Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Fakta

Namn: Nilla Gunnarsson
Ålder: 40 år
Bor: Hägersten
Familj: Hunden Bollo
Sysselsättning: Egenföretagare - främst som kostrådgivare, matkonsult
Aktuell med: Böckerna "Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk och socker" 2016 (Max Ström) och "Laga glutenfritt : pasta, pizza, pajer, piroger och andra klassiker" 2016 (Semic)
Bakgrund: Utbildad kock och pedagog
BloggNillaskitchen.com - recept och kostrådgivning

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse.
Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från
muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär.
– Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten, säger hon till Kurera.

Nilla Gunnarsson är kostrådgivare, matkonsult, hälsocoach och aktuell med sina två böcker: ”Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk och socker” och ”Laga glutenfritt: pasta, pizza, pajer, piroger och andra klassiker”. Dessutom är hon toppbloggare och kvinnan bakom populära Nillaskitchen.com.

Uppvuxen med en generellt sund inställning till mat snarare än förmaningar
Att maten är viktig för välmåendet har Nilla Gunnarsson vuxit upp med. Men hon berättar att det var mer en generell inställning än sträng förmaning.
– Mer att man ska äta ordentliga hemlagade måltider tillsammans. En rejäl frukost varje dag, sallad till maten, bara socker på helgen och så vidare. De riktlinjerna höll jag mig enkelt till på egen hand även när jag i 20-årsåldern i övrigt levde väldigt ohälsosamt.

 

Skalade bort osunda vanor för tio år sedan
Hennes egna hälsoresa började år 2007 då hon på riktigt började ta hand om hälsan, berättar hon. Det var en upptäckt hon gjorde lite pö om pö under några år och som – så ofta – grundade sig i en viss hälsoproblematik.
– Jag skalade bort osunda vanor, drack ingen alkohol, åt normalt och började att yoga fyra gånger i veckan, berättar hon.

LÄS OCKSÅ: Bertil Wosk: ”Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp

La om till en ren och läkande kost – blev av med smärtor, dimmig blick och PMS 
Men trots att hon hade började leva väldigt mycket mer sunt än innan led hon fortfarande av problem med muskelsmärtor, dimmig blick, trötthet, PMS och en allt för snabb mage, berättar hon.
– År 2010 la jag om kosten till en ren och läkande kost utan gluten, vete, mjölk och socker. Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker, och i övrigt åt hälsosamt, förbättrades mina symtom i en handvändning inom ett par veckor. Jag kände stor skillnad redan inom några dagar. Efter bara någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte då hade upplevt sedan innan puberteten.

Äter inflammationsdämpande, blodsockerbalanserande och basbildande
För Nilla handlar det framför allt om att äta gott och naturligt, berättar hon.
– Så som vi människor är menade att äta från början. I enlighet med, och med respekt för, naturen. Det betyder råvaror från en så naturlig originalmiljö som möjligt, utan framavling och genetisk påverkan från människor. Det betyder också att maten får ta mycket fokus i vardagen och nästan alltid tillagas från grunden i hemmet.
– Kosten jag äter till vardags och har satt samman för boken ”Sju steg” är egentligen densamma: inflammationsdämpande, blodsockerbalanserande och jag tänker även på att den ska vara basbildande. Att få med alla aspekter är lättare än vad man tror och går ut på vissa enkla principer, till exempel att basera maten på grönsaker.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk – med antiinflammatorisk mat

Tankar kring så kallade superfoods
I första hand ”näringsmaxar” Nilla den mat hon äter genom att äta mängder med grönsaker.
– Jag äter till exempel mörkgröna grönsaker varje dag och bär flera gånger i veckan, som blåbär och hallon. I läkande perioder rekommenderar jag olika gröna pulver för dem som vill ta till något extra. Jag själv använder olika gröna pulver, som till exempel spirulina och vetegräs, i mina gröna smoothies. Jag använder också en hel del raw food-pulver från till exempel frystorkade hallon, blåbär, lucuma, mesquite och rödbetor som naturlig sötning och smaksättning i raw food-desserter och smoothies. De bidrar ju dessutom med vitaminer, mineraler, antioxidanter och fytokemikalier.

LÄS OCKSÅ: Vill äta superfoods men orkar inte? Guide till supermat i kapselform

Hon tillägger:
– Men annars ger bra råvaror mer än de flesta tror. Lax och annan fet fisk, havre, teff, bönor, färgglada grönsaker, frukter och bär, nötter och frön är fantastiska superfoods.

Tankar kring kosttillskott
Även om Nilla i första hand är mån om att äta näringsmaxat men hon är inte främmande för att då och då komplettera med kosttillskott:
– Kosten kan och bör i slutänden tillföra det mesta en människa behöver men jag äter kosttillskott av olika slag i läkande perioder, säger hon och fortsätter:
– Jag rekommenderar även ofta personer med till exempel utmattning att ta B-vitaminkomplex, omega-3 och magnesium. Det kan verkligen hjälpa en person att komma på rätt köl. Men det är ett långsiktigt tänk med en livsstilsförändring som hjälper människor att läka i det långa loppet. Om man behöver extra magnesium är det ofta ett tecken på att man även bör minska stress och utmattning istället för att tillskotten blir en form av symtomlindring.

LÄS OCKSÅ: Jag är emot och för kosttillskott

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson på sin favoritplats – köket.

Baserar kosten på grönsaker och eko
För att lyckas att hålla detta rena kosthållningstänk är Nillas lösning just denna: att basera sin kost på grönsaker i stor variation och att äta så mycket ekologiskt som möjligt, både gällande kött, fisk, ägg, vegetabiliskt protein, kolhydrater och grönsaker, berättar hon.
Hon undviker fortfarande vetemjöl och de flesta andra sädesslag, komjölksprodukter och vitt socker – en kosthållning som numera ofta kallas ”ren mat” eller ”clean eating”.
– Istället för komjölksprodukter äter jag till exempel ghee som är ett sorts skirat smör, kokosmjölk och kokosgrädde, cashewgrädde, cashewyoghurt, mandelmjölk, hasselnötsmjölk, sesammjölk och kallpressade oljor. Ibland äter jag även ibland getost och fårost, men måttligt.

LÄS OCKSÅ: 9 alternativ till komjölksprodukter

Dessutom äter hon många glutenfria sädesslag, berättar hon.
– Jag äter grässorter och fröer, såsom havre, durra, teff, bovete, hirs, amarant och opolerat ris, som innehåller mängder med mineraler och andra viktiga näringsämnen. Jag är noga med att inkludera långsamma och näringsrika kolhydrater i min vardagskost.

Om vi tänker att alla människor går att kategorisera efter en viss diet, utifrån det de mestadels väljer att äta – vilken diet följer du då? Bortsett från ”clean eating”?
– Så som jag äter kan nog liknas vid medelhavskost eller blå zoner-mat men helt utan gluten och mejeri från kor. Rena ursprungliga råvaror, vegetariskt flera dagar i veckan och ett tänk för bra näringsinnehåll och blodsockerbalans. Jag inkluderar ris, baljväxter, quinoa, getost, fårost och så vidare. Man kanske kan kalla det för en glutenfri och mjölkfri GI-kost?

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte tål gluten

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Just nu äter jag mycket vegetariskt, cirka tre till sex dagar i veckan. Och ibland avslutas en raw vegan dag med en köttgryta, säger Nilla och skrattar.

Frukost?
– Jag varierar frukosten mycket. Rawfoodgröt, hembakat glutenfritt bröd med fårost – eller någon glutenfri gröt plus kaffe.

Mellanmål?
– Nästan varje dag äter jag ett mellanmål, till exempel en frukt, lite nötter eller en smoothie.

Lunch?
– En matig sallad med till exempel spenat, ägg, bönor, avokado, oliver och god dressing

Middag?
– Till exempel en indisk linsgryta med spenat och kokosmjölk är min favorit just nu. Även pastasallad är en ny favorit faktiskt. Nu finns det ju hundra procent rårispasta, bovetepasta eller kikärtspasta så jag tycker det är god och närande mat som man lätt kombinerar med mängder av grönsaker.

Kvällsmål?
–  Gärna lite bananglass med nötsmör eller fruktsallad. Bananglass med kakao och nötsmör är för övrigt min absoluta favoritefterrätt.

Vad finns alltid i ditt kylskåp?
– Grönsaker. Mina favoriter är spenat, lök, vitlök, tomat, gurka, broccoli, vitkål, grönkål, zucchini, morot, ägg, nötsmör, oliver, soltorkade tomater och sötpotatis.

Om du bara fick äta en maträtt i en hel vecka, vilken rätt skulle du då välja?
– Kycklingsallad. Som jag gör den själv med ruccola, basilika, tomat, gurka, rödlök, valnötter, soltorkad tomat, citron och olivolja.

Har du några hemliga laster?
– Ja, choklad, get- och fårost och kaffe. Och så tittar jag lite för mycket på Youtube, erkänner Nilla och skrattar.

Vad är roligast inom kost och hälsa?
– Själva matlagningen. Att få vara kreativ och experimentera vid spisen och skapa nya recept att sedan dela med sig av till andra människor som faktiskt lagar dem och känner att de mår bättre. Jag känner verkligen att det jag gör är meningsfullt för andra. Den kombinationen är väldigt stimulerande för mig.

Vad är roligast? Matlagning eller bak?
– Hm… Det är nästan omöjligt att svara på. Men om jag måste ge ett svar så kanske matlagning ändå.

Nilla om skönhet och hudvård
Kurera är förstås nyfikna på att få veta hur Nilla lever i övrigt? Tänker hon på sådant som plastbantning, giftminimering, naturlig hudvård till exempel? Ja visst gör hon det, visar det sig.
– Jag har faktiskt aldrig använt hudvårdsprodukter som krämer och liknande. Helt intuitivt har jag sedan tonåren, i hemlighet, smörjt in mig med olivolja. Jag får någon slags klaustrofobisk känsla av onaturliga, syntetiska krämer. Jag känner verkligen av att huden inte kan andas. Jag smörjer mig nu med främst kokosolja och köper bara ekologiskt smink.

LÄS OCKSÅ: Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre

Kunnig om viner
Som den hälsogourmand Nilla ändå är är vi förstås lite nyfikna även på hur ofta hon dricker alkohol och vad hon då helst dricker?
– Ungefär var tredje vecka. Jag har jobbat inom restaurang och kan en del om viner och olika spritsorter. Jag njuter av alkoholen jag dricker när jag väl dricker.

Tränar yoga i hemmet
Så hur rör hon helst på sig? Finns någon speciell favoritträningsform?
– Ja, promenader med hunden kombinerat med lugn yoga hemma. Jag har tidigare under många år tränat bikramyoga ganska intensivt. Yogan har funnits med mig i tio år nu men i perioder har jag inte tränat yoga alls utan bara cyklat och promenerat. Nu ska jag precis påbörja en yogalärarutbildning, vilket jag tror kommer att inleda en ny fas i livet för mig. Yogan bidrar med kroppsmedvetenhet och medveten andning, som är ovärderliga verktyg för hälsan.

Vilka förebilder har du inom kost och hälsa?
– Jag följer inga hälsobloggar regelbundet faktiskt utan hämtar inspiration från andra kockar som gör något bra, till exempel Jamie Oliver, Tommy Myllimäki, Sebastien Boudet och Paul Svensson. De lever och äter inte som jag men deras högsta intention är att förändra hur människor äter till det bättre på ett inspirerande sätt. Det har vi gemensamt.

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Nilla Gunnarsson
Ålder: 40 år
Bor: Hägersten
Familj: Hunden Bollo
Sysselsättning: Egenföretagare - främst som kostrådgivare, matkonsult
Aktuell med: Böckerna "Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk och socker" 2016 (Max Ström) och "Laga glutenfritt : pasta, pizza, pajer, piroger och andra klassiker" 2016 (Semic)
Bakgrund: Utbildad kock och pedagog
BloggNillaskitchen.com - recept och kostrådgivning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

dr michael greger

Dr Michael Greger: ”Vad vi äter är en fråga om liv och död”

Intervju

Växtbaserat bara ökar i popularitet, företag som Oatly utmanar mjölkjättarna och skakar vår syn på mat i grundvalarna och på Hemköp har de vegetariska alternativen smugit sig ända ned i köttdisken. Men hur hälsosamt är det egentligen? Det beror förstås på vem man frågar. Kurera fick en pratstund med en av rörelsens främsta förespråkare – för det är nog korrekt att kalla det en rörelse – den amerikanska läkaren Michael Greger som med sin populära sajt Nutritional facts och boken ”Konsten att inte dö” når miljontals läsare världen över när han var på besök i Stockholm.

blodgrupp B

Blodgrupp B – Allätaren

Kost

Personer med blodgrupp B mår bra av att äta lite av varje och är den enda blodgruppen som faktiskt mår bra av mjölkprodukter. En blodgruppsanpassad diet anses främja kroppens naturliga genetik och bidra till god hälsa och naturlig viktminskning. Därför bör vi anpassa kosten efter sin blodgrupp menar kostrådgivaren Ulrika Davidsson.

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.