöver extra magnesium är det ofta ett tecken på att man även bör minska stress och utmattning istället för att tillskotten blir en form av symtomlindring.

LÄS OCKSÅ: Jag är emot och för kosttillskott

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson på sin favoritplats - köket.

Baserar kosten på grönsaker och eko
För att lyckas att hålla detta rena kosthållningstänk är Nillas lösning just denna: att basera sin kost på grönsaker i stor variation och att äta så mycket ekologiskt som möjligt, både gällande kött, fisk, ägg, vegetabiliskt protein, kolhydrater och grönsaker, berättar hon.
Hon undviker fortfarande vetemjöl och de flesta andra sädesslag, komjölksprodukter och vitt socker - en kosthållning som numera ofta kallas "ren mat" eller ”clean eating".
– Istället för komjölksprodukter äter jag till exempel ghee som är ett sorts skirat smör, kokosmjölk och kokosgrädde, cashewgrädde, cashewyoghurt, mandelmjölk, hasselnötsmjölk, sesammjölk och kallpressade oljor. Ibland äter jag även ibland getost och fårost, men måttligt.

LÄS OCKSÅ: 9 alternativ till komjölksprodukter

Dessutom äter hon många glutenfria sädesslag, berättar hon.
– Jag äter grässorter och fröer, såsom havre, durra, teff, bovete, hirs, amarant och opolerat ris, som innehåller mängder med mineraler och andra viktiga näringsämnen. Jag är noga med att inkludera långsamma och näringsrika kolhydrater i min vardagskost.

Om vi tänker att alla människor går att kategorisera efter en viss diet, utifrån det de mestadels väljer att äta – vilken diet följer du då? Bortsett från "clean eating"?
– Så som jag äter kan nog liknas vid medelhavskost eller blå zoner-mat men helt utan gluten och mejeri från kor. Rena ursprungliga råvaror, vegetariskt flera dagar i veckan och ett tänk för bra näringsinnehåll och blodsockerbalans. Jag inkluderar ris, baljväxter, quinoa, getost, fårost och så vidare. Man kanske kan kalla det för en glutenfri och mjölkfri GI-kost?

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Just nu äter jag mycket vegetariskt, cirka tre till sex dagar i veckan. Och ibland avslutas en raw vegan dag med en köttgryta, säger Nilla och skrattar.

 

Frukost?
– Jag varierar frukosten mycket. Rawfoodgröt, hembakat glutenfritt bröd med fårost - eller någon glutenfri gröt plus kaffe.

Mellanmål?
– Nästan varje dag äter jag ett mellanmål, till exempel en frukt, lite nötter eller en smoothie.

Lunch?
– En matig sallad med till exempel spenat, ägg, bönor, avokado, oliver och god dressing

Middag?
– Till exempel en indisk linsgryta med spenat och kokosmjölk är min favorit just nu. Även pastasallad är en ny favorit faktiskt. Nu finns det ju hundra procent rårispasta, bovetepasta eller kikärtspasta så jag tycker det är god och närande mat som man lätt kombinerar med mängder av grönsaker.

Kvällsmål?
–  Gärna lite bananglass med nötsmör eller fruktsallad. Bananglass med kakao och nötsmör är för övrigt min absoluta favoritefterrätt.

Vad finns alltid i ditt kylskåp?
– Grönsaker. Mina favoriter är spenat, lök, vitlök, tomat, gurka, broccoli, vitkål, grönkål, zucchini, morot, ägg, nötsmör, oliver, soltorkade tomater och sötpotatis.

Om du bara fick äta en maträtt i en hel vecka, vilken rätt skulle du då välja?
– Kycklingsallad. Som jag gör den själv med ruccola, basilika, tomat, gurka, rödlök, valnötter, soltorkad tomat, citron och olivolja.

Har du några hemliga laster?
– Ja, choklad, get- och fårost och kaffe. Och så tittar jag lite för mycket på Youtube, erkänner Nilla och skrattar.

Vad är roligast inom kost och hälsa?
– Själva matlagningen. Att få vara kreativ och experimentera vid spisen och skapa nya recept att sedan dela med sig av till andra människor som faktiskt lagar dem och känner att de mår bättre. Jag känner verkligen att det jag gör är meningsfullt för andra. Den kombinationen är väldigt stimulerande för mig.

Vad är roligast? Matlagning eller bak?
– Hm… Det är nästan omöjligt att svara på. Men om jag måste ge ett svar så kanske matlagning ändå.

 

Nilla om skönhet och hudvård
Kurera är förstås nyfikna på att få veta hur Nilla lever i övrigt? Tänker hon på sådant som plastbantning, giftminimering, naturlig hudvård till exempel? Ja visst gör hon det, visar det sig.
– Jag har faktiskt aldrig använt hudvårdsprodukter som krämer och liknande. Helt intuitivt har jag sedan tonåren, i hemlighet, smörjt in mig med olivolja. Jag får någon slags klaustrofobisk känsla av onaturliga, syntetiska krämer. Jag känner verkligen av att huden inte kan andas. Jag smörjer mig nu med främst kokosolja och köper bara ekologiskt smink.

LÄS OCKSÅ: Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre

Kunnig om viner
Som den hälsogourmand Nilla ändå är är vi förstås lite nyfikna även på hur ofta hon dricker alkohol och vad hon då helst dricker?
– Ungefär var tredje vecka. Jag har jobbat inom restaurang och kan en del om viner och olika spritsorter. Jag njuter av alkoholen jag dricker när jag väl dricker.

Tränar yoga i hemmet
Så hur rör hon helst på sig? Finns någon speciell favoritträningsform?
– Ja, promenader med hunden kombinerat med lugn yoga hemma. Jag har tidigare under många år tränat bikramyoga ganska intensivt. Yogan har funnits med mig i tio år nu men i perioder har jag inte tränat yoga alls utan bara cyklat och promenerat. Nu ska jag precis påbörja en yogalärarutbildning, vilket jag tror kommer att inleda en ny fas i livet för mig. Yogan bidrar med kroppsmedvetenhet och medveten andning, som är ovärderliga verktyg för hälsan.

Vilka förebilder har du inom kost och hälsa?
– Jag följer inga hälsobloggar regelbundet faktiskt utan hämtar inspiration från andra kockar som gör något bra, till exempel Jamie Oliver, Tommy Myllimäki, Sebastien Boudet och Paul Svensson. De lever och äter inte som jag men deras högsta intention är att förändra hur människor äter till det bättre på ett inspirerande sätt. Det har vi gemensamt.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Nilla Gunnarsson
Ålder: 40 år
Bor: Hägersten
Familj: Hunden Bollo
Sysselsättning: Egenföretagare - främst som kostrådgivare, matkonsult
Aktuell med: Böckerna "Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk och socker" 2016 (Max Ström) och "Laga glutenfritt : pasta, pizza, pajer, piroger och andra klassiker" 2016 (Semic)
Bakgrund: Utbildad kock och pedagog
BloggNillaskitchen.com - recept och kostrådgivning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.