Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Upptäckt betakaroten än? Bästa boosten för fin sommarhud!

Fakta

Därför behöver du betakaroten
• snabbare och bättre brun färg vid solande
• skyddar mot solskada
• förbättrar mörkerseende
• minskar risk för ögonsjukdomar som grå starr
• bidrar i bildandet av hud och epitelvävnad
• stärker immunförsvaret
• stärker motståndskraften mot förkylningar
• motverkar infektioner.
• främjar läkning av benbrott
• har en positiv effekt för hud, hår, tänder samt gom.
• medverkar till produktion av spermier
• bibehåller balansen mellan könshormonerna
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• underlättar matsmältningen
• smörjer kroppens membran
• stärker slemhinnorna
• motverkar torra ögon
• minskar risken för solinducerad hudcancer

Bästa livsmedelskällorna för betakaroten
Morot
Persiljeblad
Grönkål
Sötpotatis
Spenat
Morotsjuice
Mango
Papaya
Nätmelon
Smörsquash
Hubbardsquash
Pumpa (kokad)

Källa: Näringsmedicinska uppslagsboken

Betakaroten är en perfekt boost för sommarens soliga dagar. Det ger dig en gyllenbrun hudton som håller längre och ger samtidigt ett skydd inifrån för solens brännande strålar och motverkar på så sätt solskador.

Vill du ha en snygg bränna ska du äta tillskott med betakaroten. Det är sedan gammalt.
Betakaroten är en viktig antioxidant, speciellt för huden. Den underlättar för hudens pigmentering, vilket gör att huden får en djupare och bättre solbränna. Betakaroten ingår i många solprodukter just för den skyddande effekten den har mot solskador i huden, bland annat soleksem och rödbränd hud.

► Läs också: Här är bästa naturliga solkrämerna

 

Omvandlas till A-vitamin vid behov
Vitaminet är en karotenoider vilket är de pigmentämnen som ansvarar för röd, orange, gul och grön färg i frukt och grönsaker. Det är ett förstadie till vitamin A och omvandlas till A-vitamin när kroppen behöver det. Betakaroten har samma effekter som A-vitamin, som bland annat behövs för synen och kroppens slemhinnor, men du riskerar inte att överdosera. Medan A-vitamin inte bör överdoseras är nämligen betakaroten helt ofarligt i höga doser.

Bra för immunförsvaret
Betakaroten stärker även immunförsvaret, hjälper matsmältningen, är bra för ögonen och motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar som bland annat grå starr.
Omvandlingen av betakaroten till A-vitamin sker främst i levern och i tunntarmsslemhinnan men förmågan kan vara nedsatt av till exempel medfödda defekter, leversjukdomar, alkoholism och diabetes samt sköldkörtelsjukdomar. Omvandling är också beroende av tillgång till protein, fett, zink och C-vitamin. Betakaroten som inte omvandlas till A-vitamin cirkulerar i blodet och lagras i kroppens fettvävnad. Om man äter mycket morötter som innehåller betakaroten kommer underhudsfettet mättas på betakaroten och får då en ton av orange.

► Läs också: Skydda dig i solen! Tips om vad du ska tänka på – innan, under och efter solning

Upptag av betakaroten
Betakaroten är värmekänsligt och förstörs vid upphettning. Upptaget av betakaroten från råkost ligger bara runt fem procent. Upptaget från kokta grönsaker är något högre och kan ligga uppemot 15 procent. När man äter tillskott med betakaroten tar kroppen upp runt 70 procent.

Sinar vid sjukdom och stress
Betakaroten används liksom A-vitamin vid akne, eksem, psoriasis, torr hud, hudutslag, solbränna, nedsatt immunförsvar, förkylningar, migrän, stress, tand- och gomsjukdomar, ögonsjukdomar och trötthet.

► Läs också: Så skyddar du din hud i sommar – allt du behöver veta

 

Bra källor till betakaroten
Betakaroten finns i gula och gröna grönsaker samt frukt. Bästa källan finns i starkt grön- och orangefärgade frukter och grönsaker. Den allra rikaste källa av betakaroten är algen dunaliella salina. Det finns också mindre mängder i andra alger som spirulina och klorella.
Den vanliga husmanskosten ger i genomsnitt mellan en och tre milligram per dag. En normalstor morot innehåller cirka tre milligram betakaroten.
Äter du en växtbaserad kost får du i genomsnitt i dig mellan sex och 15 milligram per dag. Upptag ökar om man tar betakaroten samtidigt med mat och särskilt med fett.

Dagsbehovet 
För att få en solkysst hud och en skyddande effekt mot solen bör man inta cirka 15-30 milligram betakaroten per dag och allra helst börja intaget cirka fyra veckor före exponering av solen. Det ska dock inte förväxlas med det solskydd som solkrämer ger.

► Läs också: Naturligt skydd för solen – med vitaminer och mineraler

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Därför behöver du betakaroten
• snabbare och bättre brun färg vid solande
• skyddar mot solskada
• förbättrar mörkerseende
• minskar risk för ögonsjukdomar som grå starr
• bidrar i bildandet av hud och epitelvävnad
• stärker immunförsvaret
• stärker motståndskraften mot förkylningar
• motverkar infektioner.
• främjar läkning av benbrott
• har en positiv effekt för hud, hår, tänder samt gom.
• medverkar till produktion av spermier
• bibehåller balansen mellan könshormonerna
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• underlättar matsmältningen
• smörjer kroppens membran
• stärker slemhinnorna
• motverkar torra ögon
• minskar risken för solinducerad hudcancer

Bästa livsmedelskällorna för betakaroten
Morot
Persiljeblad
Grönkål
Sötpotatis
Spenat
Morotsjuice
Mango
Papaya
Nätmelon
Smörsquash
Hubbardsquash
Pumpa (kokad)

Källa: Näringsmedicinska uppslagsboken

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.