Upptäckt betakaroten än? Bästa boosten för fin sommarhud! | Kurera.se

Upptäckt betakaroten än? Bästa boosten för fin sommarhud!

Fakta

Därför behöver du betakaroten
• snabbare och bättre brun färg vid solande
• skyddar mot solskada
• förbättrar mörkerseende
• minskar risk för ögonsjukdomar som grå starr
• bidrar i bildandet av hud och epitelvävnad
• stärker immunförsvaret
• stärker motståndskraften mot förkylningar
• motverkar infektioner.
• främjar läkning av benbrott
• har en positiv effekt för hud, hår, tänder samt gom.
• medverkar till produktion av spermier
• bibehåller balansen mellan könshormonerna
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• underlättar matsmältningen
• smörjer kroppens membran
• stärker slemhinnorna
• motverkar torra ögon
• minskar risken för solinducerad hudcancer

Bästa livsmedelskällorna för betakaroten
Morot
Persiljeblad
Grönkål
Sötpotatis
Spenat
Morotsjuice
Mango
Papaya
Nätmelon
Smörsquash
Hubbardsquash
Pumpa (kokad)

Källa: Näringsmedicinska uppslagsboken

Betakaroten är en perfekt boost för sommarens soliga dagar. Det ger dig en gyllenbrun hudton som håller längre och ger samtidigt ett skydd inifrån för solens brännande strålar och motverkar på så sätt solskador.

Vill du ha en snygg bränna ska du äta tillskott med betakaroten. Det är sedan gammalt.
Betakaroten är en viktig antioxidant, speciellt för huden. Den underlättar för hudens pigmentering, vilket gör att huden får en djupare och bättre solbränna. Betakaroten ingår i många solprodukter just för den skyddande effekten den har mot solskador i huden, bland annat soleksem och rödbränd hud.

► Läs också: Här är bästa naturliga solkrämerna

 

Omvandlas till A-vitamin vid behov
Vitaminet är en karotenoider vilket är de pigmentämnen som ansvarar för röd, orange, gul och grön färg i frukt och grönsaker. Det är ett förstadie till vitamin A och omvandlas till A-vitamin när kroppen behöver det. Betakaroten har samma effekter som A-vitamin, som bland annat behövs för synen och kroppens slemhinnor, men du riskerar inte att överdosera. Medan A-vitamin inte bör överdoseras är nämligen betakaroten helt ofarligt i höga doser.

Bra för immunförsvaret
Betakaroten stärker även immunförsvaret, hjälper matsmältningen, är bra för ögonen och motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar som bland annat grå starr.
Omvandlingen av betakaroten till A-vitamin sker främst i levern och i tunntarmsslemhinnan men förmågan kan vara nedsatt av till exempel medfödda defekter, leversjukdomar, alkoholism och diabetes samt sköldkörtelsjukdomar. Omvandling är också beroende av tillgång till protein, fett, zink och C-vitamin. Betakaroten som inte omvandlas till A-vitamin cirkulerar i blodet och lagras i kroppens fettvävnad. Om man äter mycket morötter som innehåller betakaroten kommer underhudsfettet mättas på betakaroten och får då en ton av orange.

► Läs också: Skydda dig i solen! Tips om vad du ska tänka på – innan, under och efter solning

Upptag av betakaroten
Betakaroten är värmekänsligt och förstörs vid upphettning. Upptaget av betakaroten från råkost ligger bara runt fem procent. Upptaget från kokta grönsaker är något högre och kan ligga uppemot 15 procent. När man äter tillskott med betakaroten tar kroppen upp runt 70 procent.

Sinar vid sjukdom och stress
Betakaroten används liksom A-vitamin vid akne, eksem, psoriasis, torr hud, hudutslag, solbränna, nedsatt immunförsvar, förkylningar, migrän, stress, tand- och gomsjukdomar, ögonsjukdomar och trötthet.

► Läs också: Så skyddar du din hud i sommar – allt du behöver veta

 

Bra källor till betakaroten
Betakaroten finns i gula och gröna grönsaker samt frukt. Bästa källan finns i starkt grön- och orangefärgade frukter och grönsaker. Den allra rikaste källa av betakaroten är algen dunaliella salina. Det finns också mindre mängder i andra alger som spirulina och klorella.
Den vanliga husmanskosten ger i genomsnitt mellan en och tre milligram per dag. En normalstor morot innehåller cirka tre milligram betakaroten.
Äter du en växtbaserad kost får du i genomsnitt i dig mellan sex och 15 milligram per dag. Upptag ökar om man tar betakaroten samtidigt med mat och särskilt med fett.

Dagsbehovet 
För att få en solkysst hud och en skyddande effekt mot solen bör man inta cirka 15-30 milligram betakaroten per dag och allra helst börja intaget cirka fyra veckor före exponering av solen. Det ska dock inte förväxlas med det solskydd som solkrämer ger.

► Läs också: Naturligt skydd för solen – med vitaminer och mineraler

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Därför behöver du betakaroten
• snabbare och bättre brun färg vid solande
• skyddar mot solskada
• förbättrar mörkerseende
• minskar risk för ögonsjukdomar som grå starr
• bidrar i bildandet av hud och epitelvävnad
• stärker immunförsvaret
• stärker motståndskraften mot förkylningar
• motverkar infektioner.
• främjar läkning av benbrott
• har en positiv effekt för hud, hår, tänder samt gom.
• medverkar till produktion av spermier
• bibehåller balansen mellan könshormonerna
• sänker förhöjda kolesterolvärden
• underlättar matsmältningen
• smörjer kroppens membran
• stärker slemhinnorna
• motverkar torra ögon
• minskar risken för solinducerad hudcancer

Bästa livsmedelskällorna för betakaroten
Morot
Persiljeblad
Grönkål
Sötpotatis
Spenat
Morotsjuice
Mango
Papaya
Nätmelon
Smörsquash
Hubbardsquash
Pumpa (kokad)

Källa: Näringsmedicinska uppslagsboken

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.